Aprilia-tråden.

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Don Tomaso, Psychobiker och Ryno vilka års modeler är era hojar alla från 98-00 eller är någon 01-> ? , Försöker ringa in vilka års modeler det är eller om det är alla.

Vet att jag har sätt något om det här på af1 forumet förut och jag va för mig att alla de va <-00.

Fiskade lite i de andras inlägg o fick fram följande:

Ryno Mille 99:a 4600mil
Psychobiker Mille 00:a 3000 mil?
Jag Falco 00:a som precis passerat 4000 mil

Menar du att det är ett kännt/vanligt fel 98-00 som snurrat över 3000 mil?
Får ställa på tjejens Ducce Monster 600 och busa runt me ett tag framöver...:näsblod
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Fiskade lite i de andras inlägg o fick fram följande:

Ryno Mille 99:a 4600mil
Psychobiker Mille 00:a 3000 mil?
Jag Falco 00:a som precis passerat 4000 mil

Menar du att det är ett kännt/vanligt fel 98-00 som snurrat över 3000 mil?
Får ställa på tjejens Ducce Monster 600 och busa runt me ett tag framöver...:näsblod

Jag lever i någon slags förnekelse och kör så länge det går.:näsblod

Min är som sagt en 99:a och har gått 4600 mil.

Det lustiga är ju som sagt att det inte märks något på gången alls? Jag bytte också olja direkt men kunde däremot inte se något skimrande i den gamla oljan. Men jag kanske ser dåligt. :D
Däremot fanns det lite, lite spån på magnetpluggen men det gör det ju nästa alltid, annars gör den ju inte sitt jobb.

Lam-Kaka, det vore ju jäkligt intressant om du hittar något. Skall själv rota på af1 och se om jag hittar något.

/R
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag lever i någon slags förnekelse och kör så länge det går.:näsblod

Min är som sagt en 99:a och har gått 4600 mil.

Det lustiga är ju som sagt att det inte märks något på gången alls? Jag bytte också olja direkt men kunde däremot inte se något skimrande i den gamla oljan. Men jag kanske ser dåligt. :D
Däremot fanns det lite, lite spån på magnetpluggen men det gör det ju nästa alltid, annars gör den ju inte sitt jobb.

Lam-Kaka, det vore ju jäkligt intressant om du hittar något. Skall själv rota på af1 och se om jag hittar något.

/R

Inte säkert du har samma problem då.

Det är det här jag kom att tänka på när några hade sätt guld i oljan

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=43050&highlight=copper+oil

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=87506&highlight=motor+trouble

Hittade trådarna till slut..Det här problemet finns men är ej så vanligt(ej många fall) , problemet uppstår "oftast,men inte alltid " på grund av körning med mycket lågt varv <-4k eller man kör nära varvstopet ofta eller slår i varv brytaren ofta.

Vilka års modeler det är....Hittils har jag bara sätt 98-00(01 skriver de i usa på vissa med den är svenska 00) , men någon hade jämfört vevstakarna på 00 och 02 och de såg lika ut(även om det ej är säkert,det kan va lite bättre matrial i de nya) .

Fallen är ej så vanliga jag har kollat usa forumet konstant i 4 år och kan inte räkna upp flera fall än på en hand...fast nu när det vart två(kanske tre men jag tror det är något annat på falcon hojen) på svenska forumet så vart man lite mer orolig.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Inte säkert du har samma problem då.

Tror/hoppas faktiskt inte det heller. Tycker det borde märkas mer, jag pendlar till jobbet med hojen dagligen 11 mil, tar ingen olja, jämn och fin temperatur och går som ett skott.

Däremot hittade jag en tråd på af1 som gällde en futura som beskriver sitt ljud och när det uppstår som jäkligt likt mitt. Om jag fattar det rätt så har den övre balansaxeln för stort axiellt spel..?

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=89941&page=2

Skiljer det något på Rotaxen i Futuran mot millen, samma balansaxel finns där med? Iofs skriver en annan i tråden om en racemille med samma missljud där de schimsade upp axeln med plåt från en ölburk :D . Tyder väl på att det är samma då?

/R
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hej Apriliabröder!

hittade en motor i england hos en firma som slaktar skrotade hojar. 7000 inklusive frakt blev det, ca 4200 för motorn, 2800 i frakt. Rätt safitg frakt, men tyckte ändån att totalpriset blev rimligt. Sist jag skulle renovera själv hamnade det långt över det när jag var färdig och tog lååååååång tid. Gör hellre så här och kanske renoverar den andra på sikt om det inte blir för dyrt, får se hur det ser ut när jag fått isär skiten. Just nu har jag mer pengar än tid, så jag tycker detta blev en bra lösning.

Min är/var en -00 med 2500 mil på mätaren. Jag såg inget kopparblänk i oljan, utan det syntes bara i filtret. Mitt lager nyper ju i ett läge på varvet, ibland går det bara lite trögt, ibland nyper det så hårt att man inte får runt motorn utan feta verktyg. Kunde tex lossa skruven som håller generatorhjulet som sitter med 130Nm utan att motorn gick runt, så nått är inte som det ska:D


Det där med låga varv kanske jag är skyldig till, kör inte konstant på låga varv, men relativt ofta har jag dragit den ifrån under 4k vid acceleration, en gammal vana från TL:en, som drar fin-fint från 3k, medan rotaxen behöver ju komma upp i 4000 ungefär för att vara pigg. Borde ju egentligen inte spela nån roll, men jag misstänkte själv det ganska omgående faktiskt.

Får väl varva mer med nya motorn nu då:yoparty
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
De trivs bäst mellan 7-9k :) , 04-> värkar funka väldigt bra ända från 5k->

Jo, men blir ju lite drygt att köra omkring i 3:ans växel bara för att hålla varv. Kanske ska dreva ner utväxlingen lite till och skaffa ett par kugg större bakdrev. Kör extremt sällan över 200 km/h i vilket fall...(Lite mesigt enligt somliga kanske, men skit i det:tungan )
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jo, men blir ju lite drygt att köra omkring i 3:ans växel bara för att hålla varv. Kanske ska dreva ner utväxlingen lite till och skaffa ett par kugg större bakdrev. Kör extremt sällan över 200 km/h i vilket fall...(Lite mesigt enligt somliga kanske, men skit i det:tungan )

Man behöver inte köra så fort när man kör v-twin man kan ju njuta av ljudet ändå :) , orginal drevningen på millen är ingen hitt, kugga ner ett drev fram eller upp två/tre bak så blir hojen som ny :) , hastighets mätaren stämer ändå eftersom givaren är på bakhjulet.
 

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Ort
Gnesta
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Tjenare, någon som har en begagnad generator (svänghjul o lindning)och "sprag clutch" till en mille -01?
En av bultarna som håller sprag clutch mot svänghjulet har gått av och trasat sönder lindningen helt och svänghjulet är iofs bara repigt..vet inte om det gör så mycket.
Har hojen inlämnad nu men letar efter begagnade delar.
 
Last edited:

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Inte säkert du har samma problem då.

Det är det här jag kom att tänka på när några hade sätt guld i oljan


Fallen är ej så vanliga jag har kollat usa forumet konstant i 4 år och kan inte räkna upp flera fall än på en hand...fast nu när det vart två(kanske tre men jag tror det är något annat på falcon hojen) på svenska forumet så vart man lite mer orolig.

Vad får dig att tro att min Falco inte har samma problem?
Eller blanda du ihop hojarna?
Verkar som Ryno missat att titta lite närmare på sin olja.
Tappar man bara ut oljan i en hink så kan man lätt missa kopparflingorna.
Jag såg det då jag har en sån där praktiskt spilloljedunk från "fultema".
Ett enkelt test o kolla oljan utan att tappa ur allt är att räta upp hojen på tex ett depåstöd och endast lossa filterinsatsen.
Utsidan av mitt filter var fullt med kopparflingor. Tar man isär filtret och vecklar ut det ser man det extra tydligt.
Bifogar bilder...( OBS!Kan vara känsligt för vissa apriliaägare!:gnissla )
 

Bifogat

  • IMGP5359min.JPG
    IMGP5359min.JPG
    77.8 KB · Visningar: 81
  • IMGP5357min.JPG
    IMGP5357min.JPG
    72.9 KB · Visningar: 87

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Vad får dig att tro att min Falco inte har samma problem?
Eller blanda du ihop hojarna?
Verkar som Ryno missat att titta lite närmare på sin olja.
Tappar man bara ut oljan i en hink så kan man lätt missa kopparflingorna.
Jag såg det då jag har en sån där praktiskt spilloljedunk från "fultema".
Ett enkelt test o kolla oljan utan att tappa ur allt är att räta upp hojen på tex ett depåstöd och endast lossa filterinsatsen.
Utsidan av mitt filter var fullt med kopparflingor. Tar man isär filtret och vecklar ut det ser man det extra tydligt.
Bifogar bilder...( OBS!Kan vara känsligt för vissa apriliaägare!:gnissla )

Menade Ryno blandade ihop er först :)
 

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Finns det nån vettig firma/ privatperson i detta avlånga land
som skulle ta sig an min skadade Rotax rova?
Nog för att det är lång väntan på delar från Aprilia
men motordelar kanske finns att tillgå direkt från Rotax?
Eller är det bara en vision?:huvet
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Tjenare, någon som har en begagnad generator (svänghjul o lindning)och "sprag clutch" till en mille -01?
En av bultarna som håller sprag clutch mot svänghjulet har gått av och trasat sönder lindningen helt och svänghjulet är iofs bara repigt..vet inte om det gör så mycket.
Har hojen inlämnad nu men letar efter begagnade delar.

fi-fan vad det såg ut. Hur fan går skruven AV? Trodde problemet var att skruvarna vibrerade loss.

Och är det dom där prylarna som kostar ca 9500:- av aprilia?


edit>>Nu såg jag, slirhjulet (ellr vad man ska kalla det) har helt enkelt sjuvat av skruven. Vet att på den nyare motorerna sitter det 6 skruvar istället för 3, så aprilia/rotax känner ju uppenbarligen till problemet. Fet kontruktionsmiss som man borde få åtgärdad gratis, oavsett ålder/mil på motorn:mad:
 
Last edited:

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...

Verkar som Ryno missat att titta lite närmare på sin olja.
Tappar man bara ut oljan i en hink så kan man lätt missa kopparflingorna.
Jag såg det då jag har en sån där praktiskt spilloljedunk från "fultema".

Nja... den enda anledningen till att jag bytte olja var att kolla efter detta och min såg definetivt inte ut så där :skrämd .

Har föresten en likadan dunk :D

Angående rassel i motorn, om man kollar af1-forumet så verkar det inte vara något ovanligt fenomen. Finns mängder med trådar om det och även massa olika förklaringar till det (sökte på Engine rattle och noice). Finns flera som i princip exakt beskriver ljudet som det låter på min hoj. De fletsa konstaterar också som Lam-Kaka att motorn inte trivs på lägre varv och därmed kan ge upphov till diverse oljud

Jag tvivlar inte på att om man har kopparflingor i oljan så är det nog något lager som gått men eftersom jag inte såg något sådant så kör jag nog i förnekelse ett tag till. :)

/R
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Man behöver inte köra så fort när man kör v-twin man kan ju njuta av ljudet ändå :) , orginal drevningen på millen är ingen hitt, kugga ner ett drev fram eller upp två/tre bak så blir hojen som ny :) , hastighets mätaren stämer ändå eftersom givaren är på bakhjulet.

Dreva ner ett kugg gjorde jag nästan direkt, men ska nog ta 2 bak också, då får man väl en toppfart strax över 250 km/h, räcker utmärkt det för mig.
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
3050342 Fiskade lite i de andras inlägg o fick fram följande:

Ryno Mille 99:a 4600mil
Psychobiker Mille 00:a 3000 mil?
Jag Falco 00:a som precis passerat 4000 mil

Menar du att det är ett kännt/vanligt fel 98-00 som snurrat över 3000 mil?
Får ställa på tjejens Ducce Monster 600 och busa runt me ett tag framöver...:näsblod
Halloj...

Min har oxå börjat att skrammla vid kallstart, men den tystnar efter ca 1-2sek..... Började era på detta vis oxå??
Det är en Falco 00:a å har rullat ca 8300 lugna mil tror jag!!!!
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.


Angående rassel i motorn, om man kollar af1-forumet så verkar det inte vara något ovanligt fenomen. Finns mängder med trådar om det och även massa olika förklaringar till det (sökte på Engine rattle och noice). Finns flera som i princip exakt beskriver ljudet som det låter på min hoj. De fletsa konstaterar också som Lam-Kaka att motorn inte trivs på lägre varv och därmed kan ge upphov till diverse oljud

/R

Det blir ju inte heller lättare av att motorn låter rätt illa när den går som den ska....:D

Kör och va glad:yoparty

Halloj...

Min har oxå börjat att skrammla vid kallstart, men den tystnar efter ca 1-2sek..... Började era på detta vis oxå??
Min har rullat ca 8300 lugna mil tror jag!!!!

Nä, min började låta efter en inspirerad tur in till stan, så från inget ljud tillatt motorn stannade körde jag väl 2 km typ

8300mil! det är fan inte dåligt:tummenupp

Men vad det är som skrammlar vid kallstart har jag ingen aning om. Tyvärr är det kanske så att efter så många mil börjar en del delar bli lite slitna helt enkelt.
 
Last edited:

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Ort
Gnesta
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
fi-fan vad det såg ut. Hur fan går skruven AV? Trodde problemet var att skruvarna vibrerade loss.

I vilket fall, ditt generatorhjul är ju loss, gjorde du det själv eller gjorde firman det, och om du gjorde det själv, har du en skruv/avdragare som passar i så fall?

Och är det dom där prylarna som kostar ca 9500:- av aprilia?


edit>>Nu såg jag, slirhjulet (ellr vad man ska kalla det) har helt enkelt sjuvat av skruven. Vet att på den nyare motorerna sitter det 6 skruvar istället för 3, så aprilia/rotax känner ju uppenbarligen till problemet. Fet kontruktionsmiss som man borde få åtgärdad gratis, oavsett ålder/mil på motorn:mad:


Nix hjulet är inte demonterat ville inte ge mig på det, de skall börja skruva på den nästa vecka. Så tyvärr någon avdragare har jag inte.

Mmm 9300:- :mad: helt hutlöst.

Skruven gick nog av i startögonblicket nått hände med "frihjulskopplingen" så den vred sig troligtvis lite grand.

Ahh intressant att de har satt 6 bultar på de nya motorerna, svänghjulet ser ju förberett ut för 3 bultar till. Ja för fasen håller med måste varit ett problem varför skulle de annars fördubbla antalet bultar, fast jag har inte hört talas om detta problem tidigare:confused:.
 

dizzy1024

Guest
Någon som kan rekommendera ett schyst slip-on till ETV 1000 Caponord -06?

"Lowerseat", el-uppvärmt, finns det? Blir sitsen hårdare med den lägre?

K/N luftfilter har jag med problem att hitta. Något motsvarande?

Kör lugnt!
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top