Aprilia-tråden.

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
#Olsson# skrev:
2283110 Ja, det borde ju visa samma, display och direkt på batteriet, dessutom i manualen blir det tydligt att det är just spänningen med laddning som mäts och inget annat.

Jag snackade med en Falcoägare förra året som berättade om hans nya laddning-dragning. Jag tolkade det som att det är ett standardproblem som kanske gäller samtliga tusen-cc och att överföringen generellt är underdimensionerad. Han rekommenderade att dra nytt fräscht kablage. Jag har inte läst tråden men det verkar klart bekräftat. Kanske gäller det även oss (??)

Wire mod instructions for Dummies, Like ME!


F ö får de samma diff mellan batteri och display:

"In my testing, my voltmeter readout on my dash is ~.5 of a volt lower than the reading taken at the battery with a real voltmeter. Carlos' dash readout was about ~.6 of a volt different than the voltmeter."

Fick du isär stiften när du kollade kontakten? Jag tror de går att mekaniskt plocka isär utan att skrota kontakten (även om det var det jag gjorde)

Oj, oj... känns lite för djupt vatten att ge mig ut på för mig när det gäller den modden... El är inte riktigt min starka sida...
Det krävs alltså ev. kraftigare kablage från stator till regulator/likriktare tror du? Kan det vara så att det blir för mycket motstånd i kablarna om de blivit dåliga p.g.a överhettning?

Jag drog bara isär kontaktstycket uppe vid regulatorn. Såg inget konstigt. Att det gula kablarna hade blivit bruna t.ex. Men det kanske bara syns om man drar ut kontakterna?

Intressant iaf. att det är några stycken som haft detta problem. Borde nästan finnas en servicebulletin om detta tycker jag.

Forskar vidare... och ska börja kolla och pilla lite på kontakterna.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
#Olsson# skrev:
2283657 Jag får nog kolla in BMC. Är det med ramair eller utan?

Flappern är borta men kanske sätter tillbaka den. Det var en sån där tidig mod som alla(nästan) gjorde. Numera verkar den inte så självklar längre.

Tjena Olsson,
BMC filtret ser ut som original så det är bara själva filtret du byter, luftburken blir kvar. Tycker själv att det blev märkbar skillnad när jag hyvade väck originalfiltret och klämde dit ett BMC. kostnad ca 600 spänn.

/Felix
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu har jag monterat lysdioden, tack tack för hjälpen!

/Pajje
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Är det någon som har några tips gällande bromsbelägg? Är det brembo orginalbelägg som gäller eller finns det något annat kanske mer prisvärt med samma prestanda?

Såg i tråden att det fanns andra som haft problem med sina bromsar. Efter att ha läst på af1-forumet så spenderade jag en dag på att göra rent under nitarna som skivorna sitter i. Nu kan de röra mycket bättre på sig och nästan alla vibrationer är borta. Däremot såg jag att mina belägg var slitna i kanterna, små bitar i materialet hade gått ur, är det normalt? Det är brembos orginal som sitter på.

Edit: hojen är en mille 03 :)
 

asfalt

Radical Riders
Gick med
25 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
2007, Ducati 1098S
Rätt mappning

Jag har en Mille -04 som har fått Akrapovic SP slip-on, BMC luftfilter och ett PC-3 som jag antar är levererat med någon slags grundinställning till Mille -04.
När Ecu boxen skulle ställas in i läge 2 så kan man också välja mellan olika mappar beroende på vad man har för avgassystem på. Jag har ju Street legal system men utan pluggarna i.
Ska man ändå välja "street legal" map eller "race"? Hojen går orent på låga varv och jag kan inte märka någon förbättring i mellanregistret, däremot på toppen verkar det ha blivit lite mer klipp,
den ska såklart tunas i bänk ordentligt men det kan ju vara ett bra utgångsläge att ha grundinställningarna rätt.

Johan :confused:
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Efi

Får EFI varning och diagnoskod 1 (0 visade sej vid ett tillfälle oxå). enl. verkstadshandboken så betyder det att systemet funkar men att det har nåt med CO att göra ? nån som vet vad det betyder ? och hur får man EFI joxet att sluta varna och visa motortemp i stället ? EFI har blinkat tidigare oxå men försvann sedan för att nu, helt plötsligt komma tillbaka igen.. har provat att konnecta den klippta kabeln för fetare blandning, provat att koppla ur batteriet över natten (hade nån tanke om att det skulle "nollställa") ja, just det kanske ska nämna att hojen går precis som vanligt, alltså inget märkbart fel eller så..
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Johansson skrev:
2296803 Är det någon som har några tips gällande bromsbelägg? Är det brembo orginalbelägg som gäller eller finns det något annat kanske mer prisvärt med samma prestanda?

Edit: hojen är en mille 03 :)

EBC HH, Carbone Lorraine SBK 5, Ferodo.

asfalt skrev:
2297304 Jag har en Mille -04 som har fått Akrapovic SP slip-on, BMC luftfilter och ett PC-3 som jag antar är levererat med någon slags grundinställning till Mille -04.
När Ecu boxen skulle ställas in i läge 2 så kan man också välja mellan olika mappar beroende på vad man har för avgassystem på. Jag har ju Street legal system men utan pluggarna i.
Ska man ändå välja "street legal" map eller "race"? Hojen går orent på låga varv och jag kan inte märka någon förbättring i mellanregistret, däremot på toppen verkar det ha blivit lite mer klipp,
den ska såklart tunas i bänk ordentligt men det kan ju vara ett bra utgångsläge att ha grundinställningarna rätt.

Johan :confused:

Viktigt att du har rätt mapp i ECU först. Det är inte bara bränslemapp utan även tändkurvor. Verkar som hojen går för magert. Vet inte om det bara finns 2 st map 2 att välja på, men street legal är nog inte rätt.
#Olsson# kan det där med map versionerna.

Kan tillägga att jag också har Akra SP. Blev märkbar skillnad i mellanregister för min del och mjukare i botten med öppen map 2. Med PCIII blev det ännu bättre.
Man brukar även kolla synkningen när man bytt mapp. "Synchronize cylinders" som det heter i serviceschemat.
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
mikcar skrev:
2299404 #Olsson# kan det där med map versionerna.

Jag har hyfsad överblick på versioner och nummer etc men har nollkoll på vilken som är lämpligast i detta fall men gissar på "race". Så som jag läst, uttrycks det i "DB killers" eller "open pipes" och då blir det tydligare vilken man bör välja. (kanske)

Hur går det med elen?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Har fått luft i minstyrdämpare (-00), och montera glad i hågen loss den för att lufta den, men upptäckte att den gick fan inte dela på, och ingen luftningsskruv heller...nån som vet hur man kan åtgärda problemet? Somd en är nu dämpare den inte mycket...

/Pajje
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Villrådig angående köp av RSV

Hej

Sålde min Falco för en månad sedan och hade väl tänkt att ta det lite lugnt med köp av ny hoj. Men jag ska ner till Tyskland om 2 veckor och tänkte kolla in några RSV objekt :)

Har siktat in mig på 03:eek:r och 04:eek:r
Jo jag vet att det 04:an är en helt ny hoj (nästan iallfall)

Har hittat en RSV R 03 och två 04:eek:r en RSV och en RSV R.

03 verkar vara i mycket gott skick och har lite godis som Akrapovic system mm. För samma pris har jag hittat en RSV R 04 som har varit med om en lättare omkullkörning men kåporna är lackade och ser ok up på bilderna.

Var från början främst ute efter en 03 men visst lockar det med en 04.
Men jag är rädd att jag köper på mig, jag kör väldigt lite bana och man har ju hört att 04:eek:rna är mer extrema än 03:eek:rna :)

Jag kör mest kurvig landsväg och bana någon gång per år och med lätt skjuts då och då.
På något sätt vet jag redan att 03:an är mer än tillräcklig för mina behov men jag är öppen för synpunkter.

Vad är de största skillnaden man märker mellan en 03 och en 04?
Motor, körmässigt, kvalitet och körställning?

Har läst en del om läckande Öhlins framgafflar, gäller det 03 såväl som 04?

/BW
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
#Olsson# skrev:
2302275 Jag har undrat om detta men inte fått svar eller hört något tidigare.

Snälla, berätta mer. :D

Det är nåt jag bara tagit för givet. Men det är kanske inte helt lätt att komma åt att se eller ändra... :rolleyes:

Kliar det i fingrarna eller...? :D

#Olsson#

Hur mycket finns det att hämta på Aprilian med separat mappning? Vad har du märkt för skillnad. Jämnare effektregister?

Känner en som håller på med det på sin Ducce och lambda skiljer sig väldigt mycket mellan cylindrarna.
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
mikcar skrev:
2304568 Det är nåt jag bara tagit för givet. Men det är kanske inte helt lätt att komma åt att se eller ändra... :rolleyes:

Kliar det i fingrarna eller...? :D

#Olsson#

Hur mycket finns det att hämta på Aprilian med separat mappning? Vad har du märkt för skillnad. Jämnare effektregister?

Känner en som håller på med det på sin Ducce och lambda skiljer sig väldigt mycket mellan cylindrarna.


Jag tänkte iofs inte ratta själv med det. Kanske mer, om möjligt välja rätt mappar. Jag ska in snart och byta. Jag tänkte först göra en bra logg(pulsbredd) av nuvarande 664584 och jämföra med 664588. Jag vill se hur Aprilia har ändrat i bränsle-mappningen som syns direkt i skillnaderna i pulsbred mellan dem..

..och då din andra fråga och jag kan bara svara - jag vet inte. På min båge är nuvarande ECU-mapp (664584) hyfsat välavvägd från 7k och upp, något rik här och där och det finns bara kanske ett par häst att hämta. I nedre från runt 2700 är det stora förbättringar som märks (och även hörs). Nu är det ju såhär att O2-sensorer som t ex Dynojet(och jag) använder mäter halten syre(eller brist på) och det är fel gas att mäta och som faktiskt innebär att man inte vet om man justerat förbränningen korrekt. För att få ett riktigt svar behövs en 4-gas EGA. Julklapp kanske.
 

asfalt

Radical Riders
Gick med
25 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
2007, Ducati 1098S
Tack för tipsen!

Det verkar dock att det är "prova sig fram" som gäller. Ecu mappen verkar inte innehålla val som Street legal plugged och unplugged. Att det ska vara läge 2 (race) verkar helt klart men man kanske inte ska använda sig av mappen för Racesystem (helsystem) utan hålla sig till någon slip on-variant.
Jag testar och återkommer när den går som en raket!

//Johan
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
asfalt skrev:
2305747 Tack för tipsen!

Det verkar dock att det är "prova sig fram" som gäller. Ecu mappen verkar inte innehålla val som Street legal plugged och unplugged. Att det ska vara läge 2 (race) verkar helt klart men man kanske inte ska använda sig av mappen för Racesystem (helsystem) utan hålla sig till någon slip on-variant.
Jag testar och återkommer när den går som en raket!

//Johan

Jag är lite lost själv och såg senast idag att Amauri(apriliaforum) nämnde i ett tidigare inlägg att de höga (664587 eller 664588) är för Evo6-systemet. Men i andra trådar nämns det alternativen "db-killers" eller "open pipes". Tydligt är i alla fall att om man har "db-killers" så bör man ha de låga mapparna. 664585/664586.

Vad säger verkstan om saken? Jag antar att Aprilia skrivit någonstans till verkstädena vad man ska ha? Meddela gärna om du hör något, jag ska själv in och byta snart.
 

R.Stefan

Vägar är till för att användas!
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
KTM 625 sxc -04 och KTM 1190 Aventure-14
Taco skrev:
2298555 Får EFI varning och diagnoskod 1 (0 visade sej vid ett tillfälle oxå). enl. verkstadshandboken så betyder det att systemet funkar men att det har nåt med CO att göra ? nån som vet vad det betyder ? och hur får man EFI joxet att sluta varna och visa motortemp i stället ? EFI har blinkat tidigare oxå men försvann sedan för att nu, helt plötsligt komma tillbaka igen.. har provat att konnecta den klippta kabeln för fetare blandning, provat att koppla ur batteriet över natten (hade nån tanke om att det skulle "nollställa") ja, just det kanske ska nämna att hojen går precis som vanligt, alltså inget märkbart fel eller så..


Hej Mats!!!!Du har väl inte tvättat hojen med högtrycken????Jag fick EFI-varning en ggn när min falco var nytvättad!!!Sen försvann det av sig själv!!!! Typ överslag i tändhattarna!!!//Stefan
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
#Olsson# skrev:
2304977 Jag tänkte iofs inte ratta själv med det. Kanske mer, om möjligt välja rätt mappar. Jag ska in snart och byta. Jag tänkte först göra en bra logg(pulsbredd) av nuvarande 664584 och jämföra med 664588. Jag vill se hur Aprilia har ändrat i bränsle-mappningen som syns direkt i skillnaderna i pulsbred mellan dem..

..och då din andra fråga och jag kan bara svara - jag vet inte. På min båge är nuvarande ECU-mapp (664584) hyfsat välavvägd från 7k och upp, något rik här och där och det finns bara kanske ett par häst att hämta. I nedre från runt 2700 är det stora förbättringar som märks (och även hörs). Nu är det ju såhär att O2-sensorer som t ex Dynojet(och jag) använder mäter halten syre(eller brist på) och det är fel gas att mäta och som faktiskt innebär att man inte vet om man justerat förbränningen korrekt. För att få ett riktigt svar behövs en 4-gas EGA. Julklapp kanske.

Ok.. intressant. Verkar finnas en hel del att hämta hem med bränsle
/luft optimeringar. Jag vill ha bättre låg och mellan för körbarheten så då finns det hopp. Från 6000 drar den rätt bra.
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Tjenare! Hörde att du bytte till twin för ett tag sedan, är det Per som indoktrinerat oss ? he he.. Är nöjd med kärran f.ö men är irriterande med det här EFI blinkandet. Tack för tipset med tvätt men tyvärr så verkar det inte vara det som orsakat det. Det har tidigare försvunnit av sig själv och dök nu helt plötsligt upp igen (hade inte tvättat) Dessbättre så verkar det inte vara nån fara enl. diagnoskoden men jag skulle gärna vilja veta orsaken, nånting är ju, mer eller mindre, på tok.. Jag ska kolla tänhattarna.. //Mats
R.Stefan skrev:
2306101 Hej Mats!!!!Du har väl inte tvättat hojen med högtrycken????Jag fick EFI-varning en ggn när min falco var nytvättad!!!Sen försvann det av sig själv!!!! Typ överslag i tändhattarna!!!//Stefan
 

R.Stefan

Vägar är till för att användas!
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
KTM 625 sxc -04 och KTM 1190 Aventure-14
Taco skrev:
2307073 Tjenare! Hörde att du bytte till twin för ett tag sedan, är det Per som indoktrinerat oss ? he he.. Är nöjd med kärran f.ö men är irriterande med det här EFI blinkandet. Tack för tipset med tvätt men tyvärr så verkar det inte vara det som orsakat det. Det har tidigare försvunnit av sig själv och dök nu helt plötsligt upp igen (hade inte tvättat) Dessbättre så verkar det inte vara nån fara enl. diagnoskoden men jag skulle gärna vilja veta orsaken, nånting är ju, mer eller mindre, på tok.. Jag ska kolla tänhattarna.. //Mats


Syns nog nästa måndag!Nu när jag har sem,så ska jag försöka ta mej ner till Rörberg å kika på vad ni gör.....//Stefan
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top