Aprilia-tråden.

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Nu inser jag dock vad jag köpt för hoj.. En enda termostat i Sverige som jag uppfattade det och inga på väg på ett bra tag.. Tur att den kommer på måndag till mig. :banana[/QUOTE]

Ett tips är ju e-bay. Finns hur mycket som hels till våra hojar och ofta mycket billigare än i Sverige.

Eller så handlar man av http://www.apriliagenuineparts.co.uk/

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu inser jag dock vad jag köpt för hoj.. En enda termostat i Sverige som jag uppfattade det och inga på väg på ett bra tag.. Tur att den kommer på måndag till mig. :banana

:va Jag har fler än 2 liggande :D

Jaja, det ordnar nog till sig när SPG får fart på lagret :)

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Hoj
Thundercat -98 & RSV Mille -00
Attans, det var tempsensorn som det fanns en av, inte termostaten.. Menmen, får termostaten i veckan iaf.

Finns det renoveringskit till oken fram eller vad ska jag göra? Undrar om mina skivor skevar pga taskiga ok, vad tror ni?

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Attans, det var tempsensorn som det fanns en av, inte termostaten.. Menmen, får termostaten i veckan iaf.

Finns det renoveringskit till oken fram eller vad ska jag göra? Undrar om mina skivor skevar pga taskiga ok, vad tror ni?

Tror mer att det är nittarna i skivorna som kärvar..skivorna ska va flyttande.

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Hoj

Det är ordnat på både paren med skivor jag har så det är uteslutet.
Har fortfarande kvar såret på tummen som jag fick när jag fixade dom.
Små mejslar kommer långt in i köttet. :huvet

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det är ordnat på både paren med skivor jag har så det är uteslutet.
Har fortfarande kvar såret på tummen som jag fick när jag fixade dom.
Små mejslar kommer långt in i köttet. :huvet

Skivorna är av stål och beläggen av sinterpressad metall som är tänkt att vara mjukare än skivan, man vill helst att beläggen slits istället för skivan..
Då blir det så att beläggen lämnar material efter sig på skivan och denna kan då få varierande greppkvalité över varvet. "Ryckiga" bromsar blir resultatet och kan lätt upplevas som skeva skivor.

En annan orska kan vara kärvande ok men då kommer skivan bli onödigt varm trots man inte bromsat särskilt mycket.

För oken, pumpa ut kolvarna, gör rent allting, smörj in tätningar/kolvar med bromkolvsfett. (Finns hos de felsta biltillbehörsfirmor). Lufta ordentligt!

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld

Om du känner ett lätt pulserande från frambromsen så är det troligtvis att du fått smuts in i "nitarna" som håller skivorna på kransen. Dessa skall göra så att skivorna är flytande men med ökad mängd smuts så slutar de att fjädra och då uppstår vibrationer vid bromsning. Receptet är att använda tex Brakleen eller motstvarande medels och trycka på nitarna upprepade ggr så att dessa rör sig fritt igen. Jag har gjort detta upprepade ggr och det har löst mina problem. Det är dock ett J_vla jobb att med trycka med tummarna, snurra lite på nitarna så att smutsen avlägsnas.

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Tack för tipsen med bromsskivorna! Har märkt att mina har liknande symtom..... Nu är det snart dags att plocka ut motorn ur min! Ska bli spännande :)

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Tack för tipsen med bromsskivorna! Har märkt att mina har liknande symtom..... Nu är det snart dags att plocka ut motorn ur min! Ska bli spännande :)

Lycka till! Motorn brukar nämnas som "skottsäker" men det är klart alla motorer som misshandlas slits. Jag har nu kört närmare 2500 mil på min och vid koll på ventilspel så har det aldrig behövts någon justering.

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Hoj
Om du känner ett lätt pulserande från frambromsen så är det troligtvis att du fått smuts in i "nitarna" som håller skivorna på kransen. Dessa skall göra så att skivorna är flytande men med ökad mängd smuts så slutar de att fjädra och då uppstår vibrationer vid bromsning. Receptet är att använda tex Brakleen eller motstvarande medels och trycka på nitarna upprepade ggr så att dessa rör sig fritt igen. Jag har gjort detta upprepade ggr och det har löst mina problem. Det är dock ett J_vla jobb att med trycka med tummarna, snurra lite på nitarna så att smutsen avlägsnas.

Jag har justerat flärparna bak på nitarna också, då blir skivorna så flytande det bara kan bli. Får väl ta tag i oken någon dag då. :död

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Lycka till! Motorn brukar nämnas som "skottsäker" men det är klart alla motorer som misshandlas slits. Jag har nu kört närmare 2500 mil på min och vid koll på ventilspel så har det aldrig behövts någon justering.

Jag ska sätta på nya toppar och eventuellt ett big bore kit. Ska räkna lite på topparna också, ser ut som om det är lite och göra på kanalerna! Håller på att räkna på optimal storlek på trottelhusen nu, eventuellt gör jag hela det nya trottelhuset helt i kolfiber B-) om jag hittar något vettigt sätt att göra detta på!!

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Edit: känns som om det är lättare att utföra dessa större arbetena med motorn ur! Antar att jag måste göra något stöd till hojen när motorn ska ur? Den sitter väll i svingen också?

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Jag har för mig att Brembo inte tillhandahåller renoveringssatser till bromsok längre,jag kan komma ihåg fel och det gäller bara bromshandtag men har vi osis gäller det även våra bromsok.

ang,nitarna till bromsskivorna så är det precis som ni skriver att det blir smuts mellan nit o skiva och det slutar med att det pulserar i handtaget och till sist blir skivan skev,
LamKaka här på forumet hittade ett ställer för länge sedan som sälger lösa nitar med clips på,
dom är dyra men det fungerar att byta ut till dom,för då är det enklare att hålla det rent + att du får en fullt flytande skiva och inte en "semiflytande" skiva.

Lamkaka får väl trolla fram länken med nitarna nu så att ni kan rädda skivorna från att bli skeva.
vem vet, Acke rising (ISR) kanske tillverkar nitar ?
det var mina tips för kvällen

mvh jocke

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Jag ska sätta på nya toppar och eventuellt ett big bore kit. Ska räkna lite på topparna också, ser ut som om det är lite och göra på kanalerna! Håller på att räkna på optimal storlek på trottelhusen nu, eventuellt gör jag hela det nya trottelhuset helt i kolfiber B-) om jag hittar något vettigt sätt att göra detta på!!

Jag har lite dålig kunskap på sådana här ingrepp så ta detta som en fundering snarare än som fakta. Någonstans har jag läst om att det är kinkigt ändra på förbränningsrummets storlek på en mille och byta kolvar då vinkeln på motorn är 66 grader och därmed lätt att introducera elaka vibrationer om man inte tänker igenom alla aspekter. Det finns någon som tagit fram en kompressorsats till millen och den blev riktigt najs, så bra och fin effektkurva att jag började fundera på att konvertera min egen hoj. Jag tror priset hamnade på ca 40 papp så det är ju inte gratis men effekten och effektkurvan blev ruskigt bra, mera pulver utan turbolagg och effektkurvan hade liknande form som i orginal bara mycket mer.:banana

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jag har lite dålig kunskap på sådana här ingrepp så ta detta som en fundering snarare än som fakta. Någonstans har jag läst om att det är kinkigt ändra på förbränningsrummets storlek på en mille och byta kolvar då vinkeln på motorn är 66 grader och därmed lätt att introducera elaka vibrationer om man inte tänker igenom alla aspekter. Det finns någon som tagit fram en kompressorsats till millen och den blev riktigt najs, så bra och fin effektkurva att jag började fundera på att konvertera min egen hoj. Jag tror priset hamnade på ca 40 papp så det är ju inte gratis men effekten och effektkurvan blev ruskigt bra, mera pulver utan turbolagg och effektkurvan hade liknande form som i orginal bara mycket mer.:banana

Det är lugnt att öka volym genom borrning, finns bra kolvsatser för detta.
Sen är motorn än värre snäv, den är på 60grader :)
1060kiten som ökar volymen med 62cc ger väldigt mycket för väldigt lite volymökning. Att sen förfina förbränningsrum och öka flödet i toppar har ingen motor dött av, utan tvärt om blir den lyckligare av det på alla sätt. Lättare att få till sig luft, elda mer sås :yoparty
Det man ska passa sig för är att höja varvet!

Sen finns det 1103cc kolvar med, men då är man ute på fisens mosse vad orginal cylinderfoder kan med att svälja. Lätt för fodersprickor.

Sen är överladdning skitkul men det kostar och är ett gissel om man har osis i kontroll av Benny Batong eller SBP.

Får du i ett 1060 Willy, med de där fina topparna så kommer du bli toknöjd!

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj
1060kiten som ökar volymen med 62cc ger väldigt mycket för väldigt lite volymökning. Att sen förfina förbränningsrum och öka flödet i toppar har ingen motor dött av, utan tvärt om blir den lyckligare av det på alla sätt. Lättare att få till sig luft, elda mer sås :yoparty

Sen finns det 1103cc kolvar med, men då är man ute på fisens mosse vad orginal cylinderfoder kan med att svälja. Lätt för fodersprickor.

Sen är överladdning skitkul men det kostar och är ett gissel om man har osis i kontroll av Benny Batong eller SBP.

Detta kittet har jag funderat på:

http://www.ducati-kaemna.de/cms_en/katalog.htm?&view=artikel&artikel=1870

Vilka andra cylinderkit finns det?

Det beror helt på vad ekonomin tillåter!
Överladdning är inte aktuellt.....

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Ingen som råkar ha snubblat över en hastighetsmätarsensor som jag nämde tidigare i tråden?

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Ang,det där med mera kubik och resultatet av det,
kolla denna länk http://www.nilssonnord.se/
och se nere på höger sida lite motorspecifikationer.
jo så en sak till,detta dunderekipage är till salu :)

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...