Aprilia-tråden.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Tja! Har precis köpt en ETV 1000 Caponord och undrar lite om vilka som sysslar med Aprilia i Stockholmsområdet eller i närheten av det?
 

Treble

Medlem
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
EX: Honda CBR1000RR -06, Suzuki TL1000S -00, Aprilia RS250 -00, Aprilia RS125 -03, Aprilia RS50 -02
Ja just det ja. Jag kan tänka mig att det komplicerar det hela ytterliggare.
Är det samma oljetank på mille och falco? De har jag inte tänkt på.

För min del så blir det att borra upp hålet och gänga nytt och hoppas på att skallen på nya bulten passar i originalurfräsningen i tråget. Annars får jag väl fräsa upp lite i godset så bultskallen och eventuell bricka/packning får plats. Tur att oljetråget går att ta lös relativt enkelt och att jag inte pajade blocket.



Jag kan hjälpa dig med insats gänga från Helicoil!
Håller bättre än original! :yoparty

Jag har ett problem att det alltidkommer in luft i frambromsen. Det löser sig lätt genom att lufta uppe vid handtaget men det kommer tillbaka väldigt fort igen. Man tycker att om det skulle läcka in luft någonstans så borde den lämna ett spår av bromsvätska där den läcker men jag hittar inget. Är det någon som har varit med om något liknande?



Jakob min vän, Du behöver en ny pump!
Jag kan sälja en ny till dig för 2450:- ink moms
Hör av dig!! :tummenupp
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Har undrat lite varför alla skriver att Tuono:n är så väldigt lätt fram, idag efter byte av luftfilter till K&N och byte av chip börjar jag nog förstå :D
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Jag kan hjälpa dig med insats gänga från Helicoil!
Håller bättre än original! :yoparty

Japp!
Insatsgänga från biltema och lite anaeroblim är skiten.
Jag borrade upp hålet för att behålla M8 pluggen, gängade nytt och dit med insatsgängan.
Hade lite problem att få ut allt metallspån men jag tror det mesta är ute nu. Jag har ju en sil och ett filter oxå om det skulle blivit kvar nån flisa.
Tanken är monterad och fylld!

Nu ska bara drivpaketet dit sen är det bara att köra.

Jag måste nita kedjan bara. Hur gör ni?
Nitar ni själva på plats eller åker ni på firma och får hjälp?
 
Last edited:

Ride

Det löser sig
Gick med
6 Jul 2006
Ort
Piteå
Hoj
H-D
Tjena!

Min throttle positions sensor har pajat antar jag då jag kollat alla kablar och kan köra bågen utan att ha den i kopplad (gör ingen skillnad om den sitter i eller inte). tänkt höra om någon har en sådan på hyllan eller om det är e-bay som gäller?

Går hojen dåligt på något sätt?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har undrat lite varför alla skriver att Tuono:n är så väldigt lätt fram, idag efter byte av luftfilter till K&N och byte av chip börjar jag nog förstå :D

De är ondskefulla och lömska små djävlar de där Tuonosarna :D

Provat dreva om också? Typ till 15-42 eller liknande, då bör man inte ha några möjligheter att hålla nosen nere, alls...

Jag måste nita kedjan bara. Hur gör ni?
Nitar ni själva på plats eller åker ni på firma och får hjälp?

På plats. Kulhammare, ev en körnare och nåt stort, hårt och stadigt som mothåll. (Nä, ditt organ räcker icke :näsblod )
En 10kg slägga eller så är mer lämpad.
Detta är den så kallade "snikfixarmodellen".
Har man onödigt tungt läder kan man alltid införskaffa sig ett extra ordinärt nitningsverktyg.
 
Last edited:

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
På plats. Kulhammare, ev en körnare och nåt stort, hårt och stadigt som mothåll. (Nä, ditt organ räcker icke :näsblod )
En 10kg slägga eller så är mer lämpad.
Detta är den så kallade "snikfixarmodellen".
Har man onödigt tungt läder kan man alltid införskaffa sig ett extra ordinärt nitningsverktyg.

Precis som du skriver så kostar nitningssatser alldeles för mycket.
Kulhammare får det bli...slutar väl med att jag tappar kedjan på E4.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Nån som har falco här inne som kan ta en titt på framdrevet?

Hur många kugg är egentligen original?
Har ni "gummibrickor" på båda sidorna av framdrevet?

På mitt framdrev sitter det en gummiskiva fastsatt i stansade hål på varsin sida drevet. Det gjorde det inte på det nya jag köpte...antar att det är nåt påhitt för att kedjan ska få lite mys och stöd.
Dessutom fick jag 17kugg och det som satt där avr det 16 på...jag tänker iaf inte gå upp till 17.
 

Bifogat

  • Bild 004.jpg
    Bild 004.jpg
    227.3 KB · Visningar: 57

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Aprilia-tråden!!!

Treble skrev:
Jakob min vän, Du behöver en ny pump!
Jag kan sälja en ny till dig för 2450:- ink moms
Hör av dig!! :tummenupp

Är det en riktigt vass pump kan kan jag tänka mig det, annars kan jag leva med att lufta en gång typ en gång i veckan! Om man snubblar över en begangnad riktigt bra pump kanske jag köper en. Tack iaf kamrat!
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Aprilia-tråden!!!

Fudpucker skrev:
Precis som du skriver så kostar nitningssatser alldeles för mycket.
Kulhammare får det bli...slutar väl med att jag tappar kedjan på E4.

Jag har också gjort som tjocksnok skriver, bankat med en kulhammare och det tror iaf jag räcker mer än väl!
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Nån som har falco här inne som kan ta en titt på framdrevet?

Hur många kugg är egentligen original?
Har ni "gummibrickor" på båda sidorna av framdrevet?

16/41 är originaldrevning på falcon, millen har 17 fram vill jag minnas. Har själv 15/41. Tappar lite i toppfart vilket är helt ointressant för min del, blir desto roligare i de lägre hastigheterna :tummenupp

Ang. framdrevet fanns det ingen gummitätning på mitt nya drev heller.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Aprilia-tråden!!!

Det är 17/42 om jag inte missminner mig orginal. Jag har 16/42 nu och det är nästan ett måste om man har den "lång stegade" läxellådan som det är på de innan 03. Gjorde stor skillnad och hojen är roligare nu!!
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Det är 17/42 om jag inte missminner mig orginal. Jag har 16/42 nu och det är nästan ett måste om man har den "lång stegade" läxellådan som det är på de innan 03. Gjorde stor skillnad och hojen är roligare nu!!

Jag hade 16 innan så jag ska byta till ett sextons igen. Biscaya skickade ett sjuttons till mig och det bör alltså vara fel.


Fick ett paket från italien nyss.
Bruum bruum...!!
 

Bifogat

  • giannelli.jpg
    giannelli.jpg
    50.9 KB · Visningar: 67
Last edited:

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Aprilia-tråden!!!

Fudpucker skrev:
Jag hade 16 innan så jag ska byta till ett sextons igen. Biscaya skickade ett sjuttons till mig och det bör alltså vara fel.


Fick ett paket från italien nyss.
Bruum bruum...!!

Najs!!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är det en riktigt vass pump kan kan jag tänka mig det, annars kan jag leva med att lufta en gång typ en gång i veckan! Om man snubblar över en begangnad riktigt bra pump kanske jag köper en. Tack iaf kamrat!
Man kan ragga tag i en renoveringssats till pumpen för en spottstyver av nypriset. Klart smaklig början.

Annars införskaffar man en radialpump från en nyare modell för en bråkdel av priset på Fleabay :tummenupp
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Någon som vet om det finns utrymme för att stroke:a millen?

Jag får nog backa lite på mitt tidigare svar och konstatera att det finns
erfaret folk som grottar i sånt trots allt.
Hittade detta hos Amann:
http://www.motorrad-amann.de/produkte/1200ccm-kurbelwelle.html

Som jag tolkar det; En stokervev som med deras 1100cc-kolvar skall
ge 1200cc i slutändan. Känns som en inte helt trivial uppgift att få ihop.

Slå dom en signal och bli först i Schweden med en 1200'a apa :banana:yoparty
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Stämmer det att bakfjädern är 160 mm obelastad på Gen1 Tounon?

EDIT: Inte Öhlins utan standarddämparen från Sachs
 
Last edited:

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Aprilia-tråden!!!

Jag får nog backa lite på mitt tidigare svar och konstatera att det finns
erfaret folk som grottar i sånt trots allt.
Hittade detta hos Amann:
http://www.motorrad-amann.de/produkte/1200ccm-kurbelwelle.html

Som jag tolkar det; En stokervev som med deras 1100cc-kolvar skall
ge 1200cc i slutändan. Känns som en inte helt trivial uppgift att få ihop.

Slå dom en signal och bli först i Schweden med en 1200'a apa :banana:yoparty

Ringer i morgon, STORT tack för länken!!
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top