Aprilia-tråden.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
jag är skeptisk till alla dom där kitten bara av den anledningen att jag är tveksam att dom sluter tätt mot tanken vid körning ,,

jag har gjort en distans mellan underdelen och locket på luftboxen på min hoj ,, och därmed ökat volymen ca 2 liter,
fick ta bort isoleringen under tanken för att få plats med locket efter att distansen monterats.

gör såhär ,, lossa på locket och lägg det ovanpå ett stort papper och rita av konturen på det, dra en paralell kontur på insidan som motsvarar innerkanten på locket,var noga med att märka upp hålen för skruvarna.

nu kommer det kuliga ,, tur det är jul o därmed legetimt med sax o papper för oss vuxna :tummenupp klipp bort allt papper på insidan o utsidan av det du ritat,, åk till någon som säljer plexiglas med rätt tjocklek 12mm om jag minns rätt,eller någon trävaruaffär där dom säljer plywood o lägg ditt papper ovanpå o märk ut hur du ska såga ut din distans,
annars ger du pappret till någon som vill såga åt dig o saken är biff ens utan svett o krokiga sågblad.

sedan kan du använda en tunn tätningslist mellan distans o lock/botten när du skruvar ihop allt.
bara för o vara på den säkra sidan lindade jag ett varv med silvertejp över skarven åxå ,, för tätt ska det vara :tummenupp

lycka till med erat 50 kronors julpyssel,, att jämföra med vad ett kit från frän butik kostar.

sedan kör jag med BMC filter ,, tvättbart ,, säkert lika dåligt som K/N skulle jag tro.

// Jocke i köping.
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Handlar mycket från af1 men jag vill ha de bästa grejerna och det är inte det där airkitet + acra evo6

Smaltmoto ger mer effekt än evo6 enligt tester genom hela registret även om evo6 inte är dåligt skiljer ej så mycket dem åt. Köper man evo6 från usa får man räkna med tull också så det blir ganska dyrt när det är hemma(Därför kör jag hällre smalt)

Evoluzione RSVR/Tuono Complete Race Airbox Kit har en tendens att läcka in sand, damm m.m enligt de som har testat kitet(enligt forum användare på af1 racing forumet) därimot så rekomenderar alla Ironbite kitet eftersom det håller tätt och fyller samma funktion.

Länk till den:
http://www.italoparts.de/airboxring-p-111.html


Misförstå mig inte nu men af1 racing har många bra delar men jag vill ha de bästa :) , en sak jag kan rekomendera som jag har sätt flera köpt är 520 drev o kedje kit "har inte testat det själv men det ska bli bättre acc m.m eftersom det blir mindre svängningsmassa m.m"


Glöm inte tullen om du köper från af1! bara ett tips.

Nej tullen är inget att ha.. Har tänkt att beställa ett sådant stöd av den däringa mannen på af1. När får du ditt, så man vet om det passar smaltmoto ?=)

jag är skeptisk till alla dom där kitten bara av den anledningen att jag är tveksam att dom sluter tätt mot tanken vid körning ,,

jag har gjort en distans mellan underdelen och locket på luftboxen på min hoj ,, och därmed ökat volymen ca 2 liter,
fick ta bort isoleringen under tanken för att få plats med locket efter att distansen monterats.

gör såhär ,, lossa på locket och lägg det ovanpå ett stort papper och rita av konturen på det, dra en paralell kontur på insidan som motsvarar innerkanten på locket,var noga med att märka upp hålen för skruvarna.

nu kommer det kuliga ,, tur det är jul o därmed legetimt med sax o papper för oss vuxna :tummenupp klipp bort allt papper på insidan o utsidan av det du ritat,, åk till någon som säljer plexiglas med rätt tjocklek 12mm om jag minns rätt,eller någon trävaruaffär där dom säljer plywood o lägg ditt papper ovanpå o märk ut hur du ska såga ut din distans,
annars ger du pappret till någon som vill såga åt dig o saken är biff ens utan svett o krokiga sågblad.

sedan kan du använda en tunn tätningslist mellan distans o lock/botten när du skruvar ihop allt.
bara för o vara på den säkra sidan lindade jag ett varv med silvertejp över skarven åxå ,, för tätt ska det vara :tummenupp

lycka till med erat 50 kronors julpyssel,, att jämföra med vad ett kit från frän butik kostar.

sedan kör jag med BMC filter ,, tvättbart ,, säkert lika dåligt som K/N skulle jag tro.

// Jocke i köping.



Hehe, sannerligen trevlig julpyssel!:tummenupp
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Nej tullen är inget att ha.. Har tänkt att beställa ett sådant stöd av den däringa mannen på af1. När får du ditt, så man vet om det passar smaltmoto ?=)





Hehe, sannerligen trevlig julpyssel!:tummenupp

Har tyvär inte beställt det än eftersom jag sålde skotern igår och vill ha pengar till en nyare skoter så känns det som jag kommer läga pengarna på stödet närmare våren.
 

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Ort
Gnesta
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Det är mycket snack om vad hur bra system och moddar är... men om vi ser till en apa som har slippisar, MAP 2 och drev mod (15 kugg efter -04) hur stor skillnad blir det egentligen med ett 60mm helsystem eller luftfilter mod eller dyligt?? I praktiken menar jag...?
Sedan finns ju känsla och ljud..och ja visst är det jäkligt coolt med feta pipor:yoparty.

Känns som det drar (kostar) betydligt mer än det ger........eller har jag fel?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vevlager ras?

Har jag bara haft tillfället att ramla över två rsv:s med ras vevlager? Eller är det något som vi kommer höra mer av framöver? Den första var en -99:a och igår fick jag se en -00:a. De har inte gått torrt utan helt plötsligt kommer det mer och mer kopparspån olja. Har rotaxen en defekt som visar sig efter 2-3000mil? Mest nyfiken på om dessa är "unika" eller fler råkat ut för samma elände...

Inte mina hojar, för att förtydliga. min twin är kullagrad :D
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Det är mycket snack om vad hur bra system och moddar är... men om vi ser till en apa som har slippisar, MAP 2 och drev mod (15 kugg efter -04) hur stor skillnad blir det egentligen med ett 60mm helsystem eller luftfilter mod eller dyligt?? I praktiken menar jag...?
Sedan finns ju känsla och ljud..och ja visst är det jäkligt coolt med feta pipor:yoparty.

Känns som det drar (kostar) betydligt mer än det ger........eller har jag fel?

Det blir skilnad ca 6-8hk genom hela registret och mer vrid, jag hade acra slip-on innan på hojen + 2 taggar upp bak och nu har jag fortfarnade 2 taggar upp bak + 60mm helsystem och jag märker skilnaden från bara slip-on...helst när man ligger på 6an i 80-90km/h och drar på så känns det att den vill iväg direkt med mer fart än innan. Har också en annan aprilia polare som känner skilnaden på sin Touno eftersom det wheelar lättare :yoparty


Har jag bara haft tillfället att ramla över två rsv:s med ras vevlager? Eller är det något som vi kommer höra mer av framöver? Den första var en -99:a och igår fick jag se en -00:a. De har inte gått torrt utan helt plötsligt kommer det mer och mer kopparspån olja. Har rotaxen en defekt som visar sig efter 2-3000mil? Mest nyfiken på om dessa är "unika" eller fler råkat ut för samma elände...

Inte mina hojar, för att förtydliga. min twin är kullagrad :D



Har hört lite om det där på af1 forumet...(några fall men ej så vanligt) kom inte ihåg om det bara va på första modelen 99-00 eller om det va på fler. Själv har jag haft en 01 som hade gått 4400mil när jag sålde den och den fick aldrig det problemet.
 
Last edited:

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
Har jag bara haft tillfället att ramla över två rsv:s med ras vevlager? Eller är det något som vi kommer höra mer av framöver? Den första var en -99:a och igår fick jag se en -00:a. De har inte gått torrt utan helt plötsligt kommer det mer och mer kopparspån olja. Har rotaxen en defekt som visar sig efter 2-3000mil? Mest nyfiken på om dessa är "unika" eller fler råkat ut för samma elände...

Inte mina hojar, för att förtydliga. min twin är kullagrad :D
Halloj.
Ja har en Falco som gått ca 8500 mil. Portade toppar, hög komp, full flödes filter med fixad luftburk samt akka 2-1-2 full sustem sen 2700 mil.
Har fått lite skrammel vid kall start de sista 3-500 milen men den tystnar direkt när olje trycket kommer. Nu har den fått pansion iaf.
Så dessa fall är nog lite unika eller så har ja bara haft tur!!!!!!
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Det spekuleras i att Rotax motorn ej mår bra av öppna upp gasspjällen fullt från låga varv = under 3000 rpm. detta skulle fresta vevlagrena för mycket men som sagt det verkar vara mest spekulationer på AF1 forum.
 

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Tröst i vintermörkret

Jag har som sagt en rasad Falco motor från 00. Bara snurrat 4000 touringmil.
Jag tror lite på föregående spekulation om hög belastning från låga varv faktist..:näsblod

I jakten på att buda o få hem en motor från ebay.de har jag tröstat mig med lite annat godis till Falcon. :tungan

Är en Millesving från 01:a, Milledämpare orginal från en 02:a med en extra Öhlinsfjäder på 140 kp. Antar att det är en kraftigare fjäder? Se artnr i bild (1093-54/140 359) Nån som har koll? Idé att byta fjäder o renovera dämparen kanske med en gång?
Och ett extra länkage som sägs vara annorlunda till 02:an...

Ni som har mille, hjälp mig lista ut vilka hål som ska vara och inte vara...
Är nån skruv till huggern som gått av ser det ut som...hoppas det går att borra upp o fixa till innan man monterar in i ramen..
Vad är det som ska sitta i det större hålet snett ovanför hjulaxeln? Är nåt som skramlar runt inne i svingen...säkert nåt jätteviktigt o dyrt...:näsblod

Märkena som finns i svingen går det att polera upp med en massa autosol eller är det nåt dumt ytskikt som skadas?

Sen var det ju en motor man skulle ha oxå...:näsblod
 

Bifogat

  • Ebayfynd!.JPG
    Ebayfynd!.JPG
    117.2 KB · Visningar: 60
  • Fjäderkitmille.JPG
    Fjäderkitmille.JPG
    111.8 KB · Visningar: 59
  • Hålisving.JPG
    Hålisving.JPG
    119.6 KB · Visningar: 59
  • Vadfattas.JPG
    Vadfattas.JPG
    112.6 KB · Visningar: 55
  • Öhlins artnr.JPG
    Öhlins artnr.JPG
    135.4 KB · Visningar: 56
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hmm... intressant! Lågt varv, full gas blir ändå en hel del vrid. Mycket vrid på låga varv betyder höga cylindertryck som innebär stor belasting på kolv och stake och därmed lager på vev.. Lågt var kan också innebära lägre oljeflöde och allt detta tillsammans är klart negativt för oljefilmen... Tål att tänkas på. Kanske värt att öppna upp kanalerna i veven om man har nere en sådan för renovering... Tack för kanonbra svar :tummenupp
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Vad är det som ska sitta i det större hålet snett ovanför hjulaxeln? Är nåt som skramlar runt inne i svingen...säkert nåt jätteviktigt o dyrt...:näsblod

Hålet är ett av fästena för kedjeskyddet. Det som skramlar runt i svingen är med all säkerhet gängorna för fästet... en sån där mutternit. Kan ju va skoj att försöka få ut den va... :D

Du kanske bör tänka på detta också ev.:
* Försök få tag på plastskenan för bromsslangen. Ska sitta undertill på svingen.
* Kolla även att du har samma fäste för bakbromsoket. Piggen på höger insida av svingen är stoppet. Ser det likadant ut på Falcon eller?

P.S Jag har sprängskissen för Millen som kan vara användbar.
 
Last edited:

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia

Ja att få ut mutterniten, eller vad det nu är som skramlar, får la bli årets julpyssel...:D Verkar som hela svingen är igensvetsad annars. Eller döljer sig några större öppningar under plastkydden? Eller kanske om man pillar bort lagren i svingarmen?

Piggen för bromsokets fäste ser likadan ut och sitter på samma avstånd (mätte för säkerhets skull) från hjulaxelns urtag i svingen. :tummenupp

I övrigt:
hajfena -check!
kedjeskydd -check!
plastkanal för bromslang och sensorkabel -check!

Sen ska det naturligtvis tvättas o gå fram me tandborste innan jag fortsätter med nåt annat. Visst ja.. svingen är tillverkad 14/02/2001 om jag tolkat märkningen undertill rätt...se bild

Ska nog snacka med stötdämparexperten och se om de kan gå igenom dämparen oxå.. Öhlinsfjädern verkar vara för medmänniskor som äter mer pasta än jag.(Hur nu det kan vara möjligt:rolleyes:) Fattar det som att 140 kp fjäder är för 100 kgs förare av det jag hittat efter lite googling...Kanske ska kränga den för en slant...
 

Bifogat

  • Svingunder.JPG
    Svingunder.JPG
    66.7 KB · Visningar: 56
Last edited:

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Märkena som finns i svingen går det att polera upp med en massa absol eller är det nåt dumt ytskikt som skadas?

Svingen är anodiserad. Kolla i mitt garage eller på bilden nedan hur den blir att se ut om man polerar.
 

Bifogat

  • 7582_8.jpg
    7582_8.jpg
    46.1 KB · Visningar: 65

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Grödinge
Hoj
Hojj..
Ett tipps till er som jagar billiga HK:confused:
Börja träna, typ springa, gym, mm. Ni går ner i vikt och hojjen blir snabbare:tummenupp
I mitt fall går det att kapa 10 Kilo. Så till våren ska ni få se:huvet Vilket ös:tuttar

:D :D :D :D
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Portning av topplock

Hej

Verkar ju finnas några som kör med portade topplock på sina prillor.
Har själv en RSV från 2003 med PCIII, Helsystem från Akra och modifierad luftburk.

Kommer jag märka någon skillnad om jag låter porta topparna eller krävs det mer ändringar för att få det att lira ihop?

Någon som har erfarenhet?

Vem skulle ni anförtro era toppar till om ni skulel lämna in dem för portning?

Något ska man ju ha att göra under vintern :)

/BW
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Tack för att du hajjar vikten:D i detta medelande:yoparty
Det skulle fler behöva göra:D Lite ironi men ändå så sant:D 10 HK Kostar minst 10-15 tusen eller mer.:yoparty
Träna är gratis och man mår bra+hojjen förstås:tungan

:D :D :D :D
:arsele Pretto varning!:arsele
Vad är sexigast? En något mindre kagge eller blank o vacker kolfiber?
Klart som fan att en chey tycker att de ska va six-pack, slankt o välränat.:tuttar
Men man kan ju inte blanda ihop förnuft o hälsa med kolfiber o underskön mekanik.
De e fegt och elakt tycker jag...känns alldeles för vuxet.
Nääää...Mer moddar åt folket!!:yoparty:D
 
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Top