Gokväll allesammans.
Efter en vecka nu men nya hojjen har jag lärt mig att den surar jävligt lätt, eller åtminstonde i jämförelse med min gamla kawa.
Någon som har något stensäkert startknep att dela med sig av ?
Chefen blir väl inte så glad om jag inte lär mig något nu, kan ju inte skylla på det mycket längre
//J
Gokväll allesammans.
Efter en vecka nu men nya hojjen har jag lärt mig att den surar jävligt lätt, eller åtminstonde i jämförelse med min gamla kawa.
Någon som har något stensäkert startknep att dela med sig av ?
Chefen blir väl inte så glad om jag inte lär mig något nu, kan ju inte skylla på det mycket längre
//J
Det skiljer nog lite mellan hoj och hoj på de gamla vilken map de har slip-on m.m..
Har man bra batteri så startade min alltid bara man hade full chok"stavning" och sen fick den gå med det tills den vart ca 40c
Slip-on , chip , renagede airbox.
det är inte en choke utan en förhöjd tomgång det reglage som sitter på styret,,
ingenting annat.
har du tungt o starta så KAN det vara klent batteri,
Kan vara så att du behöver synka *throttlebody* vet fan inte va de heter på svenska men det är samma som synka förgasare fast det är sprut.
kanske något läckage på någon vacumslang !!
jag personligen letar efter något fel som kom efter att jag använt hojjen som amfibiefordon mellan stockholm o köping,, den funkar på tomgång men dör nästan bara ja rör gasen
ja har testat med olika:tändspolar,soppapumpar,bränsleregulatorer,styrenheter
(huvud datorn i kutsen) fyllt alla kontaktstycken med 5-56 o låtit det stå i flera dygn i 20gradigt garage,pillat isär tomgångsmotorn (jag kan ingående förklara hur den ser ut invärtes) och felet kvarstår
enda fördelen är att jag börjar lära mig varenda skruvjävel på min 04:a
jag är tacksam för alla förslag hur dumma dom än är ,, jag kan ju ha missat något enkelt.
mvh jocke
Har du möjlighet att kolla lambda på den?
/J
Var det inte du som hade dålig kontakt på Power Commandern?
det är inte en choke utan en förhöjd tomgång det reglage som sitter på styret,,
ingenting annat.
har du tungt o starta så KAN det vara klent batteri,
Kan vara så att du behöver synka *throttlebody* vet fan inte va de heter på svenska men det är samma som synka förgasare fast det är sprut.
kanske något läckage på någon vacumslang !!
jag personligen letar efter något fel som kom efter att jag använt hojjen som amfibiefordon mellan stockholm o köping,, den funkar på tomgång men dör nästan bara ja rör gasen
ja har testat med olika:tändspolar,soppapumpar,bränsleregulatorer,styrenheter
(huvud datorn i kutsen) fyllt alla kontaktstycken med 5-56 o låtit det stå i flera dygn i 20gradigt garage,pillat isär tomgångsmotorn (jag kan ingående förklara hur den ser ut invärtes) och felet kvarstår
enda fördelen är att jag börjar lära mig varenda skruvjävel på min 04:a
jag är tacksam för alla förslag hur dumma dom än är ,, jag kan ju ha missat något enkelt.
mvh jocke
Så ingen PC inkopplad alltså.
Kontrollera att du får en jämn spänning ut från TPS givaren när du vrider på rullen.
Kan du låna en annan ECU för att checka att det inte är ECU´n själv som spökar?
Kolla så att båda fuggarna får dricka när du vrider på rullen. Om den ena inte får nått så blir det knas och den kan bara Dööö. Typ Ax pumpen.
Får den tillräkligt med luft
vet i fan vad jag ska göra som nästa drag.
Inte mycket till hjälp men spontant: Det har varit en del (eller hel del) snack på apriliaforum om soppapumpproblem. Om jag minns rätt, så har det bytts eller på annat sätt fixats med denna.
För att sortera bort saker, kolla TPS signal, runt 0.7–4V / noll–max trottel. Man borde också kolla spridare- och tändningssignaler. Man behöver dock hitta någon med oscilloskop eller annat verktyg där man kan se vad som händer. (om man nu inte vill chansa på pumpen)
så det som återstår är väl spridaresignaler ,, men den signalen är ju styrd från något som i så fall falerar ...
Hej kompis !
jag kom precis upp ur min grotta efter att ha mätit upp volt på spridarna och TPS spridarna ger 9,6V konstant med tändning påslagen,måter jag TPS signal så får jag 0,62V när jag inte rör gasen och 3,85V vid fullt påslag.och då mäter jag på den sladden som powercommandern kopplas in på.
jag har kollat med ett stroboscope om gnistan till stiften faller bort när den börjar gå skit/dör men det gör inte så ,, gnista hela tiden tills den är stillastående,
soppapump/tankarmatur har jag lånat från en fungerande hoj så det utesluter jag ,,,
OK. TPS ser helt rätt ut. (Mina högre värden är med laddningen, vilket du inte har med)
Det borde vara runt 12V mellan [det ena (av de två) stiftet på spridarekontkakten] och [chassi]. Mätte du upp 9.6 mellan båda stiften kanske? (vad som är normalt där har jag dock inte en susning om men det kan mycket väl vara helt korrekt)
Ja, precis. Om man hittar fel där, så borde man kunna jobba sig bakåt och på rätt spår.
Håller tummarna för att du snart hittar felet Jocke!
En fråga, vad kör ni med för olja i era prillor? I servicemanualen står det SAE 15W/50 och del säger till och med SAE 15W/60. Har även hört att det är för kopplingens skull
Hej kompis !
jag kom precis upp ur min grotta efter att ha mätit upp volt på spridarna och TPS spridarna ger 9,6V konstant med tändning påslagen,måter jag TPS signal så får jag 0,62V när jag inte rör gasen och 3,85V vid fullt påslag.och då mäter jag på den sladden som powercommandern kopplas in på.
jag har kollat med ett stroboscope om gnistan till stiften faller bort när den börjar gå skit/dör men det gör inte så ,, gnista hela tiden tills den är stillastående,
soppapump/tankarmatur har jag lånat från en fungerande hoj så det utesluter jag ,,,
så det som återstår är väl spridaresignaler ,, men den signalen är ju styrd från något som i så fall falerar ,, spridaren får ju bara soppa via regulator o pump.
// tack för all support ,,
mvh jocke
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |