Aprilia-tråden.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
det är säkert bara att pocka isär och göra rent o smörja upp handtaget,det gör du på 30 min,gör det innan en olycka sker,läskigt med semestergas.
// Jocke

Hej.

Jag är nybliven Mille-ägare:tummenupp sedan knappt 1 månad tillbaka, och måste säga: vilken underbar hoj.
Men nu till min fråga. Gasen hänger sig på den. Kan ju iofs vara handtaget, för det är redigt trögt att gasa också. Lite jobbigt att köra i stan då jag hela tiden måste vrida tillbaka gashandtaget. :(

Någon som känner till en smidig lösning ?
Är det handtaget i sig som är kasst eller har det med spjällhus att göra ?

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
det var ju hur lätt som helst

Hur lätt som helst.
Jag lossade på dom 2 insex och märkte att det var vinkeln på handtaget som var fel.
När jag vred handtaget så funkar det kanon. Jag passade iofs på att smörja lite när jag ändå hade loss det. Nu är den som den skall vara gasen.:)
Tackar och bockar för tipsen.

Ben Dover

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX7R 1997.KTM 950 SE -07. GasGas 300EC 2007
Hej alla aprilia gurus.

Jag har fortfarande inte fått ordning på min mille :huvet
Jag har bytt tändspolar, testat med en annan ecu,
bytt tändstift, bytt bränslefilter, ryckt å smörjt varenda liten koppling
men icke! Den vägrar gå rent över 6 tusen varv när den blivit varm.
När den är kall går den bra. Tomgången är fin å den går bra upp
till 6 tusen. Den visar inga felkder heller. Skumt!
Börjar bli trött nu.
Innan hade jag min sp-2 men nu när jag har sålt den så....
Alla förslag, ideèr å teorier är välkomna.
Mvh Tobias
Ps bifogar en liten bild på millen efter tvätt naken...

Bifogat

• 20081012174.jpg
    20081012174.jpg
    204.3 KB · Visningar: 77

jocke i köping

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Har du bytt TPS ? om inte gör det,
såhär grundinställer du den när du bytt http://www.geocities.com/sl_mille/idle.html
annars tycker jag att du ska kolla om den laddar som den ska,så du inte har något överslag vid dom varven i kablaget från generatorn.
mäter laddning gör du genom att mäta på dom 3 sladdarna FÖRE laddreläet,
sätt multimetern på växelström o koppla isär kontakten med dom 3 gula före laddreläet och mät mellan dom 3 polerna,exempelvis mellan stiften1-3.2-3.1-2
och då ska du ha omkring 70V vid drygt 4000Rpm när du mäter,

lycka till
Jocke

Hej alla aprilia gurus.

Jag har fortfarande inte fått ordning på min mille :huvet
Jag har bytt tändspolar, testat med en annan ecu,
bytt tändstift, bytt bränslefilter, ryckt å smörjt varenda liten koppling
men icke! Den vägrar gå rent över 6 tusen varv när den blivit varm.
När den är kall går den bra. Tomgången är fin å den går bra upp
till 6 tusen. Den visar inga felkder heller. Skumt!
Börjar bli trött nu.
Innan hade jag min sp-2 men nu när jag har sålt den så....
Alla förslag, ideèr å teorier är välkomna.
Mvh Tobias
Ps bifogar en liten bild på millen efter tvätt naken...

Ben Dover

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX7R 1997.KTM 950 SE -07. GasGas 300EC 2007
Jag ska kolla detta direkt imorrn. Min TPS visar -1 när jag har testat detta innan. Hmm undrar vad en TPS kostar... E det vanligt att TPS givaren lägger av?

jocke i köping

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
vet inte om det är så vanligt men jag vet att det händer ,
jag vet att Italia Bike Center i Arboga har en beg,, som ska vara hel.
kolla med dom,
mvh jocke.

Jag ska kolla detta direkt imorrn. Min TPS visar -1 när jag har testat detta innan. Hmm undrar vad en TPS kostar... E det vanligt att TPS givaren lägger av?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Inför vinter-reparationerna/pyssel
Tror jag nämt det innan, men ni som behöver kolla upp orginal-delar till Aprilia bör kolla denna http://www.ultimateparts.net/shop/product.php?id=366

Brittisk sida, som för det mesta har priser på alla delar utsatt, istället för som AF1, där du måste fråga och skicka mail om orginaldelar. Beställde 2 kåpdelar till min Mille, som med frakt faktiskt var billigare än AF1 :tummenupp

De funkade bra för mig. Jag ringde först o kollade fraktkostnaden som bara landade på 220kr. Slipper ju tull också.

Min hoj är hel och fin igen efterlilla vurpan i somras, längtar redan till nästa sommar! Ställde av mcn förra veckan... :(

Mvh Jonas

TompaT

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2007
Hoj
RSV Mille
Hej Apriliavänner,

Har ett litet problem med starten av pärlan. Det har hänt flera ggr nu att när jag trycker på startknappen så drar startmotorn runt men hojen går inte igång, istället har den nollställt trippmätaren, klockan och max varvtal. Vid tidigare tillfällen har den på nästa försök gått igång, men i morse ville den inte (fick skjuts av snälla SL istället) komma igång.

Hatar elproblem, någon som kan ge mig en ledtråd på var jag skall börja felsöka?
/Tompa

jocke i köping

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Hej !
ja det är många som hatar elproblem :tummenupp
dessbättre/dessvärre så verkar det som om din startmekanism har sagt upp sig,
om startmotor går men inte drar runt motorn så har du mekaniska problem med millan,

om du kikar tillbaka längre i denna emenenta tråd hittar du säkert någon som har köpt nytt startdrev mm från ducce !! jo det ska visst vara lika prylar.

kolla tillbaka i tråden så hittar du säkert något eller om någon som vet mera exakt kan informera dig bättre.

lycka till.
Jocke

Hej Apriliavänner,

Har ett litet problem med starten av pärlan. Det har hänt flera ggr nu att när jag trycker på startknappen så drar startmotorn runt men hojen går inte igång, istället har den nollställt trippmätaren, klockan och max varvtal. Vid tidigare tillfällen har den på nästa försök gått igång, men i morse ville den inte (fick skjuts av snälla SL istället) komma igång.

Hatar elproblem, någon som kan ge mig en ledtråd på var jag skall börja felsöka?
/Tompa

TompaT

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2007
Hoj
RSV Mille
Hej Jocke,

:tummenupp Tack för snabbt svar! Jodå, startmotorn drar runt motorn, det luktar bensin över hela nejden så bränslepumpen funkar också. Det som oroar mig är nollställningen av en massa saker. Det är nog tyvärr inte ett mekaniskt problem.

/Tompa

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Hej Jocke,

:tummenupp Tack för snabbt svar! Jodå, startmotorn drar runt motorn, det luktar bensin över hela nejden så bränslepumpen funkar också. Det som oroar mig är nollställningen av en massa saker. Det är nog tyvärr inte ett mekaniskt problem.

/Tompa

Så där bar sig min åt med dåligt startrelä kombinerat med dåligt batteri. När strömmen inte räckte till så nollades instrumenten. Konstigt nog gick fortfarande motorn runt men saktare.

Kolla om du kan koppla förbi startreläet och se om den går igång. Om den gör det så är det reläet. Inget ovanligt problem tyvärr, finns ersättningsrelä från yamaha omnämnt ett antal ggr. i denna tråd :tummenupp

/R

jocke i köping

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Ok !
ryno var snabb med svaret o det han skriver stämmer,
ett kass startrelä ger energibrist till startmotor o då orkar den inte starta.
det KAN ju förstås vara ett dåligt batteri med ,, kolla upp båda sakerna för säkerhets skull.

// Jocke

Hej Jocke,

/Tompa

Last edited:

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia

Hmm.. inte vad jag hört. Att byta låter lite drastiskt. Men Jocke gillar att överarbeta saker :tungan

Om din TPS visar -1 så står den ju fel!
Justera enligt länken som Jocke bifogade.
Korrekt värde är ju 0. (Stängt spjäll).
Har för mig att den ändras till 1 när man vrider på rullen i diagnos mode och tändningen påslagen. Jag skulle pröva det innan jag byter.

Hej Jocke,

/Tompa

Kan vara så enkelt som lite glappande (ej åtdragen) kabelsko på batteriet oxå!
Råkade ut för det på en onsdagskörning. Vart lite lotteri med starterna så
jag sket i att stänga av tills man var hemma i garaget. Jag tänkte oxå taskigt batteri eller relä först. Men batteriet var nytt och nyladdat...SBS mao..:)

Last edited:

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
KTM RC8-08
Hej Apriliavänner,

/Tompa
Halloj....
Ett annat alternativ som du kan kolla å även andra......
Det sitter en skruv med en massa jordkablar på motorn ( ovanför slavcylindern till kopplingen på Falcon iaf) kolla så de sitter fast. Några hade vibbat av kabelskorna för mej förra året med en del skumma fel som följd, bla start problem.

Lycka till.....

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Dataloggning

Nu när man fått på rör med uttag för riktig lambda så blir man ju sugen på att logga lite af m.m. Det smidigaste vore ju en Motty AFR men eftersom jag är snå... ekonomisk, så funderar jag på något lite billigare alternativ.

En Innovate LM-1 kan man med lite tur hitta för skapliga pengar på ebay och en beggad pcIII borde inte heller vara omöjligt att hitta. LM-1:an skall väl duga att logga med?

Men då är ju frågan vad man skall logga för att kunna mappa bränsle/luft rätt? Det första jag tänker på är tps, varv och lambda, räcker det? LM-1 har väl 6 kanaler in om jag förstått det rätt så plats finns ju för några givare till.

Vart tar man varv ifrån? Har haft en pcIIIa inkopplad tidigare och vad jag kommer ihåg så satt man väl bara på en kabel på tps och en på varje spridare. Men pc:n läster ju även varv så vart fick den det ifrån? Spridarna?

Lam-kaka, du har väl monterat en Motty så du borde väl ha lite koll på vilka givare du använde och hur du kopplade in dig på dem?

Så här blev det föresten med 04 grenrör och urtagna dämpare om någon är intresserad. Riktiga hängare är på ingång snart från wasa :tummenupp
/R

Bifogat

• 20081011-3.jpg
    20081011-3.jpg
    70.1 KB · Visningar: 58
  • 20081011-4.jpg
    20081011-4.jpg
    74.9 KB · Visningar: 67

Majjen07

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2006
Hoj
Harley Davidson XR 1200-08
Tips!

Hej!

Aprillia Center i Haninge säljer ut ett par budhojar för endast 38000 kr.
Det är ett par Aprillia Pegasu trail-08 på 660 cc de har gått 4000 mil, regelbundet servade med ett års garanti kvar. Nästa besiktning är 2012!
Service intervallerna är bara var 1000 mil på dessa.
Har en själv mycket smidig både i grusgropen, skogen som på vägen.
Mvh
Majjen

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag