Aprilia-tråden.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Det är bara att köpa ett nytt batteri,
ta en stålborste o gör rent med,

Se sedan till att du köper att batteri som är slutet,
det ska vara "slutna" batterier på våra hojjar,

kolla sedan noga att det inte kommit syra på andra ställen som kan bli fula/skadade med tiden.
syra fräter, inte bra o få på ram eller sving exempelvis.

MvH Jocke i köping

sner0 skrev:
250;n är snygg också, så det är lätt hänt :)


En annan fråga till alla här när jag ändå spammar lite;

Mitt batteri rann ur rätt friskt när hojjen välte i höstas och nu har pluspolen (om jag minns rätt) ärgat ihop ruggigt, vad löser man upp sånt med på plats enklast?
Får alltså inte ut skruven som håller kablarna i polen som det är nu :/

Och är det nån idé att försöka med att tippa i nytt batterivatten och ladda eller är det bara köpa nytt som gäller?
Har inte kunnat avgöra riktigt hur torrt det är, men det är stendött just nu iaf..
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
jocke i köping skrev:
Det är bara att köpa ett nytt batteri,
ta en stålborste o gör rent med,

Se sedan till att du köper att batteri som är slutet,
det ska vara "slutna" batterier på våra hojjar,

kolla sedan noga att det inte kommit syra på andra ställen som kan bli fula/skadade med tiden.
syra fräter, inte bra o få på ram eller sving exempelvis.

MvH Jocke i köping

Haha, stålborste slog mig inte ens sist jag höll på :)
Stod o krafsade med allt möjligt för att kunna skruva bort skruven först, vad blind och dum man blir ibland..

Syran och vattnet såg ut att ha runnit ganska rakt ut i filten jag hade under kapellet.. Så det verkade lugnt, men ska kolla över det mer noga sen.

Vart sugen ett tag på ett slutet batteri dels för att jag fått för mig dom väger mindre, men även med sånt här i åtanke så ett sånt lär det bli! :tummenupp
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
He he he
om jag inte har alldeles fel så
är det slutet batteri orginal på din hoj.

// Köping

sner0 skrev:
Haha, stålborste slog mig inte ens sist jag höll på :)
Stod o krafsade med allt möjligt för att kunna skruva bort skruven först, vad blind och dum man blir ibland..

Syran och vattnet såg ut att ha runnit ganska rakt ut i filten jag hade under kapellet.. Så det verkade lugnt, men ska kolla över det mer noga sen.

Vart sugen ett tag på ett slutet batteri dels för att jag fått för mig dom väger mindre, men även med sånt här i åtanke så ett sånt lär det bli! :tummenupp
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
wasa skrev:
Halloj....
Länkaget ska sitta med pilen framåt, alltså från svingen å dämparen.
Om du går in på http://www.famiglia-aprilia.se/ å letar på workshop manualen å tittar på kapitel Chassis sida 7.10.4 där finns det bra bilder på det.

Lycka till......

Tusen tack!

Gjorde ren lagren i "hundbenet", sådär kul då alla rullarna ligger löst, tog en stund att pula tebaks...
:3freak

Hittade dock ingen manual på apriliasidan...
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Mätarställning

Mycket snack om mätarställning nu... ;)

Jag har dock motsatt problem. Min instrumentpanel gick i däck efter min krasch i höstas och den nya jag har står på bra många färre mil än vad hojen egentligen har gått. Går det att skruva fram mätaren på nåt sätt, finns inte det riktiga miltalet sparat nån annanstans än i panelen? Mätaren stod på 2380 mil när jag körde i och den nya står på 1490 eller nåt sånt. Eftersom första besiktning kommer i maj så finns det ju heller inga papper på det. Ska man bara skita i det och meddela eventuella köpare att hojen gått 1400 mil mer än vad mätaren säger helt enkelt..?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Fasen vad kul med en som är ärlig !!
jag hade ett liknande problem när jag importerade min 1:a mille
den ska ja vara 6mån gammal och ha minst 600 mil på mätaren för
att enligt svensk momslag betraktas som beg,dom kraven uppfyldes inte riktigt på miltalet,
jag tod en CPU fläkt (datorfläkt) och monterade vid den induktiva givaren som sitter vid bromsoket bak och lät den snurra en stund så jag fick mina 600 mil på mätaren, kan som lite kuriosa berätta att jag under ca:150 mil hade en medelhastighet på 363KM/t ,,, sedan kollade jag åxå hur fort våra instrument kan logga med den givaren,och det är inte fortare än 450KM/t ,, he he det är knappt så det räcker om man har lite hemlängtan,,

Lycka till. :rofl

imaster skrev:
Mycket snack om mätarställning nu... ;)

Jag har dock motsatt problem. Min instrumentpanel gick i däck efter min krasch i höstas och den nya jag har står på bra många färre mil än vad hojen egentligen har gått. Går det att skruva fram mätaren på nåt sätt, finns inte det riktiga miltalet sparat nån annanstans än i panelen? Mätaren stod på 2380 mil när jag körde i och den nya står på 1490 eller nåt sånt. Eftersom första besiktning kommer i maj så finns det ju heller inga papper på det. Ska man bara skita i det och meddela eventuella köpare att hojen gått 1400 mil mer än vad mätaren säger helt enkelt..?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
jocke i köping skrev:
Fasen vad kul med en som är ärlig !!
jag hade ett liknande problem när jag importerade min 1:a mille
den ska ja vara 6mån gammal och ha minst 600 mil på mätaren för
att enligt svensk momslag betraktas som beg,dom kraven uppfyldes inte riktigt på miltalet,
jag tod en CPU fläkt (datorfläkt) och monterade vid den induktiva givaren som sitter vid bromsoket bak och lät den snurra en stund så jag fick mina 600 mil på mätaren, kan som lite kuriosa berätta att jag under ca:150 mil hade en medelhastighet på 363KM/t ,,, sedan kollade jag åxå hur fort våra instrument kan logga med den givaren,och det är inte fortare än 450KM/t ,, he he det är knappt så det räcker om man har lite hemlängtan,,

Lycka till. :rofl

:Bugar
 

kraschpuck

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R6, KTM 450sxf
Nu kan jag också vara med här o skriva mer er stora grabbar då jag nyss köpt mig en aprillia rsv!! :D
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Varför funkar inte http://www.famiglia-aprilia.se ???

Står såhär när jag ska logga in:

Sidan du begär är ej tillgänglig. Detta kan bero på en eller flera av nedanstående orsaker:

Adressen du har angivit är felaktig
Sidan har blivit raderad eller är ej längre publicerad
Sidan är ej tillgänglig för gäster
Sidan är ej tilldelad ditt användarkonto

Har provat nu med 3 olika e-mail adresser. Samma sak kommer upp.
Gör jag något fel, eller vad är det frågan om?

Tacksam för svar.

Mvh
 

RSV-Affe

Alfobollo
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Linköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -04 Husaberg FE 450-05
Andre_A skrev:
Varför funkar inte http://www.famiglia-aprilia.se ???

Står såhär när jag ska logga in:

Sidan du begär är ej tillgänglig. Detta kan bero på en eller flera av nedanstående orsaker:

Adressen du har angivit är felaktig
Sidan har blivit raderad eller är ej längre publicerad
Sidan är ej tillgänglig för gäster
Sidan är ej tilldelad ditt användarkonto

Har provat nu med 3 olika e-mail adresser. Samma sak kommer upp.
Gör jag något fel, eller vad är det frågan om?

Tacksam för svar.

Mvh

Mysko.. fukar hos mej.. aldrig varit något problem innan heller :confused:
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Herrn har händelsevis inte en brandvägg som spökar ? :confused:

Andre_A skrev:
Varför funkar inte http://www.famiglia-aprilia.se ???

Står såhär när jag ska logga in:

Sidan du begär är ej tillgänglig. Detta kan bero på en eller flera av nedanstående orsaker:

Adressen du har angivit är felaktig
Sidan har blivit raderad eller är ej längre publicerad
Sidan är ej tillgänglig för gäster
Sidan är ej tilldelad ditt användarkonto

Har provat nu med 3 olika e-mail adresser. Samma sak kommer upp.
Gör jag något fel, eller vad är det frågan om?

Tacksam för svar.

Mvh
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
jocke i köping skrev:
Herrn har händelsevis inte en brandvägg som spökar ? :confused:


Jag har en brandvägg, men den ska släppa igenom det ändå tycker jag. Får koppla ner den och se om det funkar.

Provade precis med brandväggen avstängd. Ingen skillnad. Får upp samma meddelande.

Men när jag inte va inloggad kunde jag se att jag va med på medlems listan.
 
Last edited:

rsvr

rsvr
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kävlinge i Skåne
Hoj
Aprilia RSV R Tuono Lim.Ed
Tuono R

:tummenupp Ni som är sugen på att byta hoj, pass på nu, det är en PÄRLA på Blocket.
Tuono R 02 för endast 139 000:- :tummenupp
mvh
RSV R



-TILLBE denna motorcykel :yoparty:Bugar!!(enligt min son)
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
#Olsson# vart köpte du dina Tigcraft slip-on? eller du kanske vet något bättre ställe nu att köpa såna från. Annars så kanske någon annan vet också :)
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Lam-Kaka skrev:
#Olsson# vart köpte du dina Tigcraft slip-on? eller du kanske vet något bättre ställe nu att köpa såna från. Annars så kanske någon annan vet också :)

Jag köpte hos europa-dealern: http://www.tigcraft-japan.co.uk/

Funkade bra med ett email. Betalade via bank-wire. Skickades direkt från Japan tror jag. Borde iofs varit tull men jag slapp av någon anledning. Det är ju produktens väg som styr, även om pengarna skickas en annan väg.

Alternativet är USA: http://www.tigcraftusa.com/ men jag tror att de håller hårt i respektive marknad så det går nog inte från staterna. (gissar jag)

Mina, utan MF-logga :hihi
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top