Aprilia-tråden.

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Öppet hus på Aprilia center 4-5/4, Stockholm

Nu i helgen har Aprilia center i Stockholm öppet hus!
Vädret ska bli fint i veckan oxå!
Kan jag bara nita ihop kedjan efter svingbytet så tar jag mig dit!
Ni som redan e startklara kan ju starta "träfftråd":banana

Mer info: http://www.aprilia-center.se/
 

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Okay, nu har jag hittat luftkit på af1. Men har fortfarande ingen koll på om det behövs annan mappning för att det ska funka bra med det, eller om det gör nytta att bara slänga dit det. Hade tankar på att köpa den andra luftkanalprylen också, den som var original på Mille 98-00.
Men det vore alltså bra om någon kunde yttra sig i frågan, så jag inte köper prylar i onödan.

Min gissning, obs gissning, är att motorn går lite magert, alltså får för mycket luft kontra bränsle, om du bara byter filter. ECU:n har ju ingen lamdbda som kollar av avgasvärden och på så sätt ställer om sig för nya förutsättningar.
En mappning i bänk gör just det. Och då är det enklast med PCIII:a

Min Falco gick magert då jag satt dit K&N luftfilter i orginalburken...
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Okay, nu har jag hittat luftkit på af1. Men har fortfarande ingen koll på om det behövs annan mappning för att det ska funka bra med det, eller om det gör nytta att bara slänga dit det. Hade tankar på att köpa den andra luftkanalprylen också, den som var original på Mille 98-00.
Men det vore alltså bra om någon kunde yttra sig i frågan, så jag inte köper prylar i onödan.

Försök hitta någon som kan fixa ett chip åt dig elelr kan sälja dig ett det är biligaste lösningen.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Försök hitta någon som kan fixa ett chip åt dig elelr kan sälja dig ett det är biligaste lösningen.

Ålrajt, tackar för svaren. Då vet jag lite hur det ligger.

Min gissning, obs gissning, är att motorn går lite magert, alltså får för mycket luft kontra bränsle, om du bara byter filter. ECU:n har ju ingen lamdbda som kollar av avgasvärden och på så sätt ställer om sig för nya förutsättningar.
En mappning i bänk gör just det. Och då är det enklast med PCIII:a

Min Falco gick magert då jag satt dit K&N luftfilter i orginalburken...

Misstänkte att det låg till på det viset.
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
En liten solskenshälsning...
Drog igång Bettan i strålande sol i morse. Lite svalt men fullt uthärdligt.
Ren och skär terapi att få mullra iväg till jobbet.
Nu är det inte långt kvar till dess att säsongen börjar på riktigt.

Satan, va bra man mår nu! :banana :banana
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Tycker det ser bra ut! Det är ju före och efter värden som du ska jämföra.
Väldigt svårt att jämföra med andra bänkningar då alla ger lite olika resultat.
Körde han med 130 hk i samma bänk så kan det väl räcka med sämre grepp på rullen för diff i resultatet.
En polare körde med mjuka slicks i bänk. Resultatet var varierande och fick ge upp när det var gummirester överallt :D

Såg din post i AF1 forumet oxå. Det där Gabro chippet verkar klart populärt!
Vad fick du ge för det? "Moddar" han chippen efter hojens spec eller hur funkar det?
Tänkte PM:a o fråga honom men vore fint med en svensk recension oxå. :)

Jo, jag vet att det skiljer sig mellan olika bänkar och även olika temperaturer, däckstryck, kedjekondition etc. 4 hk kändes ändå som att det kunde vara utanför felmarginalen men jag kanske har fel? Som sagt var, jag är egentligen nöjd men vill ju inte köra runt med effektsänkande moddar.

Jag är jättenöjd med chippet och kör som sagt var med både det och PC3:a för chippets tändkurva. Jag har för mig att jag gav ca 75 euro, det landade på runt 700 spänn när jag köpte det iaf. Han gör ett custom-chip, dvs man talar om för Gabro vilken hoj man har och vilka moddar man har meckat dit så fixar han resten. Sen får man oftast trimma lite på justerskruvarna på ECU:n efteråt för att få det riktigt bra. Bara den intrimningen gjorde jätteskillnad på min hoj i låg- och lägre mellanregistret (ca 2 dl per mil samt att hojen slutade hacka runt 2500). Inte svårt och tar någon halvtimme. Chippet rekommenderas alltså... :tummenupp

Okay, nu har jag hittat luftkit på af1. Men har fortfarande ingen koll på om det behövs annan mappning för att det ska funka bra med det, eller om det gör nytta att bara slänga dit det. Hade tankar på att köpa den andra luftkanalprylen också, den som var original på Mille 98-00.
Men det vore alltså bra om någon kunde yttra sig i frågan, så jag inte köper prylar i onödan.

Japp, den gamla luftsnorkeln rekommenderas av "alla". Oavsett luftkit (som ju debatteras en del) eller original. Den går ofta att hitta begagnad på forumet eller eBay. Sedan är det bara att höra av sig till Gabro för ett customchip... :yoparty
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Någon som har något svenskt Reg nr på en V4 än?... är lite nyfiken på hur mycket försäkringen skiljer mellan Millen och V4an...o nej jag komer inte köpa någon V4 i år, även om jag vill :(

Om V4 är tok dyr att försäkra så kanske det blir en BigBig Bigbore Mille istället som äter ducatisar och Rad4or till frukost.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Någon som har något svenskt Reg nr på en V4 än?... är lite nyfiken på hur mycket försäkringen skiljer mellan Millen och V4an...o nej jag komer inte köpa någon V4 i år, även om jag vill :(

Om V4 är tok dyr att försäkra så kanske det blir en BigBig Bigbore Mille istället som äter ducatisar och Rad4or till frukost.
Se till o ta bort stödet då, annars är det ju ingen mening. :hihi
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
kör med biltemas stöd fram var tvungen att knäcka om rören lite så nu funkar det hyfsat men inte mer.
 

Dovve

Medlem
Gick med
1 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Kawasaki Z900 Performance
Går varm!

Har nu kört hojen (En mille -99) genom stan till jobbet två dagar och upptäcker att den går rätt varm! Vid rödljus/kökörning går tempen upp till 120+ grader.

Fläktarna sätter igång vid 115 grader ungefär, men tempen fortsätter att öka.

Har kollat kylarvätskenivån och fyllt på. Vid "vanlig körning" ligger den helt normalt i temp.

Förslag? Vad ska jag börja med. Nu e säsongen här så nu vill man juh bara köra! Mecka ska man göra på vintern!


EDIT: Efter lite sökning på Apriliaforumet och PM med tidigare ägare blir det till att lufta/spola systemet. Återkommer om detta inte löser problemet!


//Christian
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Har nu kört hojen (En mille -99) genom stan till jobbet två dagar och upptäcker att den går rätt varm! Vid rödljus/kökörning går tempen upp till 120+ grader.

Fläktarna sätter igång vid 115 grader ungefär, men tempen fortsätter att öka.

Har kollat kylarvätskenivån och fyllt på. Vid "vanlig körning" ligger den helt normalt i temp.

Förslag? Vad ska jag börja med. Nu e säsongen här så nu vill man juh bara köra! Mecka ska man göra på vintern!


EDIT: Efter lite sökning på Apriliaforumet och PM med tidigare ägare blir det till att lufta/spola systemet. Återkommer om detta inte löser problemet!


//Christian

runt 97c ska fläktarna åka igång och sen ska tempen lugna ner sig runt 95-105c annars är det som du hittade på af1racing luft i systemet.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Det KAN ju vara så att din tempgivare e defekt om du nu inte har luft i systemet !!

Har även för mig att det ska vara något om att tändningen bryts vid 115C,, något safety mode och inte att förväxla med link home.
 
Last edited:

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Var hittar man chip till Mille?

Är det samma chip till vanliga Mille som till Mille R?

Var hittar man luftburks-lösningar, eller blir det bra att bara öppna upp luftburken och sätta på ett KN filter?
 
Last edited:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
nån med aprilia i GBG som vill åka en sväng imorgon (om vädret tillåter såklart).

vet en schysst rutt på en 20mil ungefär.. :tummenupp
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
nån med aprilia i GBG som vill åka en sväng imorgon (om vädret tillåter såklart).

vet en schysst rutt på en 20mil ungefär.. :tummenupp

Såg det först idag, annars hade jag nog varit sugen. Blev bara en kort tur igår pga blåsten :)fjolla).

Ids du berätta hur rutten går i stora drag?
 

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
Hej mina Aprilia vänner!
Håller på för fullt att köra in min nya kärlek - har nu snart rullat 20mil :tummenupp Känns HELT annorlunda jämfört med mina tidigare ninjor jag haft.
Nu fråga till er som har kört v-twin ett tag:
Hur fan ska man utnyttja varvtalen på rätt sätt??? :va
När man väl ska ge sig på att wheela om ett tag, hur ska man tänka då?? Twinen jobbar ju inte alls som man är van vid från japanska rad4or...

Tacksam för tips
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Är det någon som vet hur långt det inre gaffelbenet sticker ut ur det yttre på mille 98- med svart (showa?) gaffel om man lyfter hojen så framhjulet hänger fritt i luften?

Jag skall försöka ställa in gaffeln ordentligt men har ingen möjlighet att lyfta hojen och mäta...:huvet

(Det är inte samma modell av gaffel som den på bilden)
 

Bifogat

  • tp21_9100398.jpg
    tp21_9100398.jpg
    83.5 KB · Visningar: 47

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Italienska fordonsträffen 1:a maj Skokloster

Har precis dragit igång en intresseanmälan för frukostfika på Aprilia Center i Haninge innan avfärd mot Skokloster 1:a maj

Anmälan här: http://mini.nu/www.famiglia-aprilia.se

Nån som vet om Starol racing i Enköping ska arrangera nåt i år?

Gla påsk på er alla o kör försiktigt!
eller som man ska säga som italiensk hojåkare:
Buona pasqua e guida prudente!

Uttalet får ni lista ut själva :D
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top