Aprilia SXV

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Nej det går alldeles utmärkt men det blir lite tråkig effekt av det bara :tungan

nu hitta jag info om det jag svammlade om innan. Stog klart och tydligt i info mailet som gick ut från aprilia till alla ÅF :tungan

The fundamental innovation of the MXV 450 lies in the availability of two performance levels, made possible by two timing settings and designed to satisfy all possible power delivery needs. The factory default setting is “Big Bang”. The second “Screamer” setting offers more regular firing.
The strong point of the “Big Bang” setting is the exceptional ridability it confers on the bike. With Big Bang active, the firing gap between the two cylinders is closed up to produce the excellent performance so typical of a twin while also guaranteeing easier control and better traction, two features that riders are bound to appreciate over slippery surfaces.
The “Screamer” setting requires a minor modification to the engine and a new mapping. With Screamer active, the firing gap is the standard gap for a 77° V twin. “Screamer” delivers the maximum engine performance suitable for expert riders.


så frågan är vad minor är... ser ut som en skum sak sitter på den bakre cylindern vid kamen på mxv bilderna innan.
 

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Ort
göteborg
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
jätte dum fråga men min bok e på tyska..
den lilla vita behållaren som sitter framför broms pinnen, vad fasen e det?
nått med kylarn att göra misstänker ja .. men hur funkar det ??

sxv550_1.jpg
[/QUOTE]
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Det är uppsamlingskärlet till kylarvätskan. Om det skulle bli övertryck i systemet så hamnar det i den istället för att det trycks direkt ut och kanske hamnar på ditt bak däck = snorhalt.
 

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Ort
göteborg
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
uppsamlingskärl[/QUOTE]
ok med andra ord så ska det va tomt??
tack för så snabba svar...
:yoparty
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
[/QUOTE]
ok med andra ord så ska det va tomt??
tack för så snabba svar...
:yoparty[/QUOTE]

Japp och fyll inte kylarn ända upp till locket för då trycker den ur sig vid hård körning typ banåkning :yoparty
 

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Lite allt möjligt
På tal om kylarvatten. Har själv en rxv 450, som jag piskar ganska hårt i extremt leriga konditions. När jag hade varit ute och busat en dag och kört upp en tank så märkte jag dagen efter att det var helt jävla snustorrt med kylarvatten. Fyllde självklart på och det har hållt sen dess (3 tankar ungefär), så det är inget läckage eller så. Men hur fan kan allt! "koka" bort?

Tur att dom har installerat en ful jävla kylfläkt som funkade i ungefär 2 timmar. haha. Men annars en shysst båge.

Sen en annan fråga. Har för mig att jag läste någonstans att hojen som jag märkt trycker ut motorolja i vevventilationen och att man kunde installera ett uppsamlingskärl. blalbalba. Inte det jag undrar över. Men där stod att man kunde montera två stycken. En till motoroljan och en till växellådsoljan. Men var fan trycker den ut växellådsolja?

Jaja. peace
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
På tal om kylarvatten. Har själv en rxv 450, som jag piskar ganska hårt i extremt leriga konditions. När jag hade varit ute och busat en dag och kört upp en tank så märkte jag dagen efter att det var helt jävla snustorrt med kylarvatten. Fyllde självklart på och det har hållt sen dess (3 tankar ungefär), så det är inget läckage eller så. Men hur fan kan allt! "koka" bort?

Tur att dom har installerat en ful jävla kylfläkt som funkade i ungefär 2 timmar. haha. Men annars en shysst båge.

Sen en annan fråga. Har för mig att jag läste någonstans att hojen som jag märkt trycker ut motorolja i vevventilationen och att man kunde installera ett uppsamlingskärl. blalbalba. Inte det jag undrar över. Men där stod att man kunde montera två stycken. En till motoroljan och en till växellådsoljan. Men var fan trycker den ut växellådsolja?

Jaja. peace

Förmodligen kass toppackning. Rykeren vitt?
Kolla så du inte har massa vatten i oljan.. Kan hända om vattenpumpstätningen är kass. Det ångar sedan bort rätt fort via vevhusventillationen


Det va nog till en annan hoj, för inte fan har väl Aprilia (inte ens provkört en) separat växellådsolja
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
På tal om kylarvatten. Har själv en rxv 450, som jag piskar ganska hårt i extremt leriga konditions. När jag hade varit ute och busat en dag och kört upp en tank så märkte jag dagen efter att det var helt jävla snustorrt med kylarvatten. Fyllde självklart på och det har hållt sen dess (3 tankar ungefär), så det är inget läckage eller så. Men hur fan kan allt! "koka" bort?

Tur att dom har installerat en ful jävla kylfläkt som funkade i ungefär 2 timmar. haha. Men annars en shysst båge.

Sen en annan fråga. Har för mig att jag läste någonstans att hojen som jag märkt trycker ut motorolja i vevventilationen och att man kunde installera ett uppsamlingskärl. blalbalba. Inte det jag undrar över. Men där stod att man kunde montera två stycken. En till motoroljan och en till växellådsoljan. Men var fan trycker den ut växellådsolja?

Jaja. peace

Fläkten har jag aldrig haft något ont emot.

En slang som ligger ungefär där du kopplar på kopplingswiren tror jag den slangen sitter på kopplad på ovansidan av blocket.

Inte vit motorolja?

Det va nog till en annan hoj, för inte fan har väl Aprilia (inte ens provkört en) separat växellådsolja

Jo det har den.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Se på fasen :)
Varför?

Fråga dom som gjorde motorn. Kostade bara 250milj Euro eller vad det var att ta fram så tänkte lite lär dom gjort. Men kanske så man kan köra en ren växellådsolja som ofta innehåller EP-additiver med zink vilka faktiskt bättrar greppet i de flesta våtkopplingar. Motoroljor blir alltid en kompromiss i kopplingar och växellådor.
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
På tal om kylarvatten. Har själv en rxv 450, som jag piskar ganska hårt i extremt leriga konditions. När jag hade varit ute och busat en dag och kört upp en tank så märkte jag dagen efter att det var helt jävla snustorrt med kylarvatten. Fyllde självklart på och det har hållt sen dess (3 tankar ungefär), så det är inget läckage eller så. Men hur fan kan allt! "koka" bort?

Tur att dom har installerat en ful jävla kylfläkt som funkade i ungefär 2 timmar. haha. Men annars en shysst båge.

Sen en annan fråga. Har för mig att jag läste någonstans att hojen som jag märkt trycker ut motorolja i vevventilationen och att man kunde installera ett uppsamlingskärl. blalbalba. Inte det jag undrar över. Men där stod att man kunde montera två stycken. En till motoroljan och en till växellådsoljan. Men var fan trycker den ut växellådsolja?

När hojen står plant så ska kylarvätskan vara precis över kylarcellen (dom små hålen) fyller jag mer trycker den ur sig det vid bankörning men vid gatåkning behåller den vätskan.

Motor och växellådsoljan trycks upp i luftburken. Luftburken är uppsamlingskärlet och har den tryckt ur sig så ser du det på den transparanta slangen på vänster sida. Den slangen kan du förlänga och dra ner till/i uppsamlingskärlet för kylarvätskan så får du ett större separat uppsamlingskärl, snyggare än små burkar här och där men det blir svårt att se om det kommit nåt.
 
Last edited:

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Lite allt möjligt
När hojen står plant så ska kylarvätskan vara precis över kylarcellen (dom små hålen) fyller jag mer trycker den ur sig det vid bankörning men vid gatåkning behåller den vätskan.
.

Jaja det förstår jag att den kan trycka ut lite vatten. Men jag snackar allt! Jag skulle ändå byta till ny fresht kylarvatten så jag dränerade det som var i och det var max 2 deciliter!

Motor och växellådsoljan trycks upp i luftburken. Luftburken är uppsamlingskärlet och har den tryckt ur sig så ser du det på den transparanta slangen på vänster sida. Den slangen kan du förlänga och dra ner till/i uppsamlingskärlet för kylarvätskan så får du ett större separat uppsamlingskärl, snyggare än små burkar här och där men det blir svårt att se om det kommit nåt
.

Vaddå ska jag inte använda kärlet till kylarvattnet då? Jag har redan plockat bort den genomskinliga slangen och förlängt en slang som droppar ner oljan på kedjan istället. Så kollar jag oljan efter varje körning istället.



Förmodligen kass toppackning. Rykeren vitt?
Kolla så du inte har massa vatten i oljan.. Kan hända om vattenpumpstätningen är kass. Det ångar sedan bort rätt fort via vevhusventillationen

Ryker inte vitt, bara när man startar den kall. Oljan har jag bytt efteråt, inget vatten. Men jag menar, det har ju hållt 3-4 tankar sen det hände så någon läcka borde det ju inte vara.



Fläkten har jag aldrig haft något ont emot.

Kan tänka mig att den är bra att ha på asfalt på sxv men inte när du sitter upp till tanken i lera. haha.
 
Last edited:

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Det spelar väl ingen roll om du blandar oljan och kylarvattnet i samma kärl... fast du kanske vill hälla tillbaks det där det kom ifrån. Återvinnings prisse där...
 

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Ort
göteborg
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
hjälp!!! varför e min 450 rxv så grymt svår startad när den e kall.. finns det några tips lr e alla såjävla svår startade..
har arrow hel system på, har gått 18 tim
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
hjälp!!! varför e min 450 rxv så grymt svår startad när den e kall.. finns det några tips lr e alla såjävla svår startade..
har arrow hel system på, har gått 18 tim

Om de är -07 eller tidigare kan de hjälpa att använda handen istället för den gula knappen. Du får väll öka på idle värdet med axonen kanske den går lättare:)

Mappad?
 
Last edited:

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Lite allt möjligt
Det spelar väl ingen roll om du blandar oljan och kylarvattnet i samma kärl... fast du kanske vill hälla tillbaks det där det kom ifrån. Återvinnings prisse där...


Har kanske missuppfattat det hela. Det är alltså inget expansionskärl utan bara uppsamlingskärl till kylarvattnet? I så fall spelar det väll ingen roll.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top