Aprilia-tråden.

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Sambeställa från AF1

Jag ska beställa lite delar från AF1 om ett par veckor eller så, är det någon som vill sambeställa?

Jag är intresserad!
Länge funderat på Evoluziones slavcylinder och ev. barnetts kopplingslammeller med hårdare fjädrar.
Konstaterat att de är ca. 500:- billigare på dessa än RSVR.NET iaf.
Det är väl ingen som sitter och trycker på dessa prylar här??
Vet att det skrivits om förut men vad brukar fraktkostnaden landa på ni som beställt från Af1?
Tullen tar en viss procent på värdet av innehållet va?

nybban

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
954 03
hej jag ska kolla på en mille 99a i helgen hur är dom finns det några fel man ska kolla upp barnsjukdomar borde ju dom klarat av sen 98ans modell (tror det kom en 98a). den har gått tre tusen mil kommer det nån major service inom snart. ska byta med min tls isåfall de måste ju vara ok. mvh tommy:) :)

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Kabelhärva

Jag skulle behöva komma över en beggad kabelhärva till en RSV Mille (-02). Behöver inte vara exakt samma årsmodell, tror det funkar med allt från -98 till -03 åtminstone.
Det är alltså stammen som går från boxen framåt till styrreglage och instrumentpanel. Någon som har en sån, eller vet var jag kan få tag på en?

Ha det gott.

the_seven

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2007
Hoj
No longer...
Har en fråga här nu! Tyvärr så har jag inte serviceboken till hojen :(.. så min fråga är hur serviceintervallerna ser ut och vad som görs? Olja och filter var 750e mil har jag läst någonstans.. Svar uppskattas!

Mvh

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Jag skulle behöva komma över en beggad kabelhärva till en RSV Mille (-02). Behöver inte vara exakt samma årsmodell, tror det funkar med allt från -98 till -03 åtminstone.
Det är alltså stammen som går från boxen framåt till styrreglage och instrumentpanel. Någon som har en sån, eller vet var jag kan få tag på en?

Ha det gott.

Om du inte är rädd för ebay så finns det några där

Du får kanske kolla om de vill skicka till sverige men det brukar kunna lösa sig.

/R

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Nu när man fått på rör med uttag för riktig lambda så blir man ju sugen på att logga lite af m.m. Det smidigaste vore ju en Motty AFR men eftersom jag är snå... ekonomisk, så funderar jag på något lite billigare alternativ.

En Innovate LM-1 kan man med lite tur hitta för skapliga pengar på ebay och en beggad pcIII borde inte heller vara omöjligt att hitta. LM-1:an skall väl duga att logga med?

Men då är ju frågan vad man skall logga för att kunna mappa bränsle/luft rätt? Det första jag tänker på är tps, varv och lambda, räcker det? LM-1 har väl 6 kanaler in om jag förstått det rätt så plats finns ju för några givare till.

Vart tar man varv ifrån? Har haft en pcIIIa inkopplad tidigare och vad jag kommer ihåg så satt man väl bara på en kabel på tps och en på varje spridare. Men pc:n läster ju även varv så vart fick den det ifrån? Spridarna?

Lam-kaka, du har väl monterat en Motty så du borde väl ha lite koll på vilka givare du använde och hur du kopplade in dig på dem?

Så här blev det föresten med 04 grenrör och urtagna dämpare om någon är intresserad. Riktiga hängare är på ingång snart från wasa :tummenupp
/R

För att logga RPM, TPS behöver du dessutom en RPM converter (LMA-2) eller en AUX box (LMA-3) som kan mer men är dyrare.

Tror du klarar dig bra med att bara logga RPM o TPS tillsammans med lambdan.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Verkstadshandbok till Mille R Factory 05?

Hej på er twingalningar!

Någon som vet om det går att ladda ned verkstadshandboken för Mille R Factory 05 någonstans? Helst utan att betala...:rolleyes:

PP

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Å vad gör DU här då, va !? Hänger du på Blocket o letar twinpower också kanske ? :D
Säljar Duccen? Nix! Nog för att Aprillia e grymma, men just nu e jag nöjd :yoparty
Letar verkstadsbok till Conny, han har ingen bra lina hemma, så jag tänkte ladda ned om det finns...

Bjuder du på fika i helgen om jag kommer o varvar lite bakom ditt hus? :tuttar

PP

Edit: Nix, det va de jag misstänkte...de va bara användarmanual o servicebok. Verkstadsboken e lite svårare (dyrare) att få tag på...

tror de finns gratis här:
http://www.serviceaprilia.com/public/lum/index.asp

:tummenupp :pannkyss

tröttnat på duccen? söper den billigt, du får tjyygo tyysen (leifi dialekt..)

Last edited:

IronMike

Guest
Å vad gör DU här då, va !? Hänger du på Blocket o letar twinpower också kanske ? :D
Säljar Duccen? Nix! Nog för att Aprillia e grymma, men just nu e jag nöjd :yoparty
Letar verkstadsbok till Conny, han har ingen bra lina hemma, så jag tänkte ladda ned om det finns...

Bjuder du på fika i helgen om jag kommer o varvar lite bakom ditt hus? :tuttar

PP
Du är så välkommen så, är hemma lör ef och sön eftermiddag. Brumma förbi så bjuckar jag på kaffe...

Fanns det rätt bok i länken btw? Jag hade den sidan sparad som favoriter i min webläsare sen jag hade aprilia...

:tummenupp

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
För att logga RPM, TPS behöver du dessutom en RPM converter (LMA-2) eller en AUX box (LMA-3) som kan mer men är dyrare.

Tror du klarar dig bra med att bara logga RPM o TPS tillsammans med lambdan.

Tack för ditt svar :tummenupp

Ok, så rpm tar man in med en extra modul då om jag fattat det rätt?

Då skulle man klara sig ganska bra med ett sådant här kit plus en PCIII för mappningen då?

Föresten, det måste väl finnas fler än Innovate som gör sådana här manicker?

Hej på er twingalningar!

Någon som vet om det går att ladda ned verkstadshandboken för Mille R Factory 05 någonstans? Helst utan att betala...:rolleyes:

PP

Här finns det lite till 04 i alla fall. Borde väl inte skilja så mycket antar jag.

/R

Last edited:

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Tack för ditt svar :tummenupp

Ok, så rpm tar man in med en extra modul då om jag fattat det rätt?

Då skulle man klara sig ganska bra med ett sådant här kit plus en PCIII för mappningen då?

Föresten, det måste väl finnas fler än Innovate som gör sådana här manicker?

Här finns det lite till 04 i alla fall. Borde väl inte skilja så mycket antar jag.

/R

Finns ju fler än Innovate men dessa har jag ingen riktig koll på.
Den extra modulen är för att koppla in både TPS och RPM signaler
Hittar du något annan tillverkare så se till att man kan kalibrera lambdan.
Ebay länken såg ju bra ut. Fråga om han är villig att skicka till sverige.
Engelsmännen är ofta tveksamma på att skicka utomlands och garanterat inte utan PayPal.

Last edited:

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Finns ju fler än Innovate men dessa har jag ingen riktig koll på.
Den extra modulen är för att koppla in både TPS och RPM signaler
Hittar du något annan tillverkare så se till att man kan kalibrera lambdan.
Ebay länken såg ju bra ut. Fråga om han är villig att skicka till sverige.
Engelsmännen är ofta tveksamma på att skicka utomlands och garanterat inte utan PayPal.

Tackar, då vet jag lite mer. Angående auktionen på ebay så var det mer för att kolla så att komponenterna stämmer. Den har dessutom stuckit iväg i pris så jag kollar vidare.

/R

hej jag ska kolla på en mille 99a i helgen hur är dom finns det några fel man ska kolla upp barnsjukdomar borde ju dom klarat av sen 98ans modell (tror det kom en 98a). den har gått tre tusen mil kommer det nån major service inom snart. ska byta med min tls isåfall de måste ju vara ok. mvh tommy:) :)

Kanske lite sent men...
Har själv en 99:a som jag är jäkligt nöjd med. Det finns dock några småsaker som har strulat på min.

Kopplingen har på 98-00 lite sämre tryckplatta och kan ge upphov till slir när kopplingen blir lite sliten. Jag har monterat kraftigare kopplingsfjädrar och det har hjälpt, annars så kostar den nyare tryckplattan kring 700 kr så det är ingen dyr pryl om man vill byta.

Startrelät har pajjat och jag har fått byta det. Finns ett yamaha relä som passar rätt av för 500 kr.

Annars har jag inte haft några problem. Min har gått 6000 mil och går som en klocka :tummenupp

/R

Last edited:

TompaT

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2007
Hoj
RSV Mille
Ok !
ryno var snabb med svaret o det han skriver stämmer,
ett kass startrelä ger energibrist till startmotor o då orkar den inte starta.
det KAN ju förstås vara ett dåligt batteri med ,, kolla upp båda sakerna för säkerhets skull.

// Jocke

Jo, det var så det var, reläet var kass. Tack för hjälpen Jocke och Ryno:tummenupp ! Tur det är i slutet av säsongen, får ett nytt relä på onsdag.

/TompaT

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Prutt....nu tror jag att något gick snett i millen. :(

Misstänker startrelät - skulle starta den i garaget igår (kallgarage), och den ville inte spela, vevade runt motorn hyfsat ordentligt dock, körde starten ett par ggr, och bäst vad det var kommer det bara ett klick från startreläet när man håller in startknappen, men startmotorn snurrar inte.

Batteritorsk tänkte jag, och provade med startkablar, det gjorde nada skillnad. :( Laddade batteriet och lät det vara tills idag, men det är exakt samma-lika med fulladdat batteri, alla säkringar vid boxen till höger om instrumenteringen är hela.

Av de tre reläna bakom databoxen under kutsen, så känns det som det längst till vänster klickar när man pillar på starten.

Några tankar/ideer? :)

/J

Lite surf på't, så sitter det ett biffigare relä som är det som matar startmotorn med ström i krokarna runt batteriet, det är väl det relät, som det relät som klickar matar med ström antar jag.

Tydligen verkar det inte helt ovanligt att startrelät brakar när spänningen blir för låg från batteriet, sjukt stabilt... :eek:

/J

Last edited:

nybban

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
954 03
jaha då bytte man tlsen mot en mille idag, känner mig rätt nöjd förutom att jag lastade lite fel på släpan så när jag kom hem hängde hojen i spännbanden och stödet var krokigt, ja så kan det gå, och rätt mycke digital information fanns det till skillnad mot tlsen såsom laptimer ballt nu kan dom roliga vägarna klockas:yoparty ha de gott over and out mvh tommy

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!