Aprilia-tråden.

benny74

v-twin power....
Gick med
11 Nov 2009
Hoj
00 aprilia falco fighter
Här är två bilder, den ena här nedan visar din hoj. Nederst, Tuono gen1
De inringade skruvarna sitter på samma position på båda hojarna, i samma modell av fäste. Bör passa tycker man. Bakre fäste bör du kunna snickra av en bit plåt motsv.

Tuono

kolla garage bilder
Som synes är tuono spoilern en bra bit större

ja den är lite större kollat på bilder och oljekylarn sittter lite olika på dom kanske blir för mycket att skära för att det ska se bra ut skulle kanske beställa denna men som sagt behöver endast magspoilern vad tror ni
kolla garage på min sida och denna länk
http://www.motorcycledaily.com/30january02falcofighter.html

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Har fått min Motty AFR tuner och har påbörjat installationen. Kan ni hjälpa till lite bara genom att bekräfta vart grejerna sitter man ska koppla in sig på.

- Injector input #1 och #2
Dessa två är ju inte så svåra å hitta.

- Injector driver #1 och #2
Vilka är dessa som det pekar till?

ECT input? (menar de ECU?)
Vad menar de?
Färg på kabel Rosa/Svart.

Vart sitter RPM sensor?

Vart sitter Speed sensor?

Vart är bäst att koppla in sig på 12V (batteriet) ?

Sedan ska det ju grundas 3 kablar ner på 1 punkt, vart vore bäst?

Skjut mig inte.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Har fått min Motty AFR tuner och har påbörjat installationen. Kan ni hjälpa till lite bara genom att bekräfta vart grejerna sitter man ska koppla in sig på.

- Injector input #1 och #2
Dessa två är ju inte så svåra å hitta.

- Injector driver #1 och #2
Vilka är dessa som det pekar till?

ECT input? (menar de ECU?)
Vad menar de?
Färg på kabel Rosa/Svart.

Vart sitter RPM sensor?

Vart sitter Speed sensor?

Vart är bäst att koppla in sig på 12V (batteriet) ?

Sedan ska det ju grundas 3 kablar ner på 1 punkt, vart vore bäst?

Skjut mig inte.

Jag har alla de svaren, Men tyvär vet jag inte vart jag har papprena... men jag kan kolla på hojen, men tyvär så kan jag inte åka till den förens nästa vecka.... har deltidsbrandman jour denna vecka :/

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har alla de svaren, Men tyvär vet jag inte vart jag har papprena... men jag kan kolla på hojen, men tyvär så kan jag inte åka till den förens nästa vecka.... har deltidsbrandman jour denna vecka :/
Då får du kolla det nästa vecka :) Annars om du minns... kan du försöka minnas vart jag ska kika.

Speed sensorn, har löst sig. Den är ju enkel.

Men RPM-sensorn. Är det sensorn för vevaxeln de menar? Peka mig rätt.

Vart kopplade du in dig på 12+? Direkt på batteriet? Eller efter en säkring... troligen.
Samt vart grundade du?

Sedan har du tid att förklara lite med Injector driver och detta? Vart gjorde du kapningen?

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Då får du kolla det nästa vecka :) Annars om du minns... kan du försöka minnas vart jag ska kika.

Speed sensorn, har löst sig. Den är ju enkel.

Men RPM-sensorn. Är det sensorn för vevaxeln de menar? Peka mig rätt.

Vart kopplade du in dig på 12+? Direkt på batteriet? Eller efter en säkring... troligen.
Samt vart grundade du?

Sedan har du tid att förklara lite med Injector driver och detta? Vart gjorde du kapningen?

Du har e-mail m.m :)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Och det löste sig alldeles själv. Känns ju puckat med vad man skrev ovan, men jag råkade helt enkelt missa en detalj i elschemat över RSVn. Såg inte referenspunkterna Motty pekade till först... sen såg jag och då var allt glasklart. :)

Bifogat

• IMG_8445.jpg
    IMG_8445.jpg
    97.7 KB · Visningar: 79
  • IMG_8446.jpg
    IMG_8446.jpg
    98.7 KB · Visningar: 78

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tamas har inte lämnat något åt slumpen, det gäller bara att hitta det.

Glöm nu inte kalibrera och justera in sonder och givare :tummenupp
Sonder o givare? Du menar lambdan...? Egentligen bara den som behöver ett riktvärde.

Försökte dock starta hojen nu o batteriet var dåligt, så det är på laddning nu. Tar väl ett par timmar innan jag kan testa igen. Bah.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sonder o givare? Du menar lambdan...? Egentligen bara den som behöver ett riktvärde.

Försökte dock starta hojen nu o batteriet var dåligt, så det är på laddning nu. Tar väl ett par timmar innan jag kan testa igen. Bah.

Både den sonden till mottyn och sen till LC-1an. Sen ska LC-1ans värden justeras in mot mottyn (gräns vänster och höger). Och slutligen TPS mot mottyn. Sen bör det vara alles. Du har ju bryggkopplingsplinten, som gör att du kan koppla bort mottyn rent fysiskt, så du vet att dina kopplingar är ok..

JORDPUNKTEN är A o O! Nära orginal ECU som möjligt!! (annars får man spänningsrippel på TPS värde till motty /störningar och det vill du inte ha) Sen ska det lödas och INGET annat. Jag har testat, bara för att...

Kom ihåg att inte köra med sonderna i om de inte är spänningssatta. En icke driftsatt sond dödas av avgaserna/fukten tillslut.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Både den sonden till mottyn och sen till LC-1an. Sen ska LC-1ans värden justeras in mot mottyn (gräns vänster och höger). Och slutligen TPS mot mottyn. Sen bör det vara alles. Du har ju bryggkopplingsplinten, som gör att du kan koppla bort mottyn rent fysiskt, så du vet att dina kopplingar är ok..

JORDPUNKTEN är A o O! Nära orginal ECU som möjligt!! (annars får man spänningsrippel på TPS värde till motty /störningar och det vill du inte ha) Sen ska det lödas och INGET annat. Jag har testat, bara för att...

Kom ihåg att inte köra med sonderna i om de inte är spänningssatta. En icke driftsatt sond dödas av avgaserna/fukten tillslut.
Ah, du smeta på med ord som komplicerade det hela =)

Jag är färdig med installationen och personen bakom Motty har bekräftat mina logfiler att jag har väldig låg "noise" i kablarna. Så allt funkar perfa.

LC-1an ska installeras först senare när jag har ett helsystem som har 2 hål för lambdorna.

Här är bilder på färdigt resultat:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4573893&postcount=316

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ah, du smeta på med ord som komplicerade det hela =)

Jag är färdig med installationen och personen bakom Motty har bekräftat mina logfiler att jag har väldig låg "noise" i kablarna. Så allt funkar perfa.

LC-1an ska installeras först senare när jag har ett helsystem som har 2 hål för lambdorna.

Här är bilder på färdigt resultat:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4573893&postcount=316

Gott mos! Som sagt, får du bekymmer eller frågor så finns både Lam-Kaka och undertecknad som grejat med Motty.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Undrar om någon har en sprängskiss eller verkstadshandbok eller liknande till en Mille -02.

Håller på att montera tillbaks alla originaldelar på hojen efter att ha kört i fighterläge ett par säsonger och skulle vilja ha lite referenser så jag är säker på att alla kablar och vajrar blir dragna rätt väg och att alla skruvar hamnar på rätt ställe.
Det har uppstått lite tveksamheter då det finns skruvar av samma typ och gäng men med olika längd. Skiljer inte mycket och jag har hittills inte hittat något ställe där det verkar göra någon skillnad, men man slås ju ändå av känslan att de monterat en 5 mm längre skruv på vissa ställen av en anledning.
(Eller är det så att de bara tagit vad som låg närmast vid montering? De är ju trots allt italienare och dricker troligtvis vin både till frukost och lunch.:rolleyes:)

Hade en verkstadshandbok i pdf-format förut, men var tvungen att formatera datorn så den gick förlorad och stället jag hittade den finns inte kvar.

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Undrar om någon har en sprängskiss eller verkstadshandbok eller liknande till en Mille -02.

Håller på att montera tillbaks alla originaldelar på hojen efter att ha kört i fighterläge ett par säsonger och skulle vilja ha lite referenser så jag är säker på att alla kablar och vajrar blir dragna rätt väg och att alla skruvar hamnar på rätt ställe.
Det har uppstått lite tveksamheter då det finns skruvar av samma typ och gäng men med olika längd. Skiljer inte mycket och jag har hittills inte hittat något ställe där det verkar göra någon skillnad, men man slås ju ändå av känslan att de monterat en 5 mm längre skruv på vissa ställen av en anledning.
(Eller är det så att de bara tagit vad som låg närmast vid montering? De är ju trots allt italienare och dricker troligtvis vin både till frukost och lunch.:rolleyes:)

Hade en verkstadshandbok i pdf-format förut, men var tvungen att formatera datorn så den gick förlorad och stället jag hittade den finns inte kvar.

Du har PM

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Tackar mycket. Har funderat mycket på var den sista "kabelöglan" skulle sitta. Var tydligen till gasvajrar, skulle monteras vid tändningslåset. Trist när man får saker över.

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Bakdämpare

Hoj!

Jag går igenom hojen i vinter och ska bl.a serva bakstötdämparen. Hojen är en Mille -03, således en Sachs-dämpare.

Finns det någon här som har manual eller instruktioner som jag kan ta del av?

Skicka gärna ett pm då jag inte läser så mkt i den här tråden.

MVH
Andreas

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
ja passar dom ?? så varför inte

synd att landet är så avlångt skulle vara kul att sträcka lite på falcon lite men trist att köra ner själv

Synd att det ska vara så långt bort från oss uppe i norr... :(

Nääe, nu tycker jag ni tar till ursäkterna lite fööör snabbt...
...annars hör man mest att 25mil till onsdagsdansen är ett stenkast !
:va

Fixa en transport för tre-fyra hojar, senast ombord kör till nästa liftare, plocka upp Lam-Kaka (vare sig han vill eller ej) på vägen och kom ner för en kanon trevlig dag med personlig guide och middag med kvällsaktiviteter.

Om ni tycker det blev för lite "reducera" under träffen kan ni alltid "sam-tiga" på vägen upp igen... :krama :rofl :hihi

Skämt å sido.
Jag vet att detta blir årets Aprilia träff i Svedala - don´t miss it !!! :yoparty
Det skulle verkligen vara kul att få med några som bor "norr om Dalälven" - ett kalas bra tillfälle att skapa kontakter över hela landet.
Hoppas att vi ses !!!
/
Lekledar´n

Barcelona

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Aprilia Mille Factory -04
Tjena gänget!
Jag vill köpa vita blinkersglas till speglarna på en Mille -04. Nån som har tips var det finns för hyffsad peng? Har kollat ebay men hittar bara kompletta speglar, lite onödigt känns det som.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Fick äntligen tid att vara några timmar i garaget tidigare idag. Lite småpyssel på stora Aprilian bara.

Lilla Aprilian kommer få sig en ordentlig översyn i vinter. Får se hur mycket man hinner med men slitdelarna ska i alla fall förhoppningsvis hinnas bytas ut.

Bifogat

• resize of IMG_5996.JPG
    resize of IMG_5996.JPG
    192.8 KB · Visningar: 53
  • resize of IMG_5997.JPG
    resize of IMG_5997.JPG
    169.5 KB · Visningar: 49

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Tjena gänget!
Jag vill köpa vita blinkersglas till speglarna på en Mille -04. Nån som har tips var det finns för hyffsad peng? Har kollat ebay men hittar bara kompletta speglar, lite onödigt känns det som.

http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=2669

27_feb_06%20005.jpg

Sådana?

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...