Aprilia-tråden.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Han har ju fått totalt järnsläpp dumjäveln ,, han hade en falco tidigare men den blev för dyr i försäkring ,,
ja hör av mig om de blir något av ,,
Mvh jocke


Lam-Kaka skrev:
Hemma är jag, men jobbar i helgen kan kanske ge info om någon av buellarna..tror jag känner en av dem. Är du säker att han inte ska ha en mille då? :tungan . Alla buellar som är på blocket i jämtland känner jag till :), Den svarta är en jag har åkt lite med känner hans tjej. Den är i bra skick och ej vålds körd med så länge han har haft den, vet ej om det är någon fler ägare hmm. Tror inte killen änns har wheelat med den om han inte har råkat gjort det ofriviligt. Den gula är det en typ mekaniker som har som reparerar motorcyklar m.m mest hd stuket(tror det e mest en hobby åt honom). Han har jag sätt några gånger han kör inte så ofta och är den typen som ej leker med grejerna (lite äldre man med hd stuk typ hehe). Tror knappast någon av de hojarna är något fel på om det inte är fabriksfel.
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
RSV_Ante skrev:
Anmälan kommer när jag är hemma å kan sätta in pengar. I kväll eller imorrn... Hur blir det med delen i att hjälpa till?
När vi väl är på plats blir vi (som är anmälda som La famiglia) tilldelade en arbetsuppgift, troligen att bemanna skamkärran (=slappt).

Alla kan anmäla sig via LaFamiglia, det är bara att regga sig på forumet så är man medlem!
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
bikerwoman skrev:
Och var köper jag RG kraschpuckar?
Man kan inte muta herrn att komma förbi och hjälpa mig att sänka den?

RG puckar bör du kunna köpa där du köpte hojen, annars finns några länkar nedan. Finns övre och nedre rampuckar (front & rear). Är det en schysst handlare hjälper dom dig att sänka den utan kostnad. Behöver du ändra i länkagen kan det kosta en liten slant.
Jag har lite svårt att få tiden att räcka till som det är just nu, ev. senare men kan inte lova nåt.

web.mitonga.se (här bör din handlare kunna köpa ifrån)
www.rg-racing.com
www.rsvr.net
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
wasa skrev:
Mille dämpare fram till 2000/05 är bara att bulta dit. efter detta datum böt de länkage under hojen för att få fjädringen känsligera.

Vet ej men jag tror att det e samma hårdhet på fjädern, Öhlins har hårdare fjädrar att beställa för ca 800:- sa dom på mässan i GBG. Grund fjädrarna är anpassade för 80 kg. Men vet ej om de passar på sachs dämparen , med andra ord försök att få tag på en öhlinare.

Om någon har lust å mäta ytter dia. på fjädern å trådtjocklek på en sachs dämpare så kan jag kolla på min öhlinare så visar sej det ganska snart om de passar.......



hur går det har du mätit tråden på din fjäder????
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
mikcar skrev:
RG puckar bör du kunna köpa där du köpte hojen, annars finns några länkar nedan. Finns övre och nedre rampuckar (front & rear). Är det en schysst handlare hjälper dom dig att sänka den utan kostnad. Behöver du ändra i länkagen kan det kosta en liten slant.
Jag har lite svårt att få tiden att räcka till som det är just nu, ev. senare men kan inte lova nåt.

web.mitonga.se (här bör din handlare kunna köpa ifrån)
www.rg-racing.com
www.rsvr.net


Har fått den sänkt nu, blev riktigt bra faktiskt :tummenupp Når ner bättre än på Falcon.
Är väldigt brydd på var jag ska fästa kraschpuckarna, ingen som har en bild??
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
bikerwoman skrev:
Har fått den sänkt nu, blev riktigt bra faktiskt :tummenupp Når ner bättre än på Falcon.
Är väldigt brydd på var jag ska fästa kraschpuckarna, ingen som har en bild??

Så bra! Fixade handlaren det åt dig?
Rampuckarna kan du bara sätta på ett ställe, i motorfästena! Finns 2 varianter en i framkant och en i bakkant lite lägre. Bästa är väl förstås att ha båda 2. Du kan ladda hem installationsanvisningarna från RG:s hemsida.
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
mikcar skrev:
Så bra! Fixade handlaren det åt dig?
Rampuckarna kan du bara sätta på ett ställe, i motorfästena! Finns 2 varianter en i framkant och en i bakkant lite lägre. Bästa är väl förstås att ha båda 2. Du kan ladda hem installationsanvisningarna från RG:s hemsida.

Jävlar vad fult det var med dom bakre! Blir nog till att bara köpa främre...
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Felix skrev:
Please ta en titt här och hjälp mig med min PC3 installation!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=86858

/Felix

Visst är det fina instruktioner från DynoJet... :rolleyes:

Det spelar ingen roll vilken kontakt från PCIII:an du kopplar till vilken injektor så länge du inte kör separata mappar.
Kontakten från PCIII med orange kabel ska vara på höger sida (om du står bakom hojen) vilken är injektorn till främre cylindern och därmed Fuel Table #1.
Ett annat litet klargörande som kan vara på plats:
Enligt instruktionen ska man koppla strömtjuven till TPS:en i den mittersta kabeln men på bilden visas vänster. Det ska vara den mittersta.

Om det smäller och poppar när du släpper gasen så lägg på 7-10 (börja med värdet 7 först) i 0 kolumnen mellan 2-5000 rpm kanske ända upp till 7000 rpm om det inte hjälper (fick det tipset från Schneiders). Se till att TPS värdet är = 0 vid stängda spjäll och så nära 100 som möjligt vid helt öppna. Min står på 99. Min bluddrar bara ytterst lite när jag släpper gasen.
Du har ju Renegades luftkit och får nog ännu mer luft. Alltså kan den gå för magert på vissa ställen. Så se till att få en egen mapp snarast istället.
 
Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Ja tänker åka till Hofors på mc-träff i helgen ,, är det någon mera härifrån som ska dit ? (det ligger mellan Gävle o Falun)

// Jocke i köping
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
mikcar skrev:
Se till att TPS värdet är = 0 vid stängda spjäll och så nära 100 som möjligt vid helt öppna. Min står på 99.

En grej att tänka på (om lusten faller på) är att tps-en levererar ett något lägre värde vid avstängd motor(laddning). Justerar man tps-tjosan i pc'n med motorn avstängd kommer pc'n vid körning tro att man gasar mer än vad man faktiskt gör. Nej det är inga våldsamma skillnader. Runt 0.1V på full gas och hälften av det med noll gas. Det blir runt 3% off vid fullt. En skillnad på liv och död m a o. :D
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
:Bugar :yoparty :banana

#Olsson# skrev:
En grej att tänka på (om lusten faller på) är att tps-en levererar ett något lägre värde vid avstängd motor(laddning). Justerar man tps-tjosan i pc'n med motorn avstängd kommer pc'n vid körning tro att man gasar mer än vad man faktiskt gör. Nej det är inga våldsamma skillnader. Runt 0.1V på full gas och hälften av det med noll gas. Det blir runt 3% off vid fullt. En skillnad på liv och död m a o. :D
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Tack för hjälpen med PC3:an, fattar inte att instruktionerna för mille 04-05 var så gigantdåliga när det faktiskt nästan var vettiga instruktioner för de äldre hojarna.

Hur fäste ni era förresten, det finns ju inte en plan yta i "bagageluckan"...

En fråga till:
Finns det något sätt att kolla om man har map 1 elr map 2 (race)? via displayen?
Vad jag har förstått finns det flera map2 mappar och beroende på vilken man har så kan det vara det som ställer till det om jag och mikcar har olika mappar i våra ECU:er

En liten PS bara... man kan inte annat än att älska denna hojen, och alla aprilias features är för goa.. som att man måste plocka av sidokåpan för att blaska i olja... DS

Ähhh vafan.. frågar vidare, tänkte börja köra på Belray mineralolja, bra elr anus? skall man köra hel elr del istället. Biscaya rekommenderade mineralen dom kör den i alla duccarna samt prillorna de servar.

/Felix
 

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Granne med Gelleråsen.
Hoj
DBS
Felix skrev:
Hur fäste ni era förresten, det finns ju inte en plan yta i "bagageluckan"...

En liten PS bara... man kan inte annat än att älska denna hojen, och alla aprilias features är för goa.. som att man måste plocka av sidokåpan för att blaska i olja... DS

Ähhh vafan.. frågar vidare, tänkte börja köra på Belray mineralolja, bra elr anus? skall man köra hel elr del istället. Biscaya rekommenderade mineralen dom kör den i alla duccarna samt prillorna de servar.

/Felix
visst har Aprillia sina säregna lösningar, men de har iallafall gjort det enkelt att plocka bort sidokåpan :tummenupp På polkarettan jag hade var det mkt omständigare att plocka av sidokåpan... men då satt oljepåfyllningen lätt åtkommlig oxå...

när det gäller olja verkar det som meningarna går isär... jag pratade nämligen med den lokale Aprillia handlaren och den förste killen på reservdelar sa att de använde endast Castrol R4 eller Motuls motsvarighet... vid ett senare tillfälle pratade jag med en annan av de som jobbade på reservdelar, som själv körde mille och han körde på Castrol GPS... däremot skulle han byta till R4 vid service och lovade att komma med ett utlåtande när han kört några mil...

Jag har tänkt och byta oljan i min snart men vet inte vilken olja jag ska välja... därför vore jag tacksam för lite tips av er andra Aprillia ägare... :tummenupp
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Felix skrev:
Tack för hjälpen med PC3:an, fattar inte att instruktionerna för mille 04-05 var så gigantdåliga när det faktiskt nästan var vettiga instruktioner för de äldre hojarna.

Hur fäste ni era förresten, det finns ju inte en plan yta i "bagageluckan"...

En fråga till:
Finns det något sätt att kolla om man har map 1 elr map 2 (race)? via displayen?
Vad jag har förstått finns det flera map2 mappar och beroende på vilken man har så kan det vara det som ställer till det om jag och mikcar har olika mappar i våra ECU:er

En liten PS bara... man kan inte annat än att älska denna hojen, och alla aprilias features är för goa.. som att man måste plocka av sidokåpan för att blaska i olja... DS

Ähhh vafan.. frågar vidare, tänkte börja köra på Belray mineralolja, bra elr anus? skall man köra hel elr del istället. Biscaya rekommenderade mineralen dom kör den i alla duccarna samt prillorna de servar.

/Felix

Nej du kan inte se vilken map du har. Du får fråga GuzziCenter. Det var dom som lade in mappen. Annars kan väl Biscaya se det om dom ska mappa den sen.

Ang. olja... finns många förståsigpåare där... Jag har läst på lite om detta och med risk för att ge sig in i en sån är diskussion vågar jag påsta att en helsyntetolja har mycket bättre egenskaper än en mineralolja. Därmed inte sagt att det gäller för alla motorer. Men i moderna motorer så vidhåller jag det. Jag lägger in en brasklapp här och säger att en mineralolja kan funka bättre om man har en sliten koppling som har en tendens att slira.

I kort Helsyntetoljan: Håller längre, ger bättre oljefilm (har att göra med längden på molekylerna de s.k polymererna). Däremot bör man i en hojmotor med våt koppling inte ha för stora viskositetsspann av helsyntetoljan t.ex. 5W50. Det är bl.a. tack vare utvecklandet av helsyntetoljan som en del märken gått upp till 1000-mila intervall på serviceintervallen (har jag inga belägg för men verkar sannolikt)

Jag kör med Motul 300V 15W50.
Tycker faktiskt det är lite konstigt att dom använder Mineralolja på Biscaya. Jag skulle inte köra 1000 mil på mineraloljan. Max 500 mil.

Om nån är intresserad och vill läsa mer om oljevetenskap (tribologi) så läs Dr.Bikes inlägg på Bikeforumet:
http://www.bike.se/forum/thread.php?t=15443
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Flyer skrev:
OkQ8 SBK 15W50 helsyntet rekommenderas av vissa ducatister...

Det är visst någon som kommit fram till att den ska vara bra för vipporna i Duccen.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
mikcar skrev:
Jag kör med Motul 300V 15W50.
Tycker faktiskt det är lite konstigt att dom använder Mineralolja på Biscaya. Jag skulle inte köra 1000 mil på mineraloljan. Max 500 mil.

Håller med. Jag kör också 300V 15W50. Jag kan inget om oljor men 2 X en-stånka på 500cc som varvar 11k och levererar runt 75 hästar styck. Det blir väl inget annat än helsyntes?
 

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Granne med Gelleråsen.
Hoj
DBS
Tack för era inlägg... som jag har tolkat det utifrån det jag fått berättat för mig, så är det viktigare med vilken viskositet oljan har än vilket märke man väljer att använda... ex. GPS har 10W40 och R4 15W50, båda helsyntet...
 

MC Doktorn

Guest
anol70 skrev:
Tack för era inlägg... som jag har tolkat det utifrån det jag fått berättat för mig, så är det viktigare med vilken viskositet oljan har än vilket märke man väljer att använda... ex. GPS har 10W40 och R4 15W50, båda helsyntet...

Jag brukar göra det enkelt för mig och följa tillverkarnas instruktioner :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top