Aprilia-tråden.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
. Jag hade helt enkelt bara spänt chokevajern för mycket så när motorn blev varm fick den för lite luft och började gå ojämnt och ryckigt.

Jag kommer nu vända upp och ner på din värld...:

Choke finns inte i den bemärkelsen på Aprilian. Ja, du läste rätt. Det är ingen choke! Jag skojar inte, det finns ingen choke. Choke är att strypa luften (vilket du helt korrekt nämner "fick för lite luft". )
Det många kallar för choke på Aprilian är faktiskt raka motsatsen.
Va?! Jomenvisst, "choken" gör praktiskt taget bara en sak;
Nämligen öppnar gasspjället MER=MER luft. Man kan strunta i det där reglaget och bara köra med gasrullen som "starthjälp" istället.

Jag använder min "choke" som farthållare.

Din hoj har inte fått för lite luft, :brinnerup

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Choke finns inte i den bemärkelsen på Aprilian. Ja, du läste rätt. Det är ingen choke! Jag skojar inte, det finns ingen choke. Choke är att strypa luften (vilket du helt korrekt nämner "fick för lite luft". )
Nämligen öppnar gasspjället MER=MER luft. Man kan strunta i det där reglaget och bara köra med gasrullen som "starthjälp" istället.

Det var som satan, jag som trodde att jag lärt mig nåt. Nu blev jag helt kallsvettig. Men vad fan kan det då vara som spökar? Jag får som sagt ingen felkod, förutom den vanliga "Diag 0", och allt funkar ju bättre nu än det gjorde innan.

spider69

Radical Riders
Gick med
14 Jul 2008
Hoj
WR450F 2004
Hej... Har bara en fråga. Tänkte försöka få på en topbox på hojen inför semestern. Men det verkar vara problem att hitta en låsplatta till boxen där cuttsen sitter.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej... Har bara en fråga. Tänkte försöka få på en topbox på hojen inför semestern. Men det verkar vara problem att hitta en låsplatta till boxen där cuttsen sitter.

Få tag i en gammal passagerarsadel och slakta. Funkar kalas

Det var som satan, jag som trodde att jag lärt mig nåt. Nu blev jag helt kallsvettig. Men vad fan kan det då vara som spökar? Jag får som sagt ingen felkod, förutom den vanliga "Diag 0", och allt funkar ju bättre nu än det gjorde innan.

Det kan vara såhär enkelt att eftersom gasreglaget varit påverkat "hela tiden" så har spjällen stått öppna hela tiden, vilket gör att värdet på TPS:en inte varit "rätt". Vissa system läser av tps värdet vid påslag av tändning. Har man då redan vridit upp gasen, blir "nollvärdet" fel. Hojen går för magert.
Inte alls 100 på att det är så på aprilian dock..

Last edited:

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Ingen som har bytt upp sig och kan berätta lite mer om skillnaderna på de två generationerna?

Nu har uppgraderingsdjävulen börjat bita mig i häcken igen...är det värt att uppgradera sig från en Mille R -03:a till en Factory -04:a?

Vad är en 04:a bättre på och hur mycket?

Give it to me!

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Lam-Kaka har ju haft båda två, han borde veta. :)

PS: Spana in dekaltrimmet. Stabilt.
DSC00470_res.jpg

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Ingen som har bytt upp sig och kan berätta lite mer om skillnaderna på de två generationerna?

Jag hade en 01 Vanliga modelen förut av Millen... körde den från 970mil till ca 4400mil i överlag va jag nöjd med allt... saknade lite effekt ibland(åker med en som kör en zx10r 05a) hans hoj vill bara upp på bakhjulet även i 140km/h+ , annars så gick 01 väldigt bra och lätt förjävligt gött med Yoshimura(stavning),renagade airkit + chip.... den hängde lätt med gam Rettor i top fart lite svårare mot gsx1000r + zx10r. Sålde den och köpte en 06 RSVR som har öhlins fram och look alike oz fälgar som factoryn har(den hade gått ca 370 mil när jag hämtade den, satt acra slip-on +map2)... Den går också bra men inte så himla stor skillnad mot 01an fjädringen känns väldigt bra där imot även om 01ans inte va dålig på något viss... Efter ett lite smäre missöde så råkade det bli Smaltmoto 60mm helsystem på hojen + motty afrtuner + airkit med snorkel... effekten ökade lite gran men inte så man tyckte wow. Fortfarnade lite svårt med top farten mot gsx1000r men jag har ju inget problem med att hänga med(o inga på problem på bana häller mot någon annan hoj)... och sen så vill den inte upp på bakhjulet på 3an tyvär :(

Med Facit i hand så skulle jag nog ha köpt en Touno istället för att komma undan med biligare försäkring + en maskin som vill lättare gå upp på slangen....sen ett 1060cc kitt till den för att göra en monster maskin :)

lill-danne vad saknar du på hojen?....mitt tips är att antingen köpa ett 1060kit eller byta till en Touno för skilnaden är inte jätte stor mellan 03 till 04a och du värkar redan ha helsystem på 03an....hur långt har den gått?

Psss... Saknar ni effekt så kommer det gå minst 3 monster Millar nere i europa på bana i år :yoparty som har minst lika mycket effekt som 1198, R1.

Last edited:

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Jag hade en 01 Vanliga modelen förut av Millen... körde den från 970mil till ca 4400mil i överlag va jag nöjd med allt... saknade lite effekt ibland(åker med en som kör en zx10r 05a) hans hoj vill bara upp på bakhjulet även i 140km/h+ , annars så gick 01 väldigt bra och lätt förjävligt gött med Yoshimura(stavning),renagade airkit + chip.... den hängde lätt med gam Rettor i top fart lite svårare mot gsx1000r + zx10r. Sålde den och köpte en 06 RSVR som har öhlins fram och look alike oz fälgar som factoryn har(den hade gått ca 370 mil när jag hämtade den, satt acra slip-on +map2)... Den går också bra men inte så himla stor skillnad mot 01an fjädringen känns väldigt bra där imot även om 01ans inte va dålig på något viss... Efter ett lite smäre missöde så råkade det bli Smaltmoto 60mm helsystem på hojen + motty afrtuner + airkit med snorkel... effekten ökade lite gran men inte så man tyckte wow. Fortfarnade lite svårt med top farten mot gsx1000r men jag har ju inget problem med att hänga med(o inga på problem på bana häller mot någon annan hoj)... och sen så vill den inte upp på bakhjulet på 3an tyvär :(

Med Facit i hand så skulle jag nog ha köpt en Touno istället för att komma undan med biligare försäkring + en maskin som vill lättare gå upp på slangen....sen ett 1060cc kitt till den för att göra en monster maskin :)

lill-danne vad saknar du på hojen?....mitt tips är att antingen köpa ett 1060kit eller byta till en Touno för skilnaden är inte jätte stor mellan 03 till 04a och du värkar redan ha helsystem på 03an....hur långt har den gått?

Psss... Saknar ni effekt så kommer det gå minst 3 monster Millar nere i europa på bana i år :yoparty som har minst lika mycket effekt som 1198, R1.

Egentligen saknar jag ingenting förutom en snyggare framända...hojen är fullsmetad med extra allt. Det enda som är "kvar" är väl att öppna motorn och köra big bore och portning men det känns inte aktuellt. Den går alldeles tillräckligt fort för min del och i dagsläget är det definitivt jag själv som sätter gränserna...hojen har gått 3200 och det är alltså Akrapovic 2-2-system, gamla luftsnorkeln, luftkit, evo-trattar, Edwards lufttuber, Gabro-chip och mappad PC3 som sitter på. Jag har experimenterat med ett 54mm-spjällhus också men kommit fram till att det åker av igen. Jag gillade inte lågvarvsegenskaperna som ju blir "fladdrigare".

Jag var mest fundersam på om nästa generation är SÅ mycket bättre att det är värt att uppgradera sig, i dagsläget behöver inte skillnaden i pengar behöva bli så stor. Om chassiet och motorkaraktären gör att man lättare smiskar kurvor så är det ju inte fel det heller. Körgeometri, bränsleförbrukning, lättkördhet, etc alltså. Är det så stor skillnad mellan hojarna som det är skillnad i utseendet eller är det mest mindre förändringar som någon som jag som inte är superduktig på att köra knappt kommer att märka?

Man kan sammanfatta anledningen till funderingarna med "Mycket vill ha mer". :tuttar

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
min prille tappar skruvar :tungan nån som vet vars man kan få tag i originalskruvar?

främst svarta med insex huvud till kåpfästena.. dom syns ju ganska väl.. :3freak

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX

Vad heter grejen på vänster handtag om det inte heter choke då? :)
(jag är allvarlig med min fråga, jag säger nämligen choke själv :tummenupp )

spider69

Radical Riders
Gick med
14 Jul 2008
Hoj
WR450F 2004
Det råkar inte finnas någon i detta forum som har en gammal passagerarsadel till en 01a där underdelen är hel? I så fall kan ni väl pm´a mej vad ni vill ha.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det kan vara såhär enkelt att eftersom gasreglaget varit påverkat "hela tiden" så har spjällen stått öppna hela tiden, vilket gör att värdet på TPS:en inte varit "rätt". Vissa system läser av tps värdet vid påslag av tändning. Har man då redan vridit upp gasen, blir "nollvärdet" fel. Hojen går för magert.
Inte alls 100 på att det är så på aprilian dock..

Just nu känns det som om allt verkar logiskt, så det kan nog stämma. Tänkte lite på om jag kopplat tändspolarna rätt också. Jag har mätt upp trådarna så de går atminstone till rätt cylinder. Men det jag inte vet är om båda stiften på cylindern tänder samtidigt, eller om det är någon fördröjning däremellan. I så fall undrar jag om någon vet vilket stift/spole som ska kopplas till vilken utgång på ECU'n. Det enda som är specat i Manualen är ju att IG 11 och 12 går till främre cylinderns spolar och IG 21 och 22 går till den bakre. Hittar inget om vilken utgång som ska vara kopplat till det övre resp. undre stiftet. Kanske en dåligt formulerad fundering, men jag hoppas ni förstår.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Choke säger i princip alla men det mest riktiga är nog tomgångshöjare/kallstarts reglage,,
jag justerade till det reglaget inför en långkörare söderut så jag kunde hålla 170km/t o vila högerhanden,, funkar hur bra som helst.
// Jocke

Vad heter grejen på vänster handtag om det inte heter choke då? :)
(jag är allvarlig med min fråga, jag säger nämligen choke själv :tummenupp )

exempelvis här http://www.freepdfmanual.com/category/motorcycle/aprilia/
// Jocke

Var kan jag hitta verkstadsmanualen till millen? För nedladdning alltså.

Last edited:

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Håller på och förbereder min -08 Factory för BoTT.
Race-luftburk, Helsystem, Trattar, Kopplingspump m.m är monterat.

Tyvärr är PCIII:an slut hos leverantören och hojen ska bänkas idag eller imorgon.

Men jag har hört att det går att ställa in orginal ECU:n lika bra som en PCIII?

Är det någon som har erfarenhet av detta??

Uppskattar verkligen ev. hjälp.
Mvh
//
Benny

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Håller på och förbereder min -08 Factory för BoTT.
Race-luftburk, Helsystem, Trattar, Kopplingspump m.m är monterat.

Tyvärr är PCIII:an slut hos leverantören och hojen ska bänkas idag eller imorgon.

Men jag har hört att det går att ställa in orginal ECU:n lika bra som en PCIII?

Är det någon som har erfarenhet av detta??

Uppskattar verkligen ev. hjälp.
Mvh
//
Benny

Det ska inte gå göra så mycket i orginal ECU på 04-09 förutom att ändra till map2 = den går lite fettare(map2 är gjord för slip-on och ECU ignorerar lambda värdena)

Annars är www.afrtuner.com ett het tips om du orkar löda lite gran m.m jag kör med Motty tuner på min hoj och det funkar klockers! , på bana och gata(har själv 60mm helsystem, airkit med snorkel m.m , det som saknas är 1060cc+ kit), Leverans tiden på Motty tar ca en vecka om han har den i lager och det brukar han ha....Vill du ha hjälp så hjälper jag gärna till!

Annars kanske "jocke i köping" är villig att låna ut sin pc3 tills du får hem en egen... han använder sin så lite ändå har jag hört ;)

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...