Knarr/knäppande i bakhjulet löst utan att riva isär.
Bakhjulsknarr på Millen - sist det dök upp var jag spiksäker på att det var hjullagren, troligtvis var det det också den gången...
Skumt knarrande ljud en gång per varv på hjulet, hörs och känns i hjulet om man snurrar lite på det med bågen på depåstöd.
...det är ryckutjämnaren som ger ljudet (mina lager var som nya), jag rev isär, gjorde rent och fettade in - ljudet borta, tydligen inte helt ovanligt på Millen och dess derivat - det är i bussningarna...
Tänkte det kunde vara bra att dela med sig av upptäckterna.
/J
Vill komplettera SGM´s analys då jag tror att det kan hjälpa andra i samma situation.
Hade samma ljudeffekt på min hoj och kunde inte riktigt förstå hur denna förklaring helt täckte orsaken till fenomenet. Varför skulle bultarna röra sig fram och åter bara för att man roterar hjulet? De upplevs alla tillhöra en och samma roterande enhet eller...?
Jag kollade i manualen och snurrade på mitt hjul - knäpp - knäpp - knäpp... (och bara under ca 1/5-del av bakhjuls-varvet, jävligt konstigt !!!) Det borde ju finnas samma behov av rörelse hela varvet - om nu konstruktörerna på Aprilia tycker att det SKALL fungera på detta viset !!!???
Har antagligen tillbringat mer tid på undersöka fenomenet än vad det skulle tagit att bara följa SGM´s råd och åtgärda det. Men sån är jag, jag vill förstå orsak och verkan - inte bara laga utan att vara säker på att jag kommit på "roten till det onda".
Än märkligare blev det när jag (av misstag) råkade snurra hjulet baklänges. Jag upptäckte då att knäppandet inte kom på samma ställe på varvet... utan hade förskjutits ca 1/3-dels varv (senare enligt rotationsriktningen) ????? Va falls, skall rörelsen dessutom vara beroende av rotationsriktning...
(Jag fattade ingenting - borde nog vant mig vid denna status efter ca 50 år men inte...
)
Man kan känna vibrationen i däcket (tydlig men liten) när det knäpper, vilket visar på att det troligtvis är en rörelse mellan två solida material (metall mot metall).
Efter att studerat sprängskisser över bakhjulet så finns det inte så många olika platser att välja på. Den enklaste att kontrollera är bultarna som håller drevet på plats.
De andra komponenterna ligger inne i fälgen och är inte alls lika enkla att kolla.
Genom att lägga fingret mot en bult i taget kan man lätt känna om man träffar rätt komponent. Den 4:e bulten vibrerade kännbart vid varje knäpp, alla andra var "döda" när ljudet hördes.
Fram med U-nyckeln och... 4:an satt nästan löst.
Efter dragning av samtliga bultar (övriga satt OK) kontrollerades resultatet.
INTE ETT LJUD FRÅN BAKFÄLGEN
Tänkte att för de som inte vill plocka isär hela bakhjulet kan detta spara några timmar som kan nyttjas till åkning.
Varför får man en rörelse över huvudtaget...?
Min gissning är att det beror på olikheter i lagerbanornas placering mellan fälg och drivpaket i kombination med att axeln inte är 110% rak efter några tusen mil av yeehaaa åkning.
Då komponenterna samverkar med i princip 0-tolerans behövs microskopiskt små skillnader för att det skall märkas när anspänningen förloras och rörelsen tillåts visa sig.
Hoppas att denna information var till nytta och glädje, ha en toppenkul sommar !!!