Aprilia-tråden.

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Ang hastighetsmätaren så skulle jag tro att sladden till givaren som sitter vid bromsoket bak har fått en skada,, kolla sladden så långt du kan,troligtvis hittar du felet där.
mvh jocke[/QUOTE]

Sladden var det första jag kollade, inga fel där.

Kan det vara sensorn vid skivan bak kanske?

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Har du öhlinare bak på din R eller är det orginal sachs?
Jag har kvar orginal sachs både bakdämpare och styrdämpare har inte riktigt tagit mig råd ännu :gnissla. Men skulle jag byta någon av dem så är det bakdämparen vilket jag är ganska säker på gör en hel del skillnad till det bättre.
Styrdämparen är jag mer tveksam till, sachsen kanske inte fungerar vad vet jag, men å andra sidan har jag hittills inte upplevt något behov av styrdämpning:confused: kanske beror mer på körstil och var man kör..
Visst sedan är det ju blingfaktorn oxå, inte att förakta :D

När det gäller slavcylindern, funkar det så finns det ingen anledning att köpa nytt. Har aldrig upplevt några problem med orginalcylindern vare sig på min gamla mille eller nuvarande tuono..peppar peppar...men va fan det är ju blingfaktor där oxå.:yoparty

Hmm båda är orginal.... men kommer byta ut båda 2.
När jag väl köper en Öhlinare bak ska jag samtidigt beställa en vikt anpassad fjäder.... fram kommer jag inte byta..... vi får se i vilken takt det går...... hmm man kanske ska byta ut riskokare till enduro till en aprilia också :banana kanske till nästa säsong....
Fyy faan va galen man är, hur kan en hoj väcka sådana känslor.:krama
Särbon, börjar redan gnälla om att jag inte pratar om annat eller gör annat.... Men det är ju en älskarinna som förtjänar omtanke o kärlek...

Blir biltema imorgon köpa klykor för bobiner... och röda fälgstripes....

Robiliboban

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Hoj
Aprilia Mille Devil - XT660X
Ohoj! Det här borde väl vara rätt tråd...
Tycker den stora varmvattenberedaren till skorsten som sitter på min mille är så gräsligt ful! Jag har letat mig blå efter en smutt liten gp-dämpare, men det verkar lönlöst? någon som vet var det går att få tag på?

Leo Vince SBK funkar bra ihop med motorn, inte det snyggaste men hyfsat pris och bra ljud givetvis:tummenupp

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Som tidigare sagt så är jag sugen på en mille, men efter att ha varit och kikat på två mille-r och blivit besviken så har jag börjat tvivlat på kvaliteten på dessa hojjar och smått börjat att kika på andra alternativ, men det är ju egentligen en mille jag vill ha...

Ni som äger mille-r mellan 00-03 kör ni mycket med dem, och håller de? De som jag har kikat på har bara varit körda typ 50mil de senaste 2åren. Varför kan man ju undra...

Problemen som gjort att det inte har blivit något köp är bland annat: extremt lite olja trots att den varit servad för 20mil sedan, repor på svingen och bytta kåpor och glapp i styrlager. Ska man acceptera sådana saker? Personlign hade jag ett intryck av att aprilia, ducati osv. ägare skulle vara lite petigare än andra. Men det kanske bara är att jag har haft otur. Känns som om jag tappat hoppet om en fin mille-r?

Last edited:

Nickrider

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
Hoj lös
Som tidigare sagt så är jag sugen på en mille, men efter att ha varit och kikat på två mille-r och blivit besviken så har jag börjat tvivlat på kvaliteten på dessa hojjar och smått börjat att kika på andra alternativ, men det är ju egentligen en mille jag vill ha...

Ni som äger mille-r mellan 00-03 kör ni mycket med dem, och håller de? De som jag har kikat på har bara varit körda typ 50mil de senaste 2åren. Varför kan man ju undra...

Problemen som gjort att det inte har blivit något köp är bland annat: extremt lite olja trots att den varit servad för 20mil sedan, repor på svingen och bytta kåpor och glapp i styrlager. Ska man acceptera sådana saker? Personlign hade jag ett intryck av att aprilia, ducati osv. ägare skulle vara lite petigare än andra. Men det kanske bara är att jag har haft otur. Känns som om jag tappat hoppet om en fin mille-r?

Ge inte upp hoppet,ligger ju ett par stycken på blocket som verkar bra.
Du kollar efter en sju till tio år gammal hoj,om inte hojen har förvarats i en låda med bomull så lär det finns små skador.
Det är bara spotta i nävarna o fixa:nicka
Det är en rolig hoj:tummenupp

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare

Rotax motorn har torrsump därför skall man ut och köra en runda så motorn blir genomvarm sedan vänta en minut eller två innan man kollar oljenivån.
Styrlagerglapp verkar tyvärr vara ett ganska vanligt fel på dessa maskiner.
Tror att det är svårt att hitta någon hoj som är 7-10 år gammal som inte har skavanker. Dom finns men det är få så fortsätt leta så kommer du säkert hitta ett exemplar som du blir nöjd med.

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Aprilia-tråden!!!

Jag kör med min hoj allt från vardags brukskörning till banåka och är supernöjd! Det har aldrig varit några konstigheter!
Jag är så otroligt nöjd med min mille, den gav mitt mcintresse en nytändning utav rang efter att har dalat efter några år av racing.
Min är långt ifrån nyskick men jag håller på att snyggatill den allteftersom. Jag tycker att man ska ju trots allt köra och använda hojen!

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille

Jag har en 99:a och inte en R, men det är ju samma hoj som du frågar om i princip.
Har haft den i 3-4 säsonger och kört runt 2000 mil med den. Har alltid funkat bra och inte haft några konstigheter med den, bara bytt slitdetaljer i princip.
Oljenivån är som Harvest redan sagt en sak man ska kolla efter "20 minuters lugn lansvägskörning" enligt boken.
Kollar man när hojen är kall eller nystartad så får du väldigt låg eller ingen nivå alls.

Den är till salu om du inte måste ha en R och den är i det skick du verkar leta efter.
Finns bilder här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=227109

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux

Eftersom de andra har tagit upp de andra sakerna... men lämnade svingen så kan jag fylla i där...tyvärr så är det väldigt lätt att repa svingen om man monterar slip-on och inte sätter ditt distanser rätt(tror tyvärr det är ganska många aprilior som har råkat ut för det)

Fyller i med det andra också...Oljan kan du ej se korrekt på nivå om du inte har kört hojen ca 1 mil..torrsump.

Styrlager....har inte haft det problemet på någon av mina aprilior.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Problemen som gjort att det inte har blivit något köp är bland annat: extremt lite olja trots att den varit servad för 20mil sedan, repor på svingen och bytta kåpor och glapp i styrlager.

Oljenivån, utredd. Det är inget fel.

Styrlager; Har du lyft upp hojen och ryckt i gaffeln för att konstatera?
Bromsbeläggen i brembo-oken har en del frispel och tillsammans med flytande skivor mm så kan rörelser där lätt misstolkas som glapp i lager om man gör kollen med "hålla broms, knuffa hoj" metod.

Svingen är lättreped om man är oförsiktigt med depåstöd mm.

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Oljenivån, utredd. Det är inget fel.

Styrlager; Har du lyft upp hojen och ryckt i gaffeln för att konstatera?
Bromsbeläggen i brembo-oken har en del frispel och tillsammans med flytande skivor mm så kan rörelser där lätt misstolkas som glapp i lager om man gör kollen med "hålla broms, knuffa hoj" metod.

Svingen är lättreped om man är oförsiktigt med depåstöd mm.

Oljan kollar man efter den är varmkörd:tummenupp bra att få reda på det.

Styrlagret på den jag kikade på glappade inte som vanligt(fram och tillbaka), utan i sidled. det var även lite frispel eller glapp när man svängde på styret. Men den var väldigt "ålig" när jag körde sakta med den, så jag vet inte om den kan ha varit skev i något annat???

De verkar vara mycket trögsålda så man bör ju ha ett bra prutläge eller?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Oljan kollar man efter den är varmkörd:tummenupp bra att få reda på det.

Styrlagret på den jag kikade på glappade inte som vanligt(fram och tillbaka), utan i sidled. det var även lite frispel eller glapp när man svängde på styret. Men den var väldigt "ålig" när jag körde sakta med den, så jag vet inte om den kan ha varit skev i något annat???

De verkar vara mycket trögsålda så man bör ju ha ett bra prutläge eller?

Känns den inte stabil i chassit så är något fel såvida däcken inte saknar luft.

De är relativt lättsålda till rätt pris, så en "hyllvärmare" är rimligen för högt prissatt.

En välskött och fräsch hoj däremot kan vara värd många sedlar mer än "billigast på Blocket". Devisen du får vad du betalar är en odiskutabel sanning :)

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Aprilia-tråden!!!

Jag ska köpa nytt bakdäck, dunlop qualifyer och dunlop sportmax är billiga på mcdäckonline eller vad den heter. Vilka däck tycker ni funkar bra? Mitt nuvarande är dunlop qualifyer och tycker det funkat bra men skulle vilja ha lite åsikter om vilka däck som håller längre osv. Jag gör allt från vardagskör till tokgasar med hojen!

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Ointresant vetande, jag bänkade min hoj idag.
151,34 hk
97.68 nm

I vilken bänk?

Jag ska köpa nytt bakdäck, dunlop qualifyer och dunlop sportmax är billiga på mcdäckonline eller vad den heter. Vilka däck tycker ni funkar bra? Mitt nuvarande är dunlop qualifyer och tycker det funkat bra men skulle vilja ha lite åsikter om vilka däck som håller längre osv. Jag gör allt från vardagskör till tokgasar med hojen!

Roadtec Z6 håller väldigt bra som bakdäck...skapligt grepp tycker jag också.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...