Aprilia-tråden.

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Vad har du för bolag och hur gammal är du?

Körde Falco i Göteborg för två år sedan och då pröjsade jag 7500 SEK hel/hel hos TH

Kör numera Mille och får betala samma summa fast för halv försäkring :(

Kan inte säga något om olycksstatistiken men visst får man en känsla av att Aprilior och kanske även Duccar är mer sällan inblandade i olyckor...men sen är det ju inga dussinhojar heller, speciellt inte Falcon.

Jag valde bort helförsäkringen då det är den delen jag kan påverka själv med min egen körning. Visst är man aldrig säker för rullgrus, skenande kor eller dylikt men ändå.

Risken för stöld kan man också påverka med larm, tredubbla kättingar, bulldog och låst garage men helt säker går man aldrig.

Visst är det surt att behöva betala för att andra inte kan skilja på mitt och sitt men den dagen när det händer är man glad att man pröjsade.

/BW



Jag funderar lite på att bara teckna trafikförsäkring i år.

Trafik kostar mig 3500kr, för att få halvförsäkrningen måste jag punga ut 4300kr till.

Är det någon som har siffror på stöldstatistik för Aprilias sporthojar?

Helst statistik för Falco då, men jag antar att inte finns..


Vad tror ni, hur många av 1000 Aprilior blir varje år stulna i vårt fina land?



EDIT: Stavfel..
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Fotpinnar och Helsystem

Hej

Ska inom kort få tummen ur och montera helsystemet till min Mille.

Ett litet dilemma dock, de medföljande fästena erbjuder inga fotpinnar. Ja jag vet att det är mer estetiskt utan forpinnar men tjejen vill åka med ibland så vad gör man :)

Någon som sett om det finns fästen för Akrapovic helsystem med fästen för fotpinnar?

/BW
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag är sugen på en Aprilia Tuono R 06->

Vad kostar en sådan i försäkring??
Ca då alltså. Zon 2, 36år, körkort mer än 5 år, eget låst garage etc etc
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Är det någon som har "sido importerat" (aka grå import) en Mille/Tuono?

Hur mkt billigare är det?
Blev det något problem med F-bolagen?
Service och sådant är av mindre vikt då jag ändå komemr serva min på icke Aprilia verkstad (10+ mil enkel till närmsta Aprilia, medans det är gångavstånd till en super duper mek...)
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Jag har importerat en mille R. Tror det blev ca:8 K i vinst om man jämför med vad de kostade i Sverige när det begav sig.
Men kollar man nu så verkar det vara mer samma prisbild.

Försäkringen är lugn. Har testat med Folksam, IF, Länsförsäkringar och dom har inte ens frågat om det vart import. Och kostnaden för den "svenska" och "tyska" har i alla år varit den samma....
 

abbanovitch

Medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Aprilia RSV4R -10, Honda CBR600RR-10 SBKONE RACE, KTM 690 Enduro R -09
Blev det något problem med F-bolagen?

Det e inte när du försäkrar den som du ser problemen....de e när du skall ha ersättning !!!!

När du försäkrar det e det ingen som frågar om det e en gråimport, ingen som informerar dig om att du inte kommer få samma ersättning som en svensksåld och inte får du något avdrag på premien pga detta......:5sure

Men när du smällt:ajjabajja så e de en annan femma....

Jag har varit där, å det första dom drog upp var...."uhum...detta e ju en gråimport".

BTW.......TRYGGHANSA suger fett!!!
 
Last edited:

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Vad har du för bolag och hur gammal är du?

...

Risken för stöld kan man också påverka med larm, tredubbla kättingar, bulldog och låst garage men helt säker går man aldrig.

Visst är det surt att behöva betala för att andra inte kan skilja på mitt och sitt men den dagen när det händer är man glad att man pröjsade.

/BW

Nu blir jag knäpp. Är helt övertygad om att jag svarade på ditt inlägg för ett tag sen.. hmm.

Jaja, jag är 24 och bor i Linköping. Haft kort i fyra år, inga olyckor.

Jag har tänkt en del på det och kommit fram till att jag ska ha halvförsäkringen. Jag blev jäkligt matt när nån jävel snodde min fina MTB (hemförsäkringen täckte), jag kan knappt tänka mig hur matt jag skulle bli om nån skulle sno min Falco, särskilt om jag var utan försäkring!


Sen är det en annan femma att jag själv tror att den enda försäkringen jag skulle ha användning för är vagnskadeförsäkringen, men va fan.. :gnissla
 

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Factory
RSV Factory

Hej;
Köpte en Factory -04 för nån vecka sedan. Hade en fråga ang EFI( Electronic Fuel Injection);
Finns en liten varningslampan som lyser bredvid EFI som enligt instruktionsboken talar om att allt ligger inte bra till med insprutningen :va
Är det något nån har varit med om?
Vad kan det kosta att åtgärda?
Hade tänkt att lämna in den hos Biscaya eller annan Aprilia-handlare, men de flesta har naturligtvis stängt idag...

Tacksam för svar!

Mvh
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Hej;
Köpte en Factory -04 för nån vecka sedan. Hade en fråga ang EFI( Electronic Fuel Injection);
Finns en liten varningslampan som lyser bredvid EFI som enligt instruktionsboken talar om att allt ligger inte bra till med insprutningen :va
Är det något nån har varit med om?
Vad kan det kosta att åtgärda?
Hade tänkt att lämna in den hos Biscaya eller annan Aprilia-handlare, men de flesta har naturligtvis stängt idag...

Tacksam för svar!

Mvh


Har ingen aning tyvär men sök här elelr fråga här :

http://www.apriliaforum.com/forums/

Det är ett usa forum med många som kan mycket om aprilia..
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Slip-on från RSV till Tuono?

Hej

Vet någon om ett slip-on från en RSV 2003 kan passa till en Tuono 2004?

/BW
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Vibrerande bromsar

Nu när våren kommit på riktigt och man börjat utnyttja Millens potential har ett tråkigt problem uppenbarat sig.

Vid inbromsningar från högre farter vibrerar bromsarna medans de tar fint i lägre hastigheter. Fick ett tips av en Aprilia kollega att koppla ur då han trodde att motorbromsen kunde inverka...hängde inte riktigt med i förklaringen men provade ändå utan förbättring.

Skeva skivor är väl den troliga förklaringen men fick ett tips om att det kan ha samlats smuts mellan bromsskivan och nitaran som håller den och att det ska finnas något rengöringsmedel för just detta. Brake Cleaner eller liknande :va

Någon som har erfarenhet av detta?

/Peter
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Ja det stämmer ,, det blir för tight mellan "nav" och skiva och det slår sig ,, men gör rent med jämna mellanrum så kan du klara dig ,, det är enl,mig ett av problemen med "semiflytande"bromsskivor ,, för lite spel mellan skiva och nav.

det finns nya nitar o köpa vet jag ,, men jag kommer inte ihåg från vart ,, kolla med Lam-kaka här på forumet ,, han har snokat rätt på dom som säljer,, inte billiga men billigare än nya skivor.

så gör rent ordentligt så blir det förmodligen bättre ,,

// Jocke i köping

Nu när våren kommit på riktigt och man börjat utnyttja Millens potential har ett tråkigt problem uppenbarat sig.

Vid inbromsningar från högre farter vibrerar bromsarna medans de tar fint i lägre hastigheter. Fick ett tips av en Aprilia kollega att koppla ur då han trodde att motorbromsen kunde inverka...hängde inte riktigt med i förklaringen men provade ändå utan förbättring.

Skeva skivor är väl den troliga förklaringen men fick ett tips om att det kan ha samlats smuts mellan bromsskivan och nitaran som håller den och att det ska finnas något rengöringsmedel för just detta. Brake Cleaner eller liknande :va

Någon som har erfarenhet av detta?

/Peter
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Ja det stämmer ,, det blir för tight mellan "nav" och skiva och det slår sig ,, men gör rent med jämna mellanrum så kan du klara dig ,, det är enl,mig ett av problemen med "semiflytande"bromsskivor ,, för lite spel mellan skiva och nav.

det finns nya nitar o köpa vet jag ,, men jag kommer inte ihåg från vart ,, kolla med Lam-kaka här på forumet ,, han har snokat rätt på dom som säljer,, inte billiga men billigare än nya skivor.

så gör rent ordentligt så blir det förmodligen bättre ,,

// Jocke i köping

Även jag känner visst tendens till samma problem, kan du ge förslag till hör man gör rent, är det nitarna där de möter skivorna man skall pusta på eller?
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Även jag känner visst tendens till samma problem, kan du ge förslag till hör man gör rent, är det nitarna där de möter skivorna man skall pusta på eller?

Jag brukar ta Bräkleen eller liknande bromsrengöring. Sen tar jag en skruvmejsel, stoppar in den i niten och böjer ut niten, sprejar rengöringen och vickar runt niten tills det blir rent.
Bräkleen dunstar bort av sig själv. Sen kan man skölja bort det sista med vatten eller bara torka med en trasa.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Även jag känner visst tendens till samma problem, kan du ge förslag till hör man gör rent, är det nitarna där de möter skivorna man skall pusta på eller?


http://www.spieglerusa.com/cfm/rotoracc.cfm

Har ej köpt därifrån än... men hade några liknande på de skivor jag hade på gamla Millen... vet ej vart han som jag köpte skivorna hade köpt sina men de funkade jätte bra. Han sa även att orginal nitarna var skit om man skulle göra bana det va därför han hade bytt ut dem.

Några har också kört med knepet att böja ut fjädrarna på orginal skivorna(fjäder på baksidan av niten)...det funkade åt vissa åt mig funkade det ej.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top