Aprilia-tråden.

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Är det akra-slipon så brukar det inte vara någon fara map ljudnivå faktiskt. Det "ska" vara tystare än gränsvärdet. Är det välanvänt så det är dålig packning i så är det klart att det låter mer. Det är alltså svårt att sia om exakt hur högt just din pipa låter. Personligen hade jag snabbköpt en db-killer och sedan sovit gott i vetskap om att jag slipper oroa mig. Japp, det var ett tråkigt svar... :)

Vad gäller skyltbelysning så kan jag iaf säga att på -03 så är det inbyggt undertill i lamphuset, sitter ett litet klarglas där. Jag TROR inte att det är någon skillnad på lamphusen på de första millarna men törs inte garantera något.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Gött, tack för raskt svar. :) Jag skall snegla lite på't efter jobbet, så får man ta ställning till om det är läge att boka om, eller chansa.

Snabbköpa en dB-killer som passar i akrapipan idag i krokarna runt V:ås kan man nog tyvärr fetglömma, trist nog så passar inte den som följde med akrapipan till Husabergarn' - det hade varit alldeles för enkelt... :D

/J

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
jag har 4st oragne strd blinkersglas från min -04 över, någon som behöver ? 100:- /st säljes helst i par.

jag har en röd underdel till en Bagster tankväska till salu,passar årsmodeller -04-08 Mille. vad sägs om 500:- ?

jag har tillverkat nya triangel-plattor till stötdämparupphängningen för Mille -04 o nyare för er som vill byta till ett starkare länkage,pm för mer info.
som ni vet så har ett flertal länkage brakat sönder med allvarliga skador på mc o chaffis som följd.

jag har även ett beg bakljus till en -04:a över om någon kan vara intresserad ,, 500:- sek borde vara ett rimligt pris. :tuttar

// Jocke

Last edited:

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Jaha så var det klart då ,, http://www.rsv4aprilia.com/
RSV4 är nog det som lockar mig mest för tillfället i hojväg ;o)

Ja, jäklar... Man kan väl säga att den lungt infriade förväntningarna. Synd bara att man inte lär ha råd med den föräns om några år när den dyker upp på beg marknaden.

Men en provtur i vår lär det ju bli någonstans där tillfälle bjuds :)

/R

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Jupp, nog är det klarglas från bakljuset ned mot plåten, så det ser allt ut att bli skyltbelysning även på en 01:a. :)

Jag tar en rövare och chansar, akrapipan får sitta, och det blir en nöd-patent-lösning på röd reflex bak (självhäftande från bilbuttericks lite geschwinnt monterad under skylten).

Blir väl en 2:a i värsta fall, det ger en månad till så kan man rulla vidare en stund till innan läderveken säger stopp (imorse +2 grader hemma...urk, blir kallt att rulla bågen till SBP 07:30 imorgon).

Gnäller de på ljudnivå får jag kannibalisera dB-killern som satt i akrapipan på Husan, det är samma diameter (när hände det senast...), men med en liten besvärlig rörkrök som pekar in i dämparen, lätt massering av den kröken och det kommer funka' perfekt.

Tack Lill-Danne. :)

/J

jocke i köping

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
enligt vissa rykten så kommer den kosta under 200 loppor ,, inte så illa om man jämför med exempelvis ducce med motsvarande prestanda ! :tummenupp

Ja, jäklar... Man kan väl säga att den lungt infriade förväntningarna. Synd bara att man inte lär ha råd med den föräns om några år när den dyker upp på beg marknaden.

Men en provtur i vår lär det ju bli någonstans där tillfälle bjuds :)

/R

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Jupp, nog är det klarglas från bakljuset ned mot plåten, så det ser allt ut att bli skyltbelysning även på en 01:a. :)

Jag tar en rövare och chansar, akrapipan får sitta, och det blir en nöd-patent-lösning på röd reflex bak (självhäftande från bilbuttericks lite geschwinnt monterad under skylten).

Blir väl en 2:a i värsta fall, det ger en månad till så kan man rulla vidare en stund till innan läderveken säger stopp (imorse +2 grader hemma...urk, blir kallt att rulla bågen till SBP 07:30 imorgon).

Gnäller de på ljudnivå får jag kannibalisera dB-killern som satt i akrapipan på Husan, det är samma diameter (när hände det senast...), men med en liten besvärlig rörkrök som pekar in i dämparen, lätt massering av den kröken och det kommer funka' perfekt.

Tack Lill-Danne. :)

/J

Inga problem, lycka till!

Själv brukar jag köra med Biltemas E-godkända reflexer fästa direkt under skattemärket på reg-plåten. 2 för 19:- om jag minns rätt, hyffsat prisvärt.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Haha, jag handlade sådana reflexer igår, satte fast den med dubbelhäftande på baksidan av regplåten, så halva reflexen hänger ner under plåten.
Akrapipan fick sitta kvar, och det var bara glada miner från herrarna på SBP - det verkar löna sig att ha en twin...

Blankt papper och en glad bilprovare efter testrundan. :D

/J

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Någon som har råkat ut för att tomgången blivit högre?
Min (mille -99) har gått upp till 1 500-1 600 rpm helt plötsligt. Har testat att justera på tomgångsskruven, men den går inte ner lägre. Slacket på gaswirerna är som det ska.

Kan det ha att göra med att det är dags för storservice snart och ventilspelet inte är helt ok eller är det en cylindersynking som behövs?

Den går klockrent annars.

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Någon som har råkat ut för att tomgången blivit högre?
Min (mille -99) har gått upp till 1 500-1 600 rpm helt plötsligt. Har testat att justera på tomgångsskruven, men den går inte ner lägre. Slacket på gaswirerna är som det ska.

Kan det ha att göra med att det är dags för storservice snart och ventilspelet inte är helt ok eller är det en cylindersynking som behövs?

Den går klockrent annars.

Min gjorde så när jag bytte chip och trim potsen blev aktivierade men det kanske du inte gjort utan att märka det...:D

Kallstartsreglage kanske? Tjuvluft någonstans?

En synkning är ju aldrig fel men att det skulle komma helt plötsligt verkar lite konstigt...

/R

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Min gjorde så när jag bytte chip och trim potsen blev aktivierade men det kanske du inte gjort utan att märka det...:D

Kallstartsreglage kanske? Tjuvluft någonstans?

En synkning är ju aldrig fel men att det skulle komma helt plötsligt verkar lite konstigt...

/R

Har haft titaniumchippet i i 3 säsonger så det är det inte. Kallstartsreglaget slackar också som det ska.

Får lyfta tanken och kolla tjuvluft och om det är nåt som inte är som det ska med wirerarna i den änden.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Kolla insugsgummina, mina har torrsprickor - lär bli ett par nya sådana i förebyggande syfte under vinterdvalan. :)

/J

jocke i köping

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
det sitter ju lite vacum slangar till sprutet och dom brukar bli gistna efter några år med växlande temperaturer i elak miljö,, kolla dom slangarna skulle tro att det är där symptomen sitter.

lycka till
/ Jocke

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Aprilias evo titanpipa och medföljande chip (underlig dubbelvariant, 8796495 i apriliamärkt liten ask) - säg att man vevar iväg dem, är 2500 ett skäligt pris eller gör man något dumt (jag är inte ogin, kan en apriliabroder bli glad över dem så är det bättre än att det samlar damm hos mig)?

...det är inte så att det är delar jag kommer hänga på bågen.

/J

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...