Aprilia-tråden.

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Re: Aprilia-tråden!!!

Ride skrev:
Ni kunniga oljabytare

Jag ska precis börja byta motorolja, men självklart glömde jag manualen hemma..
Jag har för mig att man ska slå i runt 4liter när man även byter filtret. Någon här som kan bekräfta det?

Japp, 3,5-4 liter går det i!

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
2003 startades denna tråd. Trådstartaren hade då en Mille "R".

Det florerar en del Millar "R" med en decal Troy Corser Limited Edition på endast 24 ex. Har någon kännedom om vad det är för speciellt med denna 24st serie. Vad är skillnaden förutom decalen:va

Toyman har kanske frågat innan i denna 500 sidors tråd!

Skilnaden är mest Decalen. Eftersom du redan har en Mille SP så tycker jag du ska leta en aprilia Nera 04 istället till din samling :) , det skulle jag göra om jag vore du eftersom Troy hojen skiljer sig inte så mycket.

Har du inte en Nera så är det dax att leta medans det kanske finns någon till salu :)

Japp, 3,5-4 liter går det i!

Mitt tips är att fylla på ca 3.5l se om det syns någon olja i röret längst ner gör det det så måste du köra ca 1mil för att kunna kolla korrekt olje nivå så du kan fylla på om det behövs... Torrsump så det är lite struligt tyvärr.

Last edited:

Ride

Det löser sig
Gick med
6 Jul 2006
Hoj
H-D
Tack för hjälpen Willy & Lam-kaka, vårens oljebyte avklarat:tummenupp
Jag har alltid haft lite berg&dalbana på nivån i röret, märker ni av samma?

Jag bytte till USA-stöd istället, så nu kan jag parkera överallt - gräs, grus, you name it. :tummenupp

Hur ser den ut?

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Hur ser den ut?

aprilia-rsvr04-10.jpg

Rätt stor skillnad.

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj

Ride skrev:
Tack för hjälpen Willy & Lam-kaka, vårens oljebyte avklarat:tummenupp
Jag har alltid haft lite berg&dalbana på nivån i röret, märker ni av samma?

Absolut, nivån kan pendla jättemycket så det kan vara svårt att hitta rätt.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jahopp, då har man kört första SHK med nya hojen. Inte riktigt sampelta än och fjädringsinställningen lämnar en del att önska (seeeg retur), men det går iaf att ha koll på folk i snabba passet även med brett styre :D

Kinnekulle är riktigt trevlig med twin mellan benen :tummenupp

Ride

Det löser sig
Gick med
6 Jul 2006
Hoj
H-D
Bromsbelägg?

Jag har börja märka en lite "skrapande" känsla i handtaget när jag bromsar (pyttelite). Beläggen är halvslitna så jag tänkte byta dem nu när jag ändå ska byta slangarna fram.
Har ni några ideer om vilka bromsbelägg jag ska satsa på? -Jag kör inte bana

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
Hallå alla!

tänkte att det nu va dags att kika in här igen. Det var som sagt ett tag sedan jag skapade denna tråd, ser att den har växt en hel del. Kul som f-n! Har de senaste veckorna av en slump dykt på min gamla mille, himla skoj att se att den fortfarande lever och verkar må bra. Detta har nu oxå gjort att mitt gamla mille hjärta har börjat klappa igen. Så, förhoppningsvis ska det mullras snart igen.

tjohoo

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
tänkte att det nu va dags att kika in här igen. Det var som sagt ett tag sedan jag skapade denna tråd, ser att den har växt en hel del. Kul som f-n! Har de senaste veckorna av en slump dykt på min gamla mille, himla skoj att se att den fortfarande lever och verkar må bra. Detta har nu oxå gjort att mitt gamla mille hjärta har börjat klappa igen. Så, förhoppningsvis ska det mullras snart igen.

tjohoo

Det e bara o köp :tummenupp , tack för att du skapade denna fina tråd!. Är inne på min andra Mille nu och den senaste har fått lite störe motor :yoparty

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj

Jag har ett problem att det alltidkommer in luft i frambromsen. Det löser sig lätt genom att lufta uppe vid handtaget men det kommer tillbaka väldigt fort igen. Man tycker att om det skulle läcka in luft någonstans så borde den lämna ett spår av bromsvätska där den läcker men jag hittar inget. Är det någon som har varit med om något liknande?

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
Jag har ett problem att det alltidkommer in luft i frambromsen. Det löser sig lätt genom att lufta uppe vid handtaget men det kommer tillbaka väldigt fort igen. Man tycker att om det skulle läcka in luft någonstans så borde den lämna ett spår av bromsvätska där den läcker men jag hittar inget. Är det någon som har varit med om något liknande?

Låter lite som att det är nåt som inte är tätt i oket, då kan det vara svårt att se om det kommer ut lite olja.

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj

KaZ skrev:
Låter lite som att det är nåt som inte är tätt i oket, då kan det vara svårt att se om det kommer ut lite olja.

Ok, får kanske ordna någon renoveringskit och prova med det

UNIA

Medlem
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Aprilia Tuono
Jahopp, då har man kört första SHK med nya hojen. Inte riktigt sampelta än och fjädringsinställningen lämnar en del att önska (seeeg retur), men det går iaf att ha koll på folk i snabba passet även med brett styre :D

Kinnekulle är riktigt trevlig med twin mellan benen :tummenupp

Sådär ja.Tuonon är en stekar hoj på bana när man har ordning på materialet. Ska dit själv o köra den 8/5.Hoppas på torrt underlag :rolleyes:

Nickrider

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
Hoj lös

tjohoo

Vad hade du för reg nr på din gamla mille:confused:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Intressant... vad blev kostnaden för cyllarna och hur känns den? Bänkat?

/R

Ca 11000:- för kolvar + packningar + nicasil + borrning av cylindrarna.

Montering gjorde jag själv.

Har tyvärr inte tagit någon tur med den mer än på gräsmattan än, har monterat 15,43 drevning också så vi får väll se om den rör på sig... strulade lite idag med lc1 mapning, bakbroms jävel m.m så jag han inte med någon riktig tur...

Får se om det blir någon bänkning..troligt viss inte eftersom jag kör med Motty tuner på båda cylindrarna så jag mapar under färd hela tiden :)

Men den ska ge runt 145-150hk på slangen ungefär.

Här har du en jämförelse hur en gamel mille med 1060cc står sig mot rad4orna i bänk..

http://latwinteam.over-blog.com/article-la-puissance-parlons-en-49054573.html

Står tyvärr på franska men man ser ju siffrorna ivarjefall :)

Last edited:

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj

Lam-Kaka skrev:
Ca 11000:- för kolvar + packningar + nicasil + borrning av cylindrarna.

Montering gjorde jag själv.

Har tyvärr inte tagit någon tur med den mer än på gräsmattan än, har monterat 15,43 drevning också så vi får väll se om den rör på sig... strulade lite idag med lc1 mapning, bakbroms jävel m.m så jag han inte med någon riktig tur...

Får se om det blir någon bänkning..troligt viss inte eftersom jag kör med Motty tuner på båda cylindrarna så jag mapar under färd hela tiden :)

Men den ska ge runt 145-150hk på slangen ungefär.

Här har du en jämförelse hur en gamel mille med 1060cc står sig mot rad4orna i bänk..

http://latwinteam.over-blog.com/article-la-puissance-parlons-en-49054573.html

Står tyvärr på franska men man ser ju siffrorna ivarjefall :)

Var gjorde du detta för 11 000? Jag kollade på det innan men jag fick det till närmre 20! 11 är överkommligt. Har hört att det ska göra stor skillnad även fast man bara går upp 6% i cc.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...