Tack för
DP says:
Fick ett servicemeddelande idag att min motor SKA bytas......
Mycket bra av Aprilia att göra så tycker jag....
BTW:
Vred om nyckeln idag för att få titta lite i displayen, där står: "Remember to insert your user code" i 10 sec.... ??
Hittar inte något i manualen som förklarar.
Nån som har en aning vad det är och varför????
Jag för min del vill nog hävda att DP skräms lite i onödan.
Nycklarna skall vara kodade från start.
"User code" syftar på en kod som immobilizer-systemet kommer att fråga
efter om du använder en nyckel utan transponder.
Alltså om systemet av någon anledning inte kan läsa nyckelns transponder
så kan du fortfarande komma iväg OM du knappar in rätt kod.
Exakt hur menyerna för att knappa in koden ser ut,varierar lite beroende på hojtyp.
Det är nog rätt vanligt att man väljer någon mycket enkel kod så att man
har en chans att komma ihåg den om den verkligen skulle behövas.
Hamnar du någon gång i ett läge där koden krävs och du inte kommer
ihåg den så är man rätt rökt.
Man kan ju skita i att knacka in någon kod alls men då får man leva med
det där irriterande medelandet och en immobilizer som inte är helt
aktiverad dvs man kan köra iväg hojen om man käcker låset.
Nya nycklar KAN ha ett okodat transponder-chip (ex. om du köper en extranyckel).
En sådan nyckel måste kodas så att immobilizern känner igen den.
Proceduren för att göra detta varierar också; På en RSVR måste du använda "the blue key" som bara handlare har. På en Tuono kan du
koda nyckeln själv förutsatt att du redan har en nyckel som är korrekt kodad.
Hur det funkar på en RSV4 vete tusan men något av dom två alternativen
är det nog iaf.