Aprilia-tråden.

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
icko skrev:
Har haft min hoj i delar efter en marksyning.
Har kopplat ihop elen för o se vad som funkar, o får upp "Diag 1" på högra displayen!?? Nån som vet vad det innebär?? Kan ej starta motorn i nuläget pga sprucken kopplingskåpa.... (dock ny på väg från Italien)

Tack på förhand / M
Jag sitter och leter i manualen till min för jag hittar ingen till Falcon...men här använder dom sig av 2 siffriga felkoder typ "Diag 11"
Hittills så är det bara en sak som jag har sett som dom betecknar med 1 och det är elektronikboxen :3freak
Letar vidare :tummenupp

Edit: Det enda som jag kan hitta är det här schemat över felkoder...
Schemat
 
Last edited:

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
TwinSucker skrev:
Jag sitter och leter i manualen till min för jag hittar ingen till Falcon...men här använder dom sig av 2 siffriga felkoder typ "Diag 11"
Hittills så är det bara en sak som jag har sett som dom betecknar med 1 och det är elektronikboxen :3freak
Letar vidare :tummenupp

Edit: Det enda som jag kan hitta är det här schemat över felkoder...
Schemat
Mej veterligt betyder det där att du har satt ihop en kabel nere vid styrboxen av misstag. "DIAG 1" är väl läget på spjäll kontakten "0" är väl optimalt men det ändrar sej mär man skruvar på tomgången.

OBS detta är mitt tyckande. Det kan ju även ha någon annan detydelse oxå..........
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
sadelhöjd?

Någon som har tekniska specifikationer på rs 250. Runt 01-03
Vill veta sadelhöjden på den.
kanske funkar för min :tuttar
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Hörrni, igår fick jag tbx min Mille efter 100-milaservicen. (ventiljustering som inte behövdes etc...)
De passade även på att göra nån slags uppdatering av databoxen för det var nåt krux med den gamla inställningen enligt fabriken...
Jag hajar ju inte ett skit av det där om jag ska vara ärlig, men nu går hojen jävligt skumt runt 4000 varv, den "rycker" liksom, går ojämt alltså....
allt under och över går den kanon och jag tycker att den går bättre på höga varv nu än vad den gjorde innan.
Nån som har en teori, ska jag låta det vara så eller ska jag be dom ändra det igen?
De snackade nåt om att det fanns 3 olika "program" för olika typer av körning, race, gata etc. Nån som vet om det stämmer?
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Ska beställa drivpaket till en Aprilia Falco. Det går att välja mellan ståldrev och aludrev. Vilket brukar det vara orginal? Är det sämre uthållighet i aludrevet?
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
flugan skrev:
Ska beställa drivpaket till en Aprilia Falco. Det går att välja mellan ståldrev och aludrev. Vilket brukar det vara orginal? Är det sämre uthållighet i aludrevet?

Har precis bytt drivpaket på min och satt på Renthal aludrev bak. Det ska vara samma hållbarhet som stål påstås det. Vet inte om det stämmer men verkar så faktiskt. Hade ett aludrev tidigare också.
Bakdrevet väger mindre än framdrevet...
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
bikerwoman skrev:
Hörrni, igår fick jag tbx min Mille efter 100-milaservicen. (ventiljustering som inte behövdes etc...)
De passade även på att göra nån slags uppdatering av databoxen för det var nåt krux med den gamla inställningen enligt fabriken...
Jag hajar ju inte ett skit av det där om jag ska vara ärlig, men nu går hojen jävligt skumt runt 4000 varv, den "rycker" liksom, går ojämt alltså....
allt under och över går den kanon och jag tycker att den går bättre på höga varv nu än vad den gjorde innan.
Nån som har en teori, ska jag låta det vara så eller ska jag be dom ändra det igen?
De snackade nåt om att det fanns 3 olika "program" för olika typer av körning, race, gata etc. Nån som vet om det stämmer?
Det som du beskriver låter precis som vad jag har fått förklart för mig är twinryckningar...det är tydligen väldigt vanligt med twinnar att det finns ett område runt 3,5-4,1k rpm. Jag har hört lite olika anledningar till varför det uppkommer, men både tycks ha med nån form av turbulens i insuget, på TL.n va det nån ventil som öppnade precis i det området.
Jag hade det på TL:n och har det även på den här, så jag brukar bara gasa förbi området så fort som möjligt :D
Ska dreva om min lite för att den ska hamna "rättare" i registret :tummenupp
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
TwinSucker skrev:
Det som du beskriver låter precis som vad jag har fått förklart för mig är twinryckningar...det är tydligen väldigt vanligt med twinnar att det finns ett område runt 3,5-4,1k rpm. Jag har hört lite olika anledningar till varför det uppkommer, men både tycks ha med nån form av turbulens i insuget, på TL.n va det nån ventil som öppnade precis i det området.
Jag hade det på TL:n och har det även på den här, så jag brukar bara gasa förbi området så fort som möjligt :D
Ska dreva om min lite för att den ska hamna "rättare" i registret :tummenupp

Vore intressant att få veta mer om detta... V-twin fenomen...?J

Jag har upplevt samma sak vid 3500 rpm vid jämn gas på min Aprilia också. Lade på lite mer soppa i tabellen i PCIII:an vid det trottelläget och det hjälpte. Inga ryckningar längre.

Hade liknande problem med min Yamaha på låga varv innan jag fick förgasarna justerade. Mera soppa vid lågvarvsområdet var det som behövdes.

Ventilen som öppnas och stängs i luftburken (antar att det är en sån du menar) har jag hört ska vara för att dämpa insugsljud.. men man hör ju så mycket. Hondas Fireblade har liknande lösning med ventiler i luftburken bl.a.

Undrar varför de inte gör rätt från början från fabriken... måste ju ha testats hur mycket som helst att hojen går bra... Kanske är för att klara sig igenom Euro 2 avgaskrav...?
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Robban skrev:
Någon som har tekniska specifikationer på rs 250. Runt 01-03
Vill veta sadelhöjden på den.
kanske funkar för min :tuttar

Har inte exakta höjden här, men min tant nådde ner på iaf en sida åt gången när det begav sig..
Hon är väl ca 2 tvärskitar hög (165 kanske?) om jag inte minns fel.
Höjden på bakstöten går att justera och min är i högsta läget.
98-04 är förresten samma samma, bara färger som skiljer..
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
mikcar skrev:
Vore intressant att få veta mer om detta... V-twin fenomen...?J

Jag har upplevt samma sak vid 3500 rpm vid jämn gas på min Aprilia också. Lade på lite mer soppa i tabellen i PCIII:an vid det trottelläget och det hjälpte. Inga ryckningar längre.

Hade liknande problem med min Yamaha på låga varv innan jag fick förgasarna justerade. Mera soppa vid lågvarvsområdet var det som behövdes.

Ventilen som öppnas och stängs i luftburken (antar att det är en sån du menar) har jag hört ska vara för att dämpa insugsljud.. men man hör ju så mycket. Hondas Fireblade har liknande lösning med ventiler i luftburken bl.a.

Undrar varför de inte gör rätt från början från fabriken... måste ju ha testats hur mycket som helst att hojen går bra... Kanske är för att klara sig igenom Euro 2 avgaskrav...?
Jag vet faktiskt inte exakt varför det är så...förklaringarna som jag har fått är som sagt att det blir turbulens som är svår att justera bort men du verkar ju ha hittat en bra lösning.Den låter dessutom helt logisk för om det nu är så att det är nånting som öppnas för att släppa in mer luft till det ökade varvtalet så kan jag tänka mig att det lätt blir en "dip" i bränslemängden innan man kommer in i högvarvsregistret.

I vinter ska jag riva motorn och exprimentera lite, ska bl.a. porta topparna och se om jag kan öppna upp luftflödet mer. Under dessa operationer så ska jag laborera med insprutet oxå...det ska bli kul och se om jag kan komma fram till nån form av svar på dessa ryckningar.Nu har jag väldigt ryckningar på Millen i jämförelse med TL.n
Ska snacka med en kille som är jäkligt duktig på att bygga insprutningssystem och se om han kan komma upp med lite idéer på va man kan göra för nåt roligt.

Det enda jag vet är iaf att det ska bli mer pulver i spisen :yoparty
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
TwinSucker skrev:
Jag vet faktiskt inte exakt varför det är så...

Mille 04/05 går perfekt jämnt och fint vid alla varvtal. Helt utan ryck. Om den inte gör det så är det oftast en mappinghistoria. I BW's fall har de bytt bränsletabeller och det låter troligare att det är p g a detta (eller kanske annan miss?) än att den helt plötsligt fått "twinryckningar". :D
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
#Olsson# skrev:
Mille 04/05 går perfekt jämnt och fint vid alla varvtal. Helt utan ryck. Om den inte gör det så är det oftast en mappinghistoria. I BW's fall har de bytt bränsletabeller och det låter troligare att det är p g a detta (eller kanske annan miss?) än att den helt plötsligt fått "twinryckningar". :D
Kanske oxå ska tilläggas att mina hojar har varit från 00 och 99.
Efter ett antal mappningar och rundor i bromsbänken så fick vi till det så att det prakiskt tag inte va några ryckningar kvar. Så efter lite snack med diverse mekaniker(och flera av dom erkänt duktiga) och återförsäljare så gav vi upp...men jag ska inte säga att jag va missnöjd heller, vi lyckades hitta en del intressanta inställningar både i tänd och bränslekurvan :hihi
En gamal härk går inte riktigt att jämföra med en ny...

Anledningen till att vi började diskutera det här är för att Bikerwoman har
en 04 Mille med ryckningar och den är orginal såvitt jag vet då verkar det lite skumt...och detta efter att dom har varit inne och fibblat med hennes databox, vilket återigen leder till mappningen.

Millen som jag har nu behöver bara en fin lite justeringsrunda så är den tipptopp, men det får bli i vinter om jag skrev innan.

//TS
 

MC Doktorn

Guest
Greenblood skrev:
Hur kommer det sig att det inte går att sälja en Aprilia...???
Så här lugnt har det aldrig varit när jag har annonserat en hoj...
Kan ju inte vara priset det är fel på iaf....??? :va

http://www.blocket.se/view/5507934.htm?caller=nbl_s&l=0&c=1&city=7

Tror de flesta har köpt hojar för i år , har på min annons fått ett samtal men då ville jag inte sälja :rolleyes: pga planerade aktiviteter som krockade.

Marginalmärken är nog svårare att sälja dvs mindre andel som är intresserade. Priset är bra och hade jag sett det där hade jag inte tvekat om jag nu vore intresserad.
Så håll ut :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top