Aprilia-tråden.

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Fick loss dom!!!

Äntligen! Gick ner igår och tänkte att jag skulle prova om WD40 gjort nån skillnad. Och bröt av en bits direkt...
Blev lack och klädde runt oket med alufolie innan stora värmepistolen kom fram. Värmde rejält vid bultfästet men det var fortfarande stumt. Värmde mera, och drog i hylsskaftet samtidigt som jag slog på huvudet. Stumt. Värmde mera, och nu till slut började bulten sin krypande resa ut ur hålet. Efter det kom den andra med. :)
Verkade som en del av galvningen på bultskallen satt kvar i hålet, och gängorna var täckta med vitt pulver, antagligen zink från galvet på bulten. Sedan fanns det rester av något som kan vara loctite, men inte på själva gängorna utan vid bultskallen.
Mitt enda råd - lossa dessa bultar idag, och lägg på lite högtemppfett eller kopparpasta eller så.

Hej !
klart bromsoken går att ta isär ,,
det verkade bara så märkligt att bultarna sitter som gjutet bara ,, men om någon använt fel loctite så kan det skapa problem ,, värm mycket o ge en smäll med en järnhammare med insex bitsen sittandes i så borde det ge sig tycker jag,, annars har du problem ,,

Jag såg bultarna för att ta isär oken nu när jag kollade efter, men det håller jag mig undan från!

Tack för goda råd alla, nu ska jag ta och byta däck tillslut.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Viken modell och var köpte du Yuasa batteriet jag är också inne på mitt andra biltema gel batteri och nu har även det andra tappat stinget:mad:
Det straffar sig som vanligt att vara snål:gnissla men nu får det bli ett kvalitetsbatteri. Skall åka ned till Motogp tävlingen i Assen :yoparty och där vill man inte ha en massa strul med batterier.

Köpte det på Lelles, Yuasa 12 nånting, kan kolla exakt imorron, det är samma som orginal. De skickade riktigt snabbt också. 10% rabatt på nätbeställning, så det kompenserar ungefär för frakten
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Gav lite info förut åt dig i denna tråd men lägger till lite mera åt dig :)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=154814

98-03 R = Öhlins
04-05 R = Ej Öhlins
04-05 Factory = Öhlins
06-07 R = Öhlins fram men ej bak
06-07 Factory = Öhlins överallt

Öhlins gafflarna har en tendens att lätt läcka ja...oftast efter de har står still över vintern... men det finns botemedel på problemet antingen sätter man i Gsx1000r 04 packboxar i dem eller andra som tättar lite bättre.

Köpte själv en 06a i våras... en kompis fraktade upp den från blekinge till köping med släp åt mig.. efter det så började den läcka på enna gaffel benet, fick tag i några nya packboxar som är gjord för Motor Gp och de installerades och nu funkar det fin fint fast man råkar köra på ett hjul ibland.

Yep, såg den infon. Klockrent! :tummenupp

Ok, tyckte inte jag såg några Öhlinare på den vanliga R 04-05:an som just nu är den intressanta modellen för mig. Det var ju trevlig info, såg mig själv stå och svära efter varje vinter p.g.a läckande packboxar :hihi
Dock verkar det ju varit lätt fixat ändå så det hade nog inte spelat någon roll.

Ingen som vet om Aprilia återkallade alla för byte av svingen eller om det gjordes automatiskt vid service eller nåt? Tänkte nu ifall det inte skulle vara gjort på en hoj som man plockar hem från Tyskland och om dom nu skulle vägra göra det här i Sverige just pga import?
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Min mille-r 01 med öhlinare läcker fortfarande inte efter 2200 mil. Jag är någorlunda noga med att göra rent gaffelbenen ofta, och så kör jag även lite på vintern, nån gång i månaden sådär.
 

U.S

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
APRILIA RSV 04
"Ingen som vet om Aprilia återkallade alla för byte av svingen eller om det gjordes automatiskt vid service eller nåt? Tänkte nu ifall det inte skulle vara gjort på en hoj som man plockar hem från Tyskland och om dom nu skulle vägra göra det här i Sverige just pga import?"

Blev ett blankt NEJ från handlarna när jag ringde runt för att höra om svingbytet,men efter lite mailande med Aprilia i Italien och importören TMP så blev det andra tongångar.Sen tog det några veckor sen så var svingbytet klart.Det spelar ingen roll var hojen kommer ifrån.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Blev ett blankt NEJ från handlarna när jag ringde runt för att höra om svingbytet,men efter lite mailande med Aprilia i Italien och importören TMP så blev det andra tongångar.Sen tog det några veckor sen så var svingbytet klart.Det spelar ingen roll var hojen kommer ifrån.

Bra, då vet man att det går att få gjort i efterhand om det nu inte skulle vara fixat.
Vad var felet med gamla svingen?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Köpte det på Lelles, Yuasa 12 nånting, kan kolla exakt imorron, det är samma som orginal. De skickade riktigt snabbt också. 10% rabatt på nätbeställning, så det kompenserar ungefär för frakten


Yuasa YTX14-BS heter det
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Injustering av RSV på västra sidan av Sverige

Väntar på att jag ska få hem packningarna mellan grenrör och cylinder, sen åker helsystemet på :tummenupp

Har även ett Puretec kit liggandes då det för närvarande sitter ett BMC filter i.

Tanken är att få på systemet, Puretec och en bränsletrycksregulator och sen låta någon kunnig ställa in den, PCIII finns redan monterat.

Men nu till frågan, vem har erfarenhet av detta och vet vad de pysslar med? Pröjsar gärna lite extra och kör en bit för att få det ordentligt gjort :tummenupp

Tacksam för tips på duktig firma/person samt om jag bör göra något mer med hojen innan den justeras, har större insugningssnorkel och ett spjällhus som jag fundera på att få uppförstorat men det får bli ett senare projekt :(

/Peter
 

freddwo

BTG: 8min 14sek
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tibro
Hoj
Aprilia RSV Factory -04 med extra godis. Förmodligen mer än 105 db.
Startrelä.
Har just skjutit startrelät på min Mille 04. Förmodligen pga att batteriet var dålig. Nytt batteri är på plats men jag undrar om någon har erfarenhet av andra startreläer än orginal. Orginal kostar ca 900 kr. Men detta relä är ju ej någon Aprilia specialdel. Det är ju bara ett vanligt startrelä. Har sett att man kan köpa ett startrelä för ca 300 kr på Lelles bla.
Det jag söker är självklart ett som är billigare men det gör ju inget om det även är lite kraftigare.
Nu startar jag med en skiftnyckel.
 

Booya

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Den som lever får se.
Hur är kvaliten på Aprilia om man jämför med motsvarande cyklar från japanska tillverkare? Same-same eller är det mer mek med en Italienare?

Suktar enormt mycket efter en RSV och skulle gärna vilja veta hur den är.

Om det går att få en objektiv bedömning i denna tråd ;)
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Startrelä.
Har just skjutit startrelät på min Mille 04. Förmodligen pga att batteriet var dålig. Nytt batteri är på plats men jag undrar om någon har erfarenhet av andra startreläer än orginal. Orginal kostar ca 900 kr. Men detta relä är ju ej någon Aprilia specialdel. Det är ju bara ett vanligt startrelä. Har sett att man kan köpa ett startrelä för ca 300 kr på Lelles bla.
Det jag söker är självklart ett som är billigare men det gör ju inget om det även är lite kraftigare.
Nu startar jag med en skiftnyckel.

Elfa säljer ett relä avsett till bil som klarar 40 A vid 12 V. Kostar en 50 lapp! Vet inte om det funkar men borde ju göra det tycker ja. Någon annan som vet vad en mille drar vid start?
 
Last edited:

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Hur är kvaliten på Aprilia om man jämför med motsvarande cyklar från japanska tillverkare? Same-same eller är det mer mek med en Italienare?

Suktar enormt mycket efter en RSV och skulle gärna vilja veta hur den är.

Om det går att få en objektiv bedömning i denna tråd ;)

Motorn kommer från Rotax och sägs vara "skottsäker", chassimässigt är den likvärdig liknande japanare, bara lite snyggare ram/sving (tycker jag). Elen kan jag inte säga något om då jag inte haft några problem alls med min Mille under det år jag ägt den. Jag tycker den mäter sig väl kvalitetsmässigt med de hojar jag tidigare ägt och det är följande:

Yamaha XJ600 87a (hade den 97-98)
Honda VFR800 98a (hade den 98-00)
Honda Fireblad 00a (hade den 00-02)
BMW R1100S 99a (hade den 02-07)
och nu har jag en Aprilia RSV Mille 02a sedan 06.

Jag tror att skicket på hojen avgör kvaliteten när det gäller Aprilia som med de flesta andra märken. Den enda nackdel som jag känner till är att man kan få vänta på reservdelar längre än japsarna där det ofta finns delar på lager till. Jag är i alla fall supernöjd med mitt val av hoj! Gott om pulver, suverän väghållning, bra bromsar och dessutom snygg! :hojsmilie :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top