Aprilia-tråden.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Vilka galna premier ni har. Jag har TH och betalar ~8800:- halv/hel. Betalar månadsvis för att kunna ställa av när jag vill, maj och juni kostade 1200:- st. och nu till juli fick jag en räkning på 2400 kr. Det innebär att jag över tre månader betalt mer än 50% av hela årspremien.
Jag ringde Folksam när jag fick den sista räkningen. 1119 kr / månad helår utan möjlighet att ställa av. Har hellre en låg fast kostnad hela året än en helvetes jävla smäll som kommer när allt annat ska betalas också och 100 kr/mån när hojen inte kostar ett skit i drift heller. Jag är mäkta irriterad på dessa årsförsäkringar och tänkte boka in mig på en BKK i augusti för att förhoppningsvis sänka de där 1119 kronorna lite.

Det är skottpengar på att vara försäkringsbolag... :mad: Eller alldeles för ung med alldeles för stor hoj :3freak

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
imaster skrev:
2258072 Vilka galna premier ni har. Jag har TH och betalar ~8800:- halv/hel. Betalar månadsvis för att kunna ställa av när jag vill, maj och juni kostade 1200:- st. och nu till juli fick jag en räkning på 2400 kr. Det innebär att jag över tre månader betalt mer än 50% av hela årspremien.
Jag ringde Folksam när jag fick den sista räkningen. 1119 kr / månad helår utan möjlighet att ställa av. Har hellre en låg fast kostnad hela året än en helvetes jävla smäll som kommer när allt annat ska betalas också och 100 kr/mån när hojen inte kostar ett skit i drift heller. Jag är mäkta irriterad på dessa årsförsäkringar och tänkte boka in mig på en BKK i augusti för att förhoppningsvis sänka de där 1119 kronorna lite.

Det är skottpengar på att vara försäkringsbolag... :mad: Eller alldeles för ung med alldeles för stor hoj :3freak

Jag har Folksams årsförsäkring och det funkar bra.....känns lite knepigt att betala 1300 i mån på vintern iofs..

J

abbanovitch

Medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV4R -10, Honda CBR600RR-10 SBKONE RACE, KTM 690 Enduro R -09
LF hel/hel 8500:- , 45 bast, zon 4, 06:a fucktory :D
8000 i självrisk
VR-8 skrev:
känns lite knepigt att betala 1300 i mån på vintern iofs..
Gör som jag...betala in allt på ett bräde :näsblod

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
VR-8 skrev:
2258081 Jag har Folksams årsförsäkring och det funkar bra.....känns lite knepigt att betala 1300 i mån på vintern iofs..

J

Jag förstår det, känner lite samma sak men då kostar å andra sidan hojen inget annat. Eller, inget som man måste köpa (som däck, bensin och drivpaket... :3freak)

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
636
Mitt första inlägg i Aprilia-tråden, har lite problem med min Factory -04 som jag köpte tidigare i år.

Igår när jag for hemifrån stannade jag efter ungefär en mil för att kolla att jag hade en nyckelknippa med mig, det blev lite plockande i väskan och under tiden stod cykeln på tomgång. När jag skulle åka iväg igen tittade jag ner på instrumenten och såg den röda varningslampan blinka samtidigt som tempmätaren visade 135 grader. Elfläktarna hade inte startat, däremot höjdes motorvarvtalet plötsligt med något hundratal rpm under tiden den stod på tomgång, är det en funktion som är tänkt att kompensera för den extra belastningen när fläktarna börjar dra ström?

Vred av nyckeln i panik, kollade kylvätskenivån, såg ok ut. Vred på tändningen igen, efter att ha stått en minut eller så visade mätaren runt 70 grader. Startade motorn, körde någon kilometer, tempen höll sig på samma nivå så jag fattade beslutet att fortsätta min tänkta 30-milatur. Den avverkades utan problem och med en motortemp på mellan 66 och 72 grader. Sent på natten körde jag ytterligare några mil och då låg tempen i mitt tycke väldigt lågt, runt 50 grader. Har reagerat vid någon tidigare nattkörning att den gick kallt även då. Min Tuono -03 som jag körde i fjol låg alltid på 74 grader oavsett yttertemperatur.

Idag när jag åkte iväg med cykeln hände ungefär samma sak, efter runt en mils körning såg jag tempmätaren på 135 grader igen. Vred direkt av nyckeln och bromsade in. Så snart jag stannat vred jag på tändningen igen, tempmätaren visade nu 75 grader. Fortsatte köra nästan direkt, mätaren bläddrade nya siffror med några sekunders intervall, allt mellan 37 och dryga 70 för att efter ytterligare en mil stabilisera sig på knappa 70.

Någon som har några idéer om vad som är fel? Motorn visar egentligen inga tendenser till att koka förutom siffran på tempmätaren och inget kylvatten försvinner. Kan det bero på en kärvande termostat? Tycker att förändringarna i temperatur är lite för snabba för att det ska vara orsaken. Var sitter tempgivaren och termostaten på den nyare Mille-modellen?

Någon som hört om en Mille som blåst toppackningen mellan förbränningsrum och vattenkanal? Det brukar ju kunna ge den här typen av problem, men oftast tillsammans med kylvätskeförlust.

Eller kan det vara ett enkelt elfel, med tanke på att kylfläktarna inte startar? Kan en verkstad med rätt utrusning läsa ut något slags felkoder ur styrsystemet?

Massor av frågor, tacksam för alla tips, såna här problem tar bort all glädje i körningen och jag vill gärna hitta en förklaring så snart som möjligt.

//Henrik

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
636
fogerty skrev:
2258618 Det där borde ju bara vara ett givarfel av nåt slag, motorn kan ju inte gå upp och ner i temp på det sättet. Inte så stora förändringar iallfall.

Jo, det har du rätt i. Jag har läst lite på Apriliaforum nu och det fanns åtminstone fem trådar om precis samma fel på Mille -04, i samtliga fall löste det sig genom byte av givare eller rengöring av givarkontakter. Det verkar alltså inte vara något att bekymra sig över.

Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Trött.........

Jaa ni Aprilister.....nu har jag åkt en runda med min RSV och den är totalt orkeslös.....inte trasig utan bara "slö". Vad jag menar är att den fungerar klockrent men när man ger fullt så uteblir det roliga så att säga. Jag ser polarna plocka upp sina R1'or på 3:an i 150 utan problem och bara wheelar iväg och jag får gasa på lite för att hänga med, inte för att jag blir efter, men det är inte roligt att köra en hoj som är "perfekt" till bana på vägen.

Vad göra? Trimma är ett alternativ, byta hoj är ett annat men det vill jag inte för chassit och bromsarna osv är världsklass. Nu hade jag ett trimm alternativ på gång som tyvärr blev försenat pga sjukdom som hade gett mig det jag saknade utan att försämra körbarheten. Ska jag försöka hålla mig och vänta på frälsningen eller byta till något mer effektfullt och "roligt" om ni fattar.

J

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Med diagnostik verkyget Axone så kan man köra alla funktioner simultant ,,
eftersom du förhoppningsvis har garanti kvar på hojjen så borde du uppsöka verkstad och förklara dina(hojens) problem ,,

// Jocke

henlin skrev:
2259384 Jo, det har du rätt i. Jag har läst lite på Apriliaforum nu och det fanns åtminstone fem trådar om precis samma fel på Mille -04, i samtliga fall löste det sig genom byte av givare eller rengöring av givarkontakter. Det verkar alltså inte vara något att bekymra sig över.

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
VR-8 skrev:
2261140 Jaa ni Aprilister.....nu har jag åkt en runda med min RSV och den är totalt orkeslös.....inte trasig utan bara "slö". Vad jag menar är att den fungerar klockrent men när man ger fullt så uteblir det roliga så att säga. Jag ser polarna plocka upp sina R1'or på 3:an i 150 utan problem och bara wheelar iväg och jag får gasa på lite för att hänga med, inte för att jag blir efter, men det är inte roligt att köra en hoj som är "perfekt" till bana på vägen.

Vad göra? Trimma är ett alternativ, byta hoj är ett annat men det vill jag inte för chassit och bromsarna osv är världsklass. Nu hade jag ett trimm alternativ på gång som tyvärr blev försenat pga sjukdom som hade gett mig det jag saknade utan att försämra körbarheten. Ska jag försöka hålla mig och vänta på frälsningen eller byta till något mer effektfullt och "roligt" om ni fattar.

J

Ta bort 1-kilos tyngden som sitter fastskruvad i svänghjulet

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Lam-Kaka skrev:
2262186 mikcar har du gjort det?, är lite nyfiken om det är någon i sverige som har gjort det än.

Jag ska bara ha tag i en svänghjulsavdragare sen så tänkte jag prova.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
hur stor skillnad gör det ?
finns det uppmätt någonstans ?

Mikcar !
ge mig en ritning på en avdragare så fixar jag nog det tills
nästa vecka ,,

// Jocke

mikcar skrev:
2262570 Jag ska bara ha tag i en svänghjulsavdragare sen så tänkte jag prova.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
mikcar skrev:
2262088 Ta bort 1-kilos tyngden som sitter fastskruvad i svänghjulet

Jag gissar på att du vant dig vid den lilla "effekt-ökningen" på 1 vecka om du kör varje dag. Värt besväret....?......ingen aning men troligtvis så är skillnaden försumbar på sikt då det inte kan bli någon herre-jösses ökning med att ta bort 1kg på svänghjulet.

Detta med mods till Aprilia RSV är alltid något som höjs till skyarna. Folk kan lägga 30-40' på avgassystem,filter,PCIII,boxar,drevningar,svänghjulsmod och liknande men det blir aldrig något riktigt "klipp" i grejorna. Visst är den dippen i mellanregistret kännbar när den försvinner och visst känner man de 10-15hp man får på topp vid dyra/arbetssamma mods, men i längden räcker det inte tycker jag. Vinsten i effekt är för liten för att ge ett bestående rus och allt fler börjar leta efter mer kraft, därav detta svänghjulsmod.

Jag gissar på att det krävs minst 30-40hp i hela registret för att man ska känna "klippet" en längre tid. Hade inte chassit varit underbart med Öhlins och Brembo osv hade hojen varit utbytt för länge sedan. Nu gäller det att skaffa effekt som GER något och se vad som händer........

J

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Orättvist är det. Jag var ute på en roslagsrunda i söndags. Trots ganska standard hade jag lätt 40 hästar för mycket som bara ligger och "skräpar". När jag kom hem efter förra roslagsrundan på 20 mil kom jag på att jag var ju aldrig över 7000 rpm. Du skulle lugnt kunna få 40-50 hästar av mig så blir vi båda nöjda. :lol

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
#Olsson# skrev:
2262742 Orättvist är det. Jag var ute på en roslagsrunda i söndags. Trots ganska standard hade jag lätt 40 hästar för mycket som bara ligger och "skräpar". När jag kom hem efter förra roslagsrundan på 20 mil kom jag på att jag var ju aldrig över 7000 rpm. Du skulle lugnt kunna få 40-50 hästar av mig så blir vi båda nöjda. :lol

Du får byta till en "Intruder" istället då..... :tummenupp ..de varvar heller inte över 7000.

J

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
VR-8 skrev:
2262753 Du får byta till en "Intruder" istället då..... :tummenupp ..de varvar heller inte över 7000.

J

Intruder, nä men jag är faktiskt lite småsugen på den nya Aprilia RS125. Trimpipa, någon cylinderkit och kanske 35-40 hästar eller så.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
#Olsson# skrev:
2262793 Intruder, nä men jag är faktiskt lite småsugen på den nya Aprilia RS125. Trimpipa, någon cylinderkit och kanske 35-40 hästar eller så.

Till bana då eller? På vägen blir det ju liiiiite klent i längden.

J

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...