Aprilia-tråden.

AndeRSV

Rotax rules
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Oskarström
Hoj
Aprilia RSVR Factory
VR-8 skrev:
2261140 Jaa ni Aprilister.....nu har jag åkt en runda med min RSV och den är totalt orkeslös.....inte trasig utan bara "slö". Vad jag menar är att den fungerar klockrent men när man ger fullt så uteblir det roliga så att säga. Jag ser polarna plocka upp sina R1'or på 3:an i 150 utan problem och bara wheelar iväg och jag får gasa på lite för att hänga med, inte för att jag blir efter, men det är inte roligt att köra en hoj som är "perfekt" till bana på vägen.
J

Det kan väl aldrig vara bakslangstekniken det hänger på? :)
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
AndeRSV skrev:
2262859 Det kan väl aldrig vara bakslangstekniken det hänger på? :)


Har man ägt en Hayabusa och äger en aptrimmad Kawa så vet man vad man snackar om.......... :tummenupp

Men men.......tiden får utvisa vad som händer.

J
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Ena halvan av bakgrunden på min hastighetsmätare har lagt av, sitter det en diod eller nått där bak, och nån som har koll på hur bökigt det är att byta?

/Pajje
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
VR-8 skrev:
2262824 Till bana då eller? På vägen blir det ju liiiiite klent i längden.

J

Javisst, bana men även väg, även om vägval blir mer begränsat och transporterna o-kul. (ja, ingen seriös plan bara en något lockande idé liksom)
 

ON_mille

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
RSV Mille -99
jocke i köping skrev:
2262669 hur stor skillnad gör det ?
finns det uppmätt någonstans ?

Mikcar !
ge mig en ritning på en avdragare så fixar jag nog det tills
nästa vecka ,,

// Jocke


En vanlig bult M22x1.5 60mm lång fungerade fint till mitt svänghjul
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Var det inte mera än så ????
det tar ju inte mera än ett grisblink o fixa ,,
tror jag kommer sno ihop det inatt på jobbet om matreal finnes ,, :tummenupp

ON_mille skrev:
2263148 En vanlig bult M22x1.5 60mm lång fungerade fint till mitt svänghjul
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
om du nu äger div,aptrimmade fordom så kan du ju inte jämföra med det som är standard heller ,, bussen har ju tex, mycket mera kubik o 4 cylindrar att få ut kraft av,, och grund motor ska ju leverera ca 170hk :7peta
och det kvakkisakin har väl åxå mera o högre prestanda redan som strd än din italienare,,trimmar du den så självklart blir det massor med mera klipp,,

Att modda millemotor kostar,, men portar du topparna hos exempelvis Marklund så har du ca:120Nm på slangen(det har jag sett bromspapper på,var även med o bromsade den hojjen)
kostnad ca:5 loppor.

Ett kit med 100mm (eller större) kolvar går ju alltid o hinka dit,o då har du ju lite mera kubik o garanterat massor av vrid,kostnad ca:7000:- komplett med packningar o allt.

Pc3:a har du väl redan antar jag o senaste programvaran i ecu åxå låter det ju som,så då är det ju bara o se till att det andas bra,nya headers som är till för fullflöde får du säkert fatt i för några surt förvärvade växelpengar,

Sedan finns ju ett par steg på kammar o välja på med vilket krävs om man börjar prata MAX effekt,alternativt tuna in dom som sitter där till 100% för dom är väl som det brukar bara ditslängda med någon grundinställning,

och sedan det sista o viktigaste ,, även om Millen blev årets Masterbike så är det inte riktigt jämförbart att jämföra äpplen o päron (rad4 mot V-twin) det finns rent fysiska olikheter med positiva respektive negativa sidor hos dom båda som ställer till det,

sedan har ju jag lite svårt o förstå varför det ska vara så häftigt o slanga upp bågen i 150,, powerwheelie är en sak men det tror jag faktiskt inte många STANDARD hojjar klarar över huvud taget. :fatta!

jag har talat med en sweitzare som hade 160+ på slangen o körde racing med den hojjen ,, han menade på att den trimmningsgraden inte var något för gatan.

VR-8 skrev:
2262946 Har man ägt en Hayabusa och äger en aptrimmad Kawa så vet man vad man snackar om.......... :tummenupp

Men men.......tiden får utvisa vad som händer.

J
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
jocke i köping skrev:
2263241 om du nu äger div,aptrimmade fordom så kan du ju inte jämföra med det som är standard heller ,, bussen har ju tex, mycket mera kubik o 4 cylindrar att få ut kraft av,, och grund motor ska ju leverera ca 170hk :7peta
och det kvakkisakin har väl åxå mera o högre prestanda redan som strd än din italienare,,trimmar du den så självklart blir det massor med mera klipp,,

Att modda millemotor kostar,, men portar du topparna hos exempelvis Marklund så har du ca:120Nm på slangen(det har jag sett bromspapper på,var även med o bromsade den hojjen)
kostnad ca:5 loppor.

Ett kit med 100mm (eller större) kolvar går ju alltid o hinka dit,o då har du ju lite mera kubik o garanterat massor av vrid,kostnad ca:7000:- komplett med packningar o allt.

Pc3:a har du väl redan antar jag o senaste programvaran i ecu åxå låter det ju som,så då är det ju bara o se till att det andas bra,nya headers som är till för fullflöde får du säkert fatt i för några surt förvärvade växelpengar,

Sedan finns ju ett par steg på kammar o välja på med vilket krävs om man börjar prata MAX effekt,alternativt tuna in dom som sitter där till 100% för dom är väl som det brukar bara ditslängda med någon grundinställning,

och sedan det sista o viktigaste ,, även om Millen blev årets Masterbike så är det inte riktigt jämförbart att jämföra äpplen o päron (rad4 mot V-twin) det finns rent fysiska olikheter med positiva respektive negativa sidor hos dom båda som ställer till det,

sedan har ju jag lite svårt o förstå varför det ska vara så häftigt o slanga upp bågen i 150,, powerwheelie är en sak men det tror jag faktiskt inte många STANDARD hojjar klarar över huvud taget. :fatta!

jag har talat med en sweitzare som hade 160+ på slangen o körde racing med den hojjen ,, han menade på att den trimmningsgraden inte var något för gatan.

Zx10r 04-> klarar powerwheela i 130km/h+ på 3an o på 4an klarar den det i 180km/h+.. trust me ;)

Millen borde klara samma sak eller gör nog det med 100mm kolvar 60mm spjällhus + annan luftburk + svänghjulsvikt borta + PCIII + arrow headers + tig slip-on + portade topar = 158hk+ på veven
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
jocke i köping skrev:
2263241sedan har ju jag lite svårt o förstå varför det ska vara så häftigt o slanga upp bågen i 150,, powerwheelie är en sak men det tror jag faktiskt inte många STANDARD hojjar klarar över huvud taget. :fatta!


Vi snackar powerwheelie naturligtvis.........du har pm.

J

Lam-Kaka skrev:
2263301 Millen borde klara samma sak eller gör nog det med 100mm kolvar 60mm spjällhus + annan luftburk + svänghjulsvikt borta + PCIII + arrow headers + tig slip-on + portade topar = 158hk+ på veven

Finns andra sätt att trimma på.........
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
VR-8 skrev:
2263577 Vi snackar powerwheelie naturligtvis.........du har pm.

J



Finns andra sätt att trimma på.........


Mjo men det har jag ju vetat innan dig :hihi , hur går det för killen har inte sätt han på usa forumet på ett tag.
 
Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Det jag menar med powerwheelie är inte att man släpper gasen bara för att plötsligt ge full knas ,, det är i mitt tycke o rycka upp hojjen ,,
powerwheelie är helt sonika när du bara åker på flytgas o med hjälp av den linjära vridmoments effekten får framhjulet att peka mot månen, :banana

Lam-Kaka skrev:
2263301 Zx10r 04-> klarar powerwheela i 130km/h+ på 3an o på 4an klarar den det i 180km/h+.. trust me ;)
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Psychobiker skrev:
2263011 Ena halvan av bakgrunden på min hastighetsmätare har lagt av, sitter det en diod eller nått där bak, och nån som har koll på hur bökigt det är att byta?

/Pajje

Bort med toppkåpa och ur med kabel till lyse. Sedan 3st muttrar på baksidan av instrumenteringen och även ur med kabelstammen som sitter med kontakt. Sedan typ 10-15 små skruvar i instrumenteringen. Dela på halvorna. Skruva sedan bort 4st skruvar till LCD displayen och där under sitter lamporna!

Ett lätt ingrepp!
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
RSV_R skrev:
2264422 Bort med toppkåpa och ur med kabel till lyse. Sedan 3st muttrar på baksidan av instrumenteringen och även ur med kabelstammen som sitter med kontakt. Sedan typ 10-15 små skruvar i instrumenteringen. Dela på halvorna. Skruva sedan bort 4st skruvar till LCD displayen och där under sitter lamporna!

Ett lätt ingrepp!

Ok, nästa fråga, är det nått standard man kan köpa på elfa, eller är svindyr aprilia reservdel som gäller?
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Psychobiker skrev:
2264431 Ok, nästa fråga, är det nått standard man kan köpa på elfa, eller är svindyr aprilia reservdel som gäller?

Det va en bättre fråga.... Jag kanske ska ner till garaget idag, då skulle jag kanske kunna fota den och undersöka lite mer. Återkommer!
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
VR-8 skrev:
2262709 Jag gissar på att du vant dig vid den lilla "effekt-ökningen" på 1 vecka om du kör varje dag. Värt besväret....?......ingen aning men troligtvis så är skillnaden försumbar på sikt då det inte kan bli någon herre-jösses ökning med att ta bort 1kg på svänghjulet.

Detta med mods till Aprilia RSV är alltid något som höjs till skyarna. Folk kan lägga 30-40' på avgassystem,filter,PCIII,boxar,drevningar,svänghjulsmod och liknande men det blir aldrig något riktigt "klipp" i grejorna. Visst är den dippen i mellanregistret kännbar när den försvinner och visst känner man de 10-15hp man får på topp vid dyra/arbetssamma mods, men i längden räcker det inte tycker jag. Vinsten i effekt är för liten för att ge ett bestående rus och allt fler börjar leta efter mer kraft, därav detta svänghjulsmod.

Jag gissar på att det krävs minst 30-40hp i hela registret för att man ska känna "klippet" en längre tid. Hade inte chassit varit underbart med Öhlins och Brembo osv hade hojen varit utbytt för länge sedan. Nu gäller det att skaffa effekt som GER något och se vad som händer........

J

Har inte gjort detta än men jag tror det är värt det. 1 kilo svängande massa är rätt mycket för motorn att dra runt. Du får nog kanske inte så mycket mer effekt på papperet men motorn kommer varva upp mycket fortare och lättare.
Nackdelen kan vara lite mer motorbroms och moment på låga varv. Fördelen, mindre gyroeffekt. Men att döma av vad som skrivs på apriliaforum.com så verkar inte de möjliga negativa aspekterna vara nåt som påverkar i någon större grad.
Jag tycker det kan vara värt att prova. Det kostar ju ingenting förutom tid och anskaffande av ett verktyg. Gillar man det inte är det bara att sätta tillbaka tyngden igen. De som gjort det menar att hojen vill lyfta framhjulet lättare och det var väl det du ville.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
jocke i köping skrev:
2264202 Det jag menar med powerwheelie är inte att man släpper gasen bara för att plötsligt ge full knas ,, det är i mitt tycke o rycka upp hojjen ,,
powerwheelie är helt sonika när du bara åker på flytgas o med hjälp av den linjära vridmoments effekten får framhjulet att peka mot månen, :banana

Lam-Kaka skrev:
2263301 Zx10r 04-> klarar powerwheela i 130km/h+ på 3an o på 4an klarar den det i 180km/h+.. trust me ;)


Av o på slag är en sak..mera gas är en sak, ligger man o kör i 130 o helt plötsligt drar på fullt o hojen reser sig så räknas det väll som powerwheelie?, det är ju ändå kraften som drar upp hojen då utan att man leker av o på slag.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
RSV_R skrev:
2264422 Bort med toppkåpa och ur med kabel till lyse. Sedan 3st muttrar på baksidan av instrumenteringen och även ur med kabelstammen som sitter med kontakt. Sedan typ 10-15 små skruvar i instrumenteringen. Dela på halvorna. Skruva sedan bort 4st skruvar till LCD displayen och där under sitter lamporna!

Ett lätt ingrepp!

Hehe fyfan för itailenare ibland
:hihi
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Chippa ?

Har öppen ljuddämp. (gianelli) och ett airkit : "Evoluzione race oversize airboxkit" med tillhörande "high flow filter" på millen (-99) Dvs luftburkslocket "ersätts" av tankundersidan.. (inget chip medföljde kittet enl. förra ägarn) "Kabeln" är klippt för fetare låg/mellan register. Allt detta gjort av förra ägaren.. hojen är inte bänkad.

Grubblar över om det finns risk att den går snålt (speciellt på högvarv) iom att sprutet inte är justerat efter åtgärderna för ökat luft/avgasflöde (ja, förutom kippt kabel då..) Lurar på att dra den i bänken för att få svart på vitt hur den blandar..

Va tror ni ? borde den chippas ? och var/hur får man tag i "rätt" chip isf ?? eller ska man satsa på powercommander istället ?? eller om man inte behöver göra nåt överhuvudtaget ??
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top