Tänkte ta och byta framdäck. Tyvärr sitter bromsoken som in i h-te***
Jag har en mille r -01 så oken sitter med två 7mm insexskruvar.
Har nu fått loss dom på höger sida, men på vänster har jag brutit en hylsa och vridit två prima tengtools krommoly insexnycklar.
Har använt slagmejsel och spärrskaft hittills.
Tänkte börja med värme men har svårt att komma åt. Borde jag värma bulten eller oken?
Någon med andra tips?
MVH
Ett par rejäla hammarslag på bultskallarna kan få bultarna att lossa lättare.
Tänkte ta och byta framdäck. Tyvärr sitter bromsoken som in i h-te***
Jag har en mille r -01 så oken sitter med två 7mm insexskruvar.
Har nu fått loss dom på höger sida, men på vänster har jag brutit en hylsa och vridit två prima tengtools krommoly insexnycklar.
Har använt slagmejsel och spärrskaft hittills.
Tänkte börja med värme men har svårt att komma åt. Borde jag värma bulten eller oken?
Någon med andra tips?
MVH
Min Falco från 2002 har fått datafel över vintern.
Jag har förlorat en av mina två trippmätare. Knappen fungerar, det vet jag eftersom den har en annan funktion då man håller den intryckt i fem sekunder.
Hojen stod utan laddare, med batteriet i, halva vintern. När jag kom hem från min långresa var det inte mycket alls mycket krut kvar. Jag köpte en Ctek-laddare och laddade med den resten av vintern.
Nu har jag upptäckt att trippmätare nummer två är borta. Det händer ingenting när jag trycker på knappen.
Jag har provat:
* Nollställa topphastighet och medelhastighet.
* Trycka väldigt många gånger på knappen
* Svära
* Koppla ur batteriet i två dygn
Någon som kan komma med tips?
Har inget tips förutom att du kan fråga på http://www.apriliaforum.com/forums
Har själv ett litet problem.Jag tänker köpa nya däck till hojen, bakdäcket kommer bli Metzeler Z6 Roadtec men tyvär så vet jag inte vad jag ska ha för framdäck...Z6 fram också tycker jag är för hårt..någon som har något tips på ett bra framdäck med bra bet i som räcker ca 800mil+
det går åt helvete..... tvättade hojen nyss. Å nu startar den inte. Blev en grundlig tvätt idag, brukar bara snabbtvätta..
Den tänder inte, vart ska jag börja leta? nu står den i solen å jag hoppas på att den ska soltorka bakom mina mattsvarta kåpor. Har testat en annan databox. Har även kopplat ur batteriet en stund...
På min andra hoj tändes EFI-lampan ibland efter tvätt, men den slocknade igen efter en stund, eller om batteriet kopplades ur en stund..
Vi ska ut å köra efter GP:t så det börjar bli bråttom..
edit.... nu funkar skiten.....
Nädå, jag har inga intentioner att ta isär oken. Som jag skrev i nåt inlägg, så har jag en Mille R, och på den sitter ju Öhlinare fram. På dom sitter oken fast med två insexbultar istället för de vanliga bultarna.
Har inte tänkt på det, men går oken verkligen att ta isär?
Vad gäller batterier så kör jag Yuasa, den större varianten som går in i Millen. Jag tror reläet tillsammans med tveksamma kallstartsegenskaper är de stora problemen på Millen. Batteriet är bara ett sätt att täcka upp för dessa brister.
Stödlddning är ju egentligen inga problem om man bara tar en tur nån gång i månaden även vintertid.
Nu måste jag lägga mig i Batteridebatten lite.
1. Ett friskt batteri ligger på ca 13,5 V, därav att generatorn laddar ca 14 V
2. Amperetimmarna anger bara hur mycket energi som finns lagrat, ett batteri med 10A kan (men behöver inte) lämna mer momentan energi än ett med 14A, dock under kortare tid. Beror på kvaliten på batterierna. Liknelsen med bensintanken var bra, man får inte mer effekt för att man tankar mer, men man kan köra längre.
3. Biltema!!! Har diskuterats mycket tidigare, efter att försökt med 2 st har jag gett upp det. kostade knappt 500 spänn, det första orkade inte alls, det andra orkade med 2 startförsök, sen gick det aldrig mer, hur mycket man än laddade.
Köpte sen ett Yuasa för 800:-, och nu funkar det skitbra.
Min åsikt är att det är inte värt att spara 300 spänn för att sen stå där en dag med urdraget batteri, även om det går att springa igång. Dock har en del tydligen haft framgång med biltemas batterier, men det verkar vara en chansning.
Och en Ctek-laddare är som sagt aldrig fel, har min på så fort jag inte kör.
/Pajje
Tänkte höra mig lite för i denna tråden då jag antagligen kommer inhandla mig en RSV Mille R senare i år. Årsmodellen som gäller för tillfället är 04-05.
Ni som har dessa kanske kan dra lite snabbt för o nackdelar med denna modellen? Kanske står nånstans i tråden men jag orkade inte glo igenom nästan 400 sidor. Något speciellt man bör kolla vid begagnatköp? Förutom svingen som verkar ska vara bytt på garanti.
Borde man kanske satsa på någon annan äldre årsmodell istället? Har inte råd med nyare.
Är det alltid Öhlinare på R-modellen? Stämmer det också att packboxarna i gaffeln behövs bytas varje år?
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |