Aprilia-tråden.

Jaakko

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
2003, Aprilia RSV 1000R mille.
Tps

Tjena!

Min throttle positions sensor har pajat antar jag då jag kollat alla kablar och kan köra bågen utan att ha den i kopplad (gör ingen skillnad om den sitter i eller inte). tänkt höra om någon har en sådan på hyllan eller om det är e-bay som gäller?

Sen en fråga angående nytt throttelhus är det bara att smälla på en 57mm från en 05 rsv på en 03rsv? eller måste jag fixa mycket annat också?

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Tjena!

Min throttle positions sensor har pajat antar jag då jag kollat alla kablar och kan köra bågen utan att ha den i kopplad (gör ingen skillnad om den sitter i eller inte). tänkt höra om någon har en sådan på hyllan eller om det är e-bay som gäller?

Sen en fråga angående nytt throttelhus är det bara att smälla på en 57mm från en 05 rsv på en 03rsv? eller måste jag fixa mycket annat också?

Det måste fixas lite annat vid ett sånt bytte tyvärr, kommer inte ihåg exakt.

Jaakko

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
ehhh!

Ja det var ju tråkigt då. är det väldigt omfattande ändringar eller finns det någon sida att hitta ändringarna på?

Då jag letat efter själva tps:en så kostar den nästan lika mycket löst som ett bättre beggad större throttel hus.

Jaakko

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Någon som behöver?

Någon annan som kanske ska byta upp sig i storlek i throttelhus och behöver adaptrar till kontakterna?? det kostar mer i frakt än själva produkten

det verkar ju inte så svårt trots allt att byta upp sig, speciellt när en ny tps kostar stjärt.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Någon annan som kanske ska byta upp sig i storlek i throttelhus och behöver adaptrar till kontakterna?? det kostar mer i frakt än själva produkten

det verkar ju inte så svårt trots allt att byta upp sig, speciellt när en ny tps kostar stjärt.

Vad vill du betala för en TPS då?

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Aprilia-tråden!!!

Någon som vet om det finns utrymme för att stroke:a millen?

Flawlesswish

Posör
Gick med
13 May 2008
Hoj
Aprilia RSV 1000R -05
Funderar på att köpa en Aprilia RSV 1000 R finns det nåt särskillt man ska kolla på när man köper dessa? 01-10 alla är intressanta

Howdy

Medlem
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV-R
Fan.. va petiga de kan vara på besiktningen en 2 på dålig ljusbild
Någon som har en framlampa till salu?

Hmm, jag fick 2:eek:r på min -04 för "diffus ljusbild". Vad fan vill dom att man ska göra? Jag kör ändå, kan ju inte byta ut nåt för att det ska bli bättre direkt. Hoppas på nykter besiktningsgubbe om två år!

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Någon som vet om det finns utrymme för att stroke:a millen?
Jag gissar att svaret är nej. Vid borrning så ligger
gränsen på dryga 3mm se'n får man problem med frigången mellan kolvarna.

Skulle därför inte tro att det finns mycket att hämta om du vill öka slaget. Rätt bökig operation dessutom...
Att minska slaget har Aprilia själva gjort i SP'n. Huvudsjälet var nog att
få upp maxvarvet med acceptabel kolvhastighet.

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Hej.

Eftersom jag är ett arsle lyckades jag sabba gängen i oljetråget idag.
Jag kan ju iofs fixa det hela själv men jag tänkte först höra om någon har en oljetank till falco liggande.

Smarta kommentarer om att inte dra en oljeplugg för hårt undanbedes.

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia-tråden!!!

pbas skrev:
Jag gissar att svaret är nej. Vid borrning så ligger
gränsen på dryga 3mm se'n får man problem med frigången mellan kolvarna.

Skulle därför inte tro att det finns mycket att hämta om du vill öka slaget. Rätt bökig operation dessutom...
Att minska slaget har Aprilia själva gjort i SP'n. Huvudsjälet var nog att
få upp maxvarvet med acceptabel kolvhastighet.

Aha, tack för ditt svar! Som jag förstod det på ebos hemsida så kan de modifiera vevar för längre slaglängd. Men jag kanske missförstod det.

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia-tråden!!!

Fudpucker skrev:
Hej.

Eftersom jag är ett arsle lyckades jag sabba gängen i oljetråget idag.
Jag kan ju iofs fixa det hela själv men jag tänkte först höra om någon har en oljetank till falco liggande.

Smarta kommentarer om att inte dra en oljeplugg för hårt undanbedes.

På sikt så ska jag ta fram en sådan i kolfiber, men det kommer dröja tyvärr!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Aha, tack för ditt svar! Som jag förstod det på ebos hemsida så kan de modifiera vevar för längre slaglängd. Men jag kanske missförstod det.

det går utmärkt men inte på vissa motorer. Det är redan rätt ont om plats mellan kolvarna då vinkeln är endast 60 grader dem emellan, och för den delen cylindern som ska stödja kolven i nedre läge.
Stroka ner, ja.
Stroka upp, nej. :)

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia-tråden!!!

Fudpucker skrev:
Gjuta en ny i kolfiber alltså.
Hur långt bort i tiden ligger detta? Och följdfrågan på detta lyder: Kostar den skjortan?

Yes det stämmer. Det blir nog inte förrens efter sesongen då jag vill köra med hojen. Kanske jag plockar av oljetanken och gör en form vid nästa oljebyte!
Tanken är att jag ska göra dessa kolfiberdelar och sälja billigt till mina apriliabröder!

Edit: sen är oljetanken lite mer komplicerad att gjuta då man måste ha nipplarna till oljenivåröret, gängorna till oljesilen och oljepluggen osv!

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia-tråden!!!

FettSnok skrev:
det går utmärkt men inte på vissa motorer. Det är redan rätt ont om plats mellan kolvarna då vinkeln är endast 60 grader dem emellan, och för den delen cylindern som ska stödja kolven i nedre läge.
Stroka ner, ja.
Stroka upp, nej. :)

Ja nu är jag med på resonemanget :) tack för den utförliga förklaringen.

Edit: nu är jag på plats i nya verkstaden och snart är flödesbänken up and running ;)

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Yes det stämmer. Det blir nog inte förrens efter sesongen då jag vill köra med hojen. Kanske jag plockar av oljetanken och gör en form vid nästa oljebyte!
Tanken är att jag ska göra dessa kolfiberdelar och sälja billigt till mina apriliabröder!

Edit: sen är oljetanken lite mer komplicerad att gjuta då man måste ha nipplarna till oljenivåröret, gängorna till oljesilen och oljepluggen osv!

Ja just det ja. Jag kan tänka mig att det komplicerar det hela ytterliggare.
Är det samma oljetank på mille och falco? De har jag inte tänkt på.

För min del så blir det att borra upp hålet och gänga nytt och hoppas på att skallen på nya bulten passar i originalurfräsningen i tråget. Annars får jag väl fräsa upp lite i godset så bultskallen och eventuell bricka/packning får plats. Tur att oljetråget går att ta lös relativt enkelt och att jag inte pajade blocket.

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...