Aprilia SXV

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Till alla som är oroliga inför 90 tim servicen med kolvbyte bl.a. Läs här, om folk som har kört upp till (och förbi) 1500 mil utan att byta kolvar och hojarna går fortfarande bra.

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=126370

Jag servar min var 15:de timma med olja och filter, och de brukar bli lite drygt 70 mil mellan servicarna. De skulle innebära kolvbyte vid ca 430 mil. Känns lite onödigt när man läser detta.

Nu är jag bara lekman i ämnet men skruvat en del. så här har jag tänkt.. var 15:de timma olja och filter fast lite oftare nu i början med tanke på det inslitningsmatrial som blir. Sen vid 90 timmar ventiljustering och Kompression prov och i framtiden hålla koll på oljeförbrukningen och Kompressionen. Är det nåt som inte är bra så är det nog dags för kolv byte.

Men nu är det också andra grejer som ska kollas i motorn vid 90 timmar enligt service protokollet så vi får se hur det blir med dom grejorna och vad det va för nåt, kommer inte ihåg det just nu.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu är jag bara lekman i ämnet men skruvat en del. så här har jag tänkt.. var 15:de timma olja och filter fast lite oftare nu i början med tanke på det inslitningsmatrial som blir. Sen vid 90 timmar ventiljustering och Kompression prov och i framtiden hålla koll på oljeförbrukningen och Kompressionen. Är det nåt som inte är bra så är det nog dags för kolv byte.

Men nu är det också andra grejer som ska kollas i motorn vid 90 timmar enligt service protokollet så vi får se hur det blir med dom grejorna och vad det va för nåt, kommer inte ihåg det just nu.

Det kostar ju 5000kr med material att byta , är ju inte så mycke tänkte jag skriva men det är det ju faktiskt. Dock kan det nog bli dyrt om kolvarna nu helt plötsligt inte orkar mer än 90h.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Nu är jag bara lekman i ämnet men skruvat en del. så här har jag tänkt.. var 15:de timma olja och filter fast lite oftare nu i början med tanke på det inslitningsmatrial som blir. Sen vid 90 timmar ventiljustering och Kompression prov och i framtiden hålla koll på oljeförbrukningen och Kompressionen. Är det nåt som inte är bra så är det nog dags för kolv byte.

15 timmar mellan oljebytena är totalt onödigt.
Där är så mkt olja i motorn att du kan förlänga intervallerna till minst 50 timmar.
Medelhastigheten är väldigt låg , gatkörning sliter inte alls lika mkt som tävling/bankörning gör.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
15 timmar mellan oljebytena är totalt onödigt.
Där är så mkt olja i motorn att du kan förlänga intervallerna till minst 50 timmar.
Medelhastigheten är väldigt låg , gatkörning sliter inte alls lika mkt som tävling/bankörning gör.

Bara man kontrollerar oljenivån och fyller på regelbundet så har man efter 50 h säkert fyllt på så mycket olja att ingen av den ursprungliga är kvar, så egentligen behöver man aldrig byta. ;)

Men det är ingen jag skulle vilja testa själv, jag kör täta oljebyten, framförallt för att hålla bättre koll på hur mycket olja som verkligen finns i motorn, den förbrukar ju en hel del ibland.
 

Döden2

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Ö-bruk
Hoj
KTM 505 SMR KTM 250 SX
låter precis i dina inlägg som om du är bäst i världen på aprilia sxv så istället för att ödsla tid här skriv ett cv till aprilia italien och sök jobb som vd där!!!! min org. aprilia lämnade idag i bänk 71hk endast ostrypt och med nyaste mappningen ciao vd:n

Tror jag ska skicka en ansökan och så kan jag anställa dej som motortekniker
som kan trolla fram så mycket HK!!:Bugar

Bänk uppgifterna var för att göra en jämförelse mellan 450 o 550!
Acra uppgifterna kommer säkert från en dynojet bänk.
Sen till frågan vad körde du i för bänk?
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Vad är original-drevningen på SXV:n?

Är det 16-43 eller är jag ute och hojjar som vanligt?

Känner någon till nån återförsäljare av Talon's produkter i Sverige?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vad är original-drevningen på SXV:n?

Är det 16-43 eller är jag ute och hojjar som vanligt?

Känner någon till nån återförsäljare av Talon's produkter i Sverige?

Jag tror att 16-46 aer orginal foer 550 och 15-46 foer 450n

Jag fick mina drev fron Alice racing, talon fram och coradure bak
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ja, du har givetvis rätt. De var jag som skrev fel. 16-46 är det på 550:n.


Talon har 13-16 fram och 41-50 bak att tillgå till SXV:n.

Vad aer ditt maol med att byta drevning?

Jag skulle go ner till 14/15 fram foerst och duger inte det skulle jag aendra drevningen bak.

Koerde en standard sxv 450 po bana foer en vecka sen och naer man petar i fyran so hamnar den under effektpuckeln. Cykeln borde komma med 14 fram standard.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Vad aer ditt maol med att byta drevning?

Jag skulle go ner till 14/15 fram foerst och duger inte det skulle jag aendra drevningen bak.

Koerde en standard sxv 450 po bana foer en vecka sen och naer man petar i fyran so hamnar den under effektpuckeln. Cykeln borde komma med 14 fram standard.

Ja du, för min del är det knappast avsaknad av effekt som är problemet:D .

Snarare en 6:te växel vid "touring". Skulle vilja få ner varvet lite vid marchfart, runt 120-140 km/h.

Men vad jag har förstått så går inte ett 17 drev in fram utan att modda både drev och sving, och minskar man drevning bak så slipar tydligen kedjan ner svingen.

En 6:te växel hade varit perfekt.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ja du, för min del är det knappast avsaknad av effekt som är problemet:D .

Snarare en 6:te växel vid "touring". Skulle vilja få ner varvet lite vid marchfart, runt 120-140 km/h.

Men vad jag har förstått så går inte ett 17 drev in fram utan att modda både drev och sving, och minskar man drevning bak så slipar tydligen kedjan ner svingen.

En 6:te växel hade varit perfekt.

Go ner po 43, det aer vad "roadracingkillarna" goer!

Jag tror att VM-aprilian har 6 vaexlar, eller iaf hade en gong i tiden :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Go ner po 43, det aer vad "roadracingkillarna" goer!

Jag tror att VM-aprilian har 6 vaexlar, eller iaf hade en gong i tiden :)

Du kanske kan svara.

1. Som jag enkelt kunde konstartera vid första oljebytet så fick jag inte ut all olja när man bara använda tapp-skruven framför växelpedalen. Denna gång hade jag läst och tappade ur oljan genom bulten under motorn (19mm). Men inte heller denna gång fick jag ur oljan i tanken.

Måste man tömma tanken varje gång genom tapp-skruven på tanken eller finns det något annat vis att göra det?

2. Andra saken är ju displayen som jag lyckats aktivera men bättre än så blir det inte. Har försökt ställa in "shiftlight" (lampan som tänd orginal vid 8500rpm) vilket jag tycker är irriterande tidigt!

Men jag kommer inte åt att justera den.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=165330

Har följt anvisningarna på denna sida och instruktionsboken
http://xvasylum.wikidot.com/

3. Hur får jag "lap" att sluta blinka?
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Du kanske kan svara.

1. Som jag enkelt kunde konstartera vid första oljebytet så fick jag inte ut all olja när man bara använda tapp-skruven framför växelpedalen. Denna gång hade jag läst och tappade ur oljan genom bulten under motorn (19mm). Men inte heller denna gång fick jag ur oljan i tanken.

Måste man tömma tanken varje gång genom tapp-skruven på tanken eller finns det något annat vis att göra det?

2. Andra saken är ju displayen som jag lyckats aktivera men bättre än så blir det inte. Har försökt ställa in "shiftlight" (lampan som tänd orginal vid 8500rpm) vilket jag tycker är irriterande tidigt!

Men jag kommer inte åt att justera den.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=165330

Har följt anvisningarna på denna sida och instruktionsboken
http://xvasylum.wikidot.com/

3. Hur får jag "lap" att sluta blinka?

Sorry jag har ingen display po min rejser so jag har inte provat staella om den.

Ang oljan so blir det kvar olja i oljefilter och kanaler. Ta ut oljefiltret och koer startern (helst utan att motorn startar) och sen toemmer du igen kanske du far ut all olja. Jag brukar inte bry mig om det dock, jag laemnar lite gammal olja.

Hur mycke blir det kvar?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ang oljan so blir det kvar olja i oljefilter och kanaler. Ta ut oljefiltret och koer startern (helst utan att motorn startar) och sen toemmer du igen kanske du far ut all olja. Jag brukar inte bry mig om det dock, jag laemnar lite gammal olja.

Hur mycke blir det kvar?

I den tanken bakom framskärmen är det ju ganska mycket olja kvar ( ca 0.5 liter) trots att jag provat båda metoder nu. Den oljan blir kvar där om jag inte tömmer den på skruven i botten på den tanken.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag tömmer på alla tre ställen plus filtret för att veta att det är tomt så jag inte fyller på för mycket sen, se bara till att du inte tappar bort det som kommer ut(fjäder+kopp) bakom 19 mm bulten under motorn. Skulle jag hoppa över en är det den under för den kommer det minst ur.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag tömmer på alla tre ställen plus filtret för att veta att det är tomt så jag inte fyller på för mycket sen, se bara till att du inte tappar bort det som kommer ut(fjäder+kopp) bakom 19 mm bulten under motorn. Skulle jag hoppa över en är det den under för den kommer det minst ur.

Bult och fjäder såg jag inget mer. Kollade ändå efter den koppen som ni nämnt tidigare.

Är det en liten kopp som inte alls går att se då oljan rinner ut och man tappar enkelt ned den i bunken under?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top