Aprilia-tråden.

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Men alltså... du skulle ju behöva en 30 kusar till minst för att hänga med 1098 på rakorna och det hittar man ju inte via en bygel... Tyvärr är det väl så att rsv twinnarna inte hänger med längre, vad som skulle behövas är en modern 1200 cc twin. I AMA kör dom ihop med supersport 600 hojarna och hänger inte med där... :(
Här finns lite godis men räkna med att hiva upp stora plånboken.

/R


Tack Ryno:tummenupp
Vem vet, hellre än att hosta upp 150-200,000:- för en 1098:a kanske jag lägger ner det på bigbore kit...

Men se på Alex Lind.. sjuukt snabb. Det måste finnas en möjlighet att skrämma ur 15-25hk mer än 122. UTAN 3-4000eu..

Men poängen var att konstatera att det verkligen INTE ÄR mer b/hk i en Factory -08. Med helsystem, PCIII, Raceluft filter/box & trattar.
Det är det jag tycker inte stämmer om det ny skall vara 147hk på veven, kammen eller var i h** man nu mäter?

Btw, Jag har "vanliga" Aprilia fälgar till regndäcken.. (med distanser till bromsskivorna) Ganska stooor skilnad mot Factory fälgarna.
//
Benny
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag gillade att köra Factory'n i BoTT i helgen, bra chassi & skapligt vrid..
Men fyy saatan va trist med 122hk... MÅSTE finnas nåt mer att göra.

1098:an tar ju 200m på rakan i Anderstorp, trots att jag tog in och passerade efter apex i första kurvan.

Jag har bara tagit bort spjället i luftintaget, dvs. inte rört valvet som styr det, ska man göra nått annat?
Tror jag har missat ta bort nått, bygla nått eller liknande. Men VAD???

Finns det NÅGON som KAN mecka Factory? (och har tid:brinnerup)
//
Benny

1060cc kolvkit, portade toppar, race kammar och ett SmaltMoto avgas ger dig minst 155 på slangen. Kostnaden blir hög och det är troligtvis billigare att köpa en 1098 istället.

En annan variant kanske kan vara att anpassa motorn till E85 och tokhöja kompet och på så vis få mera effekt/vrid.


/J
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Gjutjärn, jovisst... :hihi

Vanliga RSV:n har gjutna aluminiumfälgar.

Factoryn har frästa aluminiumfälgar som är 25% lättare än de gjutna.

Den enda aprilian som har frästa magnesiumfälgar orginal är den ytterst ovanliga nera-modellen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aprilia_RSV1000R
Hehe jo jag vet ;) Men jag menar på att iaf magnesium GÖR skillnad för en som kör enbart bana.

Jag gillade att köra Factory'n i BoTT i helgen, bra chassi & skapligt vrid..
Men fyy saatan va trist med 122hk... MÅSTE finnas nåt mer att göra.

1098:an tar ju 200m på rakan i Anderstorp, trots att jag tog in och passerade efter apex i första kurvan.

Jag har bara tagit bort spjället i luftintaget, dvs. inte rört valvet som styr det, ska man göra nått annat?
Tror jag har missat ta bort nått, bygla nått eller liknande. Men VAD???

Finns det NÅGON som KAN mecka Factory? (och har tid:brinnerup)
//
Benny
Jag körde 1.39 som bäst till slut på Anderstorp. Jag tror jag skulle kunna köra än fortare idag... med Aprilian o ett par klippiga Dunlop eller Pirelli. Trots allt klarade Mårtensen o Lundh 1.36 har jag för mig.

Någon måste sälja mig en Aprilia RSV1000R "billigt" nu.. bah.
 
Last edited:

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
En annan variant kanske kan vara att anpassa motorn till E85 och tokhöja kompet och på så vis få mera effekt/vrid./J

Hmm, å hållbarhet? ....

Ähhh. Tjööp min hoj. www.sporthoj.com/annonser/?id=29615
Är för dum att mecka, som du säger.. Billigare att köpa 1098 :)
//
Benny

Hehe jo jag vet ;) Men jag menar på att iaf magnesium GÖR skillnad för en som kör enbart bana.


Jag körde 1.39 som bäst till slut på Anderstorp. Jag tror jag skulle kunna köra än fortare idag... med Aprilian o ett par klippiga Dunlop eller Pirelli. Trots allt klarade Mårtensen o Lundh 1.36 har jag för mig.

Någon måste sälja mig en Aprilia RSV1000R "billigt" nu.. bah.

Vad bänkade du den till? 1,39.... är sjuukt snabbt. iofs körde väl Lind detsamma förra året?
//
B
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Hmm, å hållbarhet? ....

Ähhh. Tjööp min hoj. www.sporthoj.com/annonser/?id=29615
Är för dum att mecka, som du säger.. Billigare att köpa 1098 :)
//
Benny

Köp en 1198S och få traction control på köpet. Gör en enkel bananpassning, kåpor, najning, nån extrafälg osv och du har en VÄLDIGT konkurrens kraftig hoj, kostnad ca 250000 om hoj köps ny.

/J
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Hmm, å hållbarhet? ....

Ähhh. Tjööp min hoj. www.sporthoj.com/annonser/?id=29615
Är för dum att mecka, som du säger.. Billigare att köpa 1098 :)
//
Benny



Vad bänkade du den till? 1,39.... är sjuukt snabbt. iofs körde väl Lind detsamma förra året?
//
B
126 starka bakhjulspollar :D

Motorn jag har liggandes är lite trimmad o hade 134 bakhjulshästar vid bänkning.

Jo, det kan jag tänka mig.

Hur mycket skiljer det i vikt på ett par frästa magnesiumfälgar mot ett par frästa aluminiumfälgar?
Inte så hemskt mycket men 2-3 kg totalt på både hjulen vilken är mycket rotationsmassa som gör skillnad i både låg (mest) och högfartstagning av kurvor.

Hmm, å hållbarhet? ....

Ähhh. Tjööp min hoj. www.sporthoj.com/annonser/?id=29615
Är för dum att mecka, som du säger.. Billigare att köpa 1098 :)
//
Benny



Vad bänkade du den till? 1,39.... är sjuukt snabbt. iofs körde väl Lind detsamma förra året?
//
B
Förresten, här får du ett skambud på din Aprilia. 60! :D (exkl extradelar... behöver ej dom).
 
Last edited:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Gör en enkel bananpassning,

hahaha helt OT men jag läste det där som "banan passning", läste nog om det 20 ggr innan jag fick det rätt.. tur att man är smart :3freak

vad tar ni för eran kompressor-mod till RSVn förresten?, kikade runt på eran sida men hittade ingen prisinfo (hoppas att jag inte håller på och bli blind oxå :gnissla ) ?
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Växelindikator

När jag tittade på instrumenteringen på min rsv idag, så kunde jag tyda att det stod Gear under Lap.
Min tanke är då, om jag mot förmodan har missat att det är växelindikator original på dessa italienska fullblod?
Om i så fall, hur initierar jag den funktionen?

Någon som vet?
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
Tjenare.
Sålde min SV650 för ett par år sedan pga bilköp och har kört med stödhjul sedan dess, men det går inte mycket längre.
Spasmerna i höger handled börjar anta okontrolerbara former (har testat ansluta handen till andra organ för att se om symptomen upphör, men verkar vara helt olika behov...) så en ny cykel måste inföskaffas!
Då V-twin vore högst önskvärt, och Millen är så förtjusande vacker, så står den högst på önskelistan.
Har kollat runt lite och jämfört priserna på cyklar med lapparna i bakfickan och kommit fram till att jag nog får nöja mig med en -02:a eller -03:a (-R, inte Factory :( ).
Då till de stora frågorna.
Har Aprilia gjort några förändringar på den mellan -01 och -03 eller kan jag ta vilken som?
Vad blev bättre -04 (förutom utseendet) som är värt 10 lappar extra?

Har försökt hitta ett svar på detta, men ni tjattrar ju så mycket att det blir miltals med sidor att gå igenom. Inte ens sökfunktionen kunde rädda situationen för då hittade jag bara annat intressant som filmer från Banan och annat som lätt slukar 10min söktid...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Hehe jo jag vet ;) Men jag menar på att iaf magnesium GÖR skillnad för en som kör enbart bana.


kolla detta ang fälgar ,, http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=66513
Du citerar kasst :)

I övrigt det har inte enbart med ren vikt att göra utan även var på fälgen vikten är placerad.

Tjenare.
Sålde min SV650 för ett par år sedan pga bilköp och har kört med stödhjul sedan dess, men det går inte mycket längre.
Spasmerna i höger handled börjar anta okontrolerbara former (har testat ansluta handen till andra organ för att se om symptomen upphör, men verkar vara helt olika behov...) så en ny cykel måste inföskaffas!
Då V-twin vore högst önskvärt, och Millen är så förtjusande vacker, så står den högst på önskelistan.
Har kollat runt lite och jämfört priserna på cyklar med lapparna i bakfickan och kommit fram till att jag nog får nöja mig med en -02:a eller -03:a (-R, inte Factory :( ).
Då till de stora frågorna.
Har Aprilia gjort några förändringar på den mellan -01 och -03 eller kan jag ta vilken som?
Vad blev bättre -04 (förutom utseendet) som är värt 10 lappar extra?

Har försökt hitta ett svar på detta, men ni tjattrar ju så mycket att det blir miltals med sidor att gå igenom. Inte ens sökfunktionen kunde rädda situationen för då hittade jag bara annat intressant som filmer från Banan och annat som lätt slukar 10min söktid...
Du har en säkrare och överlag bättre maskin och för det är 10kkr i skillnad ingenting och den lär hålla bättre i värde oxå i med att det iaf är senaste designen.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
jag nog får nöja mig med en -02:a eller -03:a (-R, inte Factory :( ).
Då till de stora frågorna.
Har Aprilia gjort några förändringar på den mellan -01 och -03 eller kan jag ta vilken som?
Vad blev bättre -04 (förutom utseendet) som är värt 10 lappar extra?

Har försökt hitta ett svar på detta, men ni tjattrar ju så mycket att det blir miltals med sidor att gå igenom. Inte ens sökfunktionen kunde rädda situationen för då hittade jag bara annat intressant som filmer från Banan och annat som lätt slukar 10min söktid...

Rsv Mille R 01-03 har alla "motsvarande" extrautrustning som 04-09 factory.
Dvs 3xÖhlins, kolfiberdetaljer, smidda fälgar osv..
-03 Rsv Mille R fick dessutom radial-ok. Kanske den snyggaste av de "gamla"?

Sen har i alla fall jag konstaterat att det är en enorm skillnad i försäkringskostnad på en -01 och en -04, pengar som man kan ha
betydligt roligare för..
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
Tackar för svar!

Angående försäkring...
Några tips på vart det går att försäkra en Aprilia för endast en smått skamlig summa?
Kollat med If och Länsförsäkringar, men de var ju inte kloka.
Försökte kolla med Bilsport & MC, men Millen fanns inte med i deras lista, de kanske inte vill ha med dem att göra?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tackar för svar!

Angående försäkring...
Några tips på vart det går att försäkra en Aprilia för endast en smått skamlig summa?
Kollat med If och Länsförsäkringar, men de var ju inte kloka.
Försökte kolla med Bilsport & MC, men Millen fanns inte med i deras lista, de kanske inte vill ha med dem att göra?

För mig var Salus Ansvar (moderna försäkringar?) i särklass billigast!
Vill man ha Bilsport&Mc får man snällt välja en Tuono...
Trygg Hansa har ibland vettiga priser på sporthojar, men det skiljer från gång till gång känns det som :va
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Knarr/knäppande i bakhjulet löst utan att riva isär.

Bakhjulsknarr på Millen - sist det dök upp var jag spiksäker på att det var hjullagren, troligtvis var det det också den gången...

Skumt knarrande ljud en gång per varv på hjulet, hörs och känns i hjulet om man snurrar lite på det med bågen på depåstöd.

...det är ryckutjämnaren som ger ljudet (mina lager var som nya), jag rev isär, gjorde rent och fettade in - ljudet borta, tydligen inte helt ovanligt på Millen och dess derivat - det är i bussningarna...

Tänkte det kunde vara bra att dela med sig av upptäckterna.

/J

Vill komplettera SGM´s analys då jag tror att det kan hjälpa andra i samma situation.
Hade samma ljudeffekt på min hoj och kunde inte riktigt förstå hur denna förklaring helt täckte orsaken till fenomenet. Varför skulle bultarna röra sig fram och åter bara för att man roterar hjulet? De upplevs alla tillhöra en och samma roterande enhet eller...? :va

Jag kollade i manualen och snurrade på mitt hjul - knäpp - knäpp - knäpp... (och bara under ca 1/5-del av bakhjuls-varvet, jävligt konstigt !!!) Det borde ju finnas samma behov av rörelse hela varvet - om nu konstruktörerna på Aprilia tycker att det SKALL fungera på detta viset !!!???
Har antagligen tillbringat mer tid på undersöka fenomenet än vad det skulle tagit att bara följa SGM´s råd och åtgärda det. Men sån är jag, jag vill förstå orsak och verkan - inte bara laga utan att vara säker på att jag kommit på "roten till det onda".

Än märkligare blev det när jag (av misstag) råkade snurra hjulet baklänges. Jag upptäckte då att knäppandet inte kom på samma ställe på varvet... utan hade förskjutits ca 1/3-dels varv (senare enligt rotationsriktningen) ????? Va falls, skall rörelsen dessutom vara beroende av rotationsriktning... :dummer
(Jag fattade ingenting - borde nog vant mig vid denna status efter ca 50 år men inte...:tungan )

Man kan känna vibrationen i däcket (tydlig men liten) när det knäpper, vilket visar på att det troligtvis är en rörelse mellan två solida material (metall mot metall).
Efter att studerat sprängskisser över bakhjulet så finns det inte så många olika platser att välja på. Den enklaste att kontrollera är bultarna som håller drevet på plats.
De andra komponenterna ligger inne i fälgen och är inte alls lika enkla att kolla. :gnissla

Genom att lägga fingret mot en bult i taget kan man lätt känna om man träffar rätt komponent. Den 4:e bulten vibrerade kännbart vid varje knäpp, alla andra var "döda" när ljudet hördes.

Fram med U-nyckeln och... 4:an satt nästan löst.
Efter dragning av samtliga bultar (övriga satt OK) kontrollerades resultatet.
INTE ETT LJUD FRÅN BAKFÄLGEN :yoparty

Tänkte att för de som inte vill plocka isär hela bakhjulet kan detta spara några timmar som kan nyttjas till åkning.

Varför får man en rörelse över huvudtaget...?
Min gissning är att det beror på olikheter i lagerbanornas placering mellan fälg och drivpaket i kombination med att axeln inte är 110% rak efter några tusen mil av yeehaaa åkning. :D :hihi
Då komponenterna samverkar med i princip 0-tolerans behövs microskopiskt små skillnader för att det skall märkas när anspänningen förloras och rörelsen tillåts visa sig.

Hoppas att denna information var till nytta och glädje, ha en toppenkul sommar !!!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Klart lurigt, mina satt, och sitter som de skall - dragna med moment. :) Men det var torra bussningar som skapade ljudet på min pärla. :)

/J
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Rsv Mille R 01-03 har alla "motsvarande" extrautrustning som 04-09 factory.
Dvs 3xÖhlins, kolfiberdetaljer, smidda fälgar osv..
-03 Rsv Mille R fick dessutom radial-ok. Kanske den snyggaste av de "gamla"?

03:an fick lite annan bakplast också, mer slimmad röv och ingen sarg runt bakljusen.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
det var inte tänkt att citeras utan bara tänkt som en hänvisning,,
eftersom det spekuleras vilt hit o dit utan fakta så tyckte jag fakta skulle vara på sin plats.

/ JJJ


Du citerar kasst :)

I övrigt det har inte enbart med ren vikt att göra utan även var på fälgen vikten är placerad.


Du har en säkrare och överlag bättre maskin och för det är 10kkr i skillnad ingenting och den lär hålla bättre i värde oxå i med att det iaf är senaste designen.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top