Aprilia-tråden.

MC Doktorn

Guest
Mr San skrev:
men om man skulle koppla förbi polerna på relä , vad kan hända då ... VAd gör relä där om det skulel funka utan relä??
MVH San och tack för alla svar ... :tummenupp

Du leder strömmen förbi relät(strömbrytare på och av) och inget kan ju hända mer än att startmotorn går runt eller inte går startmotorn runt och då har du ju svaret.

Är relät paj så spelar det ingen roll hur bra batteri du har.

Hör med Christer här på forumet (numera ducati 748 ägare) han köpte relä billigt nånstans ;)
 

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Just det jaaa...
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
2ono skrev:
Du leder strömmen förbi relät(strömbrytare på och av) och inget kan ju hända mer än att startmotorn går runt eller inte går startmotorn runt och då har du ju svaret.

Är relät paj så spelar det ingen roll hur bra batteri du har.

Hör med Christer här på forumet (numera ducati 748 ägare) han köpte relä billigt nånstans ;)

Jaaaaaa nu fattar jag helt hur det funkar.. fick tänka lite djupare.. ,, hehee..

Tog lite tid för mig ..men nu e jag helt med.. Ska kolla det ,, Tack mannen för alla svar !! HA det bra , kanske ses på vägarna ,vem vet !!
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Min gjorde samma sak. Bara klickade... Mekade då isär relät och såg att det hade blivit så varmt att plasten hade smält och lagt sig mellan kontakt ytorna! Bara att ta bort plasten och meka ihop det igen. Detta låter dock lätt men va en smula pilligt.... :gnissla

Funkat bra sedan dess iaf!

Ett nytt kostade runt 800 spänn har jag för mig. Men tror Christer hitta ett ducce relä billigare....
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
RSV_R skrev:
Min gjorde samma sak. Bara klickade... Mekade då isär relät och såg att det hade blivit så varmt att plasten hade smält och lagt sig mellan kontakt ytorna! Bara att ta bort plasten och meka ihop det igen. Detta låter dock lätt men va en smula pilligt.... :gnissla

Funkat bra sedan dess iaf!

Ett nytt kostade runt 800 spänn har jag för mig. Men tror Christer hitta ett ducce relä billigare....

Tjo på er!

Stämmer Daniel, det pirat relät jag fick tag på satt på flera hojar, ducce, men även på stora Yamaha custom twinnar som även dom kräver lite ström för att dra runt. Köpte mitt på Hoj Mc i Linköping, det kostade ca 300:-. Rent fysiskt var det nästan en kopia av orginalet, funkade helt utan problem. Ska väl nämna att jag fixade ett nytt batteri oxå.
 

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Just det jaaa...
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
tja..

Så nu e det fixad igen.. köpte en universal den funkar bättre än den gamla, 170 kr,förr va det så att den stannar till innan startmotor kommer igång ( nästan som om det e slut på batteriet) den gamla relät.. , men med denna som jag slängde på nu går den igång direkt , dock märkte att när jag trycker på Dö-knappen, ökar den pittelite i varv innan den dör, så gjorde den inte innan .. men knappt att man märker det ..

Tackar alla för svar här på tråden!! :Bugar :Bugar

MVH San.
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Hej gott folk.

Pratade med Swedie nu i söndags då jag träffade honom på Kinnekulle. Tänkte bara smyga in en liten sak som kan vara på G. Det är så att denna tråd och andra liknande kanske kommer få en egen avd. här på SH. :tummenupp Detta gör att det kommer vara enklare för nya anhängare av Appetråden att hitta info de söker. Kommer dock innebära lite arbete för den som är intresserad.. Låt oss säga att denna tråd fortfarande kommer vara huvudtråden, men saker som tex. Mods, teknik, och dyl. kommer bli egna undertrådar. :tummenupp Hoppas att det nu blir så, det kommer innebära att folk lättare kan hitta info och slipper ställa frågor, frågor som återkommer varje gång nån köper en appe för första gången. En sak dock, det kommer behövas en moderator för tråden, det blir inte jag då jag inte har appe längre. Så den som känner för det kan bara säga till... bör vara nån som har haft appe länge och kan det mesta om dem. Några förslag på det är väl Wasa, Jocke eller Olsson. :Bugar
Återkommer i ärendet när jag hört mer.

Avslutar med lite pics från söndagen... det va en par appes där.. körde fint. Några tog det kanske lungt... Glider förbi en på bilderna under! =)

fridens
 

Bifogat

  • Omkörning appe.jpg
    Omkörning appe.jpg
    66.2 KB · Visningar: 62
  • Omkörd appe.jpg
    Omkörd appe.jpg
    137.7 KB · Visningar: 64
Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Låter intressant ,,
men från o med onsdag nästa vecka så kommer jag vara bortrest i 3,5 veckor på lite mc-semester ,, (moto Gp i tjeckien bl.a) så undra inte varför ja inte svarar ,,

men din ide´gillar jag Kaz. :tummenupp kreativt.

KaZ skrev:
Hej gott folk.

Pratade med Swedie nu i söndags då jag träffade honom på Kinnekulle. Tänkte bara smyga in en liten sak som kan vara på G. Det är så att denna tråd och andra liknande kanske kommer få en egen avd. här på SH. :tummenupp Detta gör att det kommer vara enklare för nya anhängare av Appetråden att hitta info de söker. Kommer dock innebära lite arbete för den som är intresserad.. Låt oss säga att denna tråd fortfarande kommer vara huvudtråden, men saker som tex. Mods, teknik, och dyl. kommer bli egna undertrådar. :tummenupp Hoppas att det nu blir så, det kommer innebära att folk lättare kan hitta info och slipper ställa frågor, frågor som återkommer varje gång nån köper en appe för första gången. En sak dock, det kommer behövas en moderator för tråden, det blir inte jag då jag inte har appe längre. Så den som känner för det kan bara säga till... bör vara nån som har haft appe länge och kan det mesta om dem. Några förslag på det är väl Wasa, Jocke eller Olsson. :Bugar
Återkommer i ärendet när jag hört mer.

Avslutar med lite pics från söndagen... det va en par appes där.. körde fint. Några tog det kanske lungt... Glider förbi en på bilderna under! =)

fridens
 

Gussy

Gussy
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Nära Häckeberga
Hoj
Yamaha R1 - 06
basseman skrev:
Är det någon som vet var man kan serva Aprilias i Malmötrakten?

Grattis till Aprila-köpet!
Kul med lite fler Milles i Malmö :)

Serviceställen i Skåne:
Hansens motor i Trelleborg (0410-460 00) servar Aprila-mc, men har slutat sälja Aprilia-mc och inriktar sig numera på mopeder från bl a Aprilia. Hyfsade servicekostnader har jag för mig.

Oves motor i Olofström, dock en bit från himma.

/Gussy
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Hojen är stendöd =(

Jaha, nu står man här med total idétorka...
Kom ut igår och tänkte ta en tur men bejbin men det vill hon inte :4skrika
Nu till problemet...
Jag har inte kör med hojen sen i söndags och tyvärr så har den stått ute i regnet...ja, jag vet det är helt :kocko
Kommer ut och vrider på nyckel som vanligt, soppapumpen går och låter precis som vanligt och även startmotorn men inte en tillstymmelse till tändning :(

Sååå, frågan är va f** det är som har hänt...jag har inte hunnit riva ur och klolla gnista på stiften men med tanke på hur dö den va så skulle jag tippa på att det inte finns nån. Nånstans verkar det som om den bryter strömmen från tändspolarna efter som både soppapump och startmotor funkar...

SNÄLLA säg att det finns nån som kan ha lite idéer om va det kan va för fel.
Det börjar bli tajt om tid...det är ju Twinträff på lördag så jag måste lyckas klura ut det så fort som möjligt :gnissla :huvet

Idé som leder till att hojen går igång belönas med :öl

//En desperat TS
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
KaZ skrev:
Hej gott folk.

Pratade med Swedie nu i söndags då jag träffade honom på Kinnekulle. Tänkte bara smyga in en liten sak som kan vara på G. Det är så att denna tråd och andra liknande kanske kommer få en egen avd. här på SH. :tummenupp Detta gör att det kommer vara enklare för nya anhängare av Appetråden att hitta info de söker. Kommer dock innebära lite arbete för den som är intresserad.. Låt oss säga att denna tråd fortfarande kommer vara huvudtråden, men saker som tex. Mods, teknik, och dyl. kommer bli egna undertrådar. :tummenupp Hoppas att det nu blir så, det kommer innebära att folk lättare kan hitta info och slipper ställa frågor, frågor som återkommer varje gång nån köper en appe för första gången. En sak dock, det kommer behövas en moderator för tråden, det blir inte jag då jag inte har appe längre. Så den som känner för det kan bara säga till... bör vara nån som har haft appe länge och kan det mesta om dem. Några förslag på det är väl Wasa, Jocke eller Olsson. :Bugar
Återkommer i ärendet när jag hört mer.

Avslutar med lite pics från söndagen... det va en par appes där.. körde fint. Några tog det kanske lungt... Glider förbi en på bilderna under! =)

fridens


Var du tvungen att ta bilderna från mastervarvet, jag fick ju ner knät imellanåt :hihi . Kul om det blir lite mer strukturerat här i tråden med en egen forumdel osv :tummenupp
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
TwinSucker skrev:
Jaha, nu står man här med total idétorka...
Kom ut igår och tänkte ta en tur men bejbin men det vill hon inte :4skrika
Nu till problemet...
Jag har inte kör med hojen sen i söndags och tyvärr så har den stått ute i regnet...ja, jag vet det är helt :kocko
Kommer ut och vrider på nyckel som vanligt, soppapumpen går och låter precis som vanligt och även startmotorn men inte en tillstymmelse till tändning :(

Sååå, frågan är va f** det är som har hänt...jag har inte hunnit riva ur och klolla gnista på stiften men med tanke på hur dö den va så skulle jag tippa på att det inte finns nån. Nånstans verkar det som om den bryter strömmen från tändspolarna efter som både soppapump och startmotor funkar...

SNÄLLA säg att det finns nån som kan ha lite idéer om va det kan va för fel.
Det börjar bli tajt om tid...det är ju Twinträff på lördag så jag måste lyckas klura ut det så fort som möjligt :gnissla :huvet

Idé som leder till att hojen går igång belönas med :öl

//En desperat TS


Okej du har säkert kollat detta ? Det är inte så att nån vart å pillat på dödarknappen? Kan det vara kontakten nere vid stödet som spökar?
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
fogerty skrev:
Var du tvungen att ta bilderna från mastervarvet, jag fick ju ner knät imellanåt :hihi . Kul om det blir lite mer strukturerat här i tråden med en egen forumdel osv :tummenupp

hehe... hmmm tror nog inte det va mastervarvet... man får lixom inte köra om då juh! Sen kan jag (viskar) säga att jag inte gick ut på banan förän ni andra åkt förbi en 2:a gång... då tempot på dessa mastervarv va väl lågt... knappt värmadäckentempo... så jag hoppa 2 varv såg till att jag hade marginal till framförvarande och gick sen ut... lättare att hitta ett högt och bra tempo om man slipper ligga på kö i några varv... då hamnar man i nån sorts lunk som man har svårt att ta sig ur! =) Dock... bra kört! Kul att se några appes på banan... han som ägde dagen satt juh på en factory... RUGGIG! :tummenupp

Sen gällande forumdel... vet inte vad som sker... men ska surra lite mer med Swed om det! =)
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
fogerty skrev:
Okej du har säkert kollat detta ? Det är inte så att nån vart å pillat på dödarknappen? Kan det vara kontakten nere vid stödet som spökar?
:rofl

asså... LOOOOVA att du erkänner om det va dödarknappen!!

vavava! LOVA det nu! :tungan

Annars kan det kanske bara vara så att den e sur?
Och då finns det vissa knep man ska använda sig av!

Men berätta nun om det va dödarknappen.. *väntar med spänning*! :banana

(Har själv gjort den tavlan)

:7peta
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
KaZ skrev:
:rofl

asså... LOOOOVA att du erkänner om det va dödarknappen!!

vavava! LOVA det nu! :tungan

Annars kan det kanske bara vara så att den e sur?
Och då finns det vissa knep man ska använda sig av!

Men berätta nun om det va dödarknappen.. *väntar med spänning*! :banana

(Har själv gjort den tavlan)

:7peta
Det tråkiga med :död arknappen är ju att om den är frånslagen så går inte startmotorn...vilken den gör...el. gjorde iaf igår innan batteriet segnade ihop.

Men för att hålla spänningen i tråden vid liv så ska jag kika på stödkontakten och se om den spökar :rodnar

//TS som våldtar vågens tangentbord...

BTW. Kaz, jag har hört lite rykten om att du vet hur det blir om man portar topparna på Millen...SÅÅÅ, hur blir det, är det värt de?
 
Last edited:

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
vågen skrev:
Det tråkiga med :död arknappen är ju att om den är frånslagen så går inte startmotorn...vilken den gör...el. gjorde iaf igår innan batteriet segnade ihop.

Men för att hålla spänningen i tråden vid liv så ska jag kika på stödkontakten och se om den spökar :rodnar

//TS som våldtar vågens tangentbord...

BTW. Kaz, jag har hört lite rykten om att du vet hur det blir om man portar topparna på Millen...SÅÅÅ, hur blir det, är det värt de?

ja visst fan! :kocko det visste jag juh :död
Klart att inte startmotorn går... jaja *blush*

Är det inte bara så att den har surat?

klart du ska porta! verkligen värt besväret! =)
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
KaZ skrev:
ja visst fan! :kocko det visste jag juh :död
Klart att inte startmotorn går... jaja *blush*

Är det inte bara så att den har surat?

klart du ska porta! verkligen värt besväret! =)
Den luktade förvisso som en skurhink med soppa så det kan va så enkelt att den surade ner sig...fast det som är lite skumt är att den inte tände det minsta lilla.
Men men, det får jag testa när jag kommer hem...måste ju ha igång den till Twinträffen på lördag.

*MUAHAHAHA* Då vet jag iaf va vintern projekt blir :hihi Tur att man har lite kontakter som kan porta då =)
Finns det nåt mer roligt man kan göra mé den när jag ändå river ner den? Funtar på att riva motorn helt...
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
vågen skrev:
Den luktade förvisso som en skurhink med soppa så det kan va så enkelt att den surade ner sig...fast det som är lite skumt är att den inte tände det minsta lilla.
Men men, det får jag testa när jag kommer hem...måste ju ha igång den till Twinträffen på lördag.

*MUAHAHAHA* Då vet jag iaf va vintern projekt blir :hihi Tur att man har lite kontakter som kan porta då =)
Finns det nåt mer roligt man kan göra mé den när jag ändå river ner den? Funtar på att riva motorn helt...

ojoj... hur lång lista vill du ha? =)
det finns massor man kan göra!

fan... jag vill oxå med på den åkningen... *surar*

=)
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
KaZ skrev:
ojoj... hur lång lista vill du ha? =)
det finns massor man kan göra!

fan... jag vill oxå med på den åkningen... *surar*

=)
Så lång som möjligt :D
Du får väl rycka ur ett par tändkablar då :tungan
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Kolla om brytare till stödet e hel ,, annars så byglar du dom 2 yttre stiften om ja mins rätt ,,

TwinSucker skrev:
Jaha, nu står man här med total idétorka...
Kom ut igår och tänkte ta en tur men bejbin men det vill hon inte :4skrika
Nu till problemet...
Jag har inte kör med hojen sen i söndags och tyvärr så har den stått ute i regnet...ja, jag vet det är helt :kocko
Kommer ut och vrider på nyckel som vanligt, soppapumpen går och låter precis som vanligt och även startmotorn men inte en tillstymmelse till tändning :(

Sååå, frågan är va f** det är som har hänt...jag har inte hunnit riva ur och klolla gnista på stiften men med tanke på hur dö den va så skulle jag tippa på att det inte finns nån. Nånstans verkar det som om den bryter strömmen från tändspolarna efter som både soppapump och startmotor funkar...

SNÄLLA säg att det finns nån som kan ha lite idéer om va det kan va för fel.
Det börjar bli tajt om tid...det är ju Twinträff på lördag så jag måste lyckas klura ut det så fort som möjligt :gnissla :huvet

Idé som leder till att hojen går igång belönas med :öl

//En desperat TS
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
jocke i köping skrev:
Kolla om brytare till stödet e hel ,, annars så byglar du dom 2 yttre stiften om ja mins rätt ,,
Men brytaren som sitter i stödet och kopplingshandtaget verkar redan vara byglade...va så när jag köpte den. Jag har alltid kunnat starta den med stödet nere och utan att behöva frikoppla.
Idag ska jag köra iväg hojen till ett garage och börja kika på´t men jag är övertygad om att det är nåt pissenkelt fel när jag väl hittar det.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top