Aprilia-tråden.

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Vinterns modifieringar

Fick en del av vinterns jobb gjorda redan igår, monterade på 04 rör på min 99:a mha en god vän (tob) som svetsade om rören lite för att passa på min hoj. Kör med ett par urtagna 04 dämpare på och det vart ett gött men kanske lite för högt ljud :D

För övrigt har jag funderingar på att få på en 04 bakdel eller en motty afr. Tyvärr räcker nog inte budgeten till både och....

Föresten, någon med enkelsystem som vill ha ett moddat grenrör? Det är påsvetsat utjämningsrör och gör en stor skillnad mot originalet på låg och mellanregistret. Ser ut så här, inte mitt grenrör men likadant:

c0d1_1.jpg

1500 kr eller bytes mot något annat bra att ha, gärna ett par original eller andra tysta 04+ slipons för bandagar.

/R

Last edited:

the_seven

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2007
Hoj
No longer...
Idag trillar min Aprilia rsv 1000 mille in!! Lite sent på året men fick en riktigt bra deal! :D

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Fälgfråga 00-04 RSV Mille

Passar 04 fälgar på en 00?

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
KTM RC8-08
Fick en del av vinterns jobb gjorda redan igår, monterade på 04 rör på min 99:a mha en god vän (tob) som svetsade om rören lite för att passa på min hoj. Kör med ett par urtagna 04 dämpare på och det vart ett gött men kanske lite för högt ljud :D

För övrigt har jag funderingar på att få på en 04 bakdel eller en motty afr. Tyvärr räcker nog inte budgeten till både och....

Föresten, någon med enkelsystem som vill ha ett moddat grenrör? Det är påsvetsat utjämningsrör och gör en stor skillnad mot originalet på låg och mellanregistret. Ser ut så här, inte mitt grenrör men likadant:

c0d1_1.jpg

1500 kr eller bytes mot något annat bra att ha, gärna ett par original eller andra tysta 04+ slipons för bandagar.

/R
Halloj...
Vad blir det för skillnad på karaktören på gången med ett sådant rör??

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Halloj...
Vad blir det för skillnad på karaktören på gången med ett sådant rör??

Tjena Wasa!

Den största skillnaden tyckte jag blev att den drar bättre från säg 4 upp till 8 tusen varv. Det var efter det jag behövde kraftigare kopplingsfjädrar :D På toppen tror jag inte röret gör så mycket. Samtidigt ger det en allmän mjukare gång på lågvarv.

/R

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
KTM RC8-08
Tjena Wasa!

Den största skillnaden tyckte jag blev att den drar bättre från säg 4 upp till 8 tusen varv. Det var efter det jag behövde kraftigare kopplingsfjädrar :D På toppen tror jag inte röret gör så mycket. Samtidigt ger det en allmän mjukare gång på lågvarv.

/R
Halloj...
Det kan ju va bra å veta vad saker å ting gör i verkligheten. Ska skrämma liv i falcon i vinter igen tänkte ja, så vissa mera moddar kan ju va aktuella.

Funkar det bra med de nya fjädrarna föresten?

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Funkar det bra med de nya fjädrarna föresten?

Jepp, fjädrarna funkar kalas:tummenupp .

Föresten, vet du om avgasupphängarna/passagerarfotpinnarna är lika långa på falcon som på gamla millen? Verkar som 04 hängarna är kortare och i så fall lite för korta för den äldre modellen.

/R

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Såvitt jag vet så har passagerarfotpinnarna på falcon exakt samma mått som på millen.
Enligt "experterna" på AF1-forumet så blir man av med den ökända 5000-varvs-dippen med en modifierad kollektor, jag har dock inte provat själv. Ett annat sätt är naturligtvis helsystem (2-2) men det kostar ju förstås mer.

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Såvitt jag vet så har passagerarfotpinnarna på falcon exakt samma mått som på millen.

Det låter ju bra, då kanske man skulle våga handla ett par. Kollade för skoj skull på oemparts vad ett par kolfiberhängare till haga replican kostade... 160 pund styck! :D 4000 spänn för bara hängarna!

Enligt "experterna" på AF1-forumet så blir man av med den ökända 5000-varvs-dippen med en modifierad kollektor, jag har dock inte provat själv. Ett annat sätt är naturligtvis helsystem (2-2) men det kostar ju förstås mer.

Så är det, det kan jag intyga fast det påverkar nog mer än bara en dipp vid ett visst varvtal. Ärligt talat så kände jag ingen större skillnad när jag fick på dubbelsystemet mot det moddade röret, men en twin skall ha dubbla rör tycker jag. Har dock bara kört några km än så det är lite svårt att avgöra, har heller inte gjort något åt bränsle luft än. Jag fick ihop mitt för c:a 2500 kr men då hade jag svetsningen gratis.

/R

Last edited:

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Ska snart iväg o omregbesiktiga min hoj. Vet någon var man kan finna information så som totalvikt, avgaskrav osv? Finns ju tonvis med sidor om rena prestanda-specifikationer men ingen om resten? :gnissla

Mvh Jens D.

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Flattrack aprilia

Satt och kolla på ebay och hittade en flattrack aprillia med rsv motor till salu. Rätt frän tycker jag, kör dom med sådana i usa på "riktigt" i tävlingssammanhang? Tycker det ser ut som det i annonsen :va

Länk till auktionen

/R

Bifogat

• flattrack.JPG
    flattrack.JPG
    86.8 KB · Visningar: 74

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ventilfjäderplatta?

Well, hur man nu vill översätta det, iaf. Den bricka som låser ventilfjäder till ventilknaster. Någon som hört att dessa kan slitas?

Av två orsaker misstänker jag att de börjar bli dåliga på min Mille.
Vid ventilkontroll såg jag spår på att ventillyftarn är och skrotar i denna platta.
För det andra så sticker ventilschimset upp "för lite" genom plattan för att göra nån nytta vid speljustering. Fastän schimset är 2.80mm och minsta schims är 2.30 till Rotaxen..

För att detta ska uppstå måste 1. antingen denna kona bli sliten och fjädern går du längre upp över "knasterna".
Eller två, ventilskaften slitas ner nåt rejält. (inte sannolikt.

Dessutom är det så att detta är en "hyllvara" hos AF1Racing för ynka 10dollar (rätt billigt för en titanpryl..). Det har även skett en artikelnummerändring/update vilket kanske kan bero på varierande kvalité på tidiga modeller.

Så var det på båda insugsventilerna på främre cylindern.

Skulle det vara så att man töjt ventilen, satt sätet eller liknande så skulle fortfarande schimset haft bättre uppstick ur sin "grop" där den ligger.

Det enda jag kan förklara fenomenet med är just att ventilfjäderplattan (den där översta brickan) blivit sliten i sin kona och går då längre upp över knasterna innan den låser.

Tänkte isf byta den på plats, främre cylindern är inge skoj att slåss med, när motorn sitter i ramen..

Nån som hört?

lill-danne

Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Jag ska beställa lite delar från AF1 om ett par veckor eller så, är det någon som vill sambeställa?

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
gasen hänger...

Hej.

Jag är nybliven Mille-ägare:tummenupp sedan knappt 1 månad tillbaka, och måste säga: vilken underbar hoj.
Men nu till min fråga. Gasen hänger sig på den. Kan ju iofs vara handtaget, för det är redigt trögt att gasa också. Lite jobbigt att köra i stan då jag hela tiden måste vrida tillbaka gashandtaget. :(

Någon som känner till en smidig lösning ?
Är det handtaget i sig som är kasst eller har det med spjällhus att göra ?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej.

Jag är nybliven Mille-ägare:tummenupp sedan knappt 1 månad tillbaka, och måste säga: vilken underbar hoj.
Men nu till min fråga. Gasen hänger sig på den. Kan ju iofs vara handtaget, för det är redigt trögt att gasa också. Lite jobbigt att köra i stan då jag hela tiden måste vrida tillbaka gashandtaget. :(

Någon som känner till en smidig lösning ?
Är det handtaget i sig som är kasst eller har det med spjällhus att göra ?

Prova smörja gasrullen, mellan styre och rulle så att säga.
Samt givetvis smörja upp wiren..

lill-danne

Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Glöm inte att man åker på tull från af1 bara :)

Nejdå, det glöms inte bort. :huvet
Skulle jag klara mig utan att beställa därifrån så hade jag definitivt struntat i det. Någon som sitter på ett par 54 mms trattar? De verkar inte gå att köpa löst från RSVR.net...

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha