Aprilia-tråden.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
:D Några till så kan det bli ett helitalienskt garage :tummenupp

Har själv smittats och håller på att avyttra mina wookpannor.
Kanske blir en sparka, slit och släng i backen på bananbiatch kvar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En gång pasta, smakar riset papper...
Allt är så mycket mer rätt på apan.

Såg ni nya zx10r förresten? Den fronten hade aprilia 2004 :arsele
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Är det någon skillnad på motorerna och effekt på RSV och RSV factory?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är det någon skillnad på motorerna och effekt på RSV och RSV factory?

Nej! Inte ens om du tar in en Tuono motor med samma toppar skiljer det.

Effektskillnaden tuono-rsvr sitter i trattarnas höjd och mjukvara.

Mellan RSVR och RSVR Factory skiljer inget så länge det är samma topplock.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Min Mille-R-00 tömmer batteriet på två månader när den inte körs, är detta vanligt? Batteriet är ett ganska nytt Varta med bra kräm i, hög CCA.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Min Mille-R-00 tömmer batteriet på två månader när den inte körs, är detta vanligt? Batteriet är ett ganska nytt Varta med bra kräm i, hög CCA.

Låter onormalt...men jag skulle ändå föredra att ta ur batteriet om hojen inte ska köras på några månader, kan bli dyrt om man har dåligt batteri och eftersom risken är att sprang cluntch slits mer då.

Jag har aldrig haft några problem med mina orginal batterier.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Min Mille-R-00 tömmer batteriet på två månader när den inte körs, är detta vanligt? Batteriet är ett ganska nytt Varta med bra kräm i, hög CCA.

Hade en 03 mille en gång. Den drog också ur batteriet rätt fort. I la manuale stod det att om hojen skulle stå längre än 3 veckor så skulle man koppla loss batteriet. Det kanske är själen som drar ström :rolleyes:
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Min Mille-R-00 tömmer batteriet på två månader när den inte körs, är detta vanligt? Batteriet är ett ganska nytt Varta med bra kräm i, hög CCA.

Nej, så ska det inte vara.


Lossa ena polenskon och koppla in en amperemätare emellan pol och batterikabel. Kika hur mycket ström hon tar avstängd. Skall vara typ 0,0A.

Kan vara ett relä, motstånd, kondensator eller annat som är tras och drar ur batteriet.

Är det 0,0 så är troligen batteriet haveri, nån form av inre kortslutning.
Kan leverera bra med ström ändå vid test, men som sagt kan ha skakat sönder inuti vilket inte är helt ovanligt. Självurladdningen på ett fulladdat batteri är inte såpass hög att detta ska uppträda på två mån.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Hade en 03 mille en gång. Den drog också ur batteriet rätt fort. I la manuale stod det att om hojen skulle stå längre än 3 veckor så skulle man koppla loss batteriet. Det kanske är själen som drar ström :rolleyes:

Aha det är väl sistema electronica spagetti som spökar!!!

Nej, så ska det inte vara.


Lossa ena polenskon och koppla in en amperemätare emellan pol och batterikabel. Kika hur mycket ström hon tar avstängd. Skall vara typ 0,0A.

Kan vara ett relä, motstånd, kondensator eller annat som är tras och drar ur batteriet.

Är det 0,0 så är troligen batteriet haveri, nån form av inre kortslutning.
Kan leverera bra med ström ändå vid test, men som sagt kan ha skakat sönder inuti vilket inte är helt ovanligt. Självurladdningen på ett fulladdat batteri är inte såpass hög att detta ska uppträda på två mån.
Batteriet gick att ladda från 9v upp till 12.7 v så det funkar nog, klocka och lite sånt bjäfs tar väl kanske 0.001 amp eller så, den funkade fint förra sommaren, blir nog till att koppla ur batteriet på vintern så man slipper ruinera sig varje vår.
 
Last edited:

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Ska iväg och kika på en RSV Mille -99 idag.
Vad ska man kolla upp på dom?
Vad är det för serviceintervaller?
Hur ofta kollas ventilerna?
Har bara ställt ventiler på 4-takt crossar, är det jävligare än på dom?
Driftsäker?
Vad är det för soppaförbrukning ungefär? (motorväg ca 130 km/h, om den drar mindre än bilen så blir det lättare att motivera köper för regeringen)

Sist men inte minst, går det att göra nånting åt den där fula baklampan?
 
Last edited:

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Ska iväg och kika på en RSV Mille -99 idag.
Vad ska man kolla upp på dom?
Vad är det för serviceintervaller?
Hur ofta kollas ventilerna?
Har bara ställt ventiler på 4-takt crossar, är det jävligare än på dom?
Driftsäker?
Vad är det för soppaförbrukning ungefär? (motorväg ca 130 km/h, om den drar mindre än bilen så blir det lättare att motivera köper för regeringen)

Sist men inte minst, går det att göra nånting åt den där fula baklampan?

Kolla kopplingsslir och läckande slavcylinder.
De är känsliga på att få rätt olja, annars kan det slira. Tätingen i slaven är inte så bra efter 10+ år heller.
annars är det samma saker som på alla hojar.
Service är 750 mil, ventiler var annan gång. Brukar inte behöva justeras före 4000-4500 mil. Ventilerna schimsas, det är lite pilligt att komma åt.
Det är en Rotax så den är driftsäker!
Min 99:a låg på 0,6-07 ca., lite törstigare än en R4. Konstant 130 ligger du säkert under 0,6.

Baklampan är ju snygg! :yoparty Vita glas och diodlampor är ett bra val annars!
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Kolla kopplingsslir och läckande slavcylinder.
De är känsliga på att få rätt olja, annars kan det slira. Tätingen i slaven är inte så bra efter 10+ år heller.
annars är det samma saker som på alla hojar.
Service är 750 mil, ventiler var annan gång. Brukar inte behöva justeras före 4000-4500 mil. Ventilerna schimsas, det är lite pilligt att komma åt.
Det är en Rotax så den är driftsäker!
Min 99:a låg på 0,6-07 ca., lite törstigare än en R4. Konstant 130 ligger du säkert under 0,6.

Baklampan är ju snygg! :yoparty Vita glas och diodlampor är ett bra val annars!

Är väl inte speciellt svårt att byta tätning på slaven?
Kanske är lika bra att göra det nu när det ändå är snö ute. (om det blir affär).

Oljan är inget problem att se till att det blir rätt, bara specarna står nånstans. Köper olja för bra pris dessutom (fördelen med att jobba på ett oljebolag). :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Är väl inte speciellt svårt att byta tätning på slaven?
Kanske är lika bra att göra det nu när det ändå är snö ute. (om det blir affär).

Inte speciellt krångligt att byta tätningen. Dock kostar den mer än vad som kan tyckas vara rimligt, minns inte exakt men har för mig att den ligger runt 300:-. Inga stora pengar, men med tanke på vad man får för det...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Har någon följande att sälja mig?

- 1st bromsgrepp (brembo)
- 2st spännfjädrar till org slipon.
- 2st bultar inkl spaders för fästning av org slipon mot passagerarfotpinnarna.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Tackar!
Kommer bild imorgon :)

Grattis!

Själv måste jag kassera formarna jag gjort av bak kutsen då de blev ojämna på gelcoat ytan...... Suck, har lagt mycket tid på den formen!
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Jag är sugen på att byta broms och ev kopplingspumpen, vad ska man söka efter på ebay och så?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top