Aprilia-tråden.

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Jag brukar ta Bräkleen eller liknande bromsrengöring. Sen tar jag en skruvmejsel, stoppar in den i niten och böjer ut niten, sprejar rengöringen och vickar runt niten tills det blir rent.
Bräkleen dunstar bort av sig själv. Sen kan man skölja bort det sista med vatten eller bara torka med en trasa.

Vet du var man enklast får tag på detta dundermedel :)

/Peter

Hittade det :tummenupp

Det var ju en CRC produkt :)

/Peter
 
Last edited:

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Vilken temperatur håller era prillor vid normal körning på landsväg.
Min ligger på 78 grader är det normalt?????????
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Vilken temperatur håller era prillor vid normal körning på landsväg.
Min ligger på 78 grader är det normalt?????????


Min låg där också.....så det är normalt, finns 65c termostat om du vill ha kallare temp på hojen men det är nog ganska onödigt :)
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Min låg där också.....så det är normalt, finns 65c termostat om du vill ha kallare temp på hojen men det är nog ganska onödigt :)

Jag har köpt en 65C termostat till min kompressor-motor. Skadar inte att ligga lite längre från riskabla temperaturer i toppen med tanke på överladdet...

/J
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
:tummenupp för alla svar varför håller man lägre temp på mc motorer än tex bilmotorer :confused: får man inte effektivare förbränning ju högre temp på motorn man har därav försöken med att använda keramiska material i motorn för att kunna hålla en högre temp och på så sett öka verkningsgraden på bränslet.:va
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Nja, teoretiskt får man en effektivare motor genom att höja förbränningstemperaturen, men praktiskt måste man naturligtvis ta hänsyn till vad bränslet klarar av. Samma sak gäller för kompet.
Det finns dessutom bara ett indirekt samband mellan temperaturen på kylvätskan och temperaturen i förbränningsrummen. Det beror på hur kylkanalerna går och hur tjockt gods i cylinderfoder osv och varierar därför från motor till motor.
 

Desoto

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
I en lägenhet
Hoj
Räser
Batteri fråga

Hej Jag har en mille r-01 batteriet har varit kasst en tid nu och men det verkar som batteriet har gett upp. Så det är dax att köpa ett nytt.

Jag har hittat 3 olika typer av batterier 2 st på RSVR.net på 12 och 14 ampere men dom kostar ju ca 1000:-/ sen har jag hittat ett på thansen.dk för ca 500:- 12 ampere.

vad skulle ni göra dyrt eller billigt? eller finns det andra alternativ?
vad är bäst 12 eller 14 ampere.
/M
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Hej Jag har en mille r-01 batteriet har varit kasst en tid nu och men det verkar som batteriet har gett upp. Så det är dax att köpa ett nytt.

Jag har hittat 3 olika typer av batterier 2 st på RSVR.net på 12 och 14 ampere men dom kostar ju ca 1000:-/ sen har jag hittat ett på thansen.dk för ca 500:- 12 ampere.

vad skulle ni göra dyrt eller billigt? eller finns det andra alternativ?
vad är bäst 12 eller 14 ampere.
/M

14 Ampere är bättre...Mer ström = start motorn orkar runt lättare.
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Hej Jag har en mille r-01 batteriet har varit kasst en tid nu och men det verkar som batteriet har gett upp. Så det är dax att köpa ett nytt.

Jag har hittat 3 olika typer av batterier 2 st på RSVR.net på 12 och 14 ampere men dom kostar ju ca 1000:-/ sen har jag hittat ett på thansen.dk för ca 500:- 12 ampere.

vad skulle ni göra dyrt eller billigt? eller finns det andra alternativ?
vad är bäst 12 eller 14 ampere.
/M

Yuasa YTX-12 funkar bra men gör dig själv en tjänst och köp en C-tek underhållsladdare så behöver du aldrig mer bekymra dig om batteriets laddning. :tummenupp
 

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Lund, Skåne
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
Tänkte mig utnyttja detta hav av Apriliakunskap för en liten fråga eller två!

Har fått korn på en Tuono 05:a som enligt uppgift (finns inga skäl att misstro honom) har 140 hästar dvs. 103Kw.

Vad kan han ha gjort för trimmning?
Räcker det med ett nytt chip, annat blås och sen köra den i bänk för att ställa in det hela?
Det kan väl inte behövas göras några allvarligare motoringrepp för
att få upp den i 140 hästar....eller?
Vill helst slippa risken med ett motorras efter några hundra mil:huvet

Tilläggas skall att mannen ifråga inte verkar vara någon hemmapulare som ligger och skruvar med cykeln dagarna i ända!
 

Desoto

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
I en lägenhet
Hoj
Räser
Yuasa YTX-12 funkar bra men gör dig själv en tjänst och köp en C-tek underhållsladdare så behöver du aldrig mer bekymra dig om batteriets laddning. :tummenupp

Det skumma är att jag har en Ctec laddare? Men handen på hjärtat jag har inte laddat det hela vintern men till och från och så i våras så startade den på 1 sek och gick hur bra som helst. Men så några veckor utan laddare så startad den inte och i går så var den död. Det bara klickade från reläet. Den har stått med laddaren på sista veckan. Men jag hade vara 12,1 V i batteriet? Skumt så jag kablade igång hojen med bilen då laddade hojen 14V. så jag misstänker att batteriet är kass eller så är laddaren kass. Nu står den på laddning med en annan laddare.

Med ett 14 amperer batteri det finns ingen risk att det blir förmycket och man kan sabba något annat.( jag är kass på ALLT vad el heter) Friskt kopplat hälften brunnet... :)
/M
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Med ett 14 amperer batteri det finns ingen risk att det blir förmycket och man kan sabba något annat.( jag är kass på ALLT vad el heter) Friskt kopplat hälften brunnet... :)
/M

Nej, det är ingen fara. En förenklad jämförelse vad gäller strömstyrkan (ampere) är att du köper en större bensintank. Motorn tar inte skada av att du tankar 20 liter bensin i tanken istället för 16 liter. Den får åndå lika mycket bensin till motorn och batteriet ger ändå samma spänning, volt, till hojens elsystem oavsett hur många ampere batteriet har. Hmm... kanske blev mer förvirrande efter mitt inlägg :). Huvudsaken är att hojens elsystem inte ser skillnad på 12 eller 14 Ah, däremot har du mer lagrad energi i 14 Ah-batteriet så du kan nöta lite längre på startmotorn exempelvis.
 

falco

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
småland
Hoj
aprilia tuono r
Batteri rsv

Biltema har batterier som passar till rsv till överkomliga priser.
Gel för 419kr standard underhållfritt för 309kr.
För dom priserna så kan man ju byta varje år.:tummenupp
 

Desoto

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
I en lägenhet
Hoj
Räser
Nej, det är ingen fara. En förenklad jämförelse vad gäller strömstyrkan (ampere) är att du köper en större bensintank. Motorn tar inte skada av att du tankar 20 liter bensin i tanken istället för 16 liter. Den får åndå lika mycket bensin till motorn och batteriet ger ändå samma spänning, volt, till hojens elsystem oavsett hur många ampere batteriet har. Hmm... kanske blev mer förvirrande efter mitt inlägg :). Huvudsaken är att hojens elsystem inte ser skillnad på 12 eller 14 Ah, däremot har du mer lagrad energi i 14 Ah-batteriet så du kan nöta lite längre på startmotorn exempelvis.


Tackar för ett bra svar :tummenupp nu förstår jag.
/M

Biltema har batterier som passar till rsv till överkomliga priser.
Gel för 419kr standard underhållfritt för 309kr.
För dom priserna så kan man ju byta varje år.:tummenupp

Tack för tipset tankarna går åt det hållet byta varje år. För det kan ju vara värt att testa ett biltema batteri. Eller så så beställer jag ett 14 amp batteri just nu måsta jag få tag i ett batteri fort som f*n
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Tänkte mig utnyttja detta hav av Apriliakunskap för en liten fråga eller två!

Har fått korn på en Tuono 05:a som enligt uppgift (finns inga skäl att misstro honom) har 140 hästar dvs. 103Kw.

Vad kan han ha gjort för trimmning?
Räcker det med ett nytt chip, annat blås och sen köra den i bänk för att ställa in det hela?
Det kan väl inte behövas göras några allvarligare motoringrepp för
att få upp den i 140 hästar....eller?
Vill helst slippa risken med ett motorras efter några hundra mil:huvet

Tilläggas skall att mannen ifråga inte verkar vara någon hemmapulare som ligger och skruvar med cykeln dagarna i ända!

Aprilias hemsida säger att de har :

Maximum power at the crank
102 kW (139 HP) at 9,500 rpm.

Han kan säkert bara ha avrundat till 140.... Om det är därimot på bakhjulet så måste han ha helsystem på den och annan luftburk...och då är det gränsfall att han kommer upp i 140 på bakhjulet.(jag har slip-on på min Mille och map2 och har fått ut 132 på bakhjulet men då är det ett ganska bra exemplar troligen)

Högkomps kolv är inget jag rekomenderar i aprilians motor hällre 100mm kitet.
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Yuasa YTX-12 funkar bra men gör dig själv en tjänst och köp en C-tek underhållsladdare så behöver du aldrig mer bekymra dig om batteriets laddning. :tummenupp

Jag håller med ovanstående, jag har själv en C-tek laddare samt att jag monterat medföljande snabbkoppling på hojen så det är busenkelt att koppla på den vilket oxå gör att den faktiskt används och då inte bara under vinterhalvåret. Hållbarheten på batteriet ökar avsevärt om det ständigt underhållsladdas.
 

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Lund, Skåne
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
Han kan säkert bara ha avrundat till 140.... Om det är därimot på bakhjulet så måste han ha helsystem på den och annan luftburk...och då är det gränsfall att han kommer upp i 140 på bakhjulet.(jag har slip-on på min Mille och map2 och har fått ut 132 på bakhjulet men då är det ett ganska bra exemplar troligen)

Jag tackar för svaret:tummenupp .
Så som jag fattat det hela (efter lite noggrannare efterforskning) så har han inget helsystem men dock en sportburk. Den är även chippad och jag antar att det INTE är 140 hästar på bakhjulet.
Har han papper och det står 139,1 hästar så har han väl avrundat uppåt. 140 hästar låter ju bättre:D .

Får se om jag kan lyckas köpa den av honom. Vet inte vad jag skall med 140 hästar till men det kan väl alltid vara bra att ha?! Försäkringen blir ju bilolig ändå.....
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
"Det bara klickade från reläet. Den har stått med laddaren på sista veckan. Men jag hade vara 12,1 V i batteriet? Skumt så jag kablade igång hojen med bilen då laddade hojen 14V. /M

Det behöver inte vara nåt fel på ditt batteri, det är ganska vanligt att reläerna ger upp! Prova kortslut reläets poler (sitter under förardynan) och se om startmotorn hoppar igång. Du kan aldrig "ladda" upp ett batteri till mer än 12V, det ska vara så!
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Det behöver inte vara nåt fel på ditt batteri, det är ganska vanligt att reläerna ger upp! Prova kortslut reläets poler (sitter under förardynan) och se om startmotorn hoppar igång. Du kan aldrig "ladda" upp ett batteri till mer än 12V, det ska vara så!

Tror minsann att Mr IvarS behöver ladda på sin batteri kunskap lika väl som sitt batteri om han tycker att 12 V är fulladdat:pannkyss http://varta-automotive.se/content/tips/download/Rad_MCbatterier.pdf

Byt batteri i tid innan saker går sönder på hojen.
Vanligt problem för de med Rotax 990 motor.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top