Aprilia-tråden.

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Vafan! Jag betalade 75 euro för mitt Gabro-chip! :lurad
Jag är dessutom inte helt nöjd med det än så länge, bakre cylindern går fortfarande lite snålt (helsystem) och hojen är ryckigare på låga varv numera. Två saker som Gabro påstod skulle fixas med hans chip...:gnissla

Har du justerat tb och trim pots (vilka aktivieras med Gabros chip)? De påverkar ju lågvarv en hel del skall göras med en co2 mätare för bästa resultat men lite motoröra så kan man nog komma rätt nära. Jag gjorde enligt beskrivning från en på af1 forumet med bra resultat:

"my initial settings
1.5 turns out front TB bleed screw
1.25 turns out rear TB bleed screw

trim pots straight up in the middle....

set idle speed to normal....using idle speed knob

With the bike up to full temp....185 degree area

now, turn each trim pot on the ECU until you hear the highest and smoothest
idle.....go ahead and turn one of the pots all the way one way and you will hear how the revs drop......the highest revs is the best mixture.....exactly like adjusting A/F screws on a carburetor. I set them all by ear first, then double check with our EGA. I am usually spot on just with my ears....

You will end up right in the middle or just off the middle on both of the trim pots. Adjust one a little bit, then go to the other, then back again. Keep listening and watching the tachometer......go for the highest smoothest idle. Watch your temp too.....try to keep it constant.

It should blip off idle really strong, and settle into a nice idle with no
lumps. If you get stalling on hard downshifts, or long periods of clutch pulled in at speed, open the TB bleeds another 0.25 turns each...."

/R

Last edited:

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Kinnekulle Lelle trackday

Var och rastade gamm-millen på Kinnekulle igår. Kul dag med bra arr av Team pyamas:tummenupp

Det var ju en hel del aprillior där, någon härifrån? Som gammal gubbe satt man ju mest och flåsa mellan passen så jag pratade inte med så många. Jag hade i alla fall den äldsta tror jag (99.a):D

/R

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Monterade mina nya vikbara CRG-grepp för nån vecka sedan. Jag är jävligt nöjd med dem hittills. :)

DSC00365_800.jpg

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
CB1000RA
Du kan få en sprillans -07'a för 109.900:-.

Leo Vince går väl löst på runt 10k och mappningen nå'nstans mellan 0-500 beroende på hur snäll/elak handlar'n är.
Se'n har den ju gått 200 demo-mil och då kanske man kan hävda att den nog gått lite hårt under inkörningen.
Det spelar nog inte någon roll men kan kanske användas som argument i en prutsväng.

Priset är nog ok egentligen men gör ett stöddigt försök att få ned den till 100k jämnt.
Räntan går upp och hojmarknaden är lite pressad vettu:tummenupp
Den har ju faktiskt stått å samlat damm i över ett år så dom är nog lite sugna
på att bli av med den. Kostar inget att försöka och kan ge dig 5k att göra nå't kul för.
Allra minst ska du snacka till dig lite utrustning (skor, handskar eller dylikt).
Det finns det garanterat utrymme för.

Go for it! Lycka till!

Tack för ett bra svar.Jag har inte fått något svar ännu ang. mellanskillnaden
på min nuvarande hoj,en Hornet 900 -03.Antagligen så får man väl ett ganska dåligt inbytespris.

Figge

BTG: 7min55sek
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
RSVR Factory -06, LeoVince, PCIII, extra kolfiber
Var och rastade gamm-millen på Kinnekulle igår. Kul dag med bra arr av Team pyamas:tummenupp

Det var ju en hel del aprillior där, någon härifrån? Som gammal gubbe satt man ju mest och flåsa mellan passen så jag pratade inte med så många. Jag hade i alla fall den äldsta tror jag (99.a):D

/R

Jag och polaren var där med våra Factorys. Första bandagen för året så jag var nöjd men trött!

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Jag och polaren var där med våra Factorys. Första bandagen för året så jag var nöjd men trött!

Just det, det var ni som hade er kärra bredvid vår? Kompisen har en 01 med kraschisar på.

Det var din polare som fick sopptorsk sista passet sista böj va? Väl avvägd soppamängd kan man säga:D

Har du sett några bilder från evenemanget? Det stod ju lite fotografer här och var och det vore kul och se om man fastnade på någon plåt. Försökte ju posera så gott det gick förbi dom:D

/R

Last edited:

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Just det, det var ni som hade er kärra bredvid vår? Kompisen har en 01 med kraschisar på.

Det var din polare som fick sopptorsk sista passet sista böj va? Väl avvägd soppamängd kan man säga:D

Har du sett några bilder från evenemanget? Det stod ju lite fotografer här och var och det vore kul och se om man fastnade på någon plåt. Försökte ju posera så gott det gick förbi dom:D

/R

Jag har mailat Pyamasfolket om bilder, eller info om plåtis, så vi får se vad som händer.
mvh/T

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
ST3R
Någon som vet hur man byglar den där spärren som gör att motorn dör när man lägger i en växel med sidostödet nere ?

Verkar som min kontakt nere vid stödet har gått sönder !
Hojen är en Rsv mille

Figge

BTG: 7min55sek
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
RSVR Factory -06, LeoVince, PCIII, extra kolfiber

/R

Han förnekar kraftfullt soppatorsken...

Har letat lite men inte hittat några bilder, är intresserad om du hittar.

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
BMW K 1600 GT
Tjena alla "prilla-ägare",

Idag köpte jag min 1:a Aprilia, en RSV 1000 R, som jag fastnade så hårt för att jag nästan slängde min Suzuki SV 1000 S på tipper direkt. Jag år fett sugen på att haka på alla Aprilia-träffar & åkningar som finns i Stockholmsområdet, men jag orkar bara inte läsa igenom alla inlägg för att hitta alla (läste dock till ca 220:e inlägget :näsblod ) träffar. Så snälla, tipsa mig och låt mig haka på "La Familja" för jag är så sugen på att träffa likasinnade :D

Här är förresten storyn om hur det gick till när jag köpte min Aprilia: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3686539#post3686539

Ha re bäst så länge :tummenupp

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Mötte en svart svart (matt) (vad jag hann se) :D Tuono idag, jag kom från rosenhill hållet körandes på bulten runt 12 tiden...... Jag körde en "flu" röd dito:yoparty och en 750 gixxer före mig. Var detta någon som brukar hänga i denna tråd? Det var skön sång vid passagen i alla fall :yoparty :yoparty :tummenupp

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Hojj..
Mötte en svart svart (matt) (vad jag hann se) :D Tuono idag, jag kom från rosenhill hållet körandes på bulten runt 12 tiden...... Jag körde en "flu" röd dito:yoparty och en 750 gixxer före mig. Var detta någon som brukar hänga i denna tråd? Det var skön sång vid passagen i alla fall :yoparty :yoparty :tummenupp

Hej jag såg dig:tummenupp Ja trodde att du skulle vända och komma upp:va
Ps! Jag hörde dig hela vägen till Östertälje trakten:D
De låter gött om Prillorna. :tummenupp

:D :D :D :D

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Kan ha varit jag...
Tyckte jag mötte någon med dubbla lysen men hann inte se nå'n färg...:va :)

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Hojj..
Tjena alla "prilla-ägare",

Idag köpte jag min 1:a Aprilia, en RSV 1000 R, som jag fastnade så hårt för att jag nästan slängde min Suzuki SV 1000 S på tipper direkt. Jag år fett sugen på att haka på alla Aprilia-träffar & åkningar som finns i Stockholmsområdet, men jag orkar bara inte läsa igenom alla inlägg för att hitta alla (läste dock till ca 220:e inlägget :näsblod ) träffar. Så snälla, tipsa mig och låt mig haka på "La Familja" för jag är så sugen på att träffa likasinnade :D

Här är förresten storyn om hur det gick till när jag köpte min Aprilia: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3686539#post3686539

Ha re bäst så länge :tummenupp

Tjäna:D Välkommen in i värmen:tuttar
Dit val av hoj är förstårligt:D I mina ögon så fins det inte så mycket annat att välja:rolleyes:

Vi ses säkert:D

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Igår åkte jag o tjejen med Aprilian på släp västerut till Gälleråsen igen. Nu är man hemma efter att ha suttit o väntat 08-13 på att regnjävla-helvetet skulle sluta. Konstant regn.
2a av 2 bandagar med regn, den förra hann jag iaf ut på en 4-5pass...
:huvet :huvet

Glow_sthlm

motard buse
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
husaberg fs 570 2010
Ska iväg till min lokale aprilia ÅF på fredag å provköra en tuono, blir nog att jag byter in min 550 sxv mot en sån rackare!=)

finns det några kända fel å så på dom?!

mitt val av ny hoj står å pendlar mellan en tuono , yama fz1 eller en kawa z1000!

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Kan ha varit jag...
Tyckte jag mötte någon med dubbla lysen men hann inte se nå'n färg...:va :)

Såg inte ut som ditt ställ, men det var en snabb passage:yoparty och jag hann precis registrera Tuono lysen och en svart hoj, efter tuonon kom en "KTM" kanske:confused:.
Hoppas på bättre väder snart

Hej jag såg dig:tummenupp Ja trodde att du skulle vända och komma upp:va
Ps! Jag hörde dig hela vägen till Östertälje trakten:D
De låter gött om Prillorna. :tummenupp

:D
Måste alltid brumma lite extra utanför dig:).

Jo nån dag svänger jag av upp till dig så får du bjuda på en kopp kaffe:)

Last edited:

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Hojj..
Såg inte ut som ditt ställ, men det var en snabb passage:yoparty och jag hann precis registrera Tuono lysen och en svart hoj, efter tuonon kom en "KTM" kanske:confused:.
Hoppas på bättre väder snart

:D
Måste alltid brumma lite extra utanför dig:).

Jo nån dag svänger jag av upp till dig så får du bjuda på en kopp kaffe:)

Kör man Aprilia så är man alltid välkommen på en kopp:fakta

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife