Aprilia-tråden.

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Om jag får ge ett förslag, dvs om du nu ändå har tid och möjlighet. Riv ner till vevlager och mät upp spelet. Passa gärna på att fasa av oljekanalen till vevstakslagringarnas storände på veven.
Lite tips som finns att läsa om man inte har egna idéer i ämnet
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=194803

Ja du har rätt, tänkte riva ner allt igår, men kopplingen satt så satans hårt så det tog upp mycket av tiden att få loss den.

0246ea51-8067-d39c.jpg


Idag har jag äntligen haft tid att jobba lite på kåporna. På bilder är cutsen med förlängningar och delningar.

Behöver råd med om jag ska använda den väven som man bygger F1 bilarna med :

0246ea51-811c-72d4.jpg


Eller "vanlig" kolfiberväv... Vad tycks??
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Om jag får ge ett förslag, dvs om du nu ändå har tid och möjlighet. Riv ner till vevlager och mät upp spelet. Passa gärna på att fasa av oljekanalen till vevstakslagringarnas storände på veven.
Lite tips som finns att läsa om man inte har egna idéer i ämnet
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=194803

Mycket intressant tråd, tack!!
En grej förstår jag inte dock, var är det för lagertollerans de pratar om, som är för tight orginal?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mycket intressant tråd, tack!!
En grej förstår jag inte dock, var är det för lagertollerans de pratar om, som är för tight orginal?
Av nån anledning, vilket ingen verkar känna till orsaken av, har Rotax ändrat lagerspelet på de nyare motorerna, eller haft jäkligt dålig ordning på lagerstorlekar..

Det är storända stake det rör sig om. Ligger på 0,4 ca på nyare och äldre låg på 0,6 ca om jag minns rätt. Kommer inte ihåg vad som anges i Rotaxrepboken.
Men om jag inte är fel ute så är en "generell tumregel" 0,0075mm till 0.01mm lagerspel/ 10mm vevtappsdiameter. Sen är det bara att mäta och räkna på din vev :)
Har inte min eminenta tabellbok i närheten så är har jag mixat siffror rätta gärna..

Edit: En liten hänvisning jag hittade www.mahleclevite.com/techbulletins/CL77-1-205R.pdf
 
Last edited:

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Kanon! Så spelet man ska mäta är alltså mellan ytterbanan och lagerbanan? Trodde det var mellan vevtappen och "insidan" av lagret..... Mycket frågor men är helt grön på detta! Jag har en haynes manual så det står säkert i den!

Av nån anledning, vilket ingen verkar känna till orsaken av, har Rotax ändrat lagerspelet på de nyare motorerna, eller haft jäkligt dålig ordning på lagerstorlekar..

Det är storända stake det rör sig om. Ligger på 0,4 ca på nyare och äldre låg på 0,6 ca om jag minns rätt. Kommer inte ihåg vad som anges i Rotaxrepboken.
Men om jag inte är fel ute så är en "generell tumregel" 0,0075mm till 0.01mm lagerspel/ 10mm vevtappsdiameter. Sen är det bara att mäta och räkna på din vev :)
Har inte min eminenta tabellbok i närheten så är har jag mixat siffror rätta gärna..

Edit: En liten hänvisning jag hittade www.mahleclevite.com/techbulletins/CL77-1-205R.pdf
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kanon! Så spelet man ska mäta är alltså mellan ytterbanan och lagerbanan? Trodde det var mellan vevtappen och "insidan" av lagret..... Mycket frågor men är helt grön på detta! Jag har en haynes manual så det står säkert i den!

Du trodde rätt, det är mellan vevtapp och lagret. Inte mellan lager och stake. Syns även tydligt på bilden nere till vänster på första sidan i länken ovan :tummenupp

Om man nu använder plasti-gauge. Man kan ju köra med indikatorklocka och mikrometerskruv också :)
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Allright, tror det är lite lättare när man har det framför sig, har lite svårt att föreställa mig hur det ser ut!

Du trodde rätt, det är mellan vevtapp och lagret. Inte mellan lager och stake. Syns även tydligt på bilden nere till vänster på första sidan i länken ovan :tummenupp

Om man nu använder plasti-gauge. Man kan ju köra med indikatorklocka och mikrometerskruv också :)
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Av nån anledning, vilket ingen verkar känna till orsaken av, har Rotax ändrat lagerspelet på de nyare motorerna, eller haft jäkligt dålig ordning på lagerstorlekar..

Det är storända stake det rör sig om. Ligger på 0,4 ca på nyare och äldre låg på 0,6 ca om jag minns rätt. Kommer inte ihåg vad som anges i Rotaxrepboken.
Men om jag inte är fel ute så är en "generell tumregel" 0,0075mm till 0.01mm lagerspel/ 10mm vevtappsdiameter. Sen är det bara att mäta och räkna på din vev :)
Har inte min eminenta tabellbok i närheten så är har jag mixat siffror rätta gärna..

Edit: En liten hänvisning jag hittade www.mahleclevite.com/techbulletins/CL77-1-205R.pdf
Har försökt plöja igenom de där trådarna och det var lite oroande läsning.
En (tänkbar) slutsats tycks vara att man kanske skulle börja köra med
en något tunnare olja än rekommenderat.
Den aktuella specen på lagerspel tycks vara mer lämpad för 10W30 än 15W50.
Allt enligt Micahs hänvisning till Clevite.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Har försökt plöja igenom de där trådarna och det var lite oroande läsning.
En (tänkbar) slutsats tycks vara att man kanske skulle börja köra med
en något tunnare olja än rekommenderat.
Den aktuella specen på lagerspel tycks vara mer lämpad för 10W30 än 15W50.
Allt enligt Micahs hänvisning till Clevite.

Precis vad jag tänkte också! Håller på att riva och ska kolla det.
Sitter lagret ifråga på staken eller i blocket??

Kom inte så långt igår kväll då jag inte hade någon 46mm hylsa till för att lossa denna......

0241ab51-9507-ad74.jpg
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
I storänden på vevstaken.

Ok! Bara så jag har förstått det rätt, man behöver alltså plocka av lagret, mäta det invändigt, mäta tappen det sitter på, och sedan räkna ut spelet? Hur mäter man insidan på lagret med tillräckligt stor noggrannhet? Antar att det inte räcker med digitalt skjutmått. Har ingen Mikrometer för invändig mätning......
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Ok! Bara så jag har förstått det rätt, man behöver alltså plocka av lagret, mäta det invändigt, mäta tappen det sitter på, och sedan räkna ut spelet? Hur mäter man insidan på lagret med tillräckligt stor noggrannhet? Antar att det inte räcker med digitalt skjutmått. Har ingen Mikrometer för invändig mätning......
Har ingen egen erfarenhet men indikatorklocka borde väl funka (om man har en).

Annars verkar Plasti Gauge vara en smart och rätt enkel metod.
Info om hur det funkar och vad det kostar finns på:
http://www.plastigauge.co.uk
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Klöv min extramotor och mätte mina stakar idag, fick 0,038 med hjälp av plasti-gauge.
Det blir andra lager skulle jag tro. Vad jag kunde utröna var de märkta med gul prick på ena kanten. Jäkligt otydligt men det verkar stämma..
Motorn är en tuono -07? eller -08 (stora ventiler i topparna)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Precis vad jag tänkte också! Håller på att riva och ska kolla det.
Sitter lagret ifråga på staken eller i blocket??

Kom inte så långt igår kväll då jag inte hade någon 46mm hylsa till för att lossa denna......

Har du låsskruven till veven? Underlättar en hel del, lätt att tillverka av en M8 gängstång. Och mutterknack är din bästa vän :D

Ska du göra denna operation behöver du nog investera i lite skruv och packningar. Tänkte shoppa loss ifrån Ultimateparts, sambeställning?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En (tänkbar) slutsats tycks vara att man kanske skulle börja köra med
en något tunnare olja än rekommenderat.
.

Och lägre varvtal :brinnerup :glömdet
Vad sägs om att puttra runt på 6000 som max istället? Det mår den gott av :banana
näihelsike, jag väljer nog att byta. Så tokigt dyrt blev det inte med delar heller.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Har du låsskruven till veven? Underlättar en hel del, lätt att tillverka av en M8 gängstång. Och mutterknack är din bästa vän :D

Ska du göra denna operation behöver du nog investera i lite skruv och packningar. Tänkte shoppa loss ifrån Ultimateparts, sambeställning?

Jag har inte någon låsning till veven, tycker inte jag har behövt det än! Hur gör man en sådan? Mutterknack rules!

Ja, en packningssats hade varit på sin plats! Vad kostar en sån? Vad är det för skruvar man behöver byta?

Ska nog beställa en plasticgauge också, finns det någon annan metod? Tänkte om man kunde köpa något verktyg eller så som kanske har fler användningsområden! Är detta bara att smeta på, trycka/pressa dit lagret, och ta bort det igen, och mäta? Om man har för tight spel, finns det andra lager att köpa eller hur åtgärdar man det?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har inte någon låsning till veven, tycker inte jag har behövt det än! Hur gör man en sådan? Mutterknack rules!

Ja, en packningssats hade varit på sin plats! Vad kostar en sån? Vad är det för skruvar man behöver byta?

Ska nog beställa en plasticgauge också, finns det någon annan metod? Tänkte om man kunde köpa något verktyg eller så som kanske har fler användningsområden! Är detta bara att smeta på, trycka/pressa dit lagret, och ta bort det igen, och mäta? Om man har för tight spel, finns det andra lager att köpa eller hur åtgärdar man det?

Verktyg enl bild. Nr 17
ri.php


Man kan mäta spel med indikatorklocka. Kika i rephandboken för V990

Ja, sätt upp veven i ett struvstäd med mjuka backar, lägg dit en bit grön plasti-gauge och momentra skruvarna till stakarna enlig 2nm, 30nm och 70grader. SE TILL SÅ ATT STAKEN INTE SNURRAR! då smetar gaugen ut sig och mätningen blir felfelfel.

Det är skruvarna till stakarna som skall bytas.

Lager med större spel finns att köpa, runt 100kr/st totalt 4st.
Original verkar det sitta lager med tightast spel(gula) röda har störst spel, blå där emellan.

Aprilianr för röda har jag för mig är 0233721.

Packningssatsen är D y r. Kika på de specfika du behöver, satsen innehåller allt möjligt krafs som ventiltätningar och annat.. Dessutom ska du väl ha Cometic packning anpassad för ditt större borr så toppackningar av standard är pengar i sjön. Bättre att leta upp de du behöver för ändamålet. Typ packning mitt mellan blockhalvor, samt på vardera sida motor. Spar ett antal ££.
Runt 1500sek får man räkna för skruvar, lager de 3 packningarna enl. ovan.
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Och lägre varvtal :brinnerup :glömdet
Vad sägs om att puttra runt på 6000 som max istället? Det mår den gott av :banana
näihelsike, jag väljer nog att byta. Så tokigt dyrt blev det inte med delar heller.
Blir allt lite sugen på att starta ett terapiprojekt.
Men jag väntar nog en säsong till sen blir det nog en 1060 av track-bitchen. :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Terapi?

Provade lite metoder för att slipa i veven, svarvade till en bit konstruktionsstål till rätt diameter och testade olika stenar och tekniker.
Nu börjar det likna något!


Fasiken vad trevligt det ska bli att inte behöva "oroa" sig :gnissla :)
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Snyggt! Då kan du göra min vev också ;) jag som ska göra fete-luftburken till dig!



Provade lite metoder för att slipa i veven, svarvade till en bit konstruktionsstål till rätt diameter och testade olika stenar och tekniker.
Nu börjar det likna något!


Fasiken vad trevligt det ska bli att inte behöva "oroa" sig :gnissla :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top