Aprilia-tråden.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Min räsers obefintliga bakbroms åtgärdades idag, ledsnade ur på den totalt och tog tag i saken.

Världslig operation, och att plocka loss oket och hålla det lite upp och ned verkar göra susen, att bara lufta det på plats gjorde det lite bättre, men den svampiga känslan var kvar.

Jag fick den luftad när den var på service (ventilspelskontroll) förra hösten, och den blev lite bättre...men var raskt lika kass igen, så jag antar att de inte pillade bort oket.

...strular det vidare får man väl riva ned prylarna och renovera. :)

/J
Ordentlig luftning (som du redan gjort) gav mig alltid "hyfsad" broms men - som du säger - lite svampig och vag.

Fick ett märkligt tips, som jag inte trodde ett dugg på. Men eftersom det
var enkelt att testa så gav jag det en chans.
Alltså: Häng en vikt i bromspedalen over natten. Jag kör med en 5 kilos skivstångsvikt.
Det sjuka e att det funkar helt suveränt. Bromsen blir helt stum!:va
"Effekten" räcker någon vecka eller så, då är det bara att hänga dit klumpen igen och vips, som ny igen.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Funderar starkt på att köpa mig en rsv, denna säsong.
Sitter och kollar för tillfälet på två stycken 04'or där den ena heter RSV 1000R och den andra RSV 1000 Factory. Vad skiljer dessa två åt? Är den andra nämnda där igentligen RSV 1000 R Factory, eller hur funkar det?

Jämförelse med min nuvarande TL1000R med någon av dessa två, enorm skillnad eller?

Har tyvär inte kört TL1000R men har kört en TL1000S och då är aprilian som en dröm jämfört med den. TL1000S kändes mer som ett ånglok som man inte riktigt visst var man hade, bromsar m.m hade annan klass också inget riktigt bet.

Factoryn har dyrare grejer på sig.
- Öhlins framgaffel, bakdämapare, och styrdämpare.
- Oz fälgar
- Lite bättre Brembo bromsar.
- En massa kolfiber.

Dvs lite lättare och mer inställningsmöjligheter för fjädring.

Men motormässigt samma har jag för mig.

Har ingen erfarenhet av TL1000R, så jag ska väll egentligen vara tyst, men borde vara lite skillnad. Aprilia Rsv vann en del grupp test så sent som förra året (i t.ex. Motorrad) vilket måste sägas vara bra av en hoj med åtminstone fyra år på nacken.

Förresten, vad säger forumet:
180/55 eller 190/55 på bakdäcket?

Lätt 180/55 alla dagar i veckan om du inte bara ska hänga vid korv mojjen.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
RSV EVO Titanium

Hur är Aprilias egna "trimdämpare" RSV EVO Titanium? Funderar på att köpa en till min min mille istället för orginaltunnan. Eller ska man satsa på ett annat märke?
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Hur är Aprilias egna "trimdämpare" RSV EVO Titanium? Funderar på att köpa en till min min mille istället för orginaltunnan. Eller ska man satsa på ett annat märke?

Jag tycker det är riktigt bra! Enligt pappren som medföljer så garanterar de 7 hästar och 7% mer vrid (har jag för mig) Känns som det kan stämma ganska bra. Plus mååånga kilo i sparad vikt! :tummenupp
Se bara till att du får med chipet också och inte bara dämparen.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Jag tycker det är riktigt bra! Enligt pappren som medföljer så garanterar de 7 hästar och 7% mer vrid (har jag för mig) Känns som det kan stämma ganska bra. Plus mååånga kilo i sparad vikt! :tummenupp
Se bara till att du får med chipet också och inte bara dämparen.

så man ska byta chip med? Trodde att det räckte med att klippa kabeln på -99an? Tror inte jag får chippet med, men ska kolla. Ska man skita i det om man inte får med chippet?
 

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Ort
Gnesta
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Tackar för däcktipsen. Blev lite fundersam på 190/55 när tydligen Factoryn kom med det orginalmonterat på slutet. Men 180/55 borde ju vara lite mer lättsvängt.

/Henrik

Hur nöjd som helst med 190/55 både på gata o bana, schysst med lite högre bak på Tuonon också.
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Hej! jag sitter och kan bara inte fundera ut hur laptimern funkar. Någon som kan förklara funktionerna? jag har lyckats att få fram den, samt starta och stoppa. Men hur får man fram gamla tider, sam nollar den?

Tackar för däcktipsen. Blev lite fundersam på 190/55 när tydligen Factoryn kom med det orginalmonterat på slutet. Men 180/55 borde ju vara lite mer lättsvängt.

/Henrik

Även jag är nöjd med 190 däcket :tummenupp
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ordentlig luftning (som du redan gjort) gav mig alltid "hyfsad" broms men - som du säger - lite svampig och vag.

Fick ett märkligt tips, som jag inte trodde ett dugg på. Men eftersom det
var enkelt att testa så gav jag det en chans.
Alltså: Häng en vikt i bromspedalen over natten. Jag kör med en 5 kilos skivstångsvikt.
Det sjuka e att det funkar helt suveränt. Bromsen blir helt stum!:va
"Effekten" räcker någon vecka eller så, då är det bara att hänga dit klumpen igen och vips, som ny igen.

Det verkar som att jag bara behövde lufta ordentligt, att ta loss oket och hålla det i lite olika vinklar, samtidigt som det luftas löste det hela.

Karatebroms bak för första gången, tog ett tag att vänja sig med att ha en bitande bakbroms...inga tendenser än till att strula, skulle den göra det så lär man misstänka pissiga tätningar...

/J
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Jag är också nöjd med 190-bredden. Däremot är det dags att byta och då är det ju den eviga frågan vad man ska köra med? Jag har hittills kört med Metzeler M3 och fick ut ca 700 mil på det. Frågan är om man ska våga sig på ett Z6 istället bak? Jag kör inte bana och har ca 1 cm fegrand kvar på mina däck...:)skämmas). Andra förslag på däck?

Jag har också för mig att det fanns en kille i Borås som var duktig på däck och som hade en bra deal på byte i samband med köp av däck. Det var en forummedlem och han hade länken till firman i rött i sin signatur. Jag lyckas dock inte hitta/minnas vad fasen stället hette...hilfe!
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
gillar oxå 190 däcken (bytte tom upp mig på gamla VTRen).

kör med pirelli diablos och tycker dom är suveräna.. 700mil ska väl gå att få ur dom speciellt om du inte kör bana.

själv kör jag en del bana så mina brukar räcka en 500 ungefär (kör tills första corden syns)
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
gillar oxå 190 däcken (bytte tom upp mig på gamla VTRen).

kör med pirelli diablos och tycker dom är suveräna.. 700mil ska väl gå att få ur dom speciellt om du inte kör bana.

själv kör jag en del bana så mina brukar räcka en 500 ungefär (kör tills första corden syns)

Jag får gärna ut MER är 700 mil även om jag tycker att 700 är "godkänt", därav funderingen på att byta till ett gubbigare däck som bättre matchar min uppenbarligen gubbiga körning...

Det är inte dags att byta framdäcket ännu...innebär det att jag ska hålla mig till Metzeler bak eller är det lugnt att köra med olika märken fram och bak? Jag har hört både och nämligen.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jag var på gelleråsen med ett Road2 där bak, det fungerade finfint tyckte jag. Ok att jag inte lägger några fantomtider men fegranden är borta sen länge i alla fall. Har kört runt 1k mil på det nu och det är bra med mönster kvar.
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
så man ska byta chip med? Trodde att det räckte med att klippa kabeln på -99an? Tror inte jag får chippet med, men ska kolla. Ska man skita i det om man inte får med chippet?

Du måste byta chip, annars kommer hojen att gå för snålt.
Kabelklippningen har bara att göra med avstrypningen, du byter till en annan map.
Alternativet är ju PC eller nåt liknande, men byta chip är betydligt enklare.
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Hej! jag sitter och kan bara inte fundera ut hur laptimern funkar. Någon som kan förklara funktionerna? jag har lyckats att få fram den, samt starta och stoppa. Men hur får man fram gamla tider, samt nollar den?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top