Aprilia-tråden.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
anol70 skrev:
..det står faktist 15W50 olja av hög kvalitet i instruktionsboken... frågan borde därmed vara utagerad... :banana :D :banana

Exakt. När man handlar oljan av den fjuniga prao-eleven på lokala MC-butiken, kan man välja mellan "låg" eller "hög" kvalitet. Man ser bara till att säga - hög kvalitet vill jag ha. Då blir det rätt. :banana
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
anol70 skrev:
Tack för era inlägg... som jag har tolkat det utifrån det jag fått berättat för mig, så är det viktigare med vilken viskositet oljan har än vilket märke man väljer att använda... ex. GPS har 10W40 och R4 15W50, båda helsyntet...
GPS är delsyntet. Sen viktigt att tänka på att man ska följa minsta rekommenderade API klassning på oljan. T.ex API SG. Se instruktionsboken.
 

Greenblood

http://ninjaz.kicks-ass.net/greenblood/
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Kalix
Hoj
Mitsubishi Evolution IX -06 (vässad)...:o)
En olja av HÖG kvalitet och LÅG viskositet kan dessutom ge mera pulver men dock en något tunnare oljefilm och därför sämre skydd..
Själv kör jag på 5W/40...POWER TO THE PEOPLE... :tuttar

anol70 skrev:
det är ett bra tips... :tummenupp det står faktist 15W50 olja av hög kvalitet i instruktionsboken... frågan borde därmed vara utagerad... :banana :D :banana
 

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
KTM 990 Adventure
Ah, denna olje-mani! Jag är rejält tekniskt utbildad och väldigt pedant med mina prylar. Vilken olja har då jag valt åt min kärlek? Jo, Biltemas Mc racingolja (helsyntet 15W-40), de första 400milen utblandad med 50% mineral Mc-olja från samma firma. Utblandingen är för att inkörningen skall bli bättre.

Hur kan detta komma sig? Jo, den är mindre än hälften så dyr som de flesta andra oljor och uppfyller mycket riktigt tillverkarens (Aprilia) specifikationer.
Jag upplever inga som helst problem och den dagen min hoj rasar för att jag kör på Biltema-olja ska jag gladeligen dricka upp den kvarvarande oljan.

Mitt råd: Köp inte dyrare olja än du behöver (men inte fel olja, tex bilolja) och kör helsyntet för dess egenskaper består längre än en mineraloljas.
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
jag kör med castrol GPS 217 kr för 4 liter, byte var 500:e mil :tummenupp
hade hojen på service i veckan och meken sa att det finns inte tillstymelse till slitage på mina kammar :tummenupp :tummenupp
 

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
KTM 990 Adventure
Helt ok pris tycker jag. Och byter du var 500 går nog en delsyntet (eller mineral) minst lika bra som en helsyntet.
 

MC Doktorn

Guest
same here byter efter 500
Köper MOTUL 300v 15-50 helsynt endast 575 kr :död .
Känslan att hälla olja från BILTEMA på tar emot.

Men det är säkert lika bra och man blir lurad som vanligt :tummenupp
 

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Granne med Gelleråsen.
Hoj
DBS
2ono skrev:
Känslan att hälla olja från BILTEMA på tar emot.

Men det är säkert lika bra och man blir lurad som vanligt :tummenupp
Håller med fullt... man är ju varumärkesskadad och går säkert på myten varje gång... :gnissla men jag tror att märkesoljorna har högre kvalitetsstandard...
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
TERMINATOR skrev:
hur går det har du mätit tråden på din fjäder????
Har varit på semester.
Jag har ju både öhlinare å org. falco liggandes kom ja på .
Mäter i morgon.

( ÖLEN var bra du .....)
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
Angel1000 skrev:
Helt ok pris tycker jag. Och byter du var 500 går nog en delsyntet (eller mineral) minst lika bra som en helsyntet.
Jag åker på Penzoil rak 30w Mineral olja å det har jag gjort i ca 2800 mil med 500 mils bytes intervaller å filter var annan gång. Oljan kostar 35Kr/liter på rätt ställe...... :banana
 
Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Nån som vet diametern på hålet i undre gaffelkronan på en mille 03? Jag är för sliten nu efter en dag på Anderstorp för att gå ner å försöka mäta :näsblod

Är det några problem att använda ett depåstöd fram som lyfter i kronan på millen ?

// Jörgen
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Hörrni, när ska vi ta en Apriliaträff då? Jocke ,du hade ju lite olika förslag... Själv är jag usel på att samordna sånt här och ännu uslare på att hitta roliga vägar! Men hjälper gärna till om det är nån som har förslag på tid och plats! :squid
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
bikerwoman skrev:
Hörrni, när ska vi ta en Apriliaträff då? Jocke ,du hade ju lite olika förslag... Själv är jag usel på att samordna sånt här och ännu uslare på att hitta roliga vägar! Men hjälper gärna till om det är nån som har förslag på tid och plats! :squid
kunde ju ha passat jätte bra med sporthojsfesten och få visa upp sina hojar :död
 

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
KTM 990 Adventure
anol70 skrev:
Håller med fullt... man är ju varumärkesskadad och går säkert på myten varje gång... :gnissla men jag tror att märkesoljorna har högre kvalitetsstandard...

Det har de kanske. Men frågan är om det egntligen gör någon skillnad. Dvs får jag ut färre mil innan renovering eller kommer min effekt sjunka snabbare pga slitna kammar, kolvringar etc? Jag tror isf att faktorer som att blippa till på gasen precis vid start, varva motorn innan den nått arbetstemperatur, slarv med inkörningen osv har betydligt större inverkan. Och det gör ju inte jag så jag tror att min motor kommer att hålla sig fräsch länge. :tummenupp
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Angel1000 skrev:
..Jag tror isf att faktorer som att blippa till på gasen precis vid start...

Kul att du nämner. Har alltid undrat varför 7 av 10 varvar upp motorn vid absolut sämsta tillfälle. Det är precis som att de vill göra slut på sina egna ägodelar. Mycket konstigt.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Vad är detta för fästning utav bromsskivor? Ngn som har liknande eller vet varför det är så för?
 

Bifogat

  • bromsskiva insida.jpg
    bromsskiva insida.jpg
    70.6 KB · Visningar: 64
  • bromsskiva utsida.jpg
    bromsskiva utsida.jpg
    80.4 KB · Visningar: 64

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Jag har ju föreslagit Kopparträffen i falun V-29 ,,
o det är väl vettigt för oss alla ,, // Jocke :tuttar

bikerwoman skrev:
Hörrni, när ska vi ta en Apriliaträff då? Jocke ,du hade ju lite olika förslag... Själv är jag usel på att samordna sånt här och ännu uslare på att hitta roliga vägar! Men hjälper gärna till om det är nån som har förslag på tid och plats! :squid
 

MC Doktorn

Guest
flugan skrev:
Vad är detta för fästning utav bromsskivor? Ngn som har liknande eller vet varför det är så för?


Flytande skivor så att dom kan expandera vid värme utveckling utan att dom slår sig och bli skeva.

Vet att man kan byta ut niten och ersätta , bilden till höger m fjäder bricka kanske är sådan.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top