Aprilia-tråden.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Tjena,
jag skulle behöva hjälp, iofs inte samma hoj som de flesta av er härinne är bekanta med men det är åtminstone en v-twin och Aprilia,

Det är så att jag haft iväg motorn under vintern för att byta kolvar bla, den gick i höstas men nu vill den bara gå på en cylinder i taget. Den startar på båda men varvar man lite en stund eller försöker köra iväg dör den på ena cylindern, stänger man av den och startar igen går den på båda osv.

Jag kan rycka tändkablarna från den en i taget och den har inga problem att gå på någon av dem men inte båda samtidigt. Oftast dör den bakre så har provat byta plats på tändspolarna men verkar inte göra nån skillnad. Har provat flera olika stift, kopplat in Axone, provat byta mappar och göra om inställningarna men ingen skillnad och den ger heller inga felmeddelanden.

Någon som har några idéer? Varje gissning är mycket uppskattad. Tack på förhand! :tummenupp
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Tjena,
jag skulle behöva hjälp, iofs inte samma hoj som de flesta av er härinne är bekanta med men det är åtminstone en v-twin och Aprilia,

Det är så att jag haft iväg motorn under vintern för att byta kolvar bla, den gick i höstas men nu vill den bara gå på en cylinder i taget. Den startar på båda men varvar man lite en stund eller försöker köra iväg dör den på ena cylindern, stänger man av den och startar igen går den på båda osv.

Jag kan rycka tändkablarna från den en i taget och den har inga problem att gå på någon av dem men inte båda samtidigt. Oftast dör den bakre så har provat byta plats på tändspolarna men verkar inte göra nån skillnad. Har provat flera olika stift, kopplat in Axone, provat byta mappar och göra om inställningarna men ingen skillnad och den ger heller inga felmeddelanden.

Någon som har några idéer? Varje gissning är mycket uppskattad. Tack på förhand! :tummenupp


Mitt tips är att du frågar på http://www.apriliaforum.com/forums/ de brukar veta det mest :tummenupp
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory

Någon som har några idéer?

Kanske lågt bränsletryck. Det rimmar med att den går en kort stund på båda eftersom pumpen bygger upp bra tryck vid tillslag av tändning och innan start.

Det rimmar iofs illa med att den kan gå på båda cylindrar, en i taget. Men, ibland misstar man sig något. Man kanske bedömer att en cylinder är helt o-fungerande fast den i själva verket 'bara' går extremt magert så att den (a) upplevs lägga av helt vid körning men (b) fungerar tillräckligt för att den ska orka dra runt motorn.

Om osäkerhet runt det, så skulle jag nog prova ducha lite soppa i trottelhusen medans man kör motorn och försöka se om det blir mer liv i den.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Anledningen till att jag tror den går på en är för att den får ett annat ljud, samma ljud som jag har med bara en tändkabel på, den går som en moped, har väldigt mycket motorbroms och avgasröret är inte fullt så varmt som det andra.

Men det med bränsletryck är intressant, har inbillat mig nån gång att den gått bättre med tanken uppfälld. Kanske skulle skruva bort pumpen och kolla soppafiltret så det inte är igenkletat eller nåt. Fyller man en blomspruta med bensin? Ingen risk det smäller i ansiktet på en? :)
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Tjena..

Kikat lite på tuono, vad är det som skiljer mellan modellerna?
Hur är den att skjutsa på?

Var är bästa aprilia-åf i närheten av gbg?

//Tobbe
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Hej på er.
Har precis blivit ägare till en Mille R -02, mmmm vilken maskin!
Har gått vägen via TL 1000R till Sp-1 och nu till Millen som jag nog måste säga är den bästa av dom, rent väghållningsmäsigt i alla fall.
Har dock ett litet problem eller åtminstone en fundering, när jag är ute och kör
som vanligt och slår av på gasen så upplever jag ett klonk någonstans ifrån,
kan inte på påstå att jag hör någonting utan det känns mera.
Är det bara jag som är ovan hojen eller är det något problem som någon här
också upplevt.
/Uffe

Kan det vara så att ryckutjämnaren som sitter innanför bakdrevet är slitet?
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Hej på er.
Har precis blivit ägare till en Mille R -02, mmmm vilken maskin!
Har gått vägen via TL 1000R till Sp-1 och nu till Millen som jag nog måste säga är den bästa av dom, rent väghållningsmäsigt i alla fall.
Har dock ett litet problem eller åtminstone en fundering, när jag är ute och kör
som vanligt och slår av på gasen så upplever jag ett klonk någonstans ifrån,
kan inte på påstå att jag hör någonting utan det känns mera.
Är det bara jag som är ovan hojen eller är det något problem som någon här
också upplevt.
/Uffe

Jag hade nåt liknande, liksom ett lite tvekande hugg ibland efter en motorbromsning med förljande hårdgas. Visade sig vara en sten som kilat in sig i högra frambromsen och i ett visst läge svarvade lite på yttre perimetern av bromsskivan. Den satt så in i bomben inkilad att den var svår att pilla ut med näbbtång. Gissa vad jag hade isär innan jag hittade den :huvet
 

Swede 1000R

Ny medlem
Gick med
10 May 2003
Ort
Kosmos
Hoj
Ducati 749s 2004
Jag hade nåt liknande, liksom ett lite tvekande hugg ibland efter en motorbromsning med förljande hårdgas. Visade sig vara en sten som kilat in sig i högra frambromsen och i ett visst läge svarvade lite på yttre perimetern av bromsskivan. Den satt så in i bomben inkilad att den var svår att pilla ut med näbbtång. Gissa vad jag hade isär innan jag hittade den :huvet

Tack för tipsen, ska kolla upp både ryckutjämnarna och det där med frambromsen.
/Uffe
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Var inne och kolla mappar på dynojet för att ha nått att utgå ifrån, och på nån mapp stog det att kabeln till stift 16 skulle vara klippt, nån som vet nått om det?
På TL:n jag hade förut så klippte man en kabel när man tog bort strypningen, så det är väl inte helt otroligt.

Och det där däcket verkar skumt, har aldrig hört talas om den dimensionen, brukar var typ 160 däck som har den profilen. Eftersom fälgen är 5,5" så trycks ett 190 däck ihop lite, så det borde bli rätt toppigt. Jag hade INTE kört med det...but that's just me...
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Någon som har koll på om det funkar att köra mille på 190-60-17.Kan köpa billigt via en kille som åker bana ,skum dimension.

Jag provade ett 195/70-17 Dunlop Sportmax KR108 på min -05 och det funkade inte. Trots att jag lät gafflarna ner max så vobblade hojen ALLAN i 190+, jag hade iofs höjt den bak men jag har läst att flera haft problem med just Dunlop och 195/70 och 190/60. Vet inte varför men så verkar det vara. Jag gick tillbaka till Pirelli 190/55-17 och allt bara föll på plats igen..:D

/J
 

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
636
Verkstadshandbok RSV -04 och framåt

Tänkte gå igenom cykeln lite inför den stundande säsongen (ja jag veeet, ni som inte lider av samma geografiska handikapp har redan kört hundratals mil :) ) och kom fram till att en verkstadshandbok skulle vara bra att ha. Sökning på eBay hittade massor av handböcker i .pdf-format för nästan inga pengar alls, men tyvärr bara till den första generationen RSV, 98-03. Är det någon som kan tipsa om ett ställe där en manual som täcker även min modell finns tillgänglig?

/Henrik
 

HELS

Precis så långsam som det ser ut
Gick med
15 Dec 2006
Ort
I lada
Hoj
F4i "sport deluxe"
på eBay hittade massor av handböcker i .pdf-format för nästan inga pengar alls, men tyvärr bara till den första generationen RSV, 98-03.

Skulle va kanon om du kunna kasta upp en länk till dessa (jag söker väll fel antar jag)

/Henrik
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Sitter och kollar på mobile.de eftersom jag inte har nåt bättre för mig. Hur kommer det sig att det finns flera olika effektsiffror på millen, även på hojar av samma årsmodell? Tittar på 99:eek:rna, 87 kW verkar vanligast, men det finns även 72 kW och 70 kW. Vad beror detta på?
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Sitter och kollar på mobile.de eftersom jag inte har nåt bättre för mig. Hur kommer det sig att det finns flera olika effektsiffror på millen, även på hojar av samma årsmodell? Tittar på 99:eek:rna, 87 kW verkar vanligast, men det finns även 72 kW och 70 kW. Vad beror detta på?

Rätta mig om jag har fel men jag tror att det har med försäkringar och eventuellt skatter i Tyskland att göra. 72 kW hamnar precis under 100HK.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Rätta mig om jag har fel men jag tror att det har med försäkringar och eventuellt skatter i Tyskland att göra. 72 kW hamnar precis under 100HK.

Ah ok, jag var inne på nånting liknande själv men tänkte att det var lika bra att fråga. :) Men är de strypta på riktigt eller bara reggade på den effekten?
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Ah ok, jag var inne på nånting liknande själv men tänkte att det var lika bra att fråga. :) Men är de strypta på riktigt eller bara reggade på den effekten?

Ja det är en bra fråga. Jag tippar på att det beror på hur strypningen är utförd, skulle gissa på att det sitter i styrenheten, hur lätt det är att ta bort strypningen, hur lätt det är att upptäcka om strypningen är borttagen och i så fall vilka böter man kan få. Utgå ifrån att strypningen är kvar så blir du inte besviken om det visar sig vara sant.
 

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
636

Stort tack för det, precis vad jag letade efter! Gratis är gott! :)

Skulle va kanon om du kunna kasta upp en länk till dessa (jag söker väll fel antar jag)

/Henrik

Hej,
nu vet jag inte om du redan kollat Famiglia Aprilia som jag fick tips om, men verkstadshandboken för första generationen finns också där. http://www.famiglia-aprilia.se/index.taf?_page=dok_thread&dok_auid=1191&EnsureNoCache=2436
Ingen anledning att ta omvägen över eBay alltså, lycka till med mekandet! :)
 
Last edited:

CeZar

Medlem
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Visby
Hoj
KTM 660 SMC -04
Såg att dett runnit av lite kylvätska idag:( Verkar komma från överdelen på kylaren kan dock inte se exakt vart ifrån, var en liten vattensamling runt fästet på överkant av den vänstra kylaren..

Någon som vet vad de kan va som läcker? Slang? trasig kylare?

Såg oxå att det är lite för mycket kylvätska i, typ 1cm över max sträcket.. Kan det ha något med de att göra?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top