Angående däck så håller jag med Kaz om däckstryckets påverkan på temperatur och förslitning.
Ska man ha ett däck till gatbruk finns ingen anledning att köra med racedäck, ett djävla bök med att byta var 3-400 mil bara. Det finns gott om bra gat-sportdäck.
Jag blev oerhört förtjust i Pielli Diablo när jag bytte till det från Pirelli SuperCorsa (begagnade racedäck), Hojen blev mycket mer snabbstyrd och rolig att köra. Att bakdäcket dessutom höll 700 mil (inkl flera bankörningar) tycker jag var klart godkänt.
Det finns flera däck i denna klass med mycket silika för att snabbt bli varma, få bättre våtgrepp och hålla längre. (Jag säljer en uppsättning Bridgestone BT012SS billigt, se länk nedan!)
190 däck passar precis som tidigare sagt. Men bortom possörfaktorn finns ingen anledning att använda dessa för vanliga dödliga. Så mycket gummi behöver vi inte.
Sen måste man titta på hanterbarhet mm. Jämför vi några dimensioner framgår följande:
Ett 180/55 däck fungerar utmärkt vad gäller fäste och hanterbarhet, bästa valet för de flesta. (diameter 63 cm)
Väljer man 190/50 blir däcket bredare (tufft?) med ungefär bibehållen diameter 62 cm (något mer egentligen då det bredare däcket kläms in på en fälg med oförändrad bredd). Utväxlingen blir alltså oförändrad men däcket får en flackare profil och blir därför inte lika snabbstyrt, dessutom gör den extra bredden att däckets angreppspunkt mot asfalten hamnar längre från hojens "lodlinje", alltså ytterligare ett hinder för att vara snabbstyrd och hålla spåret.
Ett däck med profilen 190/60 blir väldigt högt (diameter 66 cm), detta däck har betydligt skarpare profil än 180/55 både p.g.a. högre profil och bredare däck i samma "smala" fälg. Detta däck bör alltså vara väldigt snabbstyrt, däremot gör bredden att hojen förflyttar sig mer från lodlinjen vid extra lutning, men dessa faktorer tar ju ut varandra.
Däremot ändras utväxlingen så pass att man blir tvungen att öka med två kuggar bak för att kompensera (eller minska 0,7 kugg fram)!
Ursäkta de långa texterna, men det är kul att analysera hojkomponenter!