Aprilia-tråden.

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Andre_A skrev:
Någon som vet om ett helsystem från en Mille R -02 passar på en Factory -05?

Vad är ett beg. Akrapovic helsystem värt?

Mvh

som nån tidigare sa så skiljer det sig i infästningar och så, men med händighet så fixar man det. Men på en 02 är det väl 2-1, och på en factory är det 2 - 2. Eller det kanske va 2 -2 på 02, eller just det, det fanns väl akra helsysse 2-2, så va det nog... haha iaf.... :huvet
Gissar att det i alla fall kommer behövas en PCIII för att kunna ställa in och få alla riktiga och bästa värden efter en ev. montering. Sen kan det vara bra att kolla på om det skiljer i stl. på rördiameter mellan ett akra till 02 och 05.
Det skiljer oxå en hel del på motorn mellan de två årtalen, vilket i sin tur gör att ett helsysse till en 02 kan i sig vara sämre än att använda orginal på en 05. helsystemen är framtagna för att passa just den modell av motor de är framtagna för, så resultatet av att kombinera olika årsmodeller och liknande kan bli mycke sämra än att ha kvar orginal.
Plus att det finns förmodligen en hel del andra saker du bör kolla innan du börjar modda! =)

Men eftersom jag inte har nån mille längre så... hehe... är mina 5 cent kanske int värda mer än 2 cent just nu! :banana

KaZ
 
Last edited:

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
KaZ skrev:
som nån tidigare sa så skiljer det sig i infästningar och så, men med händighet så fixar man det. Men på en 02 är det väl 2-1, och på en factory är det 2 - 2. Eller det kanske va 2 -2 på 02, eller just det, det fanns väl akra helsysse 2-2, så va det nog... haha iaf.... :huvet
Gissar att det i alla fall kommer behövas en PCIII för att kunna ställa in och få alla riktiga och bästa värden efter en ev. montering. Sen kan det vara bra att kolla på om det skiljer i stl. på rördiameter mellan ett akra till 02 och 05.
Det skiljer oxå en hel del på motorn mellan de två årtalen, vilket i sin tur gör att ett helsysse till en 02 kan i sig vara sämre än att använda orginal på en 05. helsystemen är framtagna för att passa just den modell av motor de är framtagna för, så resultatet av att kombinera olika årsmodeller och liknande kan bli mycke sämra än att ha kvar orginal.
Plus att det finns förmodligen en hel del andra saker du bör kolla innan du börjar modda! =)

Men eftersom jag inte har nån mille längre så... hehe... är mina 5 cent kanske int värda mer än 2 cent just nu! :banana

KaZ


Den informationen va värt 8 cent för mig, hehe.

Tackar så mycket för det.

:banana
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
sirmagnus skrev:
Jag är intresserad av ett helsystem till en -02
om du vet något till salu?


Jag kan nog fixa ett ja. Vad får det kosta? Tror han vill ha typ 10-12 000.
Men det är ju ett Akrapovic.
 

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Skibstrup Danmark- Stockholm
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
Andre_A skrev:
Jag kan nog fixa ett ja. Vad får det kosta? Tror han vill ha typ 10-12 000.
Men det är ju ett Akrapovic.

Jag har ett par andra system jag ska kolla på, div slipon. Som ligger i en annan prisklass. Men ett akra helsystem är ju inte helt fel :tungan
Nu vet jag ju vad det ligger i för prisklass.
/Magnus
 

truekongo

yepp o
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
hornet
Okej då är det nog lugnt då, men om vi säger att dem strypningarna som fanns när den typades till 70 kW, alltså inte fabriksstrypningarna, var kan dem tänkas sitta ???

Ska kolla om wiren är klippt nu ikväll o e den inte det så ska det klippas :)

Får kolla det ang blinkersen då om det sitter rätt lampor i, men om det inte är det som är fel är det bara att köpa vilket blinkrelä som helst isf?



Lam-Kaka skrev:
naa 128 på veven har 98-00 sen har 01-03 130hk, 04-05 138hk, 06 142hk+

Han menade nog mest att du ska va glad att det står mindre i pappret = biligare försäkring.

Strypningarna borde va bort tagna på hojen. Men det går alltid kolla.
 

ON_mille

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
RSV Mille -99
Vilken olja vi millen ha?

Hej Hej!

Nu är det dax å byta olja så jag skulle vilja ha lite tips om viken som fungerar bäst, kopplingen är ju lite känslig tydligen. Så alla som har några idéer är välkomna.
 
Last edited:

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
ON_mille skrev:
Hej Hej!

Nu är det dax å byta olja så jag skulle vilja ha lite tips om viken som fungerar bäst, kopplingen är ju lite känslig tydligen. Så alla som har några idéer är välkomna.


Motul 300W Finns ingen bättre olja.
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
ON_mille skrev:
Hej Hej!

Nu är det dax å byta olja så jag skulle vilja ha lite tips om viken som fungerar bäst, kopplingen är ju lite känslig tydligen. Så alla som har några idéer är välkomna.


Det jag lärde mej den "hårda vägen" va att Castrol bör undvikas, det tog inte lång tid innan den började slira, tömde å hällde i Mobile one sen funkad det bra
 

bomzx

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia mille r,cbr 1000 rr
ON_mille skrev:
Hej Hej!

Nu är det dax å byta olja så jag skulle vilja ha lite tips om viken som fungerar bäst, kopplingen är ju lite känslig tydligen. Så alla som har några idéer är välkomna.

Motul 300 v funkar bra för mig! :tummenupp
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
ON_mille skrev:
Hej Hej!

Nu är det dax å byta olja så jag skulle vilja ha lite tips om viken som fungerar bäst, kopplingen är ju lite känslig tydligen. Så alla som har några idéer är välkomna.
Halloj...

Jag har kört på både Pennzoil W30 rak mineral olja samt 76 W20/50 Nascar oil. Båda är mineral baserade så 500 mils bytes intervaller är att rekomendera. Oljorna kostar runt 65-70kr litern. Byter filtret var annat olje byte.

Så gör ja iallafall.............Å det funkar kanon. Inga motor problem än, har åkt ca 5500 mil med det upplägget.
 

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
KTM 990 Adventure
Tro det eller ej, men Biltemas racingolja för mc (15W-40) funkar utmärkt. Inga problem med nånting, inklusive koppling.
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Angel1000 skrev:
Tro det eller ej, men Biltemas racingolja för mc (15W-40) funkar utmärkt. Inga problem med nånting, inklusive koppling.
Körde förra säsongen med den oljan och det är absolut inget fel på den!
Kan bara rekomenderas, 69.90:-/l är helt okej tycker jag :tummenupp
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Jag har tippat i OKQ8 SBK Racing 15w50 (helsyntet) i mina motorer (Ducati och Aprilia). Tycker den funkar bra och är prisvärd -inte dyrare än Biltema om man köper 20L-dunk (betalade 68kr/l).

(om du orkar, så finns det ett par olje-trådar att läsa på forumet. Intressant och roligt- faktiskt)
 
Last edited:

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Här är en till som klunkat i Biltema olja i båda hojarna...
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Hejsan alla Aprilia freaks.

Jag går och lurar på ifall jag ska skaffa mig en RSVmille. :tuttar

antingen en 05:a eller en 06:a :tomten

Funderingen gäller då..

Är det värt dom extra slantarna man får hosta upp på en Factory-modell.
eller är det att kasta pengar i sjön? :huvet

jag kör mest landsväg och svänger kanske in på någon bana vid tillfällle.

hur ligger det till med värdeminskningen :död . sjunker en vanlig RSV mer på ett år än vad en factory gör?

vilken är det sedan mest sug efter på begagnatmarknaden?

Det kanske är dött lopp dem emellan vad vet jag.

tacksam för trevliga svar av innbitna Aprilia-fantaster..
vem vet. jag kanske kan bli en av dom? :banana

//Droopfy
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Freak här......

För min egen del så är det Factory som gäller. Möjligheten att ställa in chassi och fjädring är oändligt och känslan med att köra med Öhlins tex är underbar.

Värdeminskning...!!!?????!!!!!! va f..n menar du???? Sjunker dom i värde våra hojar.... :huvet :tummenupp

J

Droopfy skrev:
Hejsan alla Aprilia freaks.

Jag går och lurar på ifall jag ska skaffa mig en RSVmille. :tuttar

antingen en 05:a eller en 06:a :tomten

Funderingen gäller då..

Är det värt dom extra slantarna man får hosta upp på en Factory-modell.
eller är det att kasta pengar i sjön? :huvet

jag kör mest landsväg och svänger kanske in på någon bana vid tillfällle.

hur ligger det till med värdeminskningen :död . sjunker en vanlig RSV mer på ett år än vad en factory gör?

vilken är det sedan mest sug efter på begagnatmarknaden?

Det kanske är dött lopp dem emellan vad vet jag.

tacksam för trevliga svar av innbitna Aprilia-fantaster..
vem vet. jag kanske kan bli en av dom? :banana

//Droopfy
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Normallt brukar man kunna köpa en ny Factory av förra årets modell till samma pris som årets RSVR... Det var så jag gjorde: I somras köpte jag min 04 Factory för typ 125.000kr... En 04 RSVR hade gått på cirka 115.000kr så det var inte så mycket att fundera över...

Skillnaderna mellan RSVR och Factory för 04 är flera än för 05-modellerna så jag vet inte om jag hade gjort samma sak i år... Det är kanske bättre att köpa en vanlig RSVR och spendera mellanskillnaden på en PowerCommander och ett par LeoVince!

Men hur du nu gör så kan du inte göra fel eftersom millen är så fantastiskt bra! :tummenupp :tummenupp
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
jo. allt detdära med öhlins lockar ju en aning om man så säger.

är det någon större skillnad i försäkringspremie på en factory och en vanlig RSV?

Några tips på försäkringsbolag eller liknande?

finns det några "ställa av, ställa på" försäkringar kvar?
vet du hur mycket man sparar / månad på att krångla med att ringa och ställa på?
//droopfy


VR-8 skrev:
Freak här......

För min egen del så är det Factory som gäller. Möjligheten att ställa in chassi och fjädring är oändligt och känslan med att köra med Öhlins tex är underbar.

Värdeminskning...!!!?????!!!!!! va f..n menar du???? Sjunker dom i värde våra hojar.... :huvet :tummenupp

J
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top