Aprilia-tråden.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Hittade felet, det var lagret i drevhållaren som gett upp..... Någon som vet får gärna svara på vilka distanser som ska sitta var!
Välkommen hem till mig på fredag (ledig hela dan) och kolla distanser, ta med dig USB om du kommer ihåg.

:banana

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Om jag inte ser helt fel är det just den ena av distanserna nr 24 som saknas den inre då om du inte plockat bort den för bilden skull, om du kollar på spränskissen skall följande sitta på "drevhållaren" utifrån och in.
  • distans nr 8
  • packbox 21
  • låsring 22
  • lager 23
  • distans 24
  • lager 23
  • sedan en distans nr 24 igen (den som ser ut att fattas)
Den sista distansen skall alltså sitta mellan högra lagret nr 19 och vänstra lagret nr 23 enl skiss. Hur är det med det högra lager 19, verkar det OK? Annars finns det ju risk att det har tagit stryk också.

När du skriver 24, du menar inte nr 18? För den fattades nämligen på det innersta lagret i drevhållaren så jag antar att det var den som orsakade haveriet. Det andra lagret som sitter i drevhållaren är också
slut så det blir nya lager i morgon. Men nr 18 ska alltså pressas in i lagerna? Det är det ända sättet att få dit dem som jag ser det.

Jag är verkligen glad att jag upptäckte detta på macken när jag tankade, jag var nämligen påväg ut på motorvägen för att testa toppfarten efter vinterns modifikationer. :gnissla

jag bifogar sprängskissen igen så det inte blir några missförstånd.

http://www.ultimateparts.net/aprili...001,2002-Aprilia-Spare-Parts-Genuine-&i=18158

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
När du skriver 24, du menar inte nr 18? För den fattades nämligen på det innersta lagret i drevhållaren så jag antar att det var den som orsakade haveriet. Det andra lagret som sitter i drevhållaren är också
slut så det blir nya lager i morgon. Men nr 18 ska alltså pressas in i lagerna? Det är det ända sättet att få dit dem som jag ser det.

Jag är verkligen glad att jag upptäckte detta på macken när jag tankade, jag var nämligen påväg ut på motorvägen för att testa toppfarten efter vinterns modifikationer. :gnissla

jag bifogar sprängskissen igen så det inte blir några missförstånd.

http://www.ultimateparts.net/aprili...001,2002-Aprilia-Spare-Parts-Genuine-&i=18158

Helt riktigt nr 18 enligt din skiss.

I den äldre skissen dvs. bilden på mitt inlägg heter samma distans 24.

Så det är samma distans vi pratar om :tummenupp

Distansen sitter intryckt i lagret, pressat skulle jag inte vilja säga iom att den går ganska lätt att ta/ramla bort, därför bättre att plocka bort allt sådant själv innan hjulet lämnas till däckverkstaden.

Lycka till

Last edited:

Mr.TT

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
???
Tjena Gentlemen.

Ännu en mc-mupp har set ljuset! :p

Från början trodde man att det skulle bli en Super motard, men fan, höll på att skaka ihjel mig när jag testade en här om dan!!

Ända fråga är väl nu, vilken model man skal köpa, tänkar lägga ner 40-50 papp.

Hoppas nån av är har tid me ett par pointers.. Nogra "problem" me vissa modeller osv ?

Föredrar ni R-modellen eller...

kom glad

Thomas

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Är det någon som har en drevhållare att sälja? Eller finns det någon eftermarknads variant på dem?? Ser nämligen ut som om man bara kan beställa drevhållaren komplett som kitt med lager, packboxar und alles, och det är jag inte intresserad av! Har köpt nya lager redan...

Edit: det lär väll finnas på ebay förresten. Dock så vägrar den registrera mig där och jag har mailat supporten flera gånger utan att få något svar.....
Är det någon som har konto som kan tänka sig göra en insats? Jag. Betalar självklart i förskott! Det som behövs är drevhållaren samt de 2 distanserna som pressas i lagerna i drevhållaren ( nummer 18 på bifogad sprängskiss)

Last edited:

Nickrider

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
Hoj lös
Jag fattar ingenting:confused:
Har bytt startrelät som var trasigt på min Mille 02:a.
Märkte också att batteriet var taskigt,så det är också bytt.
Och nu till det konstiga,den vill inte starta!!!?:confused::confused::gnissla
Startmotorn går runt o den vill inte tända.
I bland går den i gång bara för att dö ett par sek senare.
Snälla hjälp mej! :huvet:huvet

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory

Kolla så att stiften inte har blivit sura.
Jag hade ett liknande problem på min gamla 03a. Den surade jävligt lätt om den inte startade direkt.
Jag bytte ut Iridium stiften som inte tålde någon soppa alls till vanliga NGK. Efter det hade jag aldrig mer det problemet.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tjena Gentlemen.

Ännu en mc-mupp har set ljuset! :p

Från början trodde man att det skulle bli en Super motard, men fan, höll på att skaka ihjel mig när jag testade en här om dan!!

Ända fråga är väl nu, vilken model man skal köpa, tänkar lägga ner 40-50 papp.

Hoppas nån av är har tid me ett par pointers.. Nogra "problem" me vissa modeller osv ?

Föredrar ni R-modellen eller...

kom glad

Thomas

Tjaa.. Om du funderat på motard innan så kanske en upprätt körställning funkar bättre för dig?
En Tuono, eller kanske en Falco?

Millarna är tokfina hojar de med, men då är det sporthoj med allt vad det innebär i förskringar.

Näe, 1000cc hojarna är ordentligt driftsäkra helt enkelt. Dock kan allt bli skit med dålig skötsel. Skick skvallrar direkt.

Mr.TT

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
???
Tjaa.. Om du funderat på motard innan så kanske en upprätt körställning funkar bättre för dig?
En Tuono, eller kanske en Falco?

Millarna är tokfina hojar de med, men då är det sporthoj med allt vad det innebär i förskringar.

Näe, 1000cc hojarna är ordentligt driftsäkra helt enkelt. Dock kan allt bli skit med dålig skötsel. Skick skvallrar direkt.

Tack för svaret, först och främst :tummenupp

Nja, motarden var väl endast för at testa nånting annat på gatan, mest til lite buskörning.

Fick min första cross maskin när jag var 4 år gammal, och har sen tävlat cross och speedway, haft ett antal gammal gixxer, och andre japanera, bygd harleyer.. Sugen på at testa nåt nyt! :yoparty ... sen tyckar jag att ljudet är underbart, och tja, hojen verkar våra super!! måsta äga :)

Omedelbart tänkte jag väl en 02a eller nåt sånt.. Vad är realistisk för dom pengarna ( 40-50) ?? kannske man är "tvungen" att lägga ner lite mer??

O ja, BTW, jag har gått i skolan, men e dansk från början.. då fick vi det me :)

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Någon som har original tankväska till 1 gen mille eller tuono och kan tala om hur den ska fästas? Fick en med hojen men misstänker att jag saknar fästen eller så begriper jag bara inte. Nåt som inte är helt ovanligt iofs :)

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn

Om du varit vid startreläet och rotat så kanske tippsensorn fått sig en törn också, kolla så att den sitter rätt. Vet av erfarenhet att hojen kan uppträda konstigt om det hänt... :rolleyes:

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Om du har någon som har en fräs i bekantskapskretsen så löser denna detta genom att fräsa ner originalen på en kafferast.

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Hej på er!

Tänkte precis beställa ett par LeoVince EVO II till min Falco som fortfarande har originalburkarna på. Men så kom jag på att jag kanske borde fråga om det är nån som har nå begagnade pipor till Falco liggande?

Eller kanske nån känner till nå fräckt ställe som säljer Apriliaslipons skitbilligt. Praktiskt taget gratis! Inte? Nähe..

Blir nämligen farsa alldeles snart och har ont om pengautrymme för hoj nu när det köps barnvagnar och spjälsängar istället.

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...