Aprilia-tråden.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
DaLorD skrev:
Nån som har en svart "undertray(eller vad det heter)" kåpan som sitter på undersidan av baken med batterilåda o allt till salu???

Vill ha!!!... jag vet att jag tjatar men jag vill behålla min som orginal liksom...

Eller vet nån var det finns att köpa och om det inte är orginal..Hur bra passar de då??

Kom igen nu... HJÄLP MIG!!! :Bugar :hoppa

Såga bort den där förnbannade plastbiten :7peta ,det är nog ingen som bryr sig om du moddat den snyggare när du skall sälja.Annars kapar du den snyggt så den går att limma tillbaka.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
KaZ skrev:
Tja!

Har frågat i mekhörnan men inte fått svar... typ...

så jag undrar om det nån här som lite snabbt kan mecka ihop en sådan åt mig.
den e 25cm lång ungefär... lägger upp exakta mått på ytterringen om det e nån som kan fixa den!

Hur monteras den?
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Tokas skrev:
MEN på samma sätt kan du testa fram hur ett specialchip för din hoj ska se ut och sen bränna ett sånt chip. Därefter är det ingen skillnad mellan chip och PC, förutom att chip är billigare.

Förklara för mig hur du "testar" fram ett chip så att du kan bränna en egen map? :D

jag vill veta, väldigt nyfiken!
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
KaZ skrev:
man stoppar in den i änden av ljud-dämaparen och skruvar fast den genom det hål man borrat i det sista lilla slutröret!

KaZ


Oki..Reducerar den mycket,Jag menar om den skall strypa ljudet på din arrowburk eller helsystemet så måste den väl funka bra.Lite svårt att få gjort snabbt.Du får väl anlita en mekanisk verkstad,eller börja 7:an igen och göra en på metallslöjden.Lägg gärna ut måtten om du har :tummenupp
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
KaZ skrev:
Förklara för mig hur du "testar" fram ett chip så att du kan bränna en egen map? :D

jag vill veta, väldigt nyfiken!
Istället för ett chip monteras en kontakt som via sladd är kopplad till en dator, sen testar man olika mappar gång på gång på bromsbänken tills man är nöjd. Då bränner man resultatet som "ditt" chip och monterar det.
Alltså i huvudsak samma metod som vid injustering av en PowerCommander...
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
twinner skrev:
Oki..Reducerar den mycket,Jag menar om den skall strypa ljudet på din arrowburk eller helsystemet så måste den väl funka bra...
Jag har en sådan till mitt Renegade highmount slipon-system.
Den dämpar ljudet från satans högt till bara jättehögt. Inte en chans att få köra på Anderstorp t.ex...
Inte ens efter att jag stoppat den med svarvspåns-skurbollar!
 

Bifogat

  • Slip-on-insatser.jpg
    Slip-on-insatser.jpg
    70.6 KB · Visningar: 80
Last edited:

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
Vad har ni för sulor bak??

1. Vad har du för sulor på på din Prilla??

2. Om jag inte kör bana för tillfället utan bara landsväg men med lite bus... vilket däck tycker ni jag ska ha då???

3. Går det in ett 190 däck på en Mille -99??? (ser väldigt trångt ut)

4. Vilket fabrikat tycker du e bäst o varför??

5. Vart köper ni dem??


Jag törs inte åka med ett lagat däck mycket längre... :skrämd
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Ett 190passar fint! Sitter orginal på R:en...
Jag skulle köpt ett Pirelli SC däck! Håller inte så länge men enligt mej värt pengarna.... Finns lätt begagnade hos race pellarna eller hos www.vurpan.com

Kanske lite svårt att få tag på 190 hos race killarna.... Men såg att en sålde både 180 och 190! Klart billigaste iaf... :)
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Tokas skrev:
Istället för ett chip monteras en kontakt som via sladd är kopplad till en dator, sen testar man olika mappar gång på gång på bromsbänken tills man är nöjd. Då bränner man resultatet som "ditt" chip och monterar det.
Alltså i huvudsak samma metod som vid injustering av en PowerCommander...

hehe inte ens i närheten av PC III...

På en PCIII ställer du in allt exakt från varvtal 1 till varvtal 11500.
Du kan dessutom efterjustera manuellt på PC:n om du tex. vill ha lite fetare balndning i botten när du åker bana!

Med chip ere "LOTTO" att hitta ett som fungerar bra...
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
RSV_R skrev:
Ett 190passar fint! Sitter orginal på R:en...
Jag skulle köpt ett Pirelli SC däck! Håller inte så länge men enligt mej värt pengarna.... Finns lätt begagnade hos race pellarna eller hos www.vurpan.com

Kanske lite svårt att få tag på 190 hos race killarna.... Men såg att en sålde både 180 och 190! Klart billigaste iaf... :)

Däck finns det i massor!

veidec kör i år på 190/60 bak så... det bör nog gå att få tag i.
Jag kör på Dunlop 208 GP soft bak å supersoft fram.

Folk säger att de däcken sliiiits på vanlig väg... men det kan du själv motverka genom att pumpa i rejält med luft.
Tryck i 2,7 bak å 2,5 fram om du inte skall busa utan åka en längre sträcka... skall du busa å köra lite kurvor så släpper du ur luft till du hittar en nivå där däcket får juste temperatur och du känner att du har grepp.

Problemet är inte bredden på däcket med 60 profil utan avståndet till svingen fram! Har du 60 profil måste du bak med axeln en del... och då kan vi hoppas att din kedja räcker till... kolla noga innan du slår till å köper.

Hörde av nån på gotland:
"om du får för varma däck så skall du släppa ur mer luft!"
Det måste vara fel.
?? Jag har fåt lära mig att det e precis tvärt om. Det måste väl ändå vara så att ju mer gummi som rör sig i däcket när man kör desto varmare blir det.
Det funkar så i praktiken i alla fall... pumpade i mycke luft... däcket slits knappt, släppte ur luft, däcket blev varmt och slits.
Det konstiga är att jag har hört fler säga att mindre tryck skulle göra däcket kallare under bankörning??? kan inte vara så juh...
De fletsa av oss kör på så kallade intermediate (tror det stavas så) däck, dvs liiiite mönster i varje skåra är typ med 5cm mellanrum.
Det är ett däck som eg. är ett däck till för fuktigt underlag.
Och spåren i däcken är lixom inte till för att leda undan vatten, utan finns där så att gummit skall kunna röra sig mer än på ett slicks och därav få upp värme snabbare och kunna hålla värmen då man kör på ett underlag som när det är blött har en tendens att kyla ner däcket.

Nån som har annan kunskap i detta, jag har ingen aning om det jag säger är rätt men för mig verkar det logiskt. :yoparty

tjing
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
KaZ skrev:
Däck finns det i massor!



Hörde av nån på gotland:
"om du får för varma däck så skall du släppa ur mer luft!"
Det måste vara fel.
?? Jag har fåt lära mig att det e precis tvärt om. Det måste väl ändå vara så att ju mer gummi som rör sig i däcket när man kör desto varmare blir det.
Det funkar så i praktiken i alla fall...:yoparty

tjing


En liten tanke bara... men vet inte om jag svamlar... :confused: :va

Kan det inte vara så att luften expanderar vid en högre temp. vilket medför att däcket behöver tömas på lite mer luft för att du ska ha samma tryck även när däcket blivit varmt...
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
DaLorD skrev:
En liten tanke bara... men vet inte om jag svamlar... :confused: :va

Kan det inte vara så att luften expanderar vid en högre temp. vilket medför att däcket behöver tömas på lite mer luft för att du ska ha samma tryck även när däcket blivit varmt...

Har väl för mig att luften gör det ja... men blir däcket för varmt... vilket syns ganska snabbt på ytan på däcket och känns i och med att det blir lite slirigt så måste man juh i med mer luft iaf. så att gummit inte kan röra sig lika mycke och då inte blir lika varmt... som sagt vet inte om detta stämmer men det logiska är väl att det är så? eller?

kaZ
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
KaZ skrev:
Har väl för mig att luften gör det ja... men blir däcket för varmt... vilket syns ganska snabbt på ytan på däcket och känns i och med att det blir lite slirigt så måste man juh i med mer luft iaf. så att gummit inte kan röra sig lika mycke och då inte blir lika varmt... som sagt vet inte om detta stämmer men det logiska är väl att det är så? eller?

kaZ


:)

Eller så skiter vi i det, köper ett svindyrt däck bara för att det är häftigt att köpa dyra saker :D

Och sen är VI JÄVLIGT GLADA ÖVER ATT DET ÄR TYP 2 TIMMAR KVAR INNAN JAG GÅR PÅ SEMESTER!!!! 4 1/2 VECKA :yoparty :rock :bow

Hoppas bara sommarn kommer snart så man kan ut å :squid
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
KaZ skrev:
hehe inte ens i närheten av PC III...

På en PCIII ställer du in allt exakt från varvtal 1 till varvtal 11500.
Du kan dessutom efterjustera manuellt på PC:n om du tex. vill ha lite fetare balndning i botten när du åker bana!

Med chip ere "LOTTO" att hitta ett som fungerar bra...
Vad menar du egentligen? Du får förtydliga dig!

"ställer in allt"
Vaddå allt?

"från varvtal 1 till varvtal 11500"
Ställer in för varje varvtal??? 2000 rpm, 2001 rpm osv. Knappast! Från mina diskussioner med Dynojettekniker så är det väl typ vart 200 rpm eller så, som på ett chip, då alltså.
11500 rpm varvar den väl knappast?

Vaddå "LOTTO"?
Chip tas fram på samma sätt som inställningen till en PC, genom upprepade försök och justeringar i en bromsbänk.
Det är ju endast om man tar ett befintligt chip som det inte är säkert att det stämmer precis med din hoj.

Men frågan var om det gör någon skillnad med PC kontra chip, inte om det gör någon skillnad mellan specialinställt för din hoj kontra "färdiga från hyllan"-inställningar. Den sista frågan är lika aktuell för chip som PC, då det inte heller med PC är alla som bromsar fram en egen inställning utan använder befintliga från andras bromsningar. Alltså samma "LOTTO" i dessa fall.

Fördelen med PC är att det är lättare att experimentera med olika inställningar då man kan ladda ner från internet och tanka in i PC'n, samt till viss del justeringen direkt på PC'n men den är ju snarast en grovjustering då ändringen inte är variabel för olika varvtal. Någon PC modell har väl någon justeringsmöjlighet för tändningen, men vilken och hur?


Detta är inget påhopp utan ett förök att djupare förstå och definiera vad som orskar vad, när och hur! :va
Jag är ingen expert på Power Comander, men lär mig gärna mer.

Har någon ytterligare kunskap så dela gärna med er. Men gör det på ett så detaljerat sätt att man kan dra egna slutsatser istället för med floskler eller svävande uttryck. :7peta
 
Last edited:

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Tokas skrev:
Vad menar du egentligen? Du får förtydliga dig!

"ställer in allt"
Vaddå allt?


Ställer in för varje varvtal??? 2000 rpm, 2001 rpm osv. Knappast!

de ställer den på varje 100:a varvtal, ta inte allt jag skriver ord för ord... gossade att du visste detta! :tummenupp

Tokas skrev:
Chip tas fram på samma sätt som inställningen till en PC, genom upprepade försök och justeringar i en bromsbänk.
Det är ju endast om man tar ett befintligt chip som det inte är säkert att det stämmer precis med din hoj.

Hur gör dom detta, och i så fall var kan du rekomendera att man gör det?

Tokas skrev:
Men frågan var om det gör någon skillnad med PC kontra chip, inte om det gör någon skillnad mellan specialinställt för din hoj kontra "färdiga från hyllan"-inställningar. Den sista frågan är lika aktuell för chip som PC, då det inte heller med PC är alla som bromsar fram en egen inställning utan använder befintliga från andras bromsningar. Alltså samma "LOTTO" i dessa fall.

Köper man en PC III är det fatalt meningslöst att INTE bänka och mappa!
Hela meningen med den är att man just skall göra det. Och sen att man enkelt kan göra om det om det behövs. Dvs om man efter moddning och bänkning har gjort en ny förändring på motor då bör du kolla mappen igen för att se om den behöver ändras!

Tokas skrev:
Fördelen med PC är att det är lättare att experimentera med olika inställningar då man kan ladda ner från internet och tanka in i PC'n, samt till viss del justeringen direkt på PC'n men den är ju snarast en grovjustering då ändringen inte är variabel för olika varvtal. Någon PC modell har väl någon justeringsmöjlighet för tändningen, men vilken och hur?

Vet inte vilken som fixar tändning... osäker på om det finns...
Åter igen... att hålla på med chip eller PC är meningslöst utan att samtidigt bänka och mäta... (vet forrtfarande inte var man kan hitta nån som kan mäta upp och bränna en mapp till ett chip.. ) man kan tycka att man hittar en bra mapp och testar utan att märka att den tex. går snålt... så kör man på den tills ventilerna säger upp sig, och toppen rasar. det är en sak du aldrig kan se om du inte mäter i bänk...

Tokas skrev:
Detta är inget påhopp utan ett förök att djupare förstå och definiera vad som orskar vad, när och hur! :va
Jag är ingen expert på Power Comander, men lär mig gärna mer.

hehe, det e inte jag heller... kan förmodligen mindre än du!
Men vad jag har hört är att det inte finns nån som kan mäta upp och bränna ett chip till en rotax i sverige... utan det e bara att snällt testa sig fram mellan befintliga chip. Dock med PCIII kan du mäta och trixa och sen lägga in en mapp som ska passa förutsättningarna till din hoj! :tummenupp

Tokas skrev:
Har någon ytterligare kunskap så dela gärna med er. Men gör det på ett så detaljerat sätt att man kan dra egna slutsatser istället för med floskler eller svävande uttryck. :7peta

"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" :rofl

tjing
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
Angående däck så håller jag med Kaz om däckstryckets påverkan på temperatur och förslitning.

Ska man ha ett däck till gatbruk finns ingen anledning att köra med racedäck, ett djävla bök med att byta var 3-400 mil bara. Det finns gott om bra gat-sportdäck.
Jag blev oerhört förtjust i Pielli Diablo när jag bytte till det från Pirelli SuperCorsa (begagnade racedäck), Hojen blev mycket mer snabbstyrd och rolig att köra. Att bakdäcket dessutom höll 700 mil (inkl flera bankörningar) tycker jag var klart godkänt.
Det finns flera däck i denna klass med mycket silika för att snabbt bli varma, få bättre våtgrepp och hålla längre. (Jag säljer en uppsättning Bridgestone BT012SS billigt, se länk nedan!) :tomten

190 däck passar precis som tidigare sagt. Men bortom possörfaktorn finns ingen anledning att använda dessa för vanliga dödliga. Så mycket gummi behöver vi inte.
Sen måste man titta på hanterbarhet mm. Jämför vi några dimensioner framgår följande:

Ett 180/55 däck fungerar utmärkt vad gäller fäste och hanterbarhet, bästa valet för de flesta. (diameter 63 cm)

Väljer man 190/50 blir däcket bredare (tufft?) med ungefär bibehållen diameter 62 cm (något mer egentligen då det bredare däcket kläms in på en fälg med oförändrad bredd). Utväxlingen blir alltså oförändrad men däcket får en flackare profil och blir därför inte lika snabbstyrt, dessutom gör den extra bredden att däckets angreppspunkt mot asfalten hamnar längre från hojens "lodlinje", alltså ytterligare ett hinder för att vara snabbstyrd och hålla spåret.

Ett däck med profilen 190/60 blir väldigt högt (diameter 66 cm), detta däck har betydligt skarpare profil än 180/55 både p.g.a. högre profil och bredare däck i samma "smala" fälg. Detta däck bör alltså vara väldigt snabbstyrt, däremot gör bredden att hojen förflyttar sig mer från lodlinjen vid extra lutning, men dessa faktorer tar ju ut varandra.
Däremot ändras utväxlingen så pass att man blir tvungen att öka med två kuggar bak för att kompensera (eller minska 0,7 kugg fram)!

Ursäkta de långa texterna, men det är kul att analysera hojkomponenter! :4skrika :död
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Tokas skrev:
Ursäkta de långa texterna, men det är kul att analysera hojkomponenter! :4skrika :död

det e bra att nån gör det! :tummenupp

Har du sålt stövlarna?
Kommer inte in på länken du har lagt ut!? ?

:D
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
KaZ skrev:
Köper man en PC III är det fatalt meningslöst att INTE bänka och mappa!
Hela meningen med den är att man just skall göra det. Och sen att man enkelt kan göra om det om det behövs. Dvs om man efter moddning och bänkning har gjort en ny förändring på motor då bör du kolla mappen igen för att se om den behöver ändras!
Jag kan bara hålla med! (Sic!)


KaZ skrev:
man kan tycka att man hittar en bra mapp och testar utan att märka att den tex. går snålt... så kör man på den tills ventilerna säger upp sig, och toppen rasar. det är en sak du aldrig kan se om du inte mäter i bänk...
Ja, nästan i alla fall. Man behöver inte mäta i bänk för detta. Det har inget med vrid eller effekt att göra. Enklare och billigare är att kolla avgasvärdena, och detta kan alla verkstäder. Däremot bör man ju kolla på alla varvtal och (hmm!) kanske trots allt att det gör skillnad om motorn är belastad... Mäta avgasvärden med och utan belastning måste vara säkrast.


KaZ skrev:
Men vad jag har hört är att det inte finns nån som kan mäta upp och bränna ett chip till en rotax i sverige... utan det e bara att snällt testa sig fram mellan befintliga chip. Dock med PCIII kan du mäta och trixa och sen lägga in en mapp som ska passa förutsättningarna till din hoj! :tummenupp
Nä, kanske inte det. De tycker väl det är roligare att sälja en PC för 3-4 lapp än att bränna ett chip för några tior...
Jag har för mig att dessa bränner chip (är ej helt säker):
MC-hospitalet (Danmark)
Ducati-Aprilia-Kämna (Tyskland)
Renegade (England)
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
KaZ skrev:
det e bra att nån gör det! :tummenupp

Har du sålt stövlarna?
Kommer inte in på länken du har lagt ut!? ?

:D
Tack!

Nä stövlar och däck finns kvar. Men Swedie har tydligen raderat annonserna... :mad:
Ska fixa ny annonser, tack för påminnelsen!
Edit: Annonserna fixade nu, kolla länkar i min signatur!

Bridgestone BT012SS fram + bak helt nya 2750:- (capris 3500:)

Daytona Evo Security racestövlar, storlek 42. Bättre begagnade innerstövlar i bl.a. kevlar, Sprillans nya ytterstövlar i Känguruläder/Kevlar/kolfiber, 2750:- (capris 6000:)
 

Bifogat

  • Daytona-security-evo.jpg
    Daytona-security-evo.jpg
    55.7 KB · Visningar: 69
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top