Aprilia SXV

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
tack bra att veta ifall det blir ett byte :)

slirkoppling är inget jag måste ha längre, då man kört utan med min husaberg blev man tvungen att lära sig arbeta med kopplingen för att kunna köra med sladd. men det skulle vara roligt att prova köra med en iaf :)

Det finns ju massor me folk som använder dem nuförtiden, ta å fråga runt om du inte får låna en cykel med sliris så känner du direkt om det är något för dig eller inte. Man behöver inte sladda för att känna fördelarna med den!

Fast nu när jag tittar ut så är gräsmattan täckt med lite snö så jag gissar att det inte är nå mycke bättre på eran sida oceanen...
 

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
har bara kommit några snöflingor här ännu, men allt smälte bort. men jag hoppas på snö så småning om så man kan börja köra snöskoter :D
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
9832.jpeg


9834.jpeg


62hp and 109kg.

Built by some dealer called V2 Racing in Italy.

http://www.v2racing.it/index.html

Den var läcker.
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Grym hoj! de stora plusen är ju hur man har byggt om luftburk och flyttat el mm. (givetvis vikten!)

Väntar på få testa första MXV:n!!!
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Var fanken har de hittat ~30kg att skala av??? Väger den ramen mindre? Hjulen ger ju lite kanske och avsaknaden av bakskiva (hihi) men i övrigt??

Vad är det för system?

Klart snygg var den :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Var fanken har de hittat ~30kg att skala av??? Väger den ramen mindre? Hjulen ger ju lite kanske och avsaknaden av bakskiva (hihi) men i övrigt??

Vad är det för system?

Klart snygg var den :tummenupp

Jag tror inte på att dom skalat av så mycket men det som är lättare är:
Svingen
Ingen startmotor
Ingen oljetank
Antagligen lättare avgassystem (standard väger hutlöst!)

Jag gissar på att dom tagit 104kg som är uppgiven torrvikt (vi vet ju hur mycket det stämmer...) och lagt på de kilon som supermotoprylarna väger mer...

Avgassystemet är standard MXV
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag tror inte på att dom skalat av så mycket men det som är lättare är:
Svingen
Ingen startmotor
Ingen oljetank
Antagligen lättare avgassystem (standard väger hutlöst!)

Jag gissar på att dom tagit 104kg som är uppgiven torrvikt (vi vet ju hur mycket det stämmer...) och lagt på de kilon som supermotoprylarna väger mer...

Avgassystemet är standard MXV
Aha, har du sett var jag la dumstruten?
Missade ju totalt att det där är en moddad MXV :huvet
109kg är ju iofs önskesiffror pss som de flesta andra tillverkare anger sina vikter...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Aha, har du sett var jag la dumstruten?
Missade ju totalt att det där är en moddad MXV :huvet
109kg är ju iofs önskesiffror pss som de flesta andra tillverkare anger sina vikter...

Skulle den hojen vart bättre än SXVn så skulle dom ha använt den i supermoto-vm redan, jag tror inte att en riktig race-hoj (SXV) väger så mycke mer än MXVn. Jag tror inte heller på att MXVn skulle väga bara 1 kg mer än japanarna, isåfall har dom dränerat mer vätskor än japs

62hk står det, men den motorn är svagare än SXVn för att få ett bredare mellanregister

I vilket fall är det säkert en kanonhoj men jag tror att siffrorna inte har så mycket med verkligheten att göra, precis som det är med japanarna
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Skulle den hojen vart bättre än SXVn så skulle dom ha använt den i supermoto-vm redan, jag tror inte att en riktig race-hoj (SXV) väger så mycke mer än MXVn. Jag tror inte heller på att MXVn skulle väga bara 1 kg mer än japanarna, isåfall har dom dränerat mer vätskor än japs

62hk står det, men den motorn är svagare än SXVn för att få ett bredare mellanregister

I vilket fall är det säkert en kanonhoj men jag tror att siffrorna inte har så mycket med verkligheten att göra, precis som det är med japanarna

Motorn är inte svagare... Dock kan man ställa in den som big bang vilket medför att effekten sänks. Detta kan man alltså välja själv.

ang vikt så vägde min 130kg fulltankad på östersunds gokartvåg.

så tar man det -
7kg bensin
1kg kyl vatten
1,5 kg olja

Då skulle Aprilia hitta 10kg i oljetank,startmotor, ram, sving, mm kul om det stämmer men som ni skriver så är uppgifter något som man får ta med en nypa salt.

Hoppas vi får hojen snart till swe så man kan ställa den på en våg i orginal utförande med vätska i.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Motorn är inte svagare... Dock kan man ställa in den som big bang vilket medför att effekten sänks. Detta kan man alltså välja själv.

Hur går det till att ställa den i big bang? Måste man inte flytta om kamaxeln?

I vilket fall så vill man köra den big bang, annars kan man lika gärna köra en tvåtaktare...

Jag funderade på att göra det på min SXV för att få bättre grepp ut ur kurvorna
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Hur går det till att ställa den i big bang? Måste man inte flytta om kamaxeln?

I vilket fall så vill man köra den big bang, annars kan man lika gärna köra en tvåtaktare...

Jag funderade på att göra det på min SXV för att få bättre grepp ut ur kurvorna

Hittar inte dit där jag läste exakt hur det skulle gå till vid bytet. Men detta skulle göras med ny mjukvara och en mekanisk ändrig som inte skulle ta lång tid. Det skulle alltså gå att göra vid en bana.

På aprilias hemsida står det endast att man ändrar det elektroniskt.. är det så vore det grymt!

The salient specifications of the 45.2 engine on the new MXV:

Electronic fuel injection.
Dry sump lubrication with the oil tank integrated inside the crankcase. Separate lubrication for gearbox and engine to keep oil efficient for longer.
Single overhead cam, titanium valves.
Single-piece crankshaft.
Cylinders integrated in crankcase, wet liners.
Choice of “Big Bang” and “Screamer” ignition settings.
“Hard/soft” mappings selectable from the handlebars.
Electronic stepper motor idling control.
Maximum engine speed 12,500 rpm.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Tänkte tipsa om den här, jag har inga pengar till övers annars hade jag köpt upp lite grejor... Finns mycke prisvärt, alla komponenter är top of the line race-prylar:

http://www.seventeeninches.co.uk/showthread.php?t=2612

Nån här i krokarna borde vara snabb och nypa ICE-kronan, den e grym om man ska racea med cykeln. Det är den jag använder nu på min cykel. Som sagt hade jag haft pengarna hade jag köpt den, det är väldigt få som är tillverkade!
 

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Ort
göteborg
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
hej körde min 450 rxv idag när det blev tvärr stop å kedjan hoppade nästan av på fram drevet..
fick skruva bort kedjeskyddet sen tvinga ner kedjan med motor kraft..
nu till frågan varför blev det så kedjan för dåligt spänd lr??
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
hej körde min 450 rxv idag när det blev tvärr stop å kedjan hoppade nästan av på fram drevet..
fick skruva bort kedjeskyddet sen tvinga ner kedjan med motor kraft..
nu till frågan varför blev det så kedjan för dåligt spänd lr??

Lär ju inte finnas något annat som kunnat orsaka det. Tvinga ned den med motorkraft låter ju sunt, för typ allt:rolleyes:
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top