Aprilia-tråden.

U.S

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
APRILIA RSV 04
visste inte att det fanns renoveringsatser till huvudcylinder ,,
men jag har en komplett huvudcylinder åxå extra :tummenupp
visseligen beg, men fungerar felfritt.
vad har hänt med din ?

Har läckt ut en liten droppe ur den....
Finns visst inga renoveringssatser till dom....:confused: jävla brembo
Ska leta vidare.
Har du fått din utbytt ?

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
jo jag har fått den utbytt på garanti,i princip allt utom slangen,, och det visade sit att det var slangen som släppt in luft i systemet ,, köpte en ny på rsvr.net o sedan dess inga problem med svampigheter i kopplingen.
nya generationerna av bremboprylar finns det inga renoveringskit till,förklaringen ska visst vara att det kan bli felaktigt utfört o då skapa problem för Brembo.. vet ej om det stämmer men det har Arboga sagt til mig.
som sagt jag har en till övers om du behöver sen.
// Jocke

Har läckt ut en liten droppe ur den....
Finns visst inga renoveringssatser till dom....:confused: jävla brembo
Ska leta vidare.
Har du fått din utbytt ?

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Har letat men inte hittat.

Vet någon var man kan hitta verkstadsmanual till aprilia rsv1000r factory, har endast hittat manualer.

Ska släppa gaffelbenen för ett packboxbyte, men vet inte om det krävs ngt speciellt för detta eller om man ska ha något i åtanke.

Brukar stå lite tips i böckerna.

Mvh, Jens D.

U.S

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
APRILIA RSV 04
Vet någon var man kan hitta verkstadsmanual till aprilia rsv1000r factory, har endast hittat manualer.

Ska släppa gaffelbenen för ett packboxbyte, men vet inte om det krävs ngt speciellt för detta eller om man ska ha något i åtanke.

Brukar stå lite tips i böckerna.

Mvh, Jens D.

Är till 04 men kanske kan duga ialla fall. http://www.whootis.com/index.php?page=rsvrmanuals
Annars kanske http://www.ohlins.com/Motorcycle/Manuals/tabid/60/Default.aspx

Last edited:

SPID

Gay Lord, Use Your Power
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
MOTARD
Tja det är ingen som har en front kåpa tillsalu till min aprilia mille årsm 2000

Mvh Magnus

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Mappningen är klar!

Så var då bänkkörning och mappning klar, resultatet ses nedan.

Hoj:

RSV Mille R 2003 med ca 3600 mil på mätaren.

Moddar:
Akrapovic 2-2-helsystem
Gamla luftsnorkeln
Edwards-luftintag
Luftkit från Pure Tec (dvs Ducati-Kaemnas variant)
Gabro-chip
PC3
Evo-trattar, 54 mm
Uppborrade spjällhus, 54 mm (för er som kommer ihåg följetongen så kan jag berätta att de var väldigt skitiga och det saknades lite oringar här och var...)

Skillnaden mellan före och efter är alltså enbart mappningen, allt pyssel satt redan på. Gabro-chipet är "optimerat" för allt utom 54mm-prylarna och Edwards-luftintagen som tillkom senare. Det är Biscaya som utförde mappningen och det är individuella mappar för främre resp. bakre cylindern.

Killarna på Biscaya var synnerligen skeptiska till luftkitet från Race Tec och slängde ur sig att jag nog skulle få 5 hästar till utan det. Jag har ju förstås bara hört gott om just det kitet men lite osäker blir man allt...

Såå...ska jag vara nöjd?

Förresten, vilken "correction factor" är standard? SAE? DIN?

Bifogat

• RSV_Mille_2003_1.jpg
    RSV_Mille_2003_1.jpg
    126 KB · Visningar: 136
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Luftkit

Tänkte höra om någon sitter på en länk till nåt ställe som säljer luftkit till Mille -02. Vet att jag har sett det tidigare någonstans. Undrar också om det är nödvändigt att montera PC i samband med detta för att det ska göra nytta.
Känner att det kanske skulle vara gott med lite bättre luftflöde eftersom jag kör naket nu för tiden. (Utan luftkanaler alltså.)

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Killarna på Biscaya var synnerligen skeptiska till luftkitet från Race Tec och slängde ur sig att jag nog skulle få 5 hästar till utan det. Jag har ju förstås bara hört gott om just det kitet men lite osäker blir man allt...

Är det det där skumfiltret som täcker hela boxen? Ett sånt har de ju på hyllan på Biscaya om jag inte minns fel, konstigt att de skulle klaga på det och sen sälja samma produkt.. :va

lill-danne

Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Är det det där skumfiltret som täcker hela boxen? Ett sånt har de ju på hyllan på Biscaya om jag inte minns fel, konstigt att de skulle klaga på det och sen sälja samma produkt.. :va

Japp, precis ett sådant (Ducati-Kaemnas variant). Jag vet iofs inte om det är exakt samma som de brukar sälja. Jag tyckte också det var lite skumt men man vet ju aldrig. Jag har sett en graf från en kille som har ungefär samma moddar som jag förutom en annan luftfiltermodd och och han ligger på drygt 130 hk på hjulet vilket låter väldigt mycket, men något jag naturligtvis skulle vilja ha. Jag måste säga att oron över att man kör runt med en effektsänkande modd är lite jobbig... :gnissla

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
SAE i dagens modell (cert hp) ger nåt procent lägre värde än DIN.

SAE är amerikanska standarden, DIN den tyska.

Ska inte beblandas med den gamla SAE dock, då är det helt annat.

1Hk(Din)=735W
1Hp(SAE)=746W

lill-danne

Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
OK, tack!

Så är siffrorna/kurvorna rimliga eller borde jag ha bättre värden?

(Jag är egentligen nöjd men "mycket vill ha mer" heter det ju...)

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
jag ska köpa ett slipon till min mille -99. Mellan vilka årsmodeller passar det till min cykel 99-00 eller 99-03

Mvh

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tycker ni som jag att det är både "fult" och lite raggarmeck om att sätta motstånd till led-blinkers på Aprilian? Jag löste det enkelt;

Man tar biltemas relä 42-140 (blinkersrelä utan felvarning). Sen byter man plats på de två kontakterna(stiften) i aprilians relä sockel (annars blir det fel).
Trycker dit biltemas och kopplar in en jordning på jordanslutningen på biltema reläet. Nu blinkar det i rätt takt och man slipper de där motstånden :tummenupp

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
OK, tack!

Så är siffrorna/kurvorna rimliga eller borde jag ha bättre värden?

(Jag är egentligen nöjd men "mycket vill ha mer" heter det ju...)

Tycker det ser bra ut! Det är ju före och efter värden som du ska jämföra.
Väldigt svårt att jämföra med andra bänkningar då alla ger lite olika resultat.
Körde han med 130 hk i samma bänk så kan det väl räcka med sämre grepp på rullen för diff i resultatet.
En polare körde med mjuka slicks i bänk. Resultatet var varierande och fick ge upp när det var gummirester överallt :D

Såg din post i AF1 forumet oxå. Det där Gabro chippet verkar klart populärt!
Vad fick du ge för det? "Moddar" han chippen efter hojens spec eller hur funkar det?
Tänkte PM:a o fråga honom men vore fint med en svensk recension oxå. :)

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Okay, nu har jag hittat luftkit på af1. Men har fortfarande ingen koll på om det behövs annan mappning för att det ska funka bra med det, eller om det gör nytta att bara slänga dit det. Hade tankar på att köpa den andra luftkanalprylen också, den som var original på Mille 98-00.
Men det vore alltså bra om någon kunde yttra sig i frågan, så jag inte köper prylar i onödan.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...