Aprilia SXV

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Finns det fler alternativ änn att avgassystemet läcker, om det smäller vid avslag? Det har börjat smälla ordentligt när man ligger på och sedan släpper av.

Fick du ordning på det?

Igår la jag in 15021 (VDB mappen) och justerade idle till 1.04 och co2 till 1.4 samt synkade spjällen det blev som en ny motorcykel nästan.

Inte helt fel med 1000 extra rpm också:D
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Jag tror inte det, det är inte samma som jag har användt både på CRFen och SXVn

Jag kommer eventuellt ha en till salu, men jag hade tänkt sälja den i ett "ban-kit" till SXV'n tillsammans med en 14mm styrkrona, G2 gasrulle och hårdare bakfjäder

Ojoj! Släng iväg ett pm till mig innan du lägger ut det! :)
 

yOOn

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ingen
Fick du ordning på det?

Igår la jag in 15021 (VDB mappen) och justerade idle till 1.04 och co2 till 1.4 samt synkade spjällen det blev som en ny motorcykel nästan.

Inte helt fel med 1000 extra rpm också:D


Yes yes, fast det blev en annan lösning. Silmoto system och VDB mappen. Sjuk skillnad från att gå från orginal system.
 

yOOn

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ingen
Någon som vet hur många db som sxvn låter med silmoto systemet? Har för mig att jag har sett en massa bilder på olika lössningar gällande att få ner ljudet med silmoto systemet, men hittar inte dessa nu. Någon som har nån bild eller länk?

Hittde en bild på sidan innan, letade för långt bak.:huvet
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
För att komma åt insugsshimsen får du ta bort kammen och lyfta på ventiltryckarna, släpper du kamkedjespännaren så kan du haka av kedjan och dra ut kammen åt sidan efter att du tagit bort låsringen. Men innan du ger dig på det, har du verkligen stenkoll på hur allt ska vara när du sätter ihop det igen? Så du ställer kammen i rätt läge osv, det kan underlätta att ha "skruven med pinne"-verktyget för att hålla veven i rätt läge tex. Det går att göra eget om man borrar hål i en skruv och har en pinne i lagom storlek. Annars funkar det väl med ficklampa och lysa in i hålet också så länge du inte släpper kamdreven för då behövs det mer precision.

Vart släpper man på kamkedjespännaren? "Skruven med pinne" verktyget är det för att hålla veven eller kamen på rätt plats? Hade en 6mm pinne hemma som passade väldigt tight i hålet.

Låsa kammen med pinnen.
Låsa veven, vart?
Släppa kamkedjan, vart och hur?
Ta bort kammen och byta shims.
Montera tillbaka kammen och i med pinnen sen på med kedjan.

Är det rätt väg att gå?

Blev det körning idag?

Några bilder jag tog idag också, motorn var inte så tung i alla fall.
 

Bifogat

  • IMG_2651.jpg
    IMG_2651.jpg
    134 KB · Visningar: 162
  • IMG_2652.jpg
    IMG_2652.jpg
    122.4 KB · Visningar: 104
  • IMG_2655.jpg
    IMG_2655.jpg
    96.8 KB · Visningar: 166

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Börja med att kolla lite i mekhandboken så löser sig flera av dina frågor av sig själv... :)

Ta bort kåpan på höger sida, inte bara den runda över kopplingen utan hela, snett nedanför/framför kopplingen sätter du skruven med pinnen som du låser veven med.

Skruva bort kamkedjesträckaren så blir kedjan slak. (Vet du inte vilken den är tycker jag att du ska lämna ifrån dig jobbet. ;)) Men du kan inte haka av kedjan direkt utan du får ta bort låsringen som håller lagret på plats och dra ut kammen lite åt sidan så lagret hoppar loss, sen hakar du av kedjan och drar ut kammen.

Annars låter det väl som att du tänkt göra saker i rätt ordning iaf.

Nä motorn är inte så tung, det är väl den där jävla ramen som ger hojen vikt antar jag. :)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Massa bra råd...


Nä motorn är inte så tung, det är väl den där jävla ramen som ger hojen vikt antar jag. :)
En 650-motor väger 29kg...
Iofs en hel del färre grejer på sina ställen :D jämfört med SXVn men DET är lätt :fakta
Undrar vad t.ex en YZF eller RFS väger, borde vara ungefär samma?!
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Väger den 29 är väl 26 av dem roterande..? Iaf som den känns.. ;) Gissar på att det inte skiljer åtta kg om man använder samma våg och sätter en förgasare på hillbillyhusabergmotorn.

Jag antar att yzf mfl dubbelkamsmotorer är något tyngre än hsb? De har ju monstruösa toppar!
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
pojkar pojkar :rolleyes:

Ville inte reta upp nån eller starta nåt, bara tala om att 38kg inte är lätt för en motor. Dock poängterade jag att ni har fler grejer i era för att försöka förklara varför det är så.
 

fartgalen82

2Fast2Live2Young2Die
Gick med
11 Feb 2007
Ort
Linköping
Hoj
FZ1-N 2008
System SXV

Nägon som vet eller har ett snyggt system som låter gött till en SXV 550 -07. Har kollat runt lite och vill ha något där dämparna inte syns likt orginal. Gärna helsystem. Någon som har några tips?????:va
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

När man nu byter shims. Han jag köpte shimsen av sa att man ställer ventilern så den står i det övre inom tolleranserna men borde inte shimsen med tiden bara slipas ned och bli mer och mer stor glapp mellan nocken och ventil?

Bakre cyl:

Insug
V 0,07 till 0,15 vilket var konstigt eftersom mellan shimsen skiljde det 0,06
H 0,05 till 0,08


Avgas
H 0,2
V 0,18 till 0,2

Fram cyl:


Insug
V 0,09
H 0,08

Avgas
H 0,20
V 0,18

Ser bra ut? Fick tag på specialverktygen så var väll det värsta kamkedjesträckaren:tungan
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top