Aprilia-tråden.

CeZar

Medlem
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Visby
Hoj
KTM 660 SMC -04
restriktor

Hej!

Har försökt hitta bild/förklaring på vart restriktor/strypningen sitter i orginaldämparen..

Någon som sitter på lite info?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Sådär ja ,, http://www.geocities.com/sl_mille/index.html?20068
detta kan vara en bra o ha länk för dig ,, den är visseligen om falco men motor är samma som din ,,

men för att svara på din fråga om strypning på avgas systemet så är det bara o ta bort ljud dämparen genom o lossa på fjädrarna o upphängningen där bak,,
sedan så tittar du in i dämparen (framifrån) och ser du att det sitter en "kona" av nät/perfarör där så är det strypningen ,, (ja hittade inga bilder)
tydligen så kan strypningen vara både punkt svetsad och skruvad med små skruvar(min var skruvad på min 00:a )

kika efter strypningar i luftburk och vid styrbox åxå ,,

lycka till // Jocke

beskrivs på detta sätt på utrikeska:

// Jocke

CeZar skrev:
2647868 Hej!

Har försökt hitta bild/förklaring på vart restriktor/strypningen sitter i orginaldämparen..

Någon som sitter på lite info?
 
Last edited:

IronMike

Guest
Nu ere såhär :tomten

Att jag tänkte göra comeback med en mille till våren, haft en 99a förut. Men jag har alltid gillat just årsm 02.. Kanske inte värst rakt fram, men vem bryr sig, ljudet slåt allt, och komponenterna e fina.

Sen är då frågan... "vanlig" eller en "r" ? Har hört att varvtider inte har varit spec "ngn skillnad". En kompis sa att "vanliga" åkte samma tider med samma förare som körde en "r" i ett tidningstest förut, men jag vet inte :va

Vad säger ni?

Sen vill ju jag antingen köpa en färdig -eller bygga om den till en haga-replica. Tycker det är en av de ballaste hojjarna jag sett på gatan:

:näsblod :näsblod

sen tänkte jag höra ifall någon här byggt om, eller köpt lite haga-replika delar på nätet från utlandet? har kikat in några sidor, men någon som har erfarenheter? t ex rsvmille.de (deras trimmpryttlar)...men sen måste man ju ha stickers också :yoparty

det blir ungefär vartannat år twin å vartannat år radfyra för mig :huvet 2008 får fan bli två hojjar...men just nu saknar jag mest twin, att lägga up han på ställ inför kurvor å gasa helvete. hänga av stöddiga radfyra-killar med 60 hk mer etc etc, men även kunna posera på stan, jeansåka lite försiktigt i 40 km/h å bara mullra så fett att billarmen går igång å hundar på trottoaren drar svansen mellan bena :tungan
 

Bifogat

  • foto10691-2.jpg
    foto10691-2.jpg
    53.7 KB · Visningar: 76

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxern såld :(
IronMike skrev:
2650042
men just nu saknar jag mest twin, att lägga up han på ställ inför kurvor å gasa helvete. hänga av stöddiga radfyra-killar med 60 hk mer etc etc, men även kunna posera på stan, jeansåka lite försiktigt i 40 km/h å bara mullra så fett att billarmen går igång å hundar på trottoaren drar svansen mellan bena :tungan
:D :rofl
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
IronMike skrev:
2650042 Nu ere såhär :tomten

Att jag tänkte göra comeback med en mille till våren, haft en 99a förut. Men jag har alltid gillat just årsm 02.. Kanske inte värst rakt fram, men vem bryr sig, ljudet slåt allt, och komponenterna e fina.

Sen är då frågan... "vanlig" eller en "r" ? Har hört att varvtider inte har varit spec "ngn skillnad". En kompis sa att "vanliga" åkte samma tider med samma förare som körde en "r" i ett tidningstest förut, men jag vet inte :va

Vad säger ni?

Sen vill ju jag antingen köpa en färdig -eller bygga om den till en haga-replica. Tycker det är en av de ballaste hojjarna jag sett på gatan:

:näsblod :näsblod

sen tänkte jag höra ifall någon här byggt om, eller köpt lite haga-replika delar på nätet från utlandet? har kikat in några sidor, men någon som har erfarenheter? t ex rsvmille.de (deras trimmpryttlar)...men sen måste man ju ha stickers också :yoparty

det blir ungefär vartannat år twin å vartannat år radfyra för mig :huvet 2008 får fan bli två hojjar...men just nu saknar jag mest twin, att lägga up han på ställ inför kurvor å gasa helvete. hänga av stöddiga radfyra-killar med 60 hk mer etc etc, men även kunna posera på stan, jeansåka lite försiktigt i 40 km/h å bara mullra så fett att billarmen går igång å hundar på trottoaren drar svansen mellan bena :tungan

Mja...Gammel Slö R1 är ju inte snabbare än millen...så jag vet inte riktigt, visst posör mätaren på R1 vissar 20km/h mer än riktig hastighet. Har du kört någon nyare 1000cc rad4a? , tänkte mest på zx10r m.f efter 04a. Mellan gammel Rettan och en mille runt 01-03 skiljer det inte så mycket(jag testade en gammel retta i sommras tyckte den kändes slö). Sen är väll en vanlig mille bästa valet åt dig eftersom du slangar ganska mycket... orginal gaffel tål mycket stryk, öhlins gaffel har en tendens att läck vid misshandel.

Ska du ha två hojar så sälj gammel rettan också och köp en 04-> av rad4. Annars kan du lika gärna köra med millen hela sommaren.

Psss.. Jag tror Lady :tuttar vill dig något :tungan
 

IronMike

Guest
Black-Wolf skrev:
2650116 Finns eller fanns en Haga tillsalu på blocket :)

/BW
jo jag såg det.. ngt skrapad, lite synd. och för dom pengarna som begärs, så vill man ha en fresh. :rolleyes: men jag har kikat på den en del, kanske går att prewta :näsblod

Lam-Kaka skrev:
Sen är väll en vanlig mille bästa valet åt dig eftersom du slangar ganska mycket... orginal gaffel tål mycket stryk, öhlins gaffel har en tendens att läck vid misshandel.
ja millen går att slanga fint med.. någon sa dock att man ska ge fan i att koppla upp millen? utan ta den på gas istället. kopplingen är väl bättre på 01/02 å nyare?
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
IronMike skrev:
2650728 jo jag såg det.. ngt skrapad, lite synd. och för dom pengarna som begärs, så vill man ha en fresh. :rolleyes: men jag har kikat på den en del, kanske går att prewta :näsblod


ja millen går att slanga fint med.. någon sa dock att man ska ge fan i att koppla upp millen? utan ta den på gas istället. kopplingen är väl bättre på 01/02 å nyare?

Kopplingen är bättre på 01-> men jag brukar gasa upp den på ettan eller med av och påslag på tvåan (runt 6-7k rpm). 1 kugg ner ska man dreva om(orginal usa drevning blir det då). Sen airkit(ny luftburk gör mycket) + chip + slip-on sen blir hojen som ny :yoparty . Jag rekomenderar Yoshi om du vill låta värst så brudans :tuttar hoppar till när man kör förbi eller startar millen :)
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Hmm bilder på nya V4an?

1ue5.jpg


2zx3.jpg


3uo6.jpg
 

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
Snart är det jul..

Därför lyfter vi tråden med en bild från mc-semestern i somras.
Blev 3118,5km( tankade 199,12 liter ) på 9 dagars körning genom
Tyskland - Österrike - Tjeckien med 4 dagars paus på GP i Brno.
Millen fungerar utmärkt som touringhoj, ett högre kåpglas hade iofs
varit pricken över och tagit upp hojen i guldvingeklass. Nästan.

Snögubbebyggartävling i Österrike..
 

Bifogat

  • IMGP4395.jpg
    IMGP4395.jpg
    44.7 KB · Visningar: 61
Last edited:

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Ort
Gnesta
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Lam-Kaka skrev:
2651398 Kopplingen är bättre på 01-> men jag brukar gasa upp den på ettan eller med av och påslag på tvåan (runt 6-7k rpm). 1 kugg ner ska man dreva om(orginal usa drevning blir det då). Sen airkit(ny luftburk gör mycket) + chip + slip-on sen blir hojen som ny :yoparty . Jag rekomenderar Yoshi om du vill låta värst så brudans :tuttar hoppar till när man kör förbi eller startar millen :)
Har allt utom luftfilter modden (inte Yoshi slipon iofs men ändå) har inga större problem att slanga upp på tvåan :D men känner att när man petar i trean så verkar det som att man hamnar mitt i den lilla effekt svackan.:huvet hjälper det med en luftfiltermod:confused: .

Var och bytte däck i dag hos Jimmy Lindström Racing http://www.lindstrom-racing.se/ ett par Dunlop sportmax D208RR, jäkligt shysst pris. Någon som har erfarenhet av dessa däck?
Körde iofs AVON bakelit innan så det kan ju inte bli sämre hehe:3freak

Fan vad jag blev sugen på att åka ut och prova...men typ 3-4 månader kvar innan man får ut å cruisa lite för att köra in dem lite:mad:

Jaja det närmar sig dag för dag i alla fall:hoppa
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
SL_tunkur skrev:
2669162 Har allt utom luftfilter modden (inte Yoshi slipon iofs men ändå) har inga större problem att slanga upp på tvåan :D men känner att när man petar i trean så verkar det som att man hamnar mitt i den lilla effekt svackan.:huvet hjälper det med en luftfiltermod:confused: .

Var och bytte däck i dag hos Jimmy Lindström Racing http://www.lindstrom-racing.se/ ett par Dunlop sportmax D208RR, jäkligt shysst pris. Någon som har erfarenhet av dessa däck?
Körde iofs AVON bakelit innan så det kan ju inte bli sämre hehe:3freak

Fan vad jag blev sugen på att åka ut och prova...men typ 3-4 månader kvar innan man får ut å cruisa lite för att köra in dem lite:mad:

Jaja det närmar sig dag för dag i alla fall:hoppa


Luftkit gör ganska mycket för den där effekt svackan... sen finns det ett till biligt modd man kan göra på avgassystemet(svets till två extra u svängar typ)
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Slipon

Hello boys!

Till våren är det dags att inhandla nya slipon till Falcon.
Ett par LeoVince Evo II i rostfritt blir det.

Behöver jag göra nåt åt insprutningen då för att hojen inte
ska gå för snålt/fett? Eller är det bara att byta o köra ändå och hålla koll
på tändstift osv.

Vet en kille på forumet som kan fixa chip, men är det verkligen nödvändigt?

Visst en Powercommander och en bänkning är väl optimalt men jag är en snål jävel och försöker klara mig billigt undan! ;)

Hur har ni andra gjort?

/Krille
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Hoppa över chip såvitt du inte hittar något som förskjuter tändkurvan,annars är det bara Powercommander som gäller,öppet filter,klippt kabel,etc och du borde ha en stor skillnad,jag hade i och för sig ett chark-chip i min 00:a och det var stooor skillnad mot strd chip,tyvärr testade jag aldrig powercommander ,, men ska du köpa PC så kolla om du har någon som ska till usa som kan köpa med en åt dig,, nästan halva priset där.annars kan du maila till: http://www.kyleusa.com/catalog/dynojet_power_commanders_134935_products.htm

tror inte så många är billigare än så ,, glöm inte att du ska momsa för införsel i sverige bara.

lycka till // Jocke:tummenupp

Fudpucker skrev:
2669515 Hello boys!

Till våren är det dags att inhandla nya slipon till Falcon.
Ett par LeoVince Evo II i rostfritt blir det.

Behöver jag göra nåt åt insprutningen då för att hojen inte
ska gå för snålt/fett? Eller är det bara att byta o köra ändå och hålla koll
på tändstift osv.

Vet en kille på forumet som kan fixa chip, men är det verkligen nödvändigt?

Visst en Powercommander och en bänkning är väl optimalt men jag är en snål jävel och försöker klara mig billigt undan! ;)

Hur har ni andra gjort?

/Krille
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
jocke i köping skrev:
2669597 Hoppa över chip såvitt du inte hittar något som förskjuter tändkurvan,annars är det bara Powercommander som gäller,öppet filter,klippt kabel,etc och du borde ha en stor skillnad,jag hade i och för sig ett chark-chip i min 00:a och det var stooor skillnad mot strd chip,tyvärr testade jag aldrig powercommander ,, men ska du köpa PC så kolla om du har någon som ska till usa som kan köpa med en åt dig,, nästan halva priset där.annars kan du maila till: http://www.kyleusa.com/catalog/dynojet_power_commanders_134935_products.htm

tror inte så många är billigare än så ,, glöm inte att du ska momsa för införsel i sverige bara.

lycka till // Jocke:tummenupp

Tack för tipset!

Just nu hade jag tänkt att bara byta ljuddämpare och inte jaga prestanda. Det jag är orolig för är om hojen tar stryk av att bara byta burkarna utan att justera bränsle/luftblandningen.

Föresten..är insprutningen så smart att den justerar blandningen själv i viss mån?
 
Last edited:

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
God Jul alla aprilialister! Skickar med en bild på bettan som fick åka på bredden idag.... Kallt och halt, men jävligt kul! :D
 

Bifogat

  • sporthoj.jpg
    sporthoj.jpg
    99.6 KB · Visningar: 72
  • sporthoj1.jpg
    sporthoj1.jpg
    95.9 KB · Visningar: 82

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Tjenare igen !

ang smartheten på sprutet så är det nog inte förrän 04 som det justerar sig själv i och med Lambda o katalysator ,,

jag har inte hört att det ska vara några problem med att bara "rensa luftvägarna" någon gång,, men för säkerhets skull kan du väl åka förbi någon som kan mäta dina avgasvärden så du är säker,, men jag körde med min 00:a utan problem i 2 år så det ska förmodligen gå bra,men kolla för din egen skull så slipper du fundera.

God jul o fortsättnig. // Jocke


Fudpucker skrev:
2669638 Tack för tipset!

Just nu hade jag tänkt att bara byta ljuddämpare och inte jaga prestanda. Det jag är orolig för är om hojen tar stryk av att bara byta burkarna utan att justera bränsle/luftblandningen.

Föresten..är insprutningen så smart att den justerar blandningen själv i viss mån?
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Känsliga Öhlins gafflar

Har hört mycket om läckande Öhlins framgafflar på RSV R modellerna och då jag står i begrepp att fastna i Aprilia träsket igen skulle jag behöva lite synpunkter och info.

Har det under åren skett någon förändring/förbättring av Öhlinarna så att de är mindre känsliga, är tex en RSV R Factory från 2004 bättre än en RSV R från 2003 eller är det samma gafflar?

Tycker inte att jag kör hårt själv och är inte killen som kör på bakhjulet vilket jag förstått kan inverka negativt på livslängden.

Frågan är om man kör 90% landsväg och 10% har man då nyttan av Öhlinarna och kommer de hålla? Vill ju inte behöva byta packboxar stup i kvarten :(

God fortsättning
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
jocke i köping skrev:
2676318 Tjenare igen !

ang smartheten på sprutet så är det nog inte förrän 04 som det justerar sig själv i och med Lambda o katalysator ,,

God jul o fortsättnig. // Jocke

Det gäller bara i "engine variant 1"........"engine variant 2" är det man kör ihop med slipon,PCIII,helsystem osv..då är lambda´n bortkopplad och hojen går på en förutbestämd "map" som kan updateras med hjälp en Axone enhet.

/J
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Black-Wolf skrev:
2677337 Har hört mycket om läckande Öhlins framgafflar på RSV R modellerna och då jag står i begrepp att fastna i Aprilia träsket igen skulle jag behöva lite synpunkter och info.

Har det under åren skett någon förändring/förbättring av Öhlinarna så att de är mindre känsliga, är tex en RSV R Factory från 2004 bättre än en RSV R från 2003 eller är det samma gafflar?

Tycker inte att jag kör hårt själv och är inte killen som kör på bakhjulet vilket jag förstått kan inverka negativt på livslängden.

Frågan är om man kör 90% landsväg och 10% har man då nyttan av Öhlinarna och kommer de hålla? Vill ju inte behöva byta packboxar stup i kvarten :(

God fortsättning

Öhlins är gjord för racing = de behöver underhållas.. Det räker tyvär inte med att man håller båda hjulen i baken. På vintern är det stor risk att de börjar läcka om man inte någon gång då och då går och gungar hojen upp och ner några gånger.

Tror inte att det har blivit något bättre från 03 till 04... gafflarna är gjord för att glida så lätt som möjligt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top