Aprilia SXV

Nej det går alldeles utmärkt men det blir lite tråkig effekt av det bara :tungan

nu hitta jag info om det jag svammlade om innan. Stog klart och tydligt i info mailet som gick ut från aprilia till alla ÅF :tungan

The fundamental innovation of the MXV 450 lies in the availability of two performance levels, made possible by two timing settings and designed to satisfy all possible power delivery needs. The factory default setting is “Big Bang”. The second “Screamer” setting offers more regular firing.
The strong point of the “Big Bang” setting is the exceptional ridability it confers on the bike. With Big Bang active, the firing gap between the two cylinders is closed up to produce the excellent performance so typical of a twin while also guaranteeing easier control and better traction, two features that riders are bound to appreciate over slippery surfaces.
The “Screamer” setting requires a minor modification to the engine and a new mapping. With Screamer active, the firing gap is the standard gap for a 77° V twin. “Screamer” delivers the maximum engine performance suitable for expert riders.


så frågan är vad minor är... ser ut som en skum sak sitter på den bakre cylindern vid kamen på mxv bilderna innan.
 
jätte dum fråga men min bok e på tyska..
den lilla vita behållaren som sitter framför broms pinnen, vad fasen e det?
nått med kylarn att göra misstänker ja .. men hur funkar det ??

sxv550_1.jpg
[/QUOTE]
 
Det är uppsamlingskärlet till kylarvätskan. Om det skulle bli övertryck i systemet så hamnar det i den istället för att det trycks direkt ut och kanske hamnar på ditt bak däck = snorhalt.
 
uppsamlingskärl[/QUOTE]
ok med andra ord så ska det va tomt??
tack för så snabba svar...
:yoparty
 
[/QUOTE]
ok med andra ord så ska det va tomt??
tack för så snabba svar...
:yoparty[/QUOTE]

Japp och fyll inte kylarn ända upp till locket för då trycker den ur sig vid hård körning typ banåkning :yoparty
 
På tal om kylarvatten. Har själv en rxv 450, som jag piskar ganska hårt i extremt leriga konditions. När jag hade varit ute och busat en dag och kört upp en tank så märkte jag dagen efter att det var helt jävla snustorrt med kylarvatten. Fyllde självklart på och det har hållt sen dess (3 tankar ungefär), så det är inget läckage eller så. Men hur fan kan allt! "koka" bort?

Tur att dom har installerat en ful jävla kylfläkt som funkade i ungefär 2 timmar. haha. Men annars en shysst båge.

Sen en annan fråga. Har för mig att jag läste någonstans att hojen som jag märkt trycker ut motorolja i vevventilationen och att man kunde installera ett uppsamlingskärl. blalbalba. Inte det jag undrar över. Men där stod att man kunde montera två stycken. En till motoroljan och en till växellådsoljan. Men var fan trycker den ut växellådsolja?

Jaja. peace
 
På tal om kylarvatten. Har själv en rxv 450, som jag piskar ganska hårt i extremt leriga konditions. När jag hade varit ute och busat en dag och kört upp en tank så märkte jag dagen efter att det var helt jävla snustorrt med kylarvatten. Fyllde självklart på och det har hållt sen dess (3 tankar ungefär), så det är inget läckage eller så. Men hur fan kan allt! "koka" bort?

Tur att dom har installerat en ful jävla kylfläkt som funkade i ungefär 2 timmar. haha. Men annars en shysst båge.

Sen en annan fråga. Har för mig att jag läste någonstans att hojen som jag märkt trycker ut motorolja i vevventilationen och att man kunde installera ett uppsamlingskärl. blalbalba. Inte det jag undrar över. Men där stod att man kunde montera två stycken. En till motoroljan och en till växellådsoljan. Men var fan trycker den ut växellådsolja?

Jaja. peace

Förmodligen kass toppackning. Rykeren vitt?
Kolla så du inte har massa vatten i oljan.. Kan hända om vattenpumpstätningen är kass. Det ångar sedan bort rätt fort via vevhusventillationen


Det va nog till en annan hoj, för inte fan har väl Aprilia (inte ens provkört en) separat växellådsolja
 
Last edited:
På tal om kylarvatten. Har själv en rxv 450, som jag piskar ganska hårt i extremt leriga konditions. När jag hade varit ute och busat en dag och kört upp en tank så märkte jag dagen efter att det var helt jävla snustorrt med kylarvatten. Fyllde självklart på och det har hållt sen dess (3 tankar ungefär), så det är inget läckage eller så. Men hur fan kan allt! "koka" bort?

Tur att dom har installerat en ful jävla kylfläkt som funkade i ungefär 2 timmar. haha. Men annars en shysst båge.

Sen en annan fråga. Har för mig att jag läste någonstans att hojen som jag märkt trycker ut motorolja i vevventilationen och att man kunde installera ett uppsamlingskärl. blalbalba. Inte det jag undrar över. Men där stod att man kunde montera två stycken. En till motoroljan och en till växellådsoljan. Men var fan trycker den ut växellådsolja?

Jaja. peace

Fläkten har jag aldrig haft något ont emot.

En slang som ligger ungefär där du kopplar på kopplingswiren tror jag den slangen sitter på kopplad på ovansidan av blocket.

Inte vit motorolja?

Det va nog till en annan hoj, för inte fan har väl Aprilia (inte ens provkört en) separat växellådsolja

Jo det har den.
 
Last edited:
Se på fasen :)
Varför?

Fråga dom som gjorde motorn. Kostade bara 250milj Euro eller vad det var att ta fram så tänkte lite lär dom gjort. Men kanske så man kan köra en ren växellådsolja som ofta innehåller EP-additiver med zink vilka faktiskt bättrar greppet i de flesta våtkopplingar. Motoroljor blir alltid en kompromiss i kopplingar och växellådor.
 
På tal om kylarvatten. Har själv en rxv 450, som jag piskar ganska hårt i extremt leriga konditions. När jag hade varit ute och busat en dag och kört upp en tank så märkte jag dagen efter att det var helt jävla snustorrt med kylarvatten. Fyllde självklart på och det har hållt sen dess (3 tankar ungefär), så det är inget läckage eller så. Men hur fan kan allt! "koka" bort?

Tur att dom har installerat en ful jävla kylfläkt som funkade i ungefär 2 timmar. haha. Men annars en shysst båge.

Sen en annan fråga. Har för mig att jag läste någonstans att hojen som jag märkt trycker ut motorolja i vevventilationen och att man kunde installera ett uppsamlingskärl. blalbalba. Inte det jag undrar över. Men där stod att man kunde montera två stycken. En till motoroljan och en till växellådsoljan. Men var fan trycker den ut växellådsolja?

När hojen står plant så ska kylarvätskan vara precis över kylarcellen (dom små hålen) fyller jag mer trycker den ur sig det vid bankörning men vid gatåkning behåller den vätskan.

Motor och växellådsoljan trycks upp i luftburken. Luftburken är uppsamlingskärlet och har den tryckt ur sig så ser du det på den transparanta slangen på vänster sida. Den slangen kan du förlänga och dra ner till/i uppsamlingskärlet för kylarvätskan så får du ett större separat uppsamlingskärl, snyggare än små burkar här och där men det blir svårt att se om det kommit nåt.
 
Last edited:
När hojen står plant så ska kylarvätskan vara precis över kylarcellen (dom små hålen) fyller jag mer trycker den ur sig det vid bankörning men vid gatåkning behåller den vätskan.
.

Jaja det förstår jag att den kan trycka ut lite vatten. Men jag snackar allt! Jag skulle ändå byta till ny fresht kylarvatten så jag dränerade det som var i och det var max 2 deciliter!

Motor och växellådsoljan trycks upp i luftburken. Luftburken är uppsamlingskärlet och har den tryckt ur sig så ser du det på den transparanta slangen på vänster sida. Den slangen kan du förlänga och dra ner till/i uppsamlingskärlet för kylarvätskan så får du ett större separat uppsamlingskärl, snyggare än små burkar här och där men det blir svårt att se om det kommit nåt
.

Vaddå ska jag inte använda kärlet till kylarvattnet då? Jag har redan plockat bort den genomskinliga slangen och förlängt en slang som droppar ner oljan på kedjan istället. Så kollar jag oljan efter varje körning istället.



Förmodligen kass toppackning. Rykeren vitt?
Kolla så du inte har massa vatten i oljan.. Kan hända om vattenpumpstätningen är kass. Det ångar sedan bort rätt fort via vevhusventillationen

Ryker inte vitt, bara när man startar den kall. Oljan har jag bytt efteråt, inget vatten. Men jag menar, det har ju hållt 3-4 tankar sen det hände så någon läcka borde det ju inte vara.



Fläkten har jag aldrig haft något ont emot.

Kan tänka mig att den är bra att ha på asfalt på sxv men inte när du sitter upp till tanken i lera. haha.
 
Last edited:
Det spelar väl ingen roll om du blandar oljan och kylarvattnet i samma kärl... fast du kanske vill hälla tillbaks det där det kom ifrån. Återvinnings prisse där...
 
hjälp!!! varför e min 450 rxv så grymt svår startad när den e kall.. finns det några tips lr e alla såjävla svår startade..
har arrow hel system på, har gått 18 tim
 
hjälp!!! varför e min 450 rxv så grymt svår startad när den e kall.. finns det några tips lr e alla såjävla svår startade..
har arrow hel system på, har gått 18 tim

Om de är -07 eller tidigare kan de hjälpa att använda handen istället för den gula knappen. Du får väll öka på idle värdet med axonen kanske den går lättare:)

Mappad?
 
Last edited:
Det spelar väl ingen roll om du blandar oljan och kylarvattnet i samma kärl... fast du kanske vill hälla tillbaks det där det kom ifrån. Återvinnings prisse där...


Har kanske missuppfattat det hela. Det är alltså inget expansionskärl utan bara uppsamlingskärl till kylarvattnet? I så fall spelar det väll ingen roll.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top