Aprilia-tråden.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Re: Vek koppling

flugan skrev:
Läst här på tråden att Aprilia Falco å Mille kan ha vek koppling.

Vad är det man får byta om kopplingen knasar (lameller, returfjäder, olja)?
Hur knasar den (slirar, hugger, släpper inte)?

Är "knaset" ljudligt så att det går att höra om man drar in å släpper kopplingen i friläge?

Är det en dyr reparation?

skit i det! den totala körupplevelsen uppväger lite skruvande :)

det är väl inte värre än på nån annan hoj...

tror det ska stå om kopplingen nånstans i denna tråd :)
den som letar hittar :tummenupp
P.S KÖP KÖP KÖP

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Gäller bara 99-00 där originalkopplingen är lite för underdimensionerad samt har lite för dålig oljedränering i kopplingskorgen. Fixat från 01.
Kopplingen slirar på högre varv. Detta brukar märkas efter 700-1000 mil särskilt om man tagit bort strypningen och bytt chip etc. Blir mer påfrestningar på kopplingen då och den slits snabbare.
En ny koppling hjälper ju och kostar inte så mycket men problemet kommer ju att återuppstå igen.
Ett alternativ kan vara att sätta i hårdare fjädrar eller lägga på en extra bricka på befintliga fjädrar så att det då blir mer tryck på lamellerna.
Jag orkar inte testa utan har beställt en racekoppling där lamellerna är tillverkade på annat sätt och så är det hårdare fjädrar med.
Det är mycket enkelt att göra själv om man inte har tummen mitt i hand och kostar mellan 2-2500:-
Originalkoppling bör vara billigare om det inte är en 01 :a och framåt för dom ska visst vara 3 ggr. så dyra (men håller förhoppningsvis 3 ggr. längre också...). Har hört nått om att enbart originallamellerna till en 00 går på ca. 800:- och det är ju inte så mycket.

Last edited:

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Om du är ute efter en Aprilia så kan jag säga att de annars håller en mycket hög kvalitet och är en av få hojar som nästan inte har några barnsjukdomar. Yamaha R1 hade också problem med kopplingen på 98-99 men det gick iofs. på garantin. Det är lite synd att man inte kan få 01 ans koppling på garantin på Aprilian. Förutom detta så är det en kanonhoj och är en dröm att köra!

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
mikcar skrev:
Om du är ute efter en Aprilia så kan jag säga att de annars håller en mycket hög kvalitet och är en av få hojar som nästan inte har några barnsjukdomar. Yamaha R1 hade också problem med kopplingen på 98-99 men det gick iofs. på garantin. Det är lite synd att man inte kan få 01 ans koppling på garantin på Aprilian. Förutom detta så är det en kanonhoj och är en dröm att köra!

Går det att köpa en 01-koppling och stoppa i en 00-a och så är problemet löst eller är det fortfarande bara en tidsfråga innan det uppkommer igen?

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bra fråga! Vet inte. Åtminstone tror jag att kopplingskorgen måste bytas i såna fall också.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
akut ångest,akut orolig

RIIINGG!!! hallå....
M:tja det är markus med "offroad" aprilian,skulle bara kolla hur det går med reperationen :confused:
V:jo fan det är fullt av dina grejor här,men det fattas saker till bakramen.
M:åfan! tar det lång tid att få hem eller? :confused:
V:kommer typ den 7 juli med lite tur
M:jasså tar det så lång tid,jag börjar ju bli enormt åksugen :(
V:det är ju bara att vänta,vi har haft japanare som stått flera månader...
M: :mad: :mad: :mad: känns ju jätteroligt att höra

fan att det ska ta sån tid,kändes som ett slag i magen!börjar nästan tappa suget...
fy fan vilka pengar dom måste göra på mig. :rolleyes:
aprilia måste ha den slöaste jävla reservdels leveransen på hela jorden.att det inte går snabbare för dom att lev till en av deras auk aprilia verks är ju sjukt. :mad: :mad:

är jävligt orolig för att dom kanske inte sett vissa repor osv som jag sett,och att dom iså inte beställt nytt.
då kommer det bli en massa reklamationer o sånt skit :mad:
tänk om dom drar på sem och skiter i att fixa hojen!!!
7.:e juli är en måndag,då kommer jag vara där kl 15,00 och hämta hem hojen...även om jag får skruva ihop den själv
vet att det inte är verks fel att det tar lång tid :(

tänker iofs inte köra hojen 1m förrens jag vet och kollat att allt är nytt o fräscht :fakta :fakta :fakta :fakta

eder still hojlösa markus

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte ännu... dom är försenade från USA... Jag lovar att skriva här när det är gjort.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Ett litet tjuvtrick som jag av misstag har lärt mig av.

Jag brukar ju brassa runt på Rörken utanför Uppsala och om man vill ta bort lite motorbroms (Speciellt lämpligt om man tar i på inbromsningarna) så kan man lägga på lite grundgas med "Choke" reglaget.

Då slipper man vara lika häftig som Rossi å grabbarna som går med fet ställ in i kurvorna.

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Hoj
GSXR 1000
Snygg hoj:)

Har gett upp hoppet nu, fan vad less jag är på den där jä..koppligen:(
Har diverse delar till salu om någon är intresserad här?
Ska byta hoj, kanske en nyare aprilia, vem vet vad det blir.
Har ett Ny köpt helsystem leo vince titanium
Ett renegade air kit
Ett super chip
Till salu om någon är intresserad:tummenupp
Hel systemet var ganska så grymt, bra mellan register + lite på slutet, men det bästa vilket ljud:tummenupp
Har även alla original kåpor till en aprilia Rsv mille -00(precis allt, lysen m.m) som jag säljer bort jätte billigt, om någon vill ha fina krach kåpor

P.s någon som vet av någon aprilia RSV mille R -01 eller en Honda VTR sp1 -00 till salu?

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Hoj
GSXR 1000
Re: Snygg hoj:)

Aprilia Fan skrev:
Har gett upp hoppet nu, fan vad less jag är på den där jä..koppligen:(
Har diverse delar till salu om någon är intresserad här?
Ska byta hoj, kanske en nyare aprilia, vem vet vad det blir.
Har ett Ny köpt helsystem leo vince titanium
Ett renegade air kit
Ett super chip
Till salu om någon är intresserad:tummenupp
Hel systemet var ganska så grymt, bra mellan register + lite på slutet, men det bästa vilket ljud:tummenupp
Har även alla original kåpor till en aprilia Rsv mille -00(precis allt, lysen m.m) som jag säljer bort jätte billigt, om någon vill ha fina krach kåpor

P.s någon som vet av någon aprilia RSV mille R -01 eller en Honda VTR sp1 -00 till salu?

Helsystemet ska passa 99 upp till 03...

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Aprilia Fan:
E kopplingen helt väck ??
Kör du standard koppling eller .... ??
Har du mofifierat eller försökt åtgärda kopplingen på nått sätt??
Olja ??

Jag frågar för att lära mig !

Jag avbeställde mina nya lameller idag och har beställt en Barnett koppling istället.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
gazreglage skrev:
Japp. Då har man köpt sig en Aprilia. =) :rock

Får man lov att fråga HUR mycket du gav?
Frågar i syfte för att få en fingervisning på vad min står i på ett ungefär(har en prexis likadan! :tummenupp )
Har du ingen lust att basunera ut det här på forumet, så kan du väl PM:a eller mäjla mig...?

:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...