Aprilia-tråden.

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
ok,

Blir det för dyrt att beställa alla serviceprylar där? tänker på frakten.

4liter motorolja, filter (luft och olje) tändstift m.m.

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
ja, jag får nog skita i oljan, synd bara med tanke på att den kostar 356:- ist för 700:- här hemma.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
ja, jag får nog skita i oljan, synd bara med tanke på att den kostar 356:- ist för 700:- här hemma.

Jag körde min mille på biltema racingolja, inga kopplingsproblem alls. Har även kört mina rejshojar på biltemas olja. Ingen har skurit ihop än :)

70 Kr/liter.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Funkar kanske men det känns inte så tryggt att köra hojen på biltema olja :0)

App app app, har du inte läst oljetrådarna? Biltemas syntetolja funkar utmärkt. :tummenupp

Dock hade jag fått uppfattningen att millen var kinkigare med oljan och att kopplingen slirar med många märken..

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Någon här som vet eller skulle kunna kolla hur tjocka distanserna på de främre motor fästerna på sin rsv 00-03 eller tuono 03-05 är, meckade bort fästet till kraschpuckarna på min Tuono och insåg att dessa saknas på min.
Vilken sida sitter dessa på ? kollar jag sprängskisser ser det ut som vänster men det är inte solklart.

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Biltema

Funkar ja...

Funkar säkert ett tag om du trycker in lite margarin o stor hundbajs också :D

Men jag vill ändå inte köra på biltemaolja, även om det funkar o ingen vet om det så känns det iaf inte bra. Typ samma sak som att man tar på sig schysta kallingar när man ska ut (ifall man mot all förmodan skulle få ligga), av samma anl vill jag ha fiiin olja i motorn :)

Nej men seriöst gott folk... Motorn MÅSTE ju bara må bättre av Motul 300V än biltemas syntet, eller?

App app app, har du inte läst oljetrådarna? Biltemas syntetolja funkar utmärkt. :tummenupp

Dock hade jag fått uppfattningen att millen var kinkigare med oljan och att kopplingen slirar med många märken..

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Hojj..
Funkar ja...

Funkar säkert ett tag om du trycker in lite margarin o stor hundbajs också :D

Men jag vill ändå inte köra på biltemaolja, även om det funkar o ingen vet om det så känns det iaf inte bra. Typ samma sak som att man tar på sig schysta kallingar när man ska ut (ifall man mot all förmodan skulle få ligga), av samma anl vill jag ha fiiin olja i motorn :)

Nej men seriöst gott folk... Motorn MÅSTE ju bara må bättre av Motul 300V än biltemas syntet, eller?

Kan inte du prova biltema oljan åt mig så man vet om det funkar:D 70:- Litern låter ju bra:yoparty
Å andra sidan kan det bli dyrt:va om det rasar:huvet

:D :D :D :D

Byte av oljan är vicktigt:yoparty
Filtret är ännu viktigare:yoparty
Har man bara ett filter så är det bättre att byta det än bara oljan:tummenupp
Under många år så byter jag 2 st filter och en gång oljan per år:rolleyes:

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag körde min mille på biltema racingolja, inga kopplingsproblem alls. Har även kört mina rejshojar på biltemas olja. Ingen har skurit ihop än :)

70 Kr/liter.

Öppnade du kopplingen och förvissade dig om att den inte hade slirat något efter att ha kört på biltemas olja?

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Öppnade du kopplingen och förvissade dig om att den inte hade slirat något efter att ha kört på biltemas olja?

Nä iofs inte men jag körde 1500 mil på biltema-olja (2 byten) utan att märka av något slir iallafall. R6:an i rookie600 gick också på den oljan utan problem.

Det är som sagt samma olja som Statoil raceway.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nä iofs inte men jag körde 1500 mil på biltema-olja (2 byten) utan att märka av något slir iallafall. R6:an i rookie600 gick också på den oljan utan problem.

Det är som sagt samma olja som Statoil raceway.

Ja, att det är samma olja som statoils raceway har jag förstått. :tummenupp

Vidare är ju aprilias koppling känd för att vara oljekänslig. Bland annat Castrols GPS är trots att den ska vara en "fin" olja inte riktigt omtyckt av aprilias koppling. Det var därför jag undrade om du hade öppnat och verkligen undersökt om biltemas racingolja funkade tillfredställade.

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
"Skyltbygge"

Jaha, här kommer bilderna då..
Och de nya, fina och svårmonterade slipsarna :tummenupp

Vilken befrielse med skylten. Som jag skrev, bara att såga lite och köpa miniskylt och borra. Skyltbelsyning och blinkers inbyggt. :)

En röd reflex också kanske. Vad är bestämmelserna för mått och placering??

Bifogat

• tn_P1017327.JPG
    tn_P1017327.JPG
    121.8 KB · Visningar: 44
  • tn_P1017329.JPG
    tn_P1017329.JPG
    117.4 KB · Visningar: 43
  • tn_P1017347.JPG
    tn_P1017347.JPG
    87.7 KB · Visningar: 37
  • tn_P1017354_5_8 copy.jpg
    tn_P1017354_5_8 copy.jpg
    140.5 KB · Visningar: 45
  • tn_P1017363_4_5.jpg
    tn_P1017363_4_5.jpg
    122 KB · Visningar: 42

Adde83

Milda Matilda...
Gick med
12 Jan 2008
Hoj
09 Street triple R
Detta är min pudding den bästa hojen jag haft än så länge...Älskar vridet å det brutala ljudet :yoparty Skulle helst vilja ha en mille men dessa jävla försäkringar som är abnorma för sånna som är lite yngre

Bifogat

• 4669450435.jpg
    4669450435.jpg
    63.8 KB · Visningar: 46
  • 4677973754.jpg
    4677973754.jpg
    64.7 KB · Visningar: 46

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Jaha, här kommer bilderna då..
Och de nya, fina och svårmonterade slipsarna :tummenupp

Vilken befrielse med skylten. Som jag skrev, bara att såga lite och köpa miniskylt och borra. Skyltbelsyning och blinkers inbyggt. :)

En röd reflex också kanske. Vad är bestämmelserna för mått och placering??

Jag monterade mitt reflex ovanför skylten...vet ej om det är godkänt men men bättre än inget :) , gjorde själv skylthållare av en plåt som jag vek till...

Sen en sak till kolla riktigt noga så att det är bra avstånd mellan slip-on + sving så de inte skrapar i när du kör och svänger hårt.... kan bli repor på svingen då... om de inte är korrekt monterade.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Mekonomen har har självhäftande reflexer för typ 15 spänn. Sätt den direkt på regskylten så att den sticker ut en bit i nederkant men ändå sitter ordentligt så är det problemet löst. :tummenupp

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Detta är min pudding den bästa hojen jag haft än så länge...Älskar vridet å det brutala ljudet :yoparty Skulle helst vilja ha en mille men dessa jävla försäkringar som är abnorma för sånna som är lite yngre

Gött :tummenupp

Hade en Falco innan jag köpte min RSV grymt trevlig hoj det där!

Uppgraderade med Renegade luftburk och det gav ett insugningsljud som får håret att resa sig i nacken :)

Hade även en Öhlinare bakdämpare som är ett lyft jämfört med SACHS dämparen :gnissla

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Hojj..
Gött :tummenupp

Hade en Falco innan jag köpte min RSV grymt trevlig hoj det där!

Uppgraderade med Renegade luftburk och det gav ett insugningsljud som får håret att resa sig i nacken :)

Hade även en Öhlinare bakdämpare som är ett lyft jämfört med SACHS dämparen :gnissla

Tjäna! Jag vill bara säga att Renegade luftburk + titan avgas system hadde jag på min mille:yoparty
Den gick idiotbra och ett härligt ljud som jag saknar i bland:D

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar