Aprilia-tråden.

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Hej!

Nu är det gjort!
Sidostödet åkte rakt igenom asfalten i fredags och hojen hamnade mer eller mindre upp och ner i diket.
Repiga kåpor, ljuddämpare, svordomar och ett totalpajat kopplingshandtag blev resultatet.
Efter lite fulmek lyckades jag rädda resan hem!

Nu är jag på jakt efter ett nytt handtag och tänkte höra om det är någon som har ett kopplingshandtag till en Falco liggande?
Har även hört rykten om att Ducati använder sig av samma handtag på en del modeller. Annars måste jag köpa nytt och jag har lite dåliga erfarenheter av leveranstider från italien.

Måste hojen mappas efter byte av ljuddämpare till tex LeoVine Evo II? Hur känsligt är det att bara köra på efter ett byte, någon som vet?

Bifogat

• koppling.jpg
    koppling.jpg
    107.3 KB · Visningar: 50

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Hej!

Nu är det gjort!
Sidostödet åkte rakt igenom asfalten i fredags och hojen hamnade mer eller mindre upp och ner i diket.
Repiga kåpor, ljuddämpare, svordomar och ett totalpajat kopplingshandtag blev resultatet.
Efter lite fulmek lyckades jag rädda resan hem!

Nu är jag på jakt efter ett nytt handtag och tänkte höra om det är någon som har ett kopplingshandtag till en Falco liggande?
Har även hört rykten om att Ducati använder sig av samma handtag på en del modeller. Annars måste jag köpa nytt och jag har lite dåliga erfarenheter av leveranstider från italien.

Måste hojen mappas efter byte av ljuddämpare till tex LeoVine Evo II? Hur känsligt är det att bara köra på efter ett byte, någon som vet?

Kolla på www.alienmoto.se. Tror de har handtag.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag funderar på en ny mille factory till nästa år, så kom igen.

Imponera mig!

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Jag funderar på en ny mille factory till nästa år, så kom igen.

Imponera mig!

Behövs det? , det är bara att skicka ut din olje läckande Tiller ut i skogen och köp dig en aprilia istället.

När vill du provköra?, ledig hela veckan lång! , men till helgen ska jag va full!

Måste erkänna att min Mille går jätte bra nu efter att min afr tuner har börjat ställt in sig korrekt :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Behövs det? , det är bara att skicka ut din olje läckande Tiller ut i skogen och köp dig en aprilia istället.

När vill du provköra?, ledig hela veckan lång! , men till helgen ska jag va full!

Måste erkänna att min Mille går jätte bra nu efter att min afr tuner har börjat ställt in sig korrekt :)
App app Tillis :mattias

Jag kommer inte göra mig av med den, ska ha den som prydnad el dyl :hihi

Tanken har slagit mig att jag ska krascha din hoj så jag vet hur dom funkar. ;)

Jag jobbar kväll den här veckan o far till pappsen o sätter plant i helgen.

Men nån dag då vi kanske är ute o åker samtidigt?
Finns det nån sån dag tror du?

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
BMW K 1600 GT

Ja jag vet (eller snarare har fått veta) följande av Denny på Aprilia-Center i Haninge:

Så fort man sätter på andra rör eller slipons för högre effekt, så måste hojjen mappas om. D.v.s att originalmappen i ECU´n skall ställas in på läge 2, vilket betyder "Race-Mappen". Det tar max 5 min att mappa om ECU´n i hojjen på verkstan, så det borde inte kosta ens i närheten av vad en Dyno-mappning gör gissar jag. PM:a Zacke, jag vill minnas att han redan gjort denna mappning hos just Aprilia-Center i Haninge, så han kanske vet priset :va

Det är faktiskt t.o.m som så enligt Denny, att när man ska montera Akrapovic-burkar, så MÅSTE verksta´n mappa om till 2:ans mappning i ECU´n - det är ett krav från Akrapovic-firman...annars pajjar något i motorn (jag vet inte vad dock).

Har du fler frågor, så tveka inte och ring Denny på Aprilia-Center i Haninge, han är riktigt schysst & trevlig att ha å göra med :tummenupp

Själv kör jag med LeoVince-rör, PowerCommander III samt just racemapp nr: 2 :hej

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
App app Tillis :mattias

Jag kommer inte göra mig av med den, ska ha den som prydnad el dyl :hihi

Tanken har slagit mig att jag ska krascha din hoj så jag vet hur dom funkar. ;)

Jag jobbar kväll den här veckan o far till pappsen o sätter plant i helgen.

Men nån dag då vi kanske är ute o åker samtidigt?
Finns det nån sån dag tror du?

Vädret säger det är bäst på tisdag....så vi får väll höras på måndag kväll, eftermiddag då. Jobbar kväll vilka tider är det?

Ja jag vet (eller snarare har fått veta) följande av Denny på Aprilia-Center i Haninge:

Så fort man sätter på andra rör eller slipons för högre effekt, så måste hojjen mappas om. D.v.s att originalmappen i ECU´n skall ställas in på läge 2, vilket betyder "Race-Mappen". Det tar max 5 min att mappa om ECU´n i hojjen på verkstan, så det borde inte kosta ens i närheten av vad en Dyno-mappning gör gissar jag. PM:a Zacke, jag vill minnas att han redan gjort denna mappning hos just Aprilia-Center i Haninge, så han kanske vet priset :va

Det är faktiskt t.o.m som så enligt Denny, att när man ska montera Akrapovic-burkar, så MÅSTE verksta´n mappa om till 2:ans mappning i ECU´n - det är ett krav från Akrapovic-firman...annars pajjar något i motorn (jag vet inte vad dock).

Har du fler frågor, så tveka inte och ring Denny på Aprilia-Center i Haninge, han är riktigt schysst & trevlig att ha å göra med :tummenupp

Själv kör jag med LeoVince-rör, PowerCommander III samt just racemapp nr: 2 :hej

Fel :)

Det du nu skriver gäller rsv 04-> och ej falcon eller gamla rsvn <-03

På de gamla så köper du ett chip av t.ex RSV_R här på forumet..... nu finns det väll lite risk att det skiljer lite gran på falcon chip och rsv chip på grund av andra insugs trattar eller dylikt.

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Jag börjar runt 14 - till ca 24.

Kanske är bättre nästa vecka, det är ju ingen panik, jag ska väl inte handla förrän nästa år. :)

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
nästa år köper du väl en V-4:a i så fall ? 200Hk på slangen o det häftigaste för rimliga pengar ,, jag skulle inte tveka en sekund :eek:)

Figge

BTG: 7min55sek
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
RSVR Factory -06, LeoVince, PCIII, extra kolfiber
Nej Nej Nej... Om man ändrar med axonen till map2 så kan lambdan sitta kvar utan problem... Men ska man därimot ta bort den helt och sätta ditt en ny som ej går till ecu boxen så får man error på dashen men hojen funkar som vanligt ändå.

Källa pa mitt uttalande var Biscaya i Alingsas men det är klart dom ville ju sälja...

Jag förstar inte ditt inlägg: skall jag ta bort den gamla Lambdan, sätta dit en ny Lambda (som jag inte kopplar in) och ändra till map2?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
nästa år köper du väl en V-4:a i så fall ? 200Hk på slangen o det häftigaste för rimliga pengar ,, jag skulle inte tveka en sekund :eek:)
Beror väl kanske på vad slanten hamnar på, men helt klart värt en titt.

Har ju gjort en provkörning p en Mille idag, Lam-kakas, blev nästan en provkrasch oxå. :hihi

Men det är en fin hoj, appsolut.

Men han fick tillbaka den så jag tog min goldwing igen.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Källa pa mitt uttalande var Biscaya i Alingsas men det är klart dom ville ju sälja...

Jag förstar inte ditt inlägg: skall jag ta bort den gamla Lambdan, sätta dit en ny Lambda (som jag inte kopplar in) och ändra till map2?

Nej nej...

Om man kör med pc3 eller endast ändrar till map2 med axonen så behöver man inte göra något med lambdan som sitter orginal på hojen(om man ska köra med slip-on på hojen).

Men om man gör som jag(som är väldigt ovanligt ,jag är ända aprilia åkaren än så länge som kör med det) och kopplar in en motty afr tuner i hojen istället för pc3 så måste jag ta bort orginal lambdan eftersom jag måste ha en som går till motty tunern(finns bara ett ställe som den passar på avgassystemet om man inte gör ett eget fäste, och där sitter orginal lambdan)

Info om motty tunern

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=155081

www.afrtuner.com

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Beror väl kanske på vad slanten hamnar på, men helt klart värt en titt.

Har ju gjort en provkörning p en Mille idag, Lam-kakas, blev nästan en provkrasch oxå. :hihi

Men det är en fin hoj, appsolut.

Men han fick tillbaka den så jag tog min goldwing igen.

Tack för turen...är ganska imponerad av att du kan köra så fort du gör med Tillern.....den är ju inte riktigt som aprilian :näsblod

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Då är det inte många fler argument vi behöver inför ditt stundande Aprilia inköp då ,,
att plötsligt ha ett bergstadigt chassie med bra tryck i motorn är väl övertygande nog väl :tummenupp

och då ska du veta att Lam-kaka´s hoj är bra mycket slöare än min :tuttar

Det är en atlantångare jämfört med Millen...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring