Aprilia SXV

Finns det fler alternativ änn att avgassystemet läcker, om det smäller vid avslag? Det har börjat smälla ordentligt när man ligger på och sedan släpper av.

Fick du ordning på det?

Igår la jag in 15021 (VDB mappen) och justerade idle till 1.04 och co2 till 1.4 samt synkade spjällen det blev som en ny motorcykel nästan.

Inte helt fel med 1000 extra rpm också:D
 
Jag tror inte det, det är inte samma som jag har användt både på CRFen och SXVn

Jag kommer eventuellt ha en till salu, men jag hade tänkt sälja den i ett "ban-kit" till SXV'n tillsammans med en 14mm styrkrona, G2 gasrulle och hårdare bakfjäder

Ojoj! Släng iväg ett pm till mig innan du lägger ut det! :)
 
Fick du ordning på det?

Igår la jag in 15021 (VDB mappen) och justerade idle till 1.04 och co2 till 1.4 samt synkade spjällen det blev som en ny motorcykel nästan.

Inte helt fel med 1000 extra rpm också:D


Yes yes, fast det blev en annan lösning. Silmoto system och VDB mappen. Sjuk skillnad från att gå från orginal system.
 
Någon som vet hur många db som sxvn låter med silmoto systemet? Har för mig att jag har sett en massa bilder på olika lössningar gällande att få ner ljudet med silmoto systemet, men hittar inte dessa nu. Någon som har nån bild eller länk?

Hittde en bild på sidan innan, letade för långt bak.:huvet
 
Last edited:
För att komma åt insugsshimsen får du ta bort kammen och lyfta på ventiltryckarna, släpper du kamkedjespännaren så kan du haka av kedjan och dra ut kammen åt sidan efter att du tagit bort låsringen. Men innan du ger dig på det, har du verkligen stenkoll på hur allt ska vara när du sätter ihop det igen? Så du ställer kammen i rätt läge osv, det kan underlätta att ha "skruven med pinne"-verktyget för att hålla veven i rätt läge tex. Det går att göra eget om man borrar hål i en skruv och har en pinne i lagom storlek. Annars funkar det väl med ficklampa och lysa in i hålet också så länge du inte släpper kamdreven för då behövs det mer precision.

Vart släpper man på kamkedjespännaren? "Skruven med pinne" verktyget är det för att hålla veven eller kamen på rätt plats? Hade en 6mm pinne hemma som passade väldigt tight i hålet.

Låsa kammen med pinnen.
Låsa veven, vart?
Släppa kamkedjan, vart och hur?
Ta bort kammen och byta shims.
Montera tillbaka kammen och i med pinnen sen på med kedjan.

Är det rätt väg att gå?

Blev det körning idag?

Några bilder jag tog idag också, motorn var inte så tung i alla fall.
 

Bifogat

  • IMG_2651.jpg
    IMG_2651.jpg
    134 KB · Visningar: 162
  • IMG_2652.jpg
    IMG_2652.jpg
    122.4 KB · Visningar: 104
  • IMG_2655.jpg
    IMG_2655.jpg
    96.8 KB · Visningar: 166
Börja med att kolla lite i mekhandboken så löser sig flera av dina frågor av sig själv... :)

Ta bort kåpan på höger sida, inte bara den runda över kopplingen utan hela, snett nedanför/framför kopplingen sätter du skruven med pinnen som du låser veven med.

Skruva bort kamkedjesträckaren så blir kedjan slak. (Vet du inte vilken den är tycker jag att du ska lämna ifrån dig jobbet. ;)) Men du kan inte haka av kedjan direkt utan du får ta bort låsringen som håller lagret på plats och dra ut kammen lite åt sidan så lagret hoppar loss, sen hakar du av kedjan och drar ut kammen.

Annars låter det väl som att du tänkt göra saker i rätt ordning iaf.

Nä motorn är inte så tung, det är väl den där jävla ramen som ger hojen vikt antar jag. :)
 
Massa bra råd...


Nä motorn är inte så tung, det är väl den där jävla ramen som ger hojen vikt antar jag. :)
En 650-motor väger 29kg...
Iofs en hel del färre grejer på sina ställen :D jämfört med SXVn men DET är lätt :fakta
Undrar vad t.ex en YZF eller RFS väger, borde vara ungefär samma?!
 
Väger den 29 är väl 26 av dem roterande..? Iaf som den känns.. ;) Gissar på att det inte skiljer åtta kg om man använder samma våg och sätter en förgasare på hillbillyhusabergmotorn.

Jag antar att yzf mfl dubbelkamsmotorer är något tyngre än hsb? De har ju monstruösa toppar!
 
pojkar pojkar :rolleyes:

Ville inte reta upp nån eller starta nåt, bara tala om att 38kg inte är lätt för en motor. Dock poängterade jag att ni har fler grejer i era för att försöka förklara varför det är så.
 
System SXV

Nägon som vet eller har ett snyggt system som låter gött till en SXV 550 -07. Har kollat runt lite och vill ha något där dämparna inte syns likt orginal. Gärna helsystem. Någon som har några tips?????:va
 

När man nu byter shims. Han jag köpte shimsen av sa att man ställer ventilern så den står i det övre inom tolleranserna men borde inte shimsen med tiden bara slipas ned och bli mer och mer stor glapp mellan nocken och ventil?

Bakre cyl:

Insug
V 0,07 till 0,15 vilket var konstigt eftersom mellan shimsen skiljde det 0,06
H 0,05 till 0,08


Avgas
H 0,2
V 0,18 till 0,2

Fram cyl:


Insug
V 0,09
H 0,08

Avgas
H 0,20
V 0,18

Ser bra ut? Fick tag på specialverktygen så var väll det värsta kamkedjesträckaren:tungan
 
Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top