Aprilia-tråden.

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
wasa skrev:
Halloj.
Fjädrarna har jag å dem är ca 30% hårdare än orginal.
Hittills har alla varit nöjda vad jag vet iallafall utom dalord som haft problem vid bytet.
Men det kan ju bero på andra saker tex. olja, sliten koppling, fel kopplings korg om det är en väldigt tidig 99:a.

Hoppas att man hör av sej, om det är flera som haft problem!!!!!

tidig 99:a?

hmm, är det inte samma motor och koppling på alla de 3 årsmodellerna? Dvs. -
98-99-00...
Förändringen kom väl inte förän -01. jaja...
Vet att det är skillnad på andra saker mellan modellerna Falco och Mille men inte gällande kopplingen.

hmm... hitills har jag inte hört nån som lyckats fixa sliret på kopplingen med nåt annat än att byta den till en Barnett. De som försökt har lyckats ett tag... sen slirar den igen. med Barnett tror jag som du säger att alla varit nöjda. Och det med tanke på att flera har moddat motor så att den har högre effekt oxå, vilket i sin tur lägger större slitage på en sak som kopplingen. Ända har Barnett-kopplingen fungerat utmärkt!

Så allt annat än en Barnett kan ses som ... ett "Way to get you home" koncept... dvs .. håller ett tag...

:tummenupp
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
KaZ skrev:
hmm... hitills har jag inte hört nån som lyckats fixa sliret på kopplingen med nåt annat än att byta den till en Barnett. De som försökt har lyckats ett tag... sen slirar den igen. med Barnett tror jag som du säger att alla varit nöjda. Och det med tanke på att flera har moddat motor så att den har högre effekt oxå, vilket i sin tur lägger större slitage på en sak som kopplingen. Ända har Barnett-kopplingen fungerat utmärkt!

Så allt annat än en Barnett kan ses som ... ett "Way to get you home" koncept... dvs .. håller ett tag...

:tummenupp
Ok.
Jag har mod motor. Effekt å vrid så det räcker tex. 120NM.............
Jag har åkt ca 1500 mil med min kopling ( standard koppling å mina fjädrar ) å den motorn å det kallar jag mer än att åka hem !!!!!!!!! Kopplingen har gått 4200 mil på det.
Är man inte märkes fixerad å dekal trimmare så funkar det skit bra.

Men valet är ju upp till var å en.
 
Last edited:

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
min koppling är perfekt, faktum är att sen jag bytte packningen i slaven så går den lättare än tidigare, men jag har inget slir på min men jag vet samtidigt att förra ägare hade problem med det och har bytt till Wasafjädrar och annan koppling
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
wasa skrev:
Ok.
Jag har mod motor. Effekt å vrid så det räcker tex. 120NM.............
Jag har åkt ca 1500 mil med min kopling ( standard koppling å mina fjädrar ) å den motorn å det kallar jag mer än att åka hem !!!!!!!!! Kopplingen har gått 4200 mil på det.
Är man inte märkes fixerad å dekal trimmare så funkar det skit bra.

Men valet är ju upp till var å en.

Undantaget som bekräftar regeln finns alltid! Bra jobbat!

Ja det e juh tur då att du inte har dekaler på hojen och nåt köpt i butik för då skulle den ju slira direkt! :tummenupp :tummenupp :hihi
 
Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Det finns det ju så¨många 2:a som gör ,,,,,, :kocko
ja nog slirar det i grytan hos en del allt ,,, fast kopplingen håller i. :tummenupp

Ja det e juh tur då att du inte har dekaler på hojen och nåt köpt i butik för då skulle den ju slira direkt! :tummenupp :tummenupp :hihi[/QUOTE]
 

MC Doktorn

Guest
Aprilia på Suzuka 8 timmars!!

Aprilia verkar inte gett upp sin racingsatsning med Vtwinnen i varje fall
Förarna Marcellino Lucchi, Frederick Bolley och Federico Aliverti ska gränsla den här läckerbiten :tungan under suzukas 8 timmars race

foto_mag_1_1334_1117204870.jpg
 

freddwo

BTG: 8min 14sek
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tibro
Hoj
Aprilia RSV Factory -04 med extra godis. Förmodligen mer än 105 db.
Kopplingsschema ?? Factory 2004

Hej. Är det någon som har ett koplingsschema på en Factory 04? Jag ska montera en växellägesgivare och behöver veta vad sladdarna till instrumenteringen är till för. Schemat som man kan ladda ner på Aprilia familije sidan är otydlig så man kan ej se detaljer. Jag söker färgen på hastighetsgivaren och neutralgivaren på de sladdar som går in i instrumenteringen.
Freddy Wozny
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
freddwo skrev:
Hej. Är det någon som har ett koplingsschema på en Factory 04? Jag ska montera en växellägesgivare och behöver veta vad sladdarna till instrumenteringen är till för. Schemat som man kan ladda ner på Aprilia familije sidan är otydlig så man kan ej se detaljer. Jag söker färgen på hastighetsgivaren och neutralgivaren på de sladdar som går in i instrumenteringen.
Freddy Wozny

Det finns nog ett schema längst bak i manualen. I alla fall gjorde det i min. Men det är bara soppareservsensorn som går till panelen. De sensorer du nämner pluss alla andra sensorer kommunicerar med ECU'n endast.
 

freddwo

BTG: 8min 14sek
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tibro
Hoj
Aprilia RSV Factory -04 med extra godis. Förmodligen mer än 105 db.
Kopplingsschema ?? Factory 2004

#Olsson# skrev:
Det finns nog ett schema längst bak i manualen. I alla fall gjorde det i min. Men det är bara soppareservsensorn som går till panelen. De sensorer du nämner pluss alla andra sensorer kommunicerar med ECU'n endast.

Ja där fanns ett kopplingsschema. Perfekt. Har hittat alla kablar. Inte lätt men skam den som ger sig.
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
freddwo skrev:
Har hittat alla kablar. Inte lätt men skam den som ger sig.

Ja, två stycken. Pin 27 o 28 (CAN-L och CAN-R) Tror det blir rätt halv-svårt att hacka Siemens digitala protokoll för att ta kontroll över panelen. Men som sagt. Skam den som ger sig. :D
 

freddwo

BTG: 8min 14sek
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tibro
Hoj
Aprilia RSV Factory -04 med extra godis. Förmodligen mer än 105 db.
Växellägesindikator

#Olsson# skrev:
Ja, två stycken. Pin 27 o 28 (CAN-L och CAN-R) Tror det blir rätt halv-svårt att hacka Siemens digitala protokoll för att ta kontroll över panelen. Men som sagt. Skam den som ger sig. :D


Då var allt klart och det fungerar bra. Enligt instuktionerna så skulle det vara väldigt lätt att installera en växellägesindikator. Lätt var fel men det går ändå.
#plus och minuskabel tar man från instrumentpanelen.
#Varvtalsgivaren kopplar man in via likriktaren som sitter på höger sida utanpå kylaren.
#Hastighetsgivaren kopplar man in via ECU´n som sitter bak.
#Även givaren till neutralen kopplar man in via ECU´n.

Sedan är det bara att kalibrera in alla växlar och köra.
 

freddwo

BTG: 8min 14sek
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tibro
Hoj
Aprilia RSV Factory -04 med extra godis. Förmodligen mer än 105 db.
Växellägesindikator

#Olsson# skrev:
Aj då. Jag fick för mig att du skulle blanda in orginalpanelen för visning.

Ja det hade ju varit bra. Det är ju förberett för det i panelen. Synd att det inte finns orginal. Jag var ute och provkörde och helt perfekt är det inte. 9 av 10 ggr så visar den rätt växel. Känns dock inte helt bra då den inte alltid visar exakt. Får nog gå tillbaka och hålla reda på växlarna själv.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Efterssom du ändå är där o rotar i elektroniken så kan jag passa på att berätta att instrumenten på 04 modellen visar ca:6% mer än reell fart ,,
körde min i bänk o drog den slutsatsen,,
likaså har jag en provsträcka på 15 mil jag kör då o då o den sträckan stämmer inte med min 04:a heller ,, det visar dryga 8 km fel det åxå ,,

hitta på hur du kalibrerar den så blir i allafall jag glad över ett rättvist instrument.

// Jocke i köping

freddwo skrev:
Ja det hade ju varit bra. Det är ju förberett för det i panelen. Synd att det inte finns orginal. Jag var ute och provkörde och helt perfekt är det inte. 9 av 10 ggr så visar den rätt växel. Känns dock inte helt bra då den inte alltid visar exakt. Får nog gå tillbaka och hålla reda på växlarna själv.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
jocke i köping skrev:
Efterssom du ändå är där o rotar i elektroniken så kan jag passa på att berätta att instrumenten på 04 modellen visar ca:6% mer än reell fart ,,
körde min i bänk o drog den slutsatsen,,
likaså har jag en provsträcka på 15 mil jag kör då o då o den sträckan stämmer inte med min 04:a heller ,, det visar dryga 8 km fel det åxå ,,

hitta på hur du kalibrerar den så blir i allafall jag glad över ett rättvist instrument.

// Jocke i köping

Så 15mil gör att mätaren har gått 15.8mil? :/, Sen 290 mätar fart på 04+ är igentligen 273 riktighastighet är ju mindre bra...visst det kan skilja lite på vad man har för bakdäck skick m.m ockå. <-03 värkar ju diffa ca 3-6km för mycket i 260+.. Föresten jocke såg att du letade efter tigs..hur hade du gjort med orginal burkarna rensade du dem helt på katalysatorn m.m?...Undrar lite eftersom jag är lite sugen på en beg 04a...även om min 01 har den sexigaste rumpan + ljudet :yoparty

Ps.. har testat en kompis zx10a 05a som han fick hem ganska nyligen vart inte så imponerad av draget visst har den en liten fin kick efter 8k+ och att den ser väldigt elak ut när den är helsvart med det var som allt. Min mille är mycket roligare och skönare att köra med 17,46 drevning :hihi än en zx10. Den e som gjord för bus..föresten någon som vet vart man kan köpa bromsskivor biligt :död
 
Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Ja den optimistiska kalibreringen är det i allafall på min hoj ,, o den 15-mila sträcka åkte jag när jag höll på o köra in hojjen så det var ju med orginalpuckar i nästan nyskick ,,

Ang,tig´s så är det väl mest för att jag är en prylnisse uti fingerspetsarna o sedan för att jag såg #ohlssons# system monterat vid skokloster o gillade utseendet ,,
men mitt system är ju bara urplockat på allt tjafs som tänkas kan ,, tycker det är helt ok faktiskt,, det e ju bara det där med att mycket vill ha mer :yoparty

pm:a ang bromsskivor ,, har lite tips .

Ha det bra så länge ,, Ps! vad gör du på midsommar ? det e party i borlänge ,, kolla smc kalendern ,, :tummenupp

Lam-Kaka skrev:
Så 15mil gör att mätaren har gått 15.8mil? :/, Sen 290 mätar fart på 04+ är igentligen 273 riktighastighet är ju mindre bra...visst det kan skilja lite på vad man har för bakdäck skick m.m ockå. <-03 värkar ju diffa ca 3-6km för mycket i 260+.. Föresten jocke såg att du letade efter tigs..hur hade du gjort med orginal burkarna rensade du dem helt på katalysatorn m.m?...Undrar lite eftersom jag är lite sugen på en beg 04a...även om min 01 har den sexigaste rumpan + ljudet :yoparty

Ps.. har testat en kompis zx10a 05a som han fick hem ganska nyligen vart inte så imponerad av draget visst har den en liten fin kick efter 8k+ och att den ser väldigt elak ut när den är helsvart med det var som allt. Min mille är mycket roligare och skönare att köra med 17,46 drevning :hihi än en zx10. Den e som gjord för bus..föresten någon som vet vart man kan köpa bromsskivor biligt :död
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top