Aprilia-tråden.

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Letar kraschpuckar å kåpglas till bettan,vad bör man köpa?Vill typ ha ett doublebubble till min,vad har ni andra köpt å vad är bra shit?

Clearups

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Hej!
Undrar hur mycket effekt det ger att avstrypa Falcon i luftburken och ecu:n?
Blir effekten 118 hk som är uppgiven orginaleffekt eller blir det ännu mer?:)

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
118 hk är ju den effekt som både falco o millen levererades med,
och efter att strypningarna är borta och öppnare avgas monterats
så brukar det bli omkring 128hk :tummenupp

Hej!
Undrar hur mycket effekt det ger att avstrypa Falcon i luftburken och ecu:n?
Blir effekten 118 hk som är uppgiven orginaleffekt eller blir det ännu mer?:)

Last edited:

peha08

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
Aprilia RSV -99
Hejsan

Vet inte riktigt hur man gör ett inlägg men vi får se om någon kan svar på min fråga. Hittar ingen ny inläggsknapp...Har en RSV Mille 99.
Den vill ej dra runt startmotor och då tänkte jag startmotorrelä för det klickar inte. Dock så hör jag inte heller bränsleepumpen som någon sagt att man bör höra men hör inte den heller. Kollat säkringar och dödarknapp. Tips emottages tacksamt... fint väder i Malmö!

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Då var det min tur, läckande slavcylinder till kopplingen! :banana Vad "ska" man ha? Byte till ny slavcylinder istället för bara o-ringen är rekommenderat om det ska hålla tätt framöver va? Har för mig att jag sett länkar innan i tråden men den är ju några sidor lång nu...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hejsan

Vet inte riktigt hur man gör ett inlägg men vi får se om någon kan svar på min fråga. Hittar ingen ny inläggsknapp...Har en RSV Mille 99.
Den vill ej dra runt startmotor och då tänkte jag startmotorrelä för det klickar inte. Dock så hör jag inte heller bränsleepumpen som någon sagt att man bör höra men hör inte den heller. Kollat säkringar och dödarknapp. Tips emottages tacksamt... fint väder i Malmö!

Startspärr? Dvs har du larm på hojen?

Pumpen ska dra igång när du slår till tändning och "dödarknappen" är i "run".

Du har av en händelse inte kopplat samman en kontakt under kutsen, rund, enkel kontakt? Då har du gått in i diagnos-mod och då blir det också såhär.

Sista alternativet kan vara tilt-brytaren. Om den nu av nån anledning flyttat på sig :va

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Motordelar till Pegaso, nån som har eller vet?

Nu har jag rivit isär motorn och kollat. Lilländan på vevstaken hade gett sig med en rejäl nypning som följd + att lagret i storändan rasat. Toppen har mao klarat sig bra ivaf

Nån som har en motor eller delar liggande?

Japp då har man skaffat en apa till.. med rasad motor dock!

Skall bli kul o se hur Pegason är när jag renoverat den!

peha08

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
Aprilia RSV -99
Startspärr? Dvs har du larm på hojen?

Pumpen ska dra igång när du slår till tändning och "dödarknappen" är i "run".

Du har av en händelse inte kopplat samman en kontakt under kutsen, rund, enkel kontakt? Då har du gått in i diagnos-mod och då blir det också såhär.

Sista alternativet kan vara tilt-brytaren. Om den nu av nån anledning flyttat på sig :va

Problemet löst: Det var dödarknappen ändå.. Hade kollat den men det måste ha ärgat lite. Tryckte på den 10ggr i följd och sedan helt plötsligt så bruum.., fan vad rädd man blir när det strular så här, inga roliga fel att söka efter heller, Tack för hjälpen och det snabba svaret!!!

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Jag provade köra hojen med tanken något upplyft nu och det kändes som om de gick mycket bättre. På min airbox jag gjort själv har jag gjort så att det är tätt mellan airboxen och tanken för att behålla luffarturbon, men när jag tittat på typ renagades lösning så har den ingen tätning mellan plattan och tanken. Kan det vara så att den går bättre IOM att den kan andas mer fritt? Borde man inte förlora endel på att ta bort luffarturbon? Jag ska prova hojen utan luftfiltret och för att utesluta att det in sabbat luftflödet. Dela gärna med er av era åsikter!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Re: Aprilia-tråden!!!

En dum fråga, ska det sitta enligt bilden på bakhjulet?? Alltså hjullager, låsring, packbox och sedan distansen?
Verkar som om lagret har tokskurit och vill veta om det är mobterings fel av mig som gjort det eller ej!

Bifogat

• ImageUploadedByTapatalk.jpg
    ImageUploadedByTapatalk.jpg
    235.7 KB · Visningar: 38

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
En dum fråga, ska det sitta enligt bilden på bakhjulet?? Alltså hjullager, låsring, packbox och sedan distansen?
Verkar som om lagret har tokskurit och vill veta om det är mobterings fel av mig som gjort det eller ej!

Ser helt OK ut på den sidan, det är inte den inre distansen nr 24 som saknas då? se skiss (vid ryckdämparen). Den försvann:va för mig vid ett däcksbyte (tänker inte nämna verkstaden) utan mothåll innebar det att lagren gav med sig och skar till sist, tog en stund att komma på att det var just en av dessa distanser som saknades. lärdomen för mig ialla fall blev att lämna allt löst hemma innan hjulen lämnas för däcksbyte..:gnissla

Bifogat

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    86.9 KB · Visningar: 42
  • Skärmklipp2.JPG
    Skärmklipp2.JPG
    117.7 KB · Visningar: 33
Last edited:

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj

Tunkur skrev:
Ser helt OK ut på den sidan, det är inte den inre distansen nr 24 som saknas då? se skiss (vid ryckdämparen). Den försvann:va för mig vid ett däcksbyte (tänker inte nämna verkstaden) utan mothåll innebar det att lagren gav med sig och skar till sist, tog en stund att komma på att det var just en av dessa distanser som saknades. lärdomen för mig ialla fall blev att lämna allt löst hemma innan hjulen lämnas för däcksbyte..:gnissla

Jupp, det verkar sitta som det ska på den sidan. Det är väll de tjocka, på bilden, distanserna som ska sitta på varsin sina om bakhjulet?

Bifogat

238.7 KB · Visningar: 35

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj

Hjullagret lämnade en liten souvenir i svingen också.......

Bifogat

237.3 KB · Visningar: 43

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj

Hittade felet, det var lagret i drevhållaren som gett upp..... Någon som vet får gärna svara på vilka distanser som ska sitta var!

Bifogat

233.3 KB · Visningar: 40

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Hittade felet, det var lagret i drevhållaren som gett upp..... Någon som vet får gärna svara på vilka distanser som ska sitta var!

Om jag inte ser helt fel är det just den ena av distanserna nr 24 som saknas den inre då om du inte plockat bort den för bilden skull, om du kollar på spränskissen skall följande sitta på "drevhållaren" utifrån och in.
  • distans nr 8
  • packbox 21
  • låsring 22
  • lager 23
  • distans 24
  • lager 23
  • sedan en distans nr 24 igen (den som ser ut att fattas)
Den sista distansen skall alltså sitta mellan högra lagret nr 19 och vänstra lagret nr 23 enl skiss. Hur är det med det högra lager 19, verkar det OK? Annars finns det ju risk att det har tagit stryk också.

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Luffarturbo på hoj är överskattat. Bättre om hojen får andas fritt från ett luftrum där luften är relativt lugn (lugn som i lite turbulens).

Tack, ska prova ta bort min tätning!

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...