Aprilia-tråden.

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
någon som har ett kopplingshandtag passande en Tuono 04 liggandes????
Hojen stog på örat igår:mad: stödet åkte ned i gruset och hojen tippade befann mig en armlängds avstånd från hojen när det hände men mina reptilsnabba reflexer har för länge sedan lämnat min kropp:D
skall åka till Assen om 1 1/2 vecka så vore tacksam för snabba svar.
 

!!ARGER!!

Dr Messerschmitt
Gick med
7 May 2007
Ort
LUND
Hoj
RSV Mille -00
Slip-on, chip o filter till Mille –00 / -03

Hej all kunniga aprilia människor. Jag har precis köpt en –00 RSV inte R, utan effekt system och chip. Har hittat en kille som säljer ett kit med Slip-on o chip av märket silmotor samt luftfilter pure tech som passar till en 03, inköpta på Ducati Aprilia Kämna.

Hur stor skillnad är det på motorerna 98-00 och 01-03? Passar hans grejer på min hoj? Finns det någon guru, LamKaka, eller någon annan som vet?

MVH/ Arg
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
hej ,, jag har handtag ,, förstår att du inte vill vänta på att få ett nytt,, kan du lugna dig till slutet på veckan med att få det i brevlådan ,,
och hur mycket behöver du ? är det bara greppet som du sätter fingrarna på eller ett komplett handtag ?

hmm liten fundering bara ,, handtaget jag har över har suttit på en -04 mille,, kolla om det passar innan jag skickar.det är ju ett orginal halvradial handtag.

ring mig på 0705708872.
mvh jocke i köping.



någon som har ett kopplingshandtag passande en Tuono 04 liggandes????
Hojen stog på örat igår:mad: stödet åkte ned i gruset och hojen tippade befann mig en armlängds avstånd från hojen när det hände men mina reptilsnabba reflexer har för länge sedan lämnat min kropp:D
skall åka till Assen om 1 1/2 vecka så vore tacksam för snabba svar.
 
Last edited:

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Det verkar som att rsv-04 ej passar till tuono-04 :gnissla det är endast handtaget som har blivit en bit kortare. Har beställt nya Koppling/bromshandtag från Alien Moto återstår att se om dessa hinner komma fram till resan.
Det funkar att köra med det avbrutna så det är ingen ko på isen men det vore skönt att byta innan resan iallafall.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
passar gör dom men du kommer ha ett havlradial handtag och ett konventionellt handtag,, om du vill ha det jag har ,, alla anslutningar på brembo är strd,
men att tips är ju att kolla med ducati handlarna,, samma prylar på ducce.


Det verkar som att rsv-04 ej passar till tuono-04 :gnissla det är endast handtaget som har blivit en bit kortare. Har beställt nya Koppling/bromshandtag från Alien Moto återstår att se om dessa hinner komma fram till resan.
Det funkar att köra med det avbrutna så det är ingen ko på isen men det vore skönt att byta innan resan iallafall.
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Ursäkta min okunskap :rolleyes: men vad är skillnaden på ett halvradialt kopplingshandtag och ett vanligt.
Mina beställda handtag lär inte komma i tid då ägaren till Alien Moto skadat sig under ett motorcykelrace och verksamheten ligger nere för tillfället.
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Pure tec eller BMC filter

Ska lämna in min RSV 2003 för injustering och bänkning på onsdag

Har monterat ett SBK helsystem från Akrapovic, större luftsnorkel och Power Commander

Men nu till filtret:

När jag köpte hojen fick jag med både ett Pure tec filter från Ducati Kaemna samt ett BMC filter.

Enligt förra bänkningen med Silmotor slip-on så gav BMC filtret bättre effekt än Pure tec filtret :va

Vad jag hört så ska ju Pure tec filtret vara da shit eller har jag fel?
Har även en bränsletrycksregulator som ska monteras vid behov.

Någon som har erfarenheter av Pure tec eller teorier varför en sluten luftburk med BMC är bättre än Pure tec

Tacksam för tips :tummenupp
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
shit ,, jag är dålig på att förklara ,, enklast är att du tittar på en nyare mille,, typ 04 eller nyare ,, hade jag varit hemma i köping nu så hade jag kunnat skickat foto ,, men det är ju kolvens vinkel i handtaget som bedöms som radiell ,, http://www.kaemna.de/cms_en/katalog.htm?&view=seite&seite=105
men om du kollar på ovanstående länk så ser du kanske skillnaden med den du har.
mvh jocke

Ursäkta min okunskap :rolleyes: men vad är skillnaden på ett halvradialt kopplingshandtag och ett vanligt.
Mina beställda handtag lär inte komma i tid då ägaren till Alien Moto skadat sig under ett motorcykelrace och verksamheten ligger nere för tillfället.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Konstigt missljud

Har en Mille 99:a som har något lustigt ljud för sig vid belastning mellan 4-6000 varv. Det låter på vänster framsida av motorn och ljudet påminner om en läckande avgaspackning ungefär men försvinner vid högre varv. Man hör det tydligt när man hänger ut till vänster och ger gas vid utgång ur en kurva. Det låter inte så högt så man hör det när man sitter upprätt (eller lite kanske).

Är det någon som vet vad det kan vara? Har svårt att exakt lokalisera ljudet, rotaxen är ju inte någon symaskin direkt men det främre röret sitter iallafall som det ska. Utan belastning finns inte ljudet.

Skulle det kunna vara kamkedjan eller sträckare eller något sådant? Så illa som en topppackning borde det väl inte vara? Hojen går som den skall och drar fint. den har gått 4600 mil men är i fint skick och tar ingen olja

Någon som hört något liknande på sin Aprilia?

/R
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Troligen gjordes ingen separat mappning när de testade.
Kan vara så att den mappen som var i Power Commandern passade bättre för BMC än för Pure tec filtret. Om det på bänkningsdiagrammet finns lambda värdena med också så bör man kunna se hur bra/illa mappen passade till det provade filtret.

Ska lämna in min RSV 2003 för injustering och bänkning på onsdag

Har monterat ett SBK helsystem från Akrapovic, större luftsnorkel och Power Commander

Men nu till filtret:

När jag köpte hojen fick jag med både ett Pure tec filter från Ducati Kaemna samt ett BMC filter.

Enligt förra bänkningen med Silmotor slip-on så gav BMC filtret bättre effekt än Pure tec filtret :va

Vad jag hört så ska ju Pure tec filtret vara da shit eller har jag fel?
Har även en bränsletrycksregulator som ska monteras vid behov.

Någon som har erfarenheter av Pure tec eller teorier varför en sluten luftburk med BMC är bättre än Pure tec

Tacksam för tips :tummenupp
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Har en Mille 99:a som har något lustigt ljud för sig vid belastning mellan 4-6000 varv. Det låter på vänster framsida av motorn och ljudet påminner om en läckande avgaspackning ungefär men försvinner vid högre varv. Man hör det tydligt när man hänger ut till vänster och ger gas vid utgång ur en kurva. Det låter inte så högt så man hör det när man sitter upprätt (eller lite kanske).

Är det någon som vet vad det kan vara? Har svårt att exakt lokalisera ljudet, rotaxen är ju inte någon symaskin direkt men det främre röret sitter iallafall som det ska. Utan belastning finns inte ljudet.

Skulle det kunna vara kamkedjan eller sträckare eller något sådant? Så illa som en topppackning borde det väl inte vara? Hojen går som den skall och drar fint. den har gått 4600 mil men är i fint skick och tar ingen olja

Någon som hört något liknande på sin Aprilia?

/R

Så lät min med innan den dog, visade sig vara vevstakslagret.
Inte direkt vad du vill höra, men det låter som exakt samma symptom som på min, tyvärr
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Så lät min med innan den dog, visade sig vara vevstakslagret.
Inte direkt vad du vill höra, men det låter som exakt samma symptom som på min, tyvärr

Hoppsan, nä det var ju inte precis vad man ville höra. Vevstakslager är ju lite svårt att kolla utan att riva halva maskin...

Men hur gick det sedan? Du hade detta lilla smatter och helt plötsligt dog den? Du märkte inget på gången eller så innan?

Har du fått ordning på den igen? Hur jäkligt var det att fixa?

Edit - hittade dina trådar... Inte kul men har du fått fart på den igen?

/R
 
Last edited:

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Troligen gjordes ingen separat mappning när de testade.
Kan vara så att den mappen som var i Power Commandern passade bättre för BMC än för Pure tec filtret. Om det på bänkningsdiagrammet finns lambda värdena med också så bör man kunna se hur bra/illa mappen passade till det provade filtret.

Mappningen gjordes innan jag blev ägare så vet inte så mycket mer än att resultatet med BMC blev bättre.

Men nu är den inlämnad för injustering med Pure Tec filtret och BMC så får vi se om ett helsystem och bränsletrycksregulator förändrar något :)

/Peter
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Snabb fråga ingen som har bakdelen till en aprilia 04-06 ligandes och skräpar... behöver den + bakre lyktan + vänstra blinkersen.

Fråga mig inte hur det vart så....:näsblod jag mår bra men inte min hoj där bak.... om de ändå kunde sopa gatorna som folk.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hoppsan, nä det var ju inte precis vad man ville höra. Vevstakslager är ju lite svårt att kolla utan att riva halva maskin...

Men hur gick det sedan? Du hade detta lilla smatter och helt plötsligt dog den? Du märkte inget på gången eller så innan?

Har du fått ordning på den igen? Hur jäkligt var det att fixa?

Edit - hittade dina trådar... Inte kul men har du fått fart på den igen?

/R

Har tatt ur motorn, men inte delat den än, men när man vrider runt svänghjulet så känner man på exakt samma ställe att det nyper till, så det är inte så mycket att fundera på tyvärr.

Jag märkte ingen försämring på gången, dock körde jag inne i stan då det hände. Trodde som sagt att det var nått som satt löst bara, just för att den gick som den skulle, annars skulle jag stannat tidigare, nu körde jag väl ca 2 km innan den tvärnöp, annars kanske veven klarat sig.

Blir förmodligen omslipning av veven, samt nya lite tjockare lager. gick på 3600 förra gången. Men jag ska jaga delar först innan jag lämnar in.

Är borta på Semester nu 10 dar, sen ska jag ta tag i problemet.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Har tatt ur motorn, men inte delat den än, men när man vrider runt svänghjulet så känner man på exakt samma ställe att det nyper till, så det är inte så mycket att fundera på tyvärr.

Jag märkte ingen försämring på gången, dock körde jag inne i stan då det hände. Trodde som sagt att det var nått som satt löst bara, just för att den gick som den skulle, annars skulle jag stannat tidigare, nu körde jag väl ca 2 km innan den tvärnöp, annars kanske veven klarat sig.

Blir förmodligen omslipning av veven, samt nya lite tjockare lager. gick på 3600 förra gången. Men jag ska jaga delar först innan jag lämnar in.

Är borta på Semester nu 10 dar, sen ska jag ta tag i problemet.

Vilket skit! Finns ju lite saker på ebay om du törs ge dig på det. Hittade ett komplett vevparti med kolvar för en skapligt billig peng . Hmmm, kanske behöver den själv föresten :mad:
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Vilket skit! Finns ju lite saker på ebay om du törs ge dig på det. Hittade ett komplett vevparti med kolvar för en skapligt billig peng . Hmmm, kanske behöver den själv föresten :mad:

Ja, se där vad man kan hitta. Avvaktar dock tills jag är säker på vad som måste bytas/repareras. Har redan köpt ett par kamkedjesträckare i onödan...

Tråkigt om det hänt samma med din. Ska försöka ta reda på orsaken i mitt fall, kan vara dåliga kolvringar så att oljan tunnats ut av soppa, och då smörjt dåligt. Men då måste de vara riktigt dåliga, då jag bara kört ca 140 mil sen jag bytte olja. Ska göra ett komptest innan jag delar den tror jag.
Kan också vara en oljekanal som satt igen, men det ser jag ju när jag får isär det.

Tur att man har fler intressen än mc-åkning, lider inte så fruktansvärt om det inte blir mer åkt i år, och skulle suget bli för stort, så har jag hojpolare jag kan låna hoj av:yoparty
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Ja, se där vad man kan hitta. Avvaktar dock tills jag är säker på vad som måste bytas/repareras. Har redan köpt ett par kamkedjesträckare i onödan...

Brukar dyka upp hela motorer på tyska eBay. Hittar du en motor från 01-03 får du 7hk till tack vare högre komp och större insugsventiler, bara att byta chippet i boxen också. Den uppgraderade kopplingen får du på köpet :tummenupp
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Brukar dyka upp hela motorer på tyska eBay. Hittar du en motor från 01-03 får du 7hk till tack vare högre komp och större insugsventiler, bara att byta chippet i boxen också. Den uppgraderade kopplingen får du på köpet :tummenupp

Jo, de dyker upp med jämna mellanrum har jag sett. Passar 01-03 motorn direkt i en 99:a ram och elsystem också?

Hur är det med delar mellan 99 och 00 motorn? Passar de med varandra, tänker på koppling, cylindrar, toppar mm.?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top